Χωρίς πράσινη κάρτα μπορούν να κυκλοφορούν τα οχήματα με ξένες πινακίδες στην Ελλάδα όταν οι ιδιοκτήτες τους προέρχονται από χώρες της ΕΕ, του ΕΟΧ και κράτη για τα οποία τα Γραφεία Διεθνούς Ασφάλισης έχουν κάνει ειδικές συμφωνίες, εφόσον έχουν ασφαλιστήρια αστικής ευθύνης στα αγγλικά. Αυτό αναφέρουν απαντώντας σε ερωτήσεις του id οι κ.κ. Άννα Κωνσταντίνου, Γενική Διευθύντρια του Γραφείου Διεθνούς Ασφάλισης και Μαρία Αντωνοπούλου, Προϊσταμένη Τμήματος Ζημιών ΓΔΑ και εξηγούν τι γίνεται σε περίπτωση που υπάρξει ατύχημα με όχημα το οποίο φέρει ξένες πινακίδες και είναι ανασφάλιστο.
της Βίκυς Γερασίμου
Είναι υποχρεωμένοι οι ιδιοκτήτες οχημάτων με ξένες πινακίδες που κυκλοφορούν στην Ελλάδα να φέρουν πράσινη κάρτα; Υπάρχουν ειδικές συμφωνίες με χώρες σύμφωνα με τις οποίες δεν απαιτείται η πράσινη κάρτα αλλά μόνο το ασφαλιστήριο συμβόλαιο; Και αν αυτό ισχύει α) σε ποιες χώρες; β) σε τι γλώσσα πρέπει να είναι το ασφαλιστήριο;
Οι ιδιοκτήτες οχημάτων με πινακίδες κρατών μελών της Ε.Ε. και του Ε.Ο.Χ. που κυκλοφορούν στην Ελλάδα δεν είναι υποχρεωμένοι να έχουν Πράσινη Κάρτα. Αρκεί το ασφαλιστήριο αστικής ευθύνης στα αγγλικά.
Επομένως για τις ακόλουθες χώρες η Πράσινη Κάρτα δεν είναι υποχρεωτική: Ιταλία, Βέλγιο, Σουηδία, Γερμανία, Κύπρος, Κροατία, Βουλγαρία, Σερβία, Σλοβακία, Ολλανδία, Πολωνία, Σλοβενία, Γαλλία, Λουξεμβούργο, Πορτογαλία, Ισπανία, Ουγγαρία, Δανία, Ρουμανία, Τσεχία, Λιθουανία, Αυστρία, Φινλανδία, Λετονία, Μάλτα, Ιρλανδία, Νορβηγία, Ελβετία /Λιχτενστάιν, Ισλανδία.
Βάσει ειδικών συμφωνιών μεταξύ των Γραφείων, το ίδιο ισχύει (δεν απαιτείται Πράσινη Κάρτα) και για τις εξής εκτός Ε.Ε. χώρες: Ανδόρρα, Μαυροβούνιο, Ηνωμένο Βασίλειο, Βοσνία Ερζεγοβίνη, Σερβία.
Αντίθετα, οι ιδιοκτήτες με οχήματα από τις υπόλοιπες χώρες του Συστήματος Διεθνούς Ασφάλισης είναι υποχρεωμένοι να έχουν Πράσινη Κάρτα.Οι χώρες αυτές είναι: Αλβανία, Μολδαβία, Αζερμπαϊτζάν, Βόρεια Μακεδονία, Ιράν, Τυνησία, Μαρόκο, Τουρκία. Όσον αφορά την κυκλοφορία στην Ελλάδα οχημάτων με πινακίδα κυκλοφορίας άλλων χωρών πέραν των προαναφερομένων, που δεν συμμετέχουν δηλαδή στο Σύστημα Διεθνούς Ασφάλισης (όπως π.χ. Κόσσοβο, Γεωργία κ.α.), αυτή μπορεί να γίνει μόνον εφόσον οι ιδιοκτήτες τους εφοδιαστούν με Συνοριακή Ασφάλιση του Γραφείου από σημεία πώλησης στα ελληνικά σύνορα προκειμένου να εισέλθουν στη χώρα μας. Το ίδιο ισχύει και για την είσοδο και κυκλοφορία στην Ελλάδα αυτοκινήτων με πινακίδες Ρωσίας ή Λευκορωσίας, αφού δεν αναγνωρίζονται και δεν ισχύουν πλέον οι Πράσινες Κάρτες από τις χώρες αυτές.
Στον παρακάτω χάρτη απεικονίζονται οι χώρες μέλη ανάλογα με τις συμφωνίες που έχουν υπογράψει τα Γραφεία τους. Για τις 36 χώρες που εμφανίζονται στον χάρτη με μπλε, πράσινο και ροζ χρώμα (27 χώρες στο Τμήμα ΙΙΙ της Ενοποιημένης Συμφωνίας‐Ευρωπαϊκή Ένωση, 4 χώρες στον Τμήμα ΙΙΙ της Ενοποιημένης Συμφωνίας‐Ε.Ο.Χ., 5 χώρες στο Τμήμα ΙΙΙ της Ενοποιημένης Συμφωνίας‐Πολυμερής Σύμβαση Εγγυήσεως) δεν είναι υποχρεωτική η πράσινη κάρτα. Η πράσινη κάρτα παραμένει υποχρεωτική για τις χώρες που απεικονίζονται με καφέ χρώμα (11 χώρες‐ Τμήμα ΙΙ της Ενοποιημένης Συμφωνίας).
Τί γίνεται με βάση την ισχύουσα νομοθεσία όταν ένα όχημα με ξένες πινακίδες που εμπλέκεται σε ατύχημα δεν έχει ούτε πράσινη κάρτα ούτε ασφαλιστήριο συμβόλαιο μαζί του ο ιδιοκτήτης; α) Με ποια διαδικασία και σε πόσο χρονικό διάστημα ο κάτοχος του οχήματος με ελληνικές πινακίδες μπορεί να ενημερωθεί για το αν το όχημα με τις ξένες πινακίδες είναι ασφαλισμένο και για το πως θα αποζημιωθεί; και β) Προβλέπεται και στα οχήματα με ξένες πινακίδες η ίδια διαδικασία που υπάρχει για αυτά που φέρουν ελληνικές πινακίδες από τις αστυνομικές αρχές;
Σε περίπτωση ατυχήματος με αλλοδαπό όχημα χωρίς Πράσινη Κάρτα ή ασφαλιστήριο συμβόλαιο, ο ζημιωθείς θα πρέπει να επικοινωνήσει με το Γραφείο Διεθνούς Ασφάλισης συμπληρώνοντας την Αίτηση ανεύρεσης στοιχείων ασφαλιστικής κάλυψης αλλοδαπού οχήματος η οποία είναι αναρτημένη στην ιστοσελίδα του Γραφείου.
Στη συνέχεια το ελληνικό Γραφείο Διεθνούς Ασφάλισης διεξάγει έρευνα με το αντίστοιχο Γραφείο της χώρας που έχει εκδώσει την πινακίδα κυκλοφορίας προκειμένου να ερευνηθεί η νομιμότητα της κυκλοφορίας και η ασφάλισή του.
- εάν το ξένο όχημα προέρχεται από χώρα της Ε.Ε. και χώρα για την κυκλοφορία οχημάτων της οποίας στο εξωτερικό, δεν είναι υποχρεωτική η πράσινη κάρτα (βλ. ανωτέρω) και αποδειχτεί τελικά ανασφάλιστο, το ελληνικό Γραφείο Διεθνούς Ασφάλισης αναλαμβάνει το διακανονισμό και την αποζημίωση του τρίτου. Την κάλυψη του ανασφάλιστου αλλοδαπού οχήματος εγγυάται στην περίπτωση αυτή – βάσει των ειδικών συμφωνιών που ισχύουν – το αλλοδαπό Γραφείο της χώρας της οποίας το όχημα φέρει τις πινακίδες κυκλοφορίας.
- εάν το όχημα προέρχεται από χώρα για την κυκλοφορία οχημάτων της οποίας στο εξωτερικό η πράσινη κάρτα είναι υποχρεωτική και αποδειχτεί ανασφάλιστο, το Γραφείο δεν φέρει ευθύνη και ο ζημιωθείς θα πρέπει να απευθυνθεί στο Επικουρικό Κεφάλαιο.
Έτσι, ακόμα και για τις περιπτώσεις ατυχημάτων χωρίς στοιχεία ασφάλισης ή στις περιπτώσεις με εγκατάλειψη του θύματος από τον αλλοδαπό αυτοκινητιστή, σε χρονικό διάστημα λιγότερο του ενός μήνα το ελληνικό Γραφείο Διεθνούς Ασφάλισης θα δώσει στον Έλληνα πολίτη πληροφορίες για τον χειρισμό της ζημίας. Για τις περιπτώσεις εκείνες όπου το αλλοδαπό όχημα είναι εφοδιασμένο με Πράσινη Κάρτα ή ασφαλιστήριο συμβόλαιο, οι ζημιωθέντες θα πρέπει είτε να επισκεφθούν την ιστοσελίδα του Γραφείου είτε να επικοινωνήσουν με το Γ.Δ.Α. για να πληροφορηθούν τον Διορισμένο Ανταποκριτή της ξένης ασφαλιστικής εταιρίας στην Ελλάδα.
Ο διακανονισμός της ζημίας θα γίνει από τον ανταποκριτή υπό την επίβλεψη του ΓΔΑ και σύμφωνα πάντα με τους όρους της Ενοποιημένης Συμφωνίας μεταξύ Γραφείων. Σε περίπτωση που η ξένη ασφαλιστική εταιρία δεν έχει διορισμένο ανταποκριτή, το ΓΔΑ θα αναθέσει το διακανονισμό της συγκεκριμένης ζημίας για λογαριασμό του σε μία ελληνική ασφαλιστική επιχείρηση‐ μέλος του, με την οποία έχει υπογράψει σύμβαση Διακανονιστή. Όσον αφορά στη διαδικασία ελέγχου της ασφάλισης από τις αστυνομικές αρχές, το άρθρο 13 του π.δ/τος 237/86, σε εφαρμογή σχετικής κοινοτικής οδηγίας, προβλέπει ότι δεν διενεργείται έλεγχος ασφαλιστικής κάλυψης σε αυτοκίνητα που εισέρχονται ή κυκλοφορούν στην Ελλάδα, τα οποία έχουν τόπο συνήθους στάθμευσης στο έδαφος κράτους που έχει υπογράψει το Τμήμα ΙΙΙ της Ενοποιημένης Συμφωνίας. Μπορούν να διενεργούνται μόνο μη συστηματικοί έλεγχοι που δεν ενέχουν διακρίσεις στο πλαίσιο άλλων γενικών ελέγχων.
Tο Ελληνικό Γραφείο Διεθνούς Ασφάλισης
Το Γραφείο Διεθνούς Ασφάλισης (Γ.Δ.Α.) είναι Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου (Ν.Π.Ι.Δ) και εποπτεύεται από την Τράπεζα της Ελλάδος. Είναι πλήρως εναρμονισμένο με τις Οδηγίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τη Σύσταση 5/25.01.1949της Υποεπιτροπής οδικών μεταφορών της Οικονομικής Επιτροπής για την Ευρώπη, του Ο.Η.Ε. Είναι μέλος του Συμβουλίου των Γραφείων (Διεθνούς Ασφάλισης) ‐ Council of Bureaux με έδρα τις Βρυξέλες, που είναι το κεντρικό συντονιστικό όργανο του Συστήματος Πρασίνων Καρτών για τα Γραφεία σε 47 χώρες. Το Σύστημα Πρασίνων Καρτών σχεδιάστηκε με στόχο την ελεύθερη μετακίνηση των οχημάτων μεταξύ των χωρών του Συστήματος εξασφαλίζοντας την προστασία των θυμάτων τροχαίων ατυχημάτων από οχήματα με πινακίδα κυκλοφορίας άλλου κράτους από εκείνο, στο οποίο το ατύχημα συνέβη. Η Ελλάδα υπήρξε ιδρυτικό μέλος του Συστήματος από το 1949 και ακολούθησε την εξέλιξή του με την έναρξη λειτουργίας του Γ.Δ.Α. από το 1987.