Τα τελευταία χρόνια, οι κατασκευαστές αυτοκινήτων κάνουν τεράστιες επενδύσεις σε συστήματα/software που σχετίζονται με τη βελτίωση της εμπειρίας χρήστη των οδηγών εντός του οχήματος (User Experience), αλλά και τη δημιουργία οχημάτων τα οποία συνδέονται με το λογισμικό των smartphones.
του Ευθύμη Παπαδόπουλου, Commercial Director, Pricefox.gr (Περιοδικό Ασφαλιστικό Marketing, Τεύχος Νοεμβρίου 2022)
Πλέον, στην καμπίνα του οδηγού ενός σύγχρονου αυτοκινήτου μπορεί κάποιος να δει συστήματα πολλαπλών οθονών, βασισμένα σε προηγμένο λογισμικό, με δυνατότητα φωνής, αλλά και συστήματα ενημέρωσης και ψυχαγωγίας εντός οχήματος (in-vehicle infotainment – IVI) καθώς και συστήματα ελέγχου. Ωστόσο, τα αποτελέσματα από μια πρόσφατη έρευνα της Canalys σε χιλιάδες οδηγούς έδειξαν ότι ο η επέκταση της χρήσης εφαρμογής και του λογισμικού των smartphones στα οχήματα είναι συχνό φαινόμενο, με το 65% των ερωτηθέντων στις ΗΠΑ και το 58% στην Ευρώπη να χρησιμοποιούν τέτοιου είδους λύσεις στο όχημά τους.
Στόχος τόσο των κατασκευαστών αυτοκινήτων όσο και των εταιρειών τεχνολογίας είναι να παρέχουν όσο το δυνατόν καλύτερη εμπειρία χρήσης στους οδηγούς. Και είναι λογικό: οι κατασκευαστές αυτοκινήτων πρέπει να διαφοροποιηθούν, σε ένα ανταγωνιστικό περιβάλλον, και προσπαθήσουν να βρουν πηγές δημιουργίας νέων ροών εσόδων, ενώ οι εταιρείες τεχνολογίας θέλουν να αυξήσουν την αφοσίωση των πελατών τους με όποιο τρόπο μπορούν. Οι εταιρείες λογισμικού δημιούργησαν εφαρμογές smartphone για οχήματα το 2015, συμπεριλαμβανομένων των Android Auto (από την Google), Apple CarPlay (Apple) και CarLife (από την Baidu στην Κίνα). Η Canalys εκτιμά ότι υπάρχουν τώρα περισσότερα από 170 εκατομμύρια αυτοκίνητα με δυνατότητα σύνδεσης με λογισμικό smartphone σε όλο τον κόσμο και πάνω από το 85% των νέων αυτοκινήτων που πωλήθηκαν το 2022 προσφέρουν τη δυνατότητα αυτή.
Η Canalys εκτιμά επίσης ότι πάνω από το 60% των αυτοκινήτων που κυκλοφορούν και έχουν δυνατότητες διασύνδεσης με smartphones αγοράστηκαν το 2019 ή αργότερα. Αυτό σημαίνει ότι, με τα αυτοκίνητα να έχουν μέση διάρκεια ζωής 12 ετών, τα περισσότερα αυτοκίνητα με δυνατότητα χρήσης λογισμικού από smartphone, υποθέτοντας ότι εξακολουθούν να υποστηρίζονται, θα χρησιμοποιούνται για την επόμενη δεκαετία. Σημαίνει, επίσης, ότι εκατομμύρια οδηγοί έχουν χρησιμοποιήσει τις παραπάνω λύσεις για περισσότερα από πέντε χρόνια ήδη.
Η Canalys έκανε έρευνα σε 2.000 οδηγούς και, ειδικότερα, ρώτησε οδηγούς στη Γαλλία, τη Γερμανία, το Ηνωμένο Βασίλειο και τις ΗΠΑ σχετικά με το πώς συνδέουν τα smartphones τους και χρησιμοποιούν εφαρμογές και βοηθούς φωνής στα οχήματά τους σήμερα. Τα κυριότερα σημεία από τα αποτελέσματα της έρευνας δείχνουν πόσο σημαντικό είναι για τους χρήστες να μπορούν να συνδέονται και να έχουν πρόσβαση σε εφαρμογές και περιεχόμενο από τα smartphones τους καθώς οδηγούν.
•Το 65% των οδηγών των ΗΠΑ και το 58% των Ευρωπαίων οδηγών που ερωτήθηκαν χρησιμοποιούν λύσεις με τη βοήθεια των smartphones συχνά ή σε κάθε ταξίδι.
• Το 50% των οδηγών που ερωτήθηκαν στις ΗΠΑ και το 30% των οδηγών στην Ευρώπη παίζουν μουσική, podcast ή Audio books από τα smartphone τους μέσω των ηχείων του αυτοκινήτου τους.
• Η πλοήγηση (μέσω GPS) είναι μία από τις κορυφαίες χρήσεις. Αλλά μόνο το 18% των οδηγών στις ΗΠΑ χρησιμοποιεί ενσωματωμένο σύστημα πλοήγησης, ενώ στην Ευρώπη αυτό ανέρχεται στο 26%.
• Το 26% των οδηγών των ΗΠΑ και το 28% των οδηγών στην Ευρώπη χρησιμοποιούν την εφαρμογή πλοήγησης από το smartphone τους στην οθόνη του αυτοκινήτου τους.
• Το 42% των οδηγών των ΗΠΑ και το 33% των Ευρωπαίων απλώς μένουν στην εφαρμογή στο smartphone τους και χρησιμοποιούν την οθόνη του τηλεφώνου.
• Περισσότεροι χρήστες iPhone οδηγούν αυτοκίνητο με χρήση του smartphone στο αυτοκίνητο σε σύγκριση με χρήστες Android (που οδηγούν αυτοκίνητο με Android Auto).
Ανάπτυξη λύσεων «ψηφιακού πιλοτηρίου» μέσω σύγχρονων συστημάτων και ενσωματωμένων πλατφορμών από τους κατασκευαστές αυτοκινήτων
Οι vendors λογισμικού έχουν βελτιώσει το software εφαρμογής των smartphones από τους οδηγούς, όλα αυτά τα χρόνια, λόγω του μεγάλου ανταγωνισμού, με σκοπό να παρέχουν μεγαλύτερη χρηστικότητα, να ενισχύσουν την αφοσίωση των πελατών στο λογισμικό του smartphone τους και να διατηρήσουν την ικανοποίηση του χρήστη-οδηγού σε υψηλά επίπεδα. Για παράδειγμα, η Google έχει ενσωματώσει το Android Automotive OS σε πολλά μοντέλα αυτοκινήτων, με διαθέσιμες ενσωματωμένες υπηρεσίες της και η Apple ανακοίνωσε πρόσφατα την επόμενη γενιά CarPlay, η οποία προσαρμόζεται πλήρως στις ανάγκες του χρήστη, με σκοπό να παρέχει μια δυνατή in-vehicle infotainment εμπειρία, σε όσο πιο πολλές οθόνες γίνεται μέσα στο αυτοκίνητο. Οι περισσότερες μάρκες αυτοκινήτων που προσφέρουν τέτοιου είδους λύσεις το κάνουν μέσα από το λογισμικό Android Auto και το Apple CarPlay – ο οδηγός επιλέγει τη λύση ανάλογα με το smartphone του.
Το BMW Group είναι η κύρια εξαίρεση, συμπεριλαμβανομένου του Apple CarPlay αλλά όχι του Android Auto στα οχήματά του BMW και Mini. Η Canalys εκτιμά ότι στην Ευρώπη, το 78% των χρηστών smartphone έχει τηλέφωνο Android, έναντι 20% με iPhone. Στις ΗΠΑ, το 56% των χρηστών smartphone είναι κάτοχοι Android, έναντι 43% με iPhone. Από την άλλη, το «ψηφιακό πιλοτήριο» είναι συνήθως μέρος μιας μεγαλύτερης στροφής σε ενσωματωμένες, in-house πλατφόρμες νέας τεχνολογίας, από κατασκευαστές αυτοκινήτων και πολλοί εξ αυτών έχουν θέσει στόχους για τη δημιουργία του δικού τους λογισμικού. Σκοπός τους είναι η δημιουργία «ψηφιακών οχημάτων» τα οποία θα διαθέτουν εξελιγμένα προ-εγκατεστημένα λογισμικά και, για αυτό το λόγο, προσλαμβάνουν χιλιάδες μηχανικούς λογισμικού για την ανάπτυξη τέτοιου είδους λύσεις. Οι μακροπρόθεσμες επενδύσεις στην ανάπτυξη λογισμικού από εταιρείες όπως η Ford, η GM και η Stellantis θα ανέλθουν σε δισεκατομμύρια δολάρια. Από αυτού του είδους τις παρεχόμενες υπηρεσίες αναμένονται νέες πιθανές ροές εσόδων από συνδρομές, υπηρεσίες στόλου, ασφάλιση οχήματος και εξατομικευμένες και on-demand λειτουργίες, όπως π.χ. η βοήθεια οδηγού, ξεχωριστά από τα πακέτα επιλογών που θα προσφέρουν οι εταιρείες. Ένα παράδειγμα είναι το ConnectedDrive Store της BMW το οποίο προσφέρει ψηφιακές υπηρεσίες και δυνατότητες μέσω συνδρομών ή μικρο-συναλλαγών για προϊόντα, όπως θερμαινόμενα καθίσματα, υποστήριξη οδηγού και για το CarPlay. Η Stellantis στοχεύει σε έσοδα 20 δισεκατομμυρίων δολαρίων το 2030 από υπηρεσίες λογισμικού.
Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων βρίσκονται σε ένα κομβικό σημείο και πρέπει να αποφασίσουν τη στρατηγική τους για το μέλλον. Κάποιοι θα συνεχίζουν να υποστηρίζουν χρήση εφαρμογών και περιεχόμενο από τα smartphones στα οχήματα που θα κατασκευάζουν, δίνοντας τη δυνατότητα στον οδηγό να χρησιμοποιεί ένα οικείο περιβάλλον σε αυτόν και απλά να το αναπαράγει στις οθόνες του οχήματος. Αλλά θα είναι μια γενική λύση και οι κατασκευαστές θα χάσουν την ευκαιρία να διαφοροποιηθούν και να δημιουργήσουν νέες ροές εσόδων.
Από την άλλη πλευρά, θα υπάρχουν οι κατασκευαστές που θα προσφέρουν μόνο τη δική τους λύση «ψηφιακού πιλοτηρίου», με τις ενσωματωμένες πλατφόρμες, και θα στοχεύουν στη διαφοροποίηση με τη δική τους εμπειρία χρήστη, προσωπικότητα, περιβάλλον και δυνητικά κερδοφόρες υπηρεσίες, οι οποίες είναι μοναδικές για την επωνυμία τους, ενώ ορισμένοι θα δώσουν στον οδηγό την επιλογή της δικής τους διεπαφής. Η μάχη τα επόμενα χρόνια είναι στο αν οι οδηγοί θα παραμείνουν συναισθηματικά συνδεδεμένοι με την εμπειρία τους στο smartphone ή θα αγκαλιάσουν την ενσωματωμένη, in-house ψηφιακή εμπειρία αυτοκινήτου που θα προσφέρουν οι κατασκευαστές.
«Οι τεχνολογικοί γίγαντες εργάζονται με διαφορετική ταχύτητα από την αυτοκινητοβιομηχανία», δήλωσε η Sandy Fitzpatrick, Αντιπρόεδρος της Canalys. «Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων πρέπει να αποφασίσουν εάν θα ‘παραχωρήσουν’ τον έλεγχο του συστήματος ψυχαγωγίας και της διεπαφής του οδηγού-χρήστη σε εταιρείες όπως η Amazon, η Apple ή η Google, ή αν θα συνεργαστούν ή θα ανταγωνιστούν μαζί τους».