Στο ποσό των 500.000 ευρώ, με ελάχιστο συνολικό ποσό ασφάλισης ανά συμβάν 5 εκατομμύρια ευρώ, ανέρχεται το ποσό που πρέπει από το νόμο να είναι καλυμμένο με ασφαλιστήριο αστικής ευθύνης για τα τρένα αστικού σιδηροδρόμου και τους προαστιακούς σιδηρόδρομους.
Σύμφωνα με το ChatGPT για το τι ορίζει το νομικό πλαίσιο στην Ελλάδα και τις αποζημιώσεις σε δυστυχήματα με τρένα με αφορμή το πολύνεκρο δυστύχημα στα Τέμπη θέσαμε ερωτήσεις σχετικά με την εν λόγω ασφαλιστική κάλυψη και τις αποζημιώσεις:
Τι ορίζει ο νόμος όσον αφορά την ασφάλιση αστικής ευθύνης τρένων;
Ο νόμος που διέπει την ασφάλιση αστικής ευθύνης τρένων εξαρτάται από τη χώρα και τη νομοθεσία που ισχύει σε αυτήν τη χώρα. Ωστόσο, συνήθως η ασφάλιση αστικής ευθύνης τρένων είναι υποχρεωτική και απαιτείται από τους φορείς λειτουργίας των σιδηροδρόμων. Η ασφάλιση αυτή καλύπτει την αστική ευθύνη των φορέων λειτουργίας των σιδηροδρόμων για τραυματισμούς ή θανάτους επιβατών, καθώς και για ζημιές σε ακίνητη και κινητή περιουσία που προκαλούνται από τη λειτουργία του τρένου.
Οι λεπτομέρειες του νόμου σχετικά με την ασφάλιση αστικής ευθύνης τρένων, όπως οι ποσότητες της κάλυψης και οι περιπτώσεις απαλλαγής από ευθύνη, εξαρτώνται από τη νομοθεσία της κάθε χώρας. Συνιστάται να αναζητήσετε συγκεκριμένες πληροφορίες για το συγκεκριμένο νόμο της χώρας σας από τις αρμόδιες αρχές ή από νομικούς ειδικούς.
Ποια είναι τα ελάχιστα όρια κάλυψης της αστικής ευθύνης στην Ελλάδα;
Στην Ελλάδα, σύμφωνα με τον νόμο 4486/2017 “Ασφαλιστικός Κώδικας”, τα ελάχιστα όρια κάλυψης της αστικής ευθύνης για τα τρένα καθορίζονται ανάλογα με τον τύπο του τρένου και τον αριθμό των επιβατών. Συγκεκριμένα:
- Για τρένα υπόγειου σιδηρόδρομου (μετρό) και τραμ: ελάχιστο ποσό ανά επιβάτη και ανά συμβάν 500.000 ευρώ.
- Για τρένα αστικού σιδηροδρόμου και προαστιακούς σιδηρόδρομους: ελάχιστο ποσό ανά επιβάτη και ανά συμβάν 500.000 ευρώ, με ελάχιστο συνολικό ποσό ασφάλισης ανά συμβάν 5 εκατομμύρια ευρώ.
- Για τρένα διεθνούς και εθνικού δρόμου: ελάχιστο ποσό ανά επιβάτη και ανά συμβάν 1 εκατομμύριο ευρώ, με ελάχιστο συνολικό ποσό ασφάλισης ανά συμβάν 10 εκατομμύρια ευρώ.
Επιπλέον, στο νόμο προβλέπεται ότι οι φορείς λειτουργίας των σιδηροδρόμων είναι υποχρεωμένοι να διατηρούν την απαιτούμενη ασφάλιση καθ’ όλη τη διάρκεια της λειτουργίας τους.
Έχουν δοθεί στην Ελλάδα αποζημιώσεις για ατυχήματα που συνέβησαν σε τρένα;
Ναι, στην Ελλάδα έχουν δοθεί αποζημιώσεις για ατυχήματα που συνέβησαν σε τρένα. Συγκεκριμένα, έχουν σημειωθεί διάφορα ατυχήματα στους σιδηροδρόμους της χώρας, τα οποία έχουν οδηγήσει σε θανατηφόρες και μη θανατηφόρες επιπτώσεις.
Οι αποζημιώσεις για ατυχήματα στα τρένα καλύπτονται από την ασφάλιση αστικής ευθύνης που είναι υποχρεωτική για τους φορείς λειτουργίας των σιδηροδρόμων. Σε περίπτωση που κάποιος επιβάτης ή άλλο πρόσωπο υποστεί ζημία ή τραυματισμό σε ατύχημα στο τρένο λόγω αμέλειας ή από ανεύθυνη συμπεριφορά του φορέα λειτουργίας του σιδηροδρόμου, έχει δικαίωμα να λάβει αποζημίωση για τις ζημίες που προκλήθηκαν.
Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι οι αποζημιώσεις για ατυχήματα στα τρένα καθορίζονται ανάλογα με τη σοβαρότητα των επιπτώσεων και τον βαθμό ευθύνης του φορέα λειτουργίας του σιδηροδρόμου στο συμβάν.
Στην περίπτωση που τα συστήματα ασφαλείας του τρένου δεν λειτουργούν η ασφαλιστική εταιρεία αποζημιώνει;
Η απάντηση σε αυτή την ερώτηση εξαρτάται από το εάν η απόλυτη ανικανότητα των συστημάτων ασφαλείας του τρένου να αποτρέψουν το ατύχημα οφείλεται σε αμέλεια ή από ανεύθυνη συμπεριφορά του φορέα λειτουργίας του σιδηροδρόμου.
Συγκεκριμένα, εάν η απόλυτη ανικανότητα των συστημάτων ασφαλείας του τρένου να αποτρέψουν το ατύχημα οφείλεται σε κάποιο σφάλμα των συστημάτων ή εξαιτίας κάποιου άλλου λόγου που δεν οφείλεται στο φορέα λειτουργίας του σιδηροδρόμου, τότε η ασφαλιστική εταιρεία δεν είναι υποχρεωμένη να αποζημιώσει.
Ωστόσο, εάν η απόλυτη ανικανότητα των συστημάτων ασφαλείας του τρένου να αποτρέψουν το ατύχημα οφείλεται σε αμέλεια ή από ανεύθυνη συμπεριφορά του φορέα λειτουργίας του σιδηροδρόμου, τότε η ασφαλιστική εταιρεία είναι υποχρεωμένη να αποζημιώσει τα θύματα του ατυχήματος και τους επηρεαζόμενους τρίτους για τις ζημίες που προκλήθηκαν.
Ο ν. 4486/2017 αφορά στη μεταρρύθμιση της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, επείγουσες ρυθμίσεις αρμοδιότητας Υπουργείου Υγείας και άλλες διατάξεις. Ο “Ασφαλιστικός Κώδικας ” αν ήθελε υποτεθεί ότι νοείται ως ο Ασφαλιστικός Νόμος είναι ο ν. 2496/1997 και ουδόλως προβλέπει τα αναφερόμενα. Προς αποφυγή παραπληροφόρησης και διασφάλιση της αξιοπιστίας της ιστοσελίδας σας απαιτείται, αν όχι η αναζήτηση της σχετικής πληροφόρησης από την κατάλληλη κατά περίπτωση πηγή (εν προκειμένω νομική), τουλάχιστον να ελέγχονται τα αποτελέσματα άντλησης πληροφοριών μέσω ΑΙ (λ.χ. Chat GPT).