«Τι θέλεις να επιτύχεις ή να αποτύχεις; Για να πετύχεις, η απάντηση είναι στόχοι. Πως θα ενεργήσεις για να πετύχεις τα επιθυμητά αποτελέσματα; Η απάντηση είναι στρατηγική», διατυμπάνιζε ο Willian Rothschild Αμερικανός σύμβουλος management και αναμφισβήτητα έχει δίκιο.
της Στέλλας Ζουλινάκη, Life & Business Coach Insurance Mentor, EMCC Senior Practitioner, Μέλος HCCMA & EMCC
Παρατηρώντας ο καθένας από εμάς τις έως τώρα νίκες και επιτυχίες του θα διαπιστώσει ότι δεν έτυχε αλλά πέτυχε γιατί από πίσω υπήρχε ένας ξεκάθαρος στόχος, μια δυνατή απόφαση, ένα πλάνο δράσης και κατάλληλων χειρισμών, δηλαδή μια στρατηγική. Και αν δεν έχετε ανακαλύψει ακόμα την δίκη σας στρατηγική επιτυχίας σήμερα σας προτείνω να εντάξετε στην φαρέτρα σας ένα σημαντικό εργαλείο σχεδιασμού ανάπτυξης οραμάτων.
Την στρατηγική Disney …ένα εργαλείο που ως άνθρωπος , επιχειρηματίας αλλά και Life & Business Coach έχω εφαρμόσει και με έχει βοηθήσει πολύ.
Σχεδιάστηκε από τους Todd Epstein και Robert Dilts, δύο εκπαιδευτές NLP και βασίζεται στη στρατηγική που εντόπισε στο πώς ο Walt Disney πραγματοποίησε τις πρωτοποριακές ιδέες του για ταινίες κινουμένων σχεδίων από όνειρο σε πραγματικότητα και ανέδειξε την Walt Disney σε παγκόσμιο κολοσσό. Παρατήρησαν ότι όταν ο Walts Disney είχε ένα σχέδιο για μια νέα ταινία, οι άνθρωποι που συζητούσαν μαζί του στα meetings ένιωθαν ότι συζητούσαν με «τρεις διαφορετικούς Walts»:
τον Ονειροπόλο, τον Ρεαλιστή και τον Κριτή .
Ποτέ δεν ήξεραν ποιος από τους τρεις έρχεται στη συνάντησή τους.
Ο Walt Disney χρησιμοποίησε το καθένα από τα τρία στυλ σκέψης ως στρατηγική σχεδιασμού αλλά σε σειρά και όχι ταυτόχρονα. Αυτό προκάλεσε δράση. Πολλοί από εμάς ανακατεύουμε τα τρία στυλ σκέψη δημιουργώντας σύγχυση, απογοήτευση και αδράνεια. Παρακάτω περιγράφω αναλυτικά την συγκεκριμένη στρατηγική για όσους, θέλουν να πειραματιστούν και να προσπαθήσουν να την εφαρμόσουν.
Εκτελέστε τη στρατηγική σε 2 στάδια (1) Προετοιμασία και (2) Εφαρμογή της τεχνικής.
1.Προετοιμαστείτε για τη στρατηγική Disney.
α. Καθορίστε το όραμα ή τον στόχο. Αυτό μπορεί να είναι οτιδήποτε επιθυμείτε … Κάτι που θα θέλατε να επιτύχετε π.χ. μια αλλαγή που θέλετε να κάνετε στη ζωή σας όπως η ανάπτυξη της καριέρας σας. Βεβαιωθείτε ότι είναι κάτι που επιθυμείτε πραγματικά.
β. Εξασκηθείτε στους 3 ρόλους. Επιλέξτε 3 διαφορετικές θέσεις σε ένα δωμάτιο και βιώστε πως είναι να σκέφτεσαι από κάθε ρόλο.
Σκεφτείτε ως:
i. Ονειροπόλος- Οραματιστής (Dreamer): Εδώ επιτρέψτε στη φαντασία σας να κυκλοφορήσει ελεύθερη. Αναλογιστείτε το όραμά σας και τα οφέλη από την επίτευξη αυτού.
ii. Ρεαλιστής (Realist– Planner): Εδώ ενεργείστε σαν να είναι απολύτως εφικτό το σχέδιο – η δουλειά σας είναι να αναζητήσετε τρόπους για να συμβεί αυτό.
iii. Κριτής (Critic) : Εδώ ψάξτε για ελαττώματα και κενά στο σχέδιο. Ενεργείστε ως εποικοδομητικός κριτής . Στον ρολό αυτό αλληλεπιδράτε μόνο με το Ρεαλιστή όχι με το Οραματιστή . Στόχος είναι να βρεθούν αδυναμίες, να προληφθούν προβλήματα και να διασφαλιστεί η επιτυχία του Σχεδίου – με την η επίλυση των δυνητικών αδυναμιών. Προσθέστε συναισθήματα σε κάθε θέση. Για να μπορέσετε να εισέλθετε στην ιδανική κατάσταση για κάθε ρόλο ,σκεφτείτε μία ή περισσότερες φορές από το παρελθόν πο ενεργήσατε ανάλογα με το συγκεκριμένο προφίλ σκέψης.
Έτσι ως:
i. Ονειροπόλος: Αναλογιστείτε μια εποχή που η φαντασία σας έτρεχε ελεύθερη και απεριόριστη. Μετά μπείτε στη θέση του Οραματιστή και καταγράψτε τι σκεφτήκατε.
ii. Ρεαλιστής: Σκεφτείτε τις στιγμές που με ενθουσιασμό ασχοληθήκατε με το σχεδιασμό πράξεων όπως εργασία ή οικογενειακές διακοπές. Στην συνεχεία μπείτε στην θέση του Ρεαλιστή και καταγράψτε τις σκέψεις σας.
iii. Κριτής: Σκεφτείτε μία ή δύο φορές όπου καταφέρατε να επικρίνετε εποικοδομητικά τα δικά σας σχέδια ή αυτά των άλλων. Η έμφαση εδώ είναι ότι είναι εποικοδομητική και όχι καταστροφική. Σκεφτείτε την κατάσταση του νου και τη φυσιολογία που χρησιμοποιήσατε. Καταγράψτε τι διαπιστώσατε. Είστε πλέον έτοιμοι να δοκιμάσετε το δικό σας όνειρο με την Στρατηγική Δημιουργικότητας Disney.
2. Εφαρμόστε την στρατηγική.
Έχοντας μαζί σας τις σημειώσεις και τα συναισθήματα που βιώσατε στο παραπάνω βήμα ξεκινήστε την εφαρμογή της στρατηγικής, ως:
i. Ονειροπόλος: Σκεφτείτε τη μεγάλη εικόνα του ονείρου σας. Εξετάστε τα οφέλη της επίτευξης του. Ρωτήστε κάθε ερώτηση δυνατά και απαντήστε δυνατά (για κάθε στάδιο). Τι θέλω? Τι θα κάνω και πού θα το κάνω; Πότε θα ξεκινήσω; Που? Γιατί; Ποια είναι τα οφέλη από την επίτευξη αυτού του στόχου; Τι σημαίνει αυτό για μένα ως άτομο; Πώς θα ωφελήσει εκείνους που είναι κοντά μου;
ii. Ρεαλιστής: Τώρα, ενεργώντας σαν το όνειρο να είναι πλήρως εφικτό καταλήξτε σε ένα σχέδιο για να το κάνετε πραγματικότητα. Σχεδιάστε το με έναν πρακτικό και ρεαλιστικό τρόπο. Σκοπός είναι η ανάπτυξη ενός λεπτομερούς και εύχρηστου σχεδίου δράσης. Πώς μπορώ να κάνω αυτό το όνειρο; Ποια είναι τα κύρια κομμάτια ή τμήματα αυτού του ονείρου; Πώς ακολουθούν το ένα το άλλο; Τι μέτρα πρέπει να κάνω για να φτιάξω κάθε κομμάτι; Γιατί είναι απαραίτητο αυτό το βήμα; Και αυτό? Και αυτό? Ποιους πόρους (χρόνος, άνθρωποι, χρήματα, κ.λπ.) πρέπει να συμβεί; Τι θα θεωρήσω ως απόδειξη ότι έχει επιτευχθεί κάθε κομμάτι; Τι θα θεωρήσω ως απόδειξη ότι το όνειρο έχει επιτευχθεί;
iii. Κριτής: Ελάτε σε αυτή τη θέση – και θυμηθείτε ότι ενεργείτε ως εποικοδομητικός Κριτής. Ποιες είναι οι αδυναμίες αυτού του Σχεδίου; Τι λείπει ? Τι είναι ακατάλληλο; Ποια προβλήματα μπορεί να προκύψουν; Ποιος μπορεί να αντιταχθεί; Ποιος θα επηρεαστεί δυσμενώς από αυτό; Οποιεσδήποτε άλλες αδυναμίες στο σχέδιο αυτό;
Στην συνέχεια:
A. Αφού ολοκληρώσετε το στάδιο κριτικής, επιστρέψτε στη θέση του Ρεαλιστή. Τώρα αναθεωρήστε το Σχέδιο (αλλά όχι το Όνειρο) με βάση τα σχόλια του Κριτή.
Β. Στη συνέχεια, επιστρέψτε στον ρόλο του Κριτή και αξιολογήστε το αναθεωρημένο Σχέδιο.
Συνεχίστε αυτή την διαδρομή εμπρός και πίσω μεταξύ Ρεαλιστή(Α) και Κριτή(Β) μέχρι να έχετε ένα υγιές, εφαρμόσιμο σχέδιο. Για κάποια σχέδια μπορεί να είναι χρήσιμη η διεξαγωγή ολόκληρης της διαδικασίας κάθε μέρα για αρκετές μέρες . Και αν δεν μπορείτε να καταλήξετε σε ένα καλό σχέδιο που εγκρίνει ο Κριτής , ίσως χρειαστεί να επιστρέψετε στη θέση του Ονειροπόλου και να τροποποιήσετε το όνειρο με βάση όλη αυτή την προσπάθεια.
Προσοχή αλλάξτε το όνειρο μόνο όταν είστε απολύτως βέβαιοι ότι δεν είναι εφικτό να επιτευχθεί ένα εφαρμόσιμο Σχέδιο.
Η στρατηγική δημιουργικότητας του Disney είναι μια εξαιρετική τεχνική που μπορείτε να προσπαθήσετε μόνοι σας είτε με την συμβολή ενός Life Coach . Εύχομαι η συγκεκριμένη στρατηγική να αποτελέσει και για εσάς (όπως και για μένα) πηγή έμπνευσης για τον τρόπο που θα οργανώσετε την σκέψη σας ώστε να κυνηγήσετε το όραμα σας ακόμα και στις σημερινές μέρες που όλα φαντάζουν δύσκολα. Επίσης μπορείτε να την χρησιμοποιήσετε και ως εργαλείο επαναξιολόγησης προσπαθειών σας που απλά «παγώσατε» είτε λόγω φόβου αποτυχίας είτε ελλιπής στρατηγικής Θυμηθείτε δεν έχει σημασία πόσες φορές θα πέσεις αλλά πόσες θα σηκωθείς!
Συναισθηματική “ρύθμιση” για υγιείς σχέσεις και πετυχημένες πωλήσεις