Όταν ρωτάω τους προπτυχιακούς φοιτητές μου στο Πανεπιστήμιο Brandeis τι ελπίζουν για τις μελλοντικές τους δουλειές, απαντούν ότι θέλουν η δουλειά τους να έχει θετικό αντίκτυπο.
Των Andy Molinsky* και Jeff Tan**, Harvard Business Review
Πολλές φορές, (οι φοιτητές) έχουν επαναστατικές ιδέες για το πως να αντιμετωπίσουν ζητήματα κλιματικής αλλαγής και κοινωνικής δικαιοσύνης. Αναζητούν τρόπους με τους οποίους μπορούμε να βελτιώσουμε την αποτελεσματικότητά μας αλλάζοντας απαρχαιωμένα συστήματα επικοινωνίας. Πάνω απ’ όλα, όμως, είναι ενθουσιασμένοι για το όραμα που έχουν, μέχρι συνήθως να πιάσουν τις πρώτες τους δουλειές και να συνειδητοποιήσουν ότι έχουν πολύ λιγότερη δύναμη από ό,τι είχαν φανταστεί.
Δεν είναι εύκολο να κάνεις μια ιδέα πράξη, ειδικά όταν έχεις περιορισμένους πόρους και διασυνδέσεις. Οι άνθρωποι που έχουν τη δύναμη να παίρνουν μεγάλες αποφάσεις έχουν συχνά τις δικές τους πεποιθήσεις και υποθέσεις σχετικά με το πως να δραστηριοποιούνται επιχειρηματικά με βάση το τι έχει και τι δεν έχει λειτουργήσει στο παρελθόν. Εάν αυτοί οι άνθρωποι δεν είναι στο πλευρό σας, μπορούν να σας παρουσιάσουν μερικά σοβαρά εμπόδια.
Πώς λοιπόν μπορείτε να βοηθήσετε τους άλλους να αντιληφθούν τις μεγάλες σας ιδέες, ειδικά ως νεοεισερχόμενοι στο εργατικό δυναμικό; Θα σας πω αυτό που λέω στους μαθητές μου:
Δεν θα το κάνετε εσείς αυτό. Για να έχετε πραγματικό αντίκτυπο, πρέπει να πείσετε τους κατάλληλους ανθρώπους – άτομα με εξουσία λήψης αποφάσεων – να σας ακούσουν και να σας πιστέψουν.
Πως όμως;
Αρχικά, εντοπίστε ποιος έχει την εξουσία να εφαρμόσει την ιδέα σας. Προτού διατυπώσετε την ιδέα σας, αναρωτηθείτε:
Ποιος έχει τη δύναμη να αποφασίσει εάν θα εφαρμοστεί ή όχι και σε τι θα βασίσει την απόφασή του;
Μερικές φορές, αυτή η ερώτηση θα είναι ευκολότερη να απαντηθεί από άλλες, ανάλογα με το είδος της εταιρείας στην οποία εργάζεστε. Οι οργανισμοί με μια σαφή, ιεραρχική δομή είναι πιο πιθανό να έχουν μια καλά καθορισμένη διαδικασία γύρω από το ποιος πρέπει να εγκρίνει μια ιδέα πριν εκτελεστεί. Αλλά σε οργανισμούς με επίπεδη δομή, στους οποίους δεν υπάρχει πραγματικός «υπεύθυνος» σε κάθε επίπεδο, μπορεί να είναι πιο δύσκολο να πλοηγηθείτε.
Αφιερώστε χρόνο για να μελετήσετε αυτές τις δυναμικές στη δική σας εταιρεία. Υπάρχουν μερικά εργαλεία που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε για να σας βοηθήσουν να διαγνώσετε ποιος κατέχει την απόλυτη εξουσία λήψης αποφάσεων. Ένα από τα πιο κοινά ονομάζεται στρατηγική “RACI”. Το αρκτικόλεξο “RACI” σημαίνει τους τέσσερις ρόλους που συνήθως παίζουν οι άνθρωποι σε μια ομάδα ή ένα έργο. Πιο συγκεκριμένα:
- Ο Υπεύθυνος: Τα άτομα που είναι επιφορτισμένα με την ολοκλήρωση των εργασιών ή την επίτευξη ενός στόχου.
- Ο Υπόλογος: Το άτομο που πρέπει να υπογράψει το έργο της ομάδας που αναφέρεται παραπάνω και να δώσει την τελική έγκριση.
- Ο Σύμβουλος: Τα άτομα που πρέπει να δώσουν πληροφορίες προκειμένου η ομάδα που είναι υπεύθυνη για την ολοκλήρωση των εργασιών να κάνει τη δουλειά της.
- Οι Εμπλεκόμενοι: Τα άτομα που πρέπει να ενημερωθούν για την κατάσταση του έργου και τις αποφάσεις που λαμβάνονται.
Σημειώστε ότι είναι σπάνιο ένα άτομο να έχει όλη την ευθύνη και το βάρος της απόφασης. Συνήθως, η ευθύνη του project χωρίζεται μεταξύ διαφορετικών manager που είναι υπεύθυνοι για διαφορετικές ομάδες, έργα ή άτομα.
Για παράδειγμα, ας υποθέσουμε ότι έχετε μια νέα ιδέα σχετικά με το πως να προσελκύσετε ένα νέο κοινό για μια συγκεκριμένη καμπάνια μάρκετινγκ. Ίσως είναι πιο εύκολο (και πιο γρήγορο) να αναζητήσετε το άτομο που έχει αναλάβει τη συνολική στρατηγική. Αυτός θα μπορούσε να είναι ο υπεύθυνος του τμήματος μάρκετινγκ ή κάποιος που συνεργάζεται στενά με αυτό. Χρησιμοποιώντας τη στρατηγική RACI, μπορεί να ανακαλύψετε ότι αυτό το άτομο λαμβάνει τις τελικές αποφάσεις σχετικά με πρωτοβουλίες δέσμευσης, αλλά επίσης βασίζεται σε μεγάλο βαθμό σε συγκεκριμένα μέλη της ηγετικής του ομάδας για πληροφορίες και ότι εξετάζει τα δεδομένα της αγοράς πριν λάβει μεγάλες αποφάσεις.
Επιλέξτε τον πρωταθλητή σας
Ακόμη και αφού προσδιορίσετε τον υπεύθυνο λήψης αποφάσεων, είναι απίθανο να έχετε άμεση πρόσβαση σε αυτόν. Λίγοι νέοι επαγγελματίες μπορούν να κάνουν τις ιδέες τους αμέσως αντιληπτές από τους κατάλληλους ανθρώπους. Γι’ αυτό, χρειάζεστε έναν “πρωταθλητή” – κάποιον να υποστηρίξει την ιδέα σας στις υψηλού επιπέδου συναντήσεις και συζητήσεις στις οποίες πιθανότατα δεν θα προσκληθείτε.
Η επιλογή του σωστού “πρωταθλητή” θα εξαρτηθεί από το μέγεθος της ιδέας σας. Εάν είναι μια μικρότερη ιδέα ή μια ιδέα που δεν θα “τραβήξει τα βλέμματα” (όπως πειραματισμός με μια ανάρτηση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ή επικοινωνία με έναν νέο τύπου πελάτη), ίσως μπορείτε να βρείτε έναν “πρωταθλητή” που έχει την άμεση δύναμη να βάλει την ιδέα σας σε κίνηση. Αν η ιδέα σας είναι «ενοχλητική» (ενημέρωση ενός παλιού επιχειρηματικού μοντέλου ή αναδιάρθρωση ολόκληρης της ροής εργασίας μιας ομάδας), ίσως χρειαστεί να βρείτε ένα διαφορετικό είδος πρωταθλητή: κάποιον που έχει αποκτήσει ένα επίπεδο άτυπης εξουσίας που του επιτρέπει να ασκεί επιρροή.
Τούτου λεχθέντος, προτού φέρετε τη μεγάλη ιδέα σας σε έναν “πρωταθλητή”, πρέπει πρώτα να χτίσετε μια βάση εμπιστοσύνης μαζί του. Αυτό θα πάρει χρόνο και θα χρειαστεί να αναπτυχθεί σε μια σειρά από έργα, στα οποία αποδεικνύετε την ικανότητά σας να παρουσιάζετε καλές ιδέες, να παρέχετε στοιχεία που δίνουν σε αυτές τις ιδέες αξία και να ακολουθείτε με συνέπεια τις αναθέσεις ή τις εργασίες σας. Χρειάζεστε τον “πρωταθλητή” σας να σας σέβεται ως επαγγελματία και να πιστεύετε ότι είστε αξιόπιστοι αν θέλετε να είναι ο συνήγορός σας.
Να είσαι διαβασμένος
Μόλις χτίσετε αυτό το θεμέλιο εμπιστοσύνης με τον πρωταθλητή σας, μπορεί να νιώσετε έτοιμοι να μοιραστείτε τη μεγάλη σας ιδέα. Μην το κάνετε. Περιμένετε. Είναι σημαντικό να δοκιμάσετε πρώτα την ιδέα. Αυτή η διαδικασία θα σας επιτρέψει να δημιουργήσετε ένα πιο ισχυρό και εμπεριστατωμένο σχέδιο με λιγότερες τρύπες και λογικά κενά. Ξεκινήστε συλλέγοντας σχόλια από διάφορους ενδιαφερόμενους. Ένας ενδιαφερόμενος μπορεί να είναι κάποιος που εμπλέκεται άμεσα στη διαδικασία λήψης αποφάσεων (τον οποίο εντοπίσατε νωρίτερα χρησιμοποιώντας τη στρατηγική RACI) ή κάποιος στον οργανισμό σας, του οποίου η εργασία μπορεί να επηρεαστεί άμεσα από την ιδέα σας.Επιμένοντας στο προηγούμενο παράδειγμά μας, ένας βασικός ενδιαφερόμενος μπορεί να είναι ο επικεφαλής των πωλήσεων. Αν και ο επικεφαλής πωλήσεων δεν επηρεάζει τη λήψη αποφάσεων εντός του τμήματος μάρκετινγκ, μπορεί να είναι σε θέση να σας προσφέρει μια προοπτική που δεν είχατε σκεφτεί πριν, ειδικά εάν οι ομάδες μάρκετινγκ και πωλήσεων συνεργάζονται στενά μεταξύ τους. Ένας άλλος ενδιαφερόμενος, μπορεί να είναι ένας αξιόπιστος ομότιμος ή διευθυντής στην ομάδα μάρκετινγκ του οποίου οι ευθύνες ενδέχεται να μετατοπιστούν εάν εφαρμοστεί η ιδέα σας.
Παρουσιάστε την ιδέα σας με τον βέλτιστο δυνατό τρόπο
Όταν παρουσιάζετε την ιδέα σας στον “πρωταθλητή” σας, πρέπει να έχετε έναν σαφή στόχο, σκοπό και μετρήσεις επιτυχίας. Γι’ αυτό είναι σημαντικό να παρουσιάσετε την ιδέα σας ως μια ιδέα που όχι μόνο θα βελτιώσει την οργάνωση, αλλά θα κάνει και τη ζωή του πρωταθλητή σας πιο εύκολη. Πριν παρουσιάσετε, αναρωτηθείτε: Τι ενδιαφέρει ο πρωταθλητής μου; Ποιοι είναι οι στόχοι και οι προκλήσεις τους; Πώς αντιμετωπίζει η ιδέα μου ένα σημείο πόνου που αντιμετωπίζουν ή πώς τους βοηθά να ξεπεράσουν ένα εμπόδιο και να ανοίξουν έναν σαφέστερο δρόμο προς την επιτυχία τους; Οι άνθρωποι τείνουν να είναι πιο ενθουσιασμένοι με ιδέες όταν αυτές οι ιδέες βελτιώνουν άμεσα τη ζωή τους.
Αξιοποιήστε κάθε άποψη
Ρωτήστε τον πρωταθλητή σας πως μπορείτε να παρουσιάσετε την ιδέα σας στην ευρύτερη ομάδα. Για παράδειγμα, υπάρχει η ευκαιρία να παρουσιαστείτε σε μια επερχόμενη συνάντηση; Εάν δεν του άρεσε η ιδέα σας συνεργαστείτε μαζί του για να καταλάβετε το γιατί. Υπάρχουν συγκεκριμένα κενά που έχει εντοπίσει ή δεν υπάρχει τίποτα εγγενώς λάθος με την ιδέα σας, αλλά υπάρχουν ανταγωνιστικές προτεραιότητες εκτός του ελέγχου σας;
Στο τέλος της ημέρας, δεν υπάρχει μαγεία ή τύχη στο να κάνεις κάποιον να πιστέψει στις μεγάλες σου ιδέες και υπάρχουν περιορισμοί και εμπόδια σχεδόν σε κάθε οργανισμό. Η πλοήγηση σε αυτά τα εμπόδια δεν είναι εύκολη. Στην πραγματικότητα, είναι χρονοβόρα και απογοητευτική. Η υπομονή είναι το κλειδί.