Η ραχοκοκαλιά της επιστήμης και της τεχνολογίας, τα μαθηματικά είναι απαραίτητα. Φυσικά χρησιμοποιούνται για την καλύτερη κατανόηση του κόσμου μας, από τους νόμους της φυσικής έως τις βιολογικές ισορροπίες, συμπεριλαμβανομένης της χημείας και της γεωλογίας. Αλλά δεν είναι μόνο αυτό: τα μαθηματικά μας αναγκάζουν να αναπτύξουμε μια ορισμένη ικανότητα για αφαίρεση, να χειριζόμαστε περίπλοκες έννοιες, να αναζητούμε λύσεις σε προβλήματα που φαίνονται καθαρά θεωρητικά.
Γράφει ο Καθηγητής Κωνσταντίνος Ζοπουνίδης, Ακαδημαϊκός, Βασιλική Ακαδημία Οικονομικών & Χρηματοοικονομικών, Βασιλική Ευρωπαϊκή Ακαδημία των Διδακτόρων, Επίτιμος Δρ. ΑΠΘ, Πολυτεχνείο Κρήτης & Audencia Business School, France, CIHEAM – International Center for Advanced Mediterranean Agronomic Studies, France, Greece
Με λίγα λόγια, τα μαθηματικά σε διδάσκουν να σκέφτεσαι. Μακριά από την ελιτίστικη εικόνα που μπορεί να έχει αυτή η επιστήμη, υποχρεώνει – αντίθετα – σε μια βαθιά ταπείνωση. Δεν μπορούμε να εξαπατήσουμε, να διαχειριστούμε προσεγγίσεις και συντομεύσεις με μαθηματικά. Ο Γαλιλαίος είχε ήδη αναγνωρίσει ότι «τα μαθηματικά είναι μια επικίνδυνη επιστήμη: αποκαλύπτει απάτες και λάθος υπολογισμούς».
Σημερινή κατάσταση
Μια διεθνής σύγκριση δείχνει τις επιδόσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή/και των χωρών του ΟΟΣΑ στα μαθηματικά με τη βοήθεια του TIMSS (Trends in Mathematics and Science Study). Ο στόχος του; Η ερμηνεία των διαφορών μεταξύ των εκπαιδευτικών συστημάτων για τη βελτίωση της διδασκαλίας και της μάθησης. Το TIMSS πραγματοποιείται κάθε τέσσερα χρόνια. Η έρευνα του TIMSS φανερώνει την υπεροχή των χωρών της Νότιας Κορέας και της Ιαπωνίας και της προβληματικής θέσης πολλών ευρωπαϊκών χωρών όπως, της Γαλλίας, Ιταλίας, Πορτογαλίας.
Η τρέχουσα περίοδος, οι πολλαπλές κρίσεις που διανύουμε (πανδημία, κλιματική αλλαγή, κοινωνικά και χρηματοοικονομικά προβλήματα), οι ψυχώσεις και τα fake news των οποίων μερικές φορές είμαστε στόχος μπορούν μόνο να ενισχύσουν την ανάγκη εκπαίδευσης των νέων στα μαθηματικά.
Επίπεδο Μαθηματικών
Έχουν επιτρέψει την ταχεία ανάπτυξη νέων τεχνολογιών: πριν από μερικές δεκαετίες φαινόταν αδιανόητο να γνωρίζουμε πώς να μετατρέπουμε το ηλεκτρικό ρεύμα σε τεχνητή νοημοσύνη, να μπορούμε να επικοινωνούμε τόσο εύκολα από τη μια άκρη του πλανήτη στην άλλη ή να παράγουμε τεράστιες ποσότητες δεδομένων. Οι προκλήσεις που έχουμε μπροστά μας είναι πολλές. Η κλιματική πρόκληση είναι αναμφίβολα η πιο επείγουσα από αυτές, καθώς ο αριθμός των παραμέτρων που πρέπει να βελτιστοποιηθούν είναι μεγάλος και η εξίσωση πολύπλοκη.
Συμπερασματικά, το να εκπαιδεύσεις νέους στα μαθηματικά σημαίνει να τους δώσεις τα εργαλεία – κλειδιά για να χτίσουν ένα καλύτερο μέλλον. Για να βρουν τη θέση τους στην επιχείρηση, οι νέοι απόφοιτοι πρέπει να κατανοούν και να μιλούν τη γλώσσα των αριθμών, μια παγκόσμια γλώσσα, πολύ ζωντανή, ουσιαστική και συχνά παιχνιδιάρικη. Αντιμέτωπη με τις τεράστιες προκλήσεις που θα πρέπει να αντιμετωπίσει η ανθρωπότητα βραχυπρόθεσμα, αυτή η δέσμευση για τη διάδοση στο μεγαλύτερο βαθμό ενός θεμελιώδους επιστημονικού πολιτισμού φαίνεται ότι είναι απόλυτη προτεραιότητα. Επειδή η ικανότητά μας να ενωθούμε πίσω από την επιστήμη των μαθηματικών είναι βασική προϋπόθεση για να πετύχουμε την οικοδόμηση ενός πιο αρμονικού κόσμου εμπιστοσύνης. Σε επόμενο άρθρο μας, θα αναφερθεί η μέθοδος της Σιγκαπούρης (Μαθηματικά της Σιγκαπούρης) η οποία είναι μια μέθοδος διδασκαλίας που βασίζεται στο εθνικό πρόγραμμα σπουδών των μαθηματικών από το νηπιαγωγείο έως την 6η τάξη.