Χρόνιο πρόβλημα έχει καταστεί το ζήτημα με τα ανασφάλιστα οχήματα. Παρόλο που το κράτος έχει επιχειρήσει κατά καιρούς να δρομολογήσει ελέγχους μέσα από διασταυρώσεις αρχείων, δεν έχει γίνει ακόμα εφικτό να εντοπίζονται αυτόματα όσοι δεν πληρούν όσα ορίζονται από το νόμο, αποτελώντας κίνδυνο για τους υπόλοιπους πολίτες. Η ανάγκη μάλιστα για τον περιορισμό του φαινομένου έχει αποτελέσει καίριο αίτημα της ασφαλιστικής αγοράς για χρόνια, που ζητά να αυτοματοποιηθεί η συγκεκριμένη διαδικασία ώστε να εντοπίζονται από την ΑΑΔΕ όσοι παρανομούν. Εκτιμάται ότι στην χώρα μας κυκλοφορούν ή έχουν πινακίδες αλλά όχι ασφάλιση περίπου 500.000 ανασφάλιστα οχήματα.
Το άρθρο δημοσιεύτηκε στον «Οδηγό Ασφάλισης» της ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗΣ σε συνεργασία με το περιοδικό Ασφαλιστικό Marketing “am”
Η ασφάλιση αυτοκινήτου αποτελεί σημαντικό μέρος της παραγωγής της ασφαλιστικής αγοράς, κυρίως λόγω της υποχρεωτικότητας που απορρέει από το νόμο για την αστική ευθύνη των ιδιοκτητών οχημάτων. Εφόσον κάποιος έχει στην κατοχή του όχημα οφείλει να το έχει ασφαλισμένο, όντας υπεύθυνος απέναντι στους υπόλοιπους χρήστες του δρόμου. Στα ασφάλιστρα που συγκέντρωσαν οι εταιρείες στο επτάμηνο Γενάρης –Ιούλιος 2023 συνολικά οι καλύψεις για τα οχήματα, υποχρεωτικές και προαιρετικές, συγκεντρώνουν το 1/5 της συνολικής παραγωγής της αγοράς, καθώς από τα 3,1 δις συνεισφέρουν 613,7 εκατ. ευρώ και τα 447,1 από αυτά προέρχονται από την αστική ευθύνη.
Σημαντικές κοινωνικές προεκτάσεις
Το εν λόγω πρόβλημα έχει σημαντικές κοινωνικές προεκτάσεις καθώς η ασφάλιση αστικής ευθύνης, που είναι υποχρεωτική εκ του νόμου, διασφαλίζει πως σε περίπτωση που υπάρξει ατύχημα και πρόκληση υλικών ζημιών ή τραυματισμός ανθρώπου ή ακόμα και θάνατος θα υπάρξει άμεσα αποζημίωση από την ασφαλιστική εταιρεία. Οι αποζημιώσεις που ορίζονται δε, και ειδικά σε σοβαρά τροχαία που μπορούν να ανέρχονται από μερικές δεκάδες χιλιάδες ευρώ ή και να ξεπερνούν το 1 εκατ. ευρώ, είναι σε πολλές περιπτώσεις ουσιαστικές για την πορεία αποκατάστασης τραυματιών αλλά και για τις οικογένειες θυμάτων. Σε περιστατικά με ανασφάλιστα οχήματα όταν υπάρχουν σημαντικές υλικές ζημιές και βαριές σωματικές βλάβες τα θύματα μπορεί να ταλαιπωρούνται για χρόνια προκειμένου να αποζημιωθούν, ενώ ταυτόχρονα μπορεί να μην έχουν πρόσβαση σε αναγκαία ιατρική φροντίδα με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την ποιότητα της ζωής τους.
Το ανώτατο ποσό αποζημίωσης που δίνουν οι ασφαλιστικές για αστική ευθύνη βάσει συμβολαίου είναι στο 1.300.000€ ανά θύμα και 1.300.000 ευρώ για υλικές ζημιές ανά ατύχημα.
Τι δείχνουν τα πρόστιμα της τροχαίας: 21,6 εκατ. ευρώ συνολικά για τους παραβάτες στην πενταετία
Το μέγεθος του προβλήματος αποτυπώνεται μέσα από τους ελέγχους που κάνει η τροχαία και τα πρόστιμα που επιβάλλει. Οι παρανομούντες – όσοι εντοπίζονται από τις αρχές – καλούνται να καταβάλλουν ετησίως ποσά εκατομμυρίων ευρώ, καθώς κυκλοφορούν οχήματα που η αστική ευθύνη παραμένει ακάλυπτη.
Μόνο το 2022 οι αστυνομικές αρχές βεβαίωσαν σε 19.204 οδηγούς, πρόστιμα 3,8 εκατ. ευρώ.
Μέσα στην τελευταία πενταετία 2018-2022 η τροχαία έχει ρίξει πρόστιμα που ξεπερνούν τα 21,6 εκατ. ευρώ σε συνολικά πάνω από 100.000 ιδιοκτήτες οχημάτων. Σύμφωνα με τα στοιχεία που καταγράφει η αστυνομία οι αρχές:
- το 2018 έπιασαν 11.841 αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης χωρίς ασφάλιση,
- το 2019 10.969,
- το 2020 9.648,
- το 2021 7.684 και
- το 2022 εντοπίστηκαν 9.038 ανασφάλιστα οχήματα.
Πολύ μεγάλος είναι, με δεδομένη και τη χρήση ως μέσο μαζικής μεταφοράς, ο αριθμός των ανασφάλιστων λεωφορείων που εντοπίζονται στο ίδιο χρονικό διάστημα. Ειδικότερα οι αρχές επέβαλαν πρόστιμα σε συνολικά 111 λεωφορεία, εκ των οποίων τα 25 ήταν Αστικών και Υπεραστικών Συγκοινωνιών, τα 76 τουριστικά λεωφορεία και τα 10 σχολικά λεωφορεία. Το ζήτημα που εγείρεται είναι τι σημαίνει για τις αποζημιώσεις τυχόν θυμάτων σε περίπτωση ενός τροχαίου στο οποίο επιβαίνει μεγάλος αριθμός ανθρώπων.