Συνομιλώντας με τον Καθηγητή Στρατηγικού & Διεθνούς Μάνατζμεντ, London Business School & Director, The Management Lab (MLab)
Το Επόμενο Βήμα; Το Μέλλον της Ηγεσίας & του Μάνατζμεντ Σε Έναν Γρήγορα Μεταβαλλόμενο Κόσμο
Το σύγχρονο μάνατζμεντ εφευρέθηκε περίπου 100 χρόνια πριν για να βοηθήσει τους οργανισμούς να πετύχουν υψηλά επίπεδα πειθαρχίας, επιμέλειας, κοινής πολιτικής και ελέγχου. Ωστόσο, σήμερα οι εταιρείες καλούνται να προσαρμόζονται, να είναι καινοτόμες και κοινωνικά ειδήμονες – εταιρικές ιδιότητες που δεν είναι το φυσικό προϊόν των διαδικασιών μάνατζμεντ που έχουν βελτιστοποιηθεί για λόγους λειτουργικής αποδοτικότητας. Για να το θέσουμε απλά, το μάνατζμεντ είναι ξεπερασμένο και τώρα πρέπει να ξαναεφευρεθεί, να επαναπροσδιοριστεί για τη νέα εποχή.
Προσδίδοντας Νέα Εργαλεία στο Μάνατζμεντ του 21ου Αιώνα
Στην ουσία η δουλειά του μάνατζμέντ είναι εστιασμένη σε δύο βασικά καθήκοντα – τη διεύρυνση της ανθρώπινης ικανότητας (δημιουργώντας ένα περιβάλλον που εμπνέει, δίνει τη δυνατότητα και ενδυναμώνει τους ανθρώπους να δώσουν τον καλύτερό τους εαυτό) και συγκεντρώνοντας την ανθρώπινη προσπάθεια (συντονίζοντας τις δραστηριότητες των ανθρώπων με τρόπους που τους επιτρέπουν να πετύχουν μαζί ό,τι δε θα μπορούσαν να πετύχουν μόνοι τους ξεχωριστά).
Όταν κάποιος δει το μάνατζμεντ με τέτοιο τρόπο, μπορεί να αρχίσει να καταλαβαίνει πώς το διαδίκτυο θα αλλάξει δραματικά τον τρόπο με τον οποίο διευρύνουμε και συγκεντρώνουμε τις ανθρώπινες ικανότητες. Τα πάντα σχετικά με το Διαδίκτυο, η παγκόσμια απήχηση και η δομή του, η ποικιλία και η μη προκατάληψή του, το κοινωνικο-κεντρικό του ήθος και η αναρχική του αταξία, εξυπηρετεί για να διευρύνει το φάσμα για τα ανθρώπινα επιτεύγματα.
Blogs, podcasts, mash-ups, wikis, crowd-sourcing, folksonomies, opinion markets, discussion boards και κοινωνικά δίκτυα – όλες αυτές οι τεχνολογίες έχουν ήδη επεκτείνει την εμβέλεια της ανθρώπινης δημιουργικότητας και συνεργασίας με τρόπους που θα φάνταζαν αδύνατοι πριν από μία ή δύο δεκαετίες και υπάρχουν, χωρίς αμφιβολία, πολλά ακόμη να ακολουθήσουν.
Το ερώτημα για τους μάνατζερ, το οποίο θα θέσω στην ομιλία μου, είναι πώς η κοινωνική επανάσταση που λαμβάνει χώρα τώρα στο διαδίκτυο μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να δώσει νέα εργαλεία στο μάνατζμεντ για τον 21ο αιώνα. Καίρια σημεία προς συζήτηση είναι τα ακόλουθα:
Η Δύναμη Της Καινοτομίας Του Μάνατζμεντ
Τα τελευταία εκατό χρόνια η καινοτομία στις μεθόδους και τα εργαλεία του μάνατζμεντ υπήρξαν ο σίγουρος δρόμος για μακροπρόθεσμα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα…
Οι Περιορισμοί Στο Μοντέλο Μάνατζμεντ στη Δική Μας Βιομηχανική Εποχή
…όμως, οι περισσότερες εταιρείες έχουν επιχειρησιακές μεθόδους του 21ου αιώνα (μηχανογράφηση, αλυσίδα τροφοδοσίας, εξυπηρέτηση πελατών), αλλά μεθόδους μάνατζμεντ που χρονολογούνται στα μέσα του 20ου αιώνα. Αυτό το κληρονομικό μοντέλο μάνατζμεντ απλά είναι ανεπαρκές για τις προκλήσεις που έχουμε μπροστά μας.
Νέες Προκλήσεις Για Μια Νέα Εποχή
Υπάρχουν τρεις προκλήσεις που θα καθορίσουν την ανταγωνιστική επιτυχία ή αποτυχία στα επόμενα χρόνια:
- Προσαρμοστικότητα- χτίζοντας μια εταιρεία που μπορεί να αλλάξει πολύ γρήγορα.
- Καινοτομία- προκαλώντας και κεντρίζοντας τη φαντασία κάθε υπαλλήλου, κάθε μέρα.
- Εμπλοκή- δημιουργώντας ένα περιβάλλον που εμπνέει τους ανθρώπους να δώσουν τον καλύτερο εαυτό τους
Προκαλώντας το Δόγμα του Μάνατζμεντ
Είναι αδύνατο να επαναπροσδιορίσουμε το μάνατζμεντ χωρίς πρώτα να ξεφύγουμε από το βάρος των καθιερωμένων πεποιθήσεών μας στο μάνατζμεντ. Πρέπει να αμφισβητούμε, να προκαλούμε συνειδητά τις υποθέσεις, συνήθειες και τρόπους σκέψεις που μας εμποδίζουν από το να φανταστούμε νέους ριζικούς τρόπους ηγεσίας, οργάνωσης και μάνατζμεντ.
Υιοθετώντας Νέες Αρχές Μάνατζμεντ
Τα καινούργια προβλήματα δε μπορούν να λυθούν με τις παλιές αρχές. Οι θεμελιώδεις αρχές του μάνατζμεντ – ιεραρχία, πρωτοτυποποίηση, εξειδίκευση, έλεγχος και κοινή πολιτική – είναι ανεπαρκείς για τις προκλήσεις του μέλλοντος. Για να χτίσουμε εταιρείες που είναι προσαρμόσιμες, καινοτόμες και που εμπλέκονται, θα πρέπει να αρχίσουμε με ένα τελείως διαφορετικό και δραστικό σύνολο αρχών μάνατζμεντ.
Μαθαίνοντας Από Το Περιθώριο
Δε θα δείτε το μέλλον του μάνατζμεντ κοιτώντας εταιρείες στο Fortune 500. Το μέλλον πρώτα συμβαίνει στο περιθώριο και το ίδιο συμβαίνει με το μάνατζμεντ. Σήμερα, περισσότερο από κάθε άλλη φορά, οι εταιρείες πρέπει να μαθαίνουν από τις «θετικές παρεκκλίσεις» που έχουν βρει τρόπο να παρακάμπτουν τις τοξικές παρενέργειες της κληρονομιάς των «πιστεύω» του μάνατζμεντ.
Χτίζοντας Πειραματικά Μάνατζμεντ
Το μάνατζμεντ δε θα επαναπροσδιοριστεί σε μία μέρα, σ’ ένα μήνα ή σ’ ένα χρόνο. Όμως μπορείτε να κάνετε μια αρχή τώρα αν μάθετε πώς να πειραματίζεστε με εντελώς καινούργιες προσεγγίσεις μάνατζμεντ. Οι εταιρείες συχνά πειραματίζονται με νέες τεχνολογίες και προϊόντα και είναι τώρα βασικό να μάθουν επίσης να πειραματίζονται με νέες μεθόδους μάνατζμεντ.
Βιογραφικό
Το βιβλίο ορόσημο του καθηγητή Hamel, Competition for the Future, γραμμένο με τον C K Prahalad, έγινε το παγκόσμιο μπεστ σέλερ βιβλίο στην εταιρική στρατηγική. Το βιβλίο του, Leading the Revolution, επιβεβαίωσε περισσότερο τη φήμη του για τη βοήθεια που παρέχει στις επιχειρήσεις να επαναπροσδιορίσουν τη στρατηγική τους και ο ίδιος έχει περιγραφεί ως «αυτός που ανοίγει τα μάτια στις επιχειρήσεις» από τον Michael Dell. Αυτά τα δύο έργα καθορισμού στρατηγικής έχουν εμφανιστεί σε όλες τις μπεστ σέλερ λίστες μάνατζμεντ και έχουν μεταφραστεί σε πάνω από 20 γλώσσες.
Ο Hamel είναι υπεύθυνος για έναν αριθμό ριζοσπαστικών εννοιών που έχουν εισαχθεί στη γλώσσα των επιχειρήσεων και άλλαξαν τον τρόπο με τον οποίο σκεφτόμαστε και διοικούμε τις επιχειρήσεις∙ “strategic intent”, “core competence”και ακόμη “management innovation”. Πριν τον Hamel, καινοτομία σήμαινε κάτι που συνέβη στο τμήμα έρευνας και εξέλιξης (R&D) και όχι στον τρόπο που διοικείται μια εταιρεία. Αυτές οι ιδέες έχουν αλλάξει την πρακτική του μάνατζμεντ και της ηγεσίας στις εταιρείες ανά τον κόσμο. Τα τελευταία 20 χρόνια ο Hamel έγραψε 15 άρθρα για το Harvard Business Review και είναι ο συγγραφέας με τις περισσότερες ανατυπώσεις στην ιστορία του Review. Ο Gary Hamel είναι μέλος του World Economic Forum και του Strategic Management Society. Από το 1983 ο Hamel ήταν στο πανεπιστήμιο του London Business School ως Επισκέπτης Καθηγητής Στρατηγικού και Διεθνούς Μάνατζμεντ. Ο Hamel έχει δουλέψει για τη General Electric, Time Warner, Nokia, Nestle, Shell, Best Buy, Procter & Gamble, 3M, IBM και Microsoft. Η τελευταία δουλειά του καθηγητή Hamel, The Future of Management, συνεχίζει τη φήμη του για την εκ βάθρων αλλαγή του πώς μεγάλες επιχειρήσεις «κάνουν» στρατηγική. Ψηφίστηκε ως το Best Business Book για το 2007 από τους αρχισυντάκτες του Amazon.com. Καινοτόμος και ο ίδιος, έχτισε το «Management Lab” ή Mlab, μια πρωτοποριακή προσπάθεια να δημιουργήσει ένα περιβάλλον όπου προοδευτικές εταιρείες και ακαδημαϊκοί του μάνατζμεντ δημιουργούν από κοινού «τις καλύτερες πρακτικές του αύριο» σήμερα.