Την είδηση πως το βαθυσκάφος Titan με το πενταμελές πλήρωμα συνεθλίβη στο Βόρειο ατλαντικό μετέδωσε χτες η ιδιοκτήτρια εταιρεία OceanGate. Τα συντρίμμια που έχουν βρεθεί στον πυθμένα της θάλασσας είναι συμβατά με καταστροφική πίεση του πυθμένα της θάλασσας. Μέχρι στιγμής δεν έχει δημοσιοποιηθεί αν υπήρχε ασφαλιστική κάλυψη για το εν λόγω σκάφος τόσο όσον αφορά το κύτος όσο και την αστική ευθύνη.
Στο μοιραίο σκάφος που όλα δείχνουν ότι κατέρρευσε από το βάρος του ωκεανού επέβαινε πενταμελές πλήρωμα και ειδικότερα, ο Βρετανός δισεκατομμυριούχος Χάμις Χάρντινγκ, τον Πακιστανό επιχειρηματία Σαχζάντα Νταβούντ και τον γιο του, Σουλεμάν, τον Γάλλο εξερευνητή Πολ Ανρί Ναρζολέ και τον Στόκτον Ρας, διευθύνων σύμβουλο της OceanGate.
Σύμφωνα πάντως με δημοσίευμα του InsuranceJournal έγγραφα δείχνουν ότι η εταιρεία της οποίας το υποβρύχιο εξαφανίστηκε στον Βόρειο Ατλαντικό σε μια τουριστική κατάδυση στο ναυάγιο του Τιτανικού έλαβε επανειλημμένα προειδοποίηση ότι ενδέχεται να υπάρξουν «καταστροφικά» προβλήματα ασφάλειας με το εγχείρημα.
Ο David Lochridge, διευθυντής θαλάσσιων επιχειρήσεων της OceanGate, έγραψε μια έκθεση το 2018 που ανέφερε ότι το υπό ανάπτυξη σκάφος χρειαζόταν περισσότερες δοκιμές και ότι οι επιβάτες μπορεί να κινδυνεύσουν όταν φτάσει σε «ακραία βάθη», σύμφωνα με μήνυση που κατατέθηκε εκείνη τη χρονιά στο Περιφερειακό Δικαστήριο των ΗΠΑ στο Σιάτλ.
Η OceanGate μήνυσε τον Lochridge εκείνο το έτος, κατηγορώντας τον ότι παραβίασε μια συμφωνία περί μη αποκάλυψης, και κατέθεσε ανταγωγή ισχυριζόμενη ότι απολύθηκε άδικα επειδή έθεσε ερωτήματα σχετικά με τις δοκιμές και την ασφάλεια. Η υπόθεση διευθετήθηκε με αδιευκρίνιστους όρους αρκετούς μήνες μετά την κατάθεσή της.
Οι ανησυχίες του Lochridge επικεντρώθηκαν κυρίως στην απόφαση της εταιρείας να βασιστεί στην ευαίσθητη ακουστική παρακολούθηση και σύμφωνα με τον ίδιο η εταιρεία του είπε ότι δεν υπήρχε εξοπλισμός που θα μπορούσε να εκτελέσει μια τέτοια δοκιμή στο κύτος από ανθρακονήματα πάχους 5 ιντσών (πάχος 12,7 εκατοστών).
«Αυτό ήταν προβληματικό γιατί αυτός ο τύπος ακουστικής ανάλυσης θα έδειχνε μόνο πότε ένα εξάρτημα πρόκειται να αποτύχει -συχνά χιλιοστά του δευτερολέπτου πριν από μια έκρηξη- και δεν θα ανίχνευε τυχόν υπάρχοντα ελαττώματα πριν ασκηθεί πίεση στο κύτος», ανέφερε η ανταγωγή του Lochridge.
Επιπλέον, το σκάφος σχεδιάστηκε για να φτάσει σε βάθη 4.000 μέτρων (13.123 πόδια), όπου βρισκόταν ο Τιτανικός. Ωστόσο, σύμφωνα με τον Lochridge, η θύρα θέασης επιβατών ήταν πιστοποιημένη μόνο για βάθη έως και 1.300 μέτρα (4.265 πόδια) και η OceanGate δεν θα πλήρωνε να κατασκευάσει μια θυρίδα προβολής πιστοποιημένη για 4.000 μέτρα. Οι επιλογές της OceanGate θα «υποβάλουν τους επιβάτες σε πιθανά ακραίους κινδύνους σε ένα πειραματικό υποβρύχιο», ανέφερε η ανταγωγή.
Ωστόσο, η εταιρεία ανέφερε στην καταγγελία της ότι ο Lochridge «δεν είναι μηχανικός και δεν προσλήφθηκε ή δεν του ζητήθηκε να εκτελέσει υπηρεσίες μηχανικού στον Τιτάνα». Απολύθηκε αφού αρνήθηκε να δεχτεί τις διαβεβαιώσεις από τον επικεφαλής μηχανικό της OceanGate ότι το πρωτόκολλο ακουστικής παρακολούθησης και δοκιμών ήταν, στην πραγματικότητα, πιο κατάλληλο για τον εντοπισμό τυχόν ελαττωμάτων από ό,τι θα ήταν μια σάρωση, ανέφερε η καταγγελία.
Επίσης το 2018, ήρθαν προειδοποιήσεις από την Marine Technology Society, η οποία περιγράφει τον εαυτό της ως «μια επαγγελματική ομάδα μηχανικών ωκεανών, τεχνολόγων, υπευθύνων χάραξης πολιτικής και εκπαιδευτικών».
Σε μια επιστολή προς τον Stockton Rush, τον διευθύνοντα σύμβουλο της OceanGate, η εταιρεία επισημαίνει ότι ήταν κρίσιμο να υποβάλει το πρωτότυπό της σε δοκιμές που επιβλέπονται από ειδικό τρίτο μέρος πριν από την πλεύση προκειμένου να προστατευτούν οι επιβάτες. Ο Rush, που στο μοιραίο ταξίδι οδηγούσε το σκάφος, είχε αρνηθεί να το κάνει.
Η επιστολή, που αναφέρθηκε από τους New York Times, ανέφερε ότι τα μέλη της κοινωνίας ανησυχούν ότι «η τρέχουσα πειραματική προσέγγιση που υιοθετεί η Oceangate θα μπορούσε να οδηγήσει σε αρνητικά αποτελέσματα (από μικρά έως καταστροφικά) που θα είχαν σοβαρές συνέπειες για όλους στον κλάδο».
Σε μια συνέντευξη του 2019 στο περιοδικό Smithsonian, ο Rush παραπονέθηκε ότι η προσέγγιση του κλάδου καταπνίγει την καινοτομία.
«Δεν υπήρξε τραυματισμός στην εμπορική υποβιομηχανία εδώ και 35 χρόνια», είπε. «Είναι άσεμνα ασφαλές γιατί έχουν όλους αυτούς τους κανονισμούς. Αλλά επίσης δεν έχει κανείς καινοτομήσει επειδή έχουν όλους αυτούς τους κανονισμούς».
Πηγή: InsuranceJournal