Η διαδρομή του Γιώργου Καραβία στην ασφαλιστική αγορά έχει συνδεθεί αφενός με την υιοθέτηση καινοτόμων πρακτικών και αφετέρου με το θεσμικό ρόλο που είχε επί μία οκταετία, εκπροσωπώντας τον κλάδο του Συνδέσμου Μεσιτών Ελλάδος. Από τις ασφαλίσεις άμεσης δράσης και το Micro-insurance μέχρι τη σύνδεσή του με τον χώρο της τέχνης ο Γ. Καραβίας έχει συγκεράσει την καινοτομία με την ασφαλιστική τεχνογνωσία δομώντας πρότυπες υπηρεσίες στον τομέα της ασφαλιστικής διαμεσολάβησης.
συνέντευξη του Γιώργου Καραβία, Karavias Underwriting Agency (Περιοδικό Ασφαλιστικό Marketing Νοέμβριος 2023) στον Νίκο Μωράκη
H επαγγελματική σας πορεία ξεκίνησε από το εξωτερικό. Πείτε μας δυο λόγια. Ποια είναι τα γεγονότα που θεωρείτε ότι έχουν παίξει καθοριστικό ρόλο στην εξέλιξη σας και την ανάπτυξη της Karavias Insurance;
Το πρώτο σημαντικό ορόσημο για μένα είναι το 1976, όταν ξεκίνησα να εργάζομαι στους LLOYD’S του Λονδίνου και φυσικά δέκα χρόνια αργότερα, το 1986, όταν επιστρέφω στην Ελλάδα και ιδρύω την Karavias & Associates.
Από εκεί και πέρα ξεκίνησε ένα συναρπαστικό επαγγελματικό ταξίδι, γεμάτο προσδοκίες και όρεξη για εξερεύνηση και εισαγωγή νέων ασφαλιστικών καλύψεων/ προϊόντων στην ελληνική αγορά, σε συνεργασία με μεγάλους ασφαλιστές του εξωτερικού. Οι προκλήσεις αυτές ήταν πέρα από τα συνηθισμένα όρια, για τα ελληνικά δεδομένα, έγιναν όμως προϊόντα και υπηρεσίες με την συνδρομή των ανθρώπων της Karavias underwriting agency.
«Η ιστορία μας, το DNA αλλά και το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον της εταιρείας χαρακτηρίζονται από τη λέξη Καινοτομία.»
Ποια είναι σήμερα τα οικονομικά μεγέθη της Karavias;
Το 2022 ήταν μια καλή χρονιά για την Karavias πέτυχαμε
- αύξηση παραγωγής +15,5%
- αύξηση αριθμού +14,6%
- και αύξηση αριθμού νέων ενεργών συνεργατών +10%
μέχρι τώρα το 2023 έχει δείξει αυξητική τάση, αναμένουμε αύξηση της συνολικής παραγωγής της τάξεως του +16%
Είναι στο σχεδιασμό σας η περαιτέρω επέκτασή σας μέσα από συνέργιες ή εξαγορές;
Η ασφαλιστική αγορά τα τελευταία χρόνια αλλάζει ραγδαία με συγχωνεύσεις και εξαγορές. Μέχρι τώρα δεν υπάρχει κάτι που θα ενδιέφερε την Karavias.
Σε τέτοιες περιπτώσεις πρέπει να ταυτίζονται τα DNA των εταιρειών, ώστε να υπάρξει γόνιμη συνεργασία, και έτσι να προκύψει συνέχεια και ανάπτυξη.
«Στην ελληνική ασφαλιστική αγορά ταυτιζόμαστε με την έννοια του καλύτερου «ράφτη», καθώς στην πορεία μας έχουμε δημιουργήσει, «ράψει», πολλά ασφαλιστικά κοστούμια» .
Σκοπός της KaraviasUnderwritingAgency είναι να ανακαλύπτει ασφαλιστικές ανάγκες του σύγχρονου καταναλωτή και δημιουργεί tailormade, εξειδικευμένα προϊόντα, για την κάλυψη αυτών των ειδικών αναγκών.»
«Η ομάδα της Karavias Underwriting Agency καταθέτει τα προϊόντα αυτά ως κληρονομιά γνώσης και καινοτομίας στις επόμενες γενεές, που θα συνεχίζουν να υπηρετούν το ασφαλιστικό λειτούργημα.»
Η Karavias Underwriting Agency στήριξε την Art Athina 2023. Ποια είναι η σχέση σας με τη διεθνή σύγχρονη έκθεση τέχνης;
Η Karavias Underwriting Agency στηρίζει εμπράκτως την Art Athina, κάθε χρόνο, για τριάντα χρόνια, προσφέροντας την ασφάλιση της σημαντικότερης ετήσιας εγχώριας foire Έργων Τέχνης. Η Τέχνη, όπως έχει αναφέρει η Μαρίνα Φωκίδη, είναι αναγκαία, γιατί είναι ένας μηχανισμός που μας κάνει να σκεφτόμαστε ότι δεν είμαστε μόνοι. Έτσι και εμείς στην Karavias προστατεύουμε την Τέχνη ασφαλίζοντας την, ώστε να μας κρατά συντροφιά σε όλες τις φάσεις της ζωής μας.
Η εξέλιξη της τεχνολογίας αλλάζει τα ασφαλιστικά προϊόντα διεθνώς. Στην Ελλάδα ποιους ασφαλιστικούς κλάδους έχει επηρεάσει;
Η τεχνολογία έχει φέρει επανάσταση σε πολλούς τομείς έτσι και στην ασφαλιστική αγορά. Η χρήση της τεχνολογίας στον τομέα της ασφάλισης έχει αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο οι πελάτες ενημερώνονται και εξυπηρετούνται, ειδικά σε προϊόντα όπως το αυτοκίνητο και η κατοικία. Από την άλλη όμως, υπάρχουν εξειδικευμένοι ασφαλιστικοί κίνδυνοι για την ανάληψη των οποίων απαιτείται συγκεκριμένος, μη αυτοματοποιημένος χειρισμός, προκειμένου ο πελάτης να είναι εξασφαλισμένος όταν έρθει η στιγμή της αποζημίωσης. Αυτές οι εξειδικευμένες περιπτώσεις θα είναι δύσκολο, για να μην πω αδύνατον, να αυτοματοποιηθούν, και το γεγονός αυτό δεν αποτελεί ελάττωμα. Είναι ενίοτε ή ίδια η φύση του κινδύνου, που υπαγορεύει, έναν ας τον πούμε «χειροποίητο» χειρισμό, προκειμένου να υπάρξει σοβαρή προστασία.
Τι είναι οι ασφαλίσεις “άμεσης δράσης” και σε τι βαθμό έχουν βρει θετική ανταπόκριση από τους συνεργάτες και τους καταναλωτές;
Οι ασφαλίσεις “άμεσης δράσης” είναι προϊόντα που η Karavias δημιούργησε και προσέφερε κάνοντας χρήση της τεχνολογίας, για να προσθέσει ακόμα μεγαλύτερη ταχύτητα και ευελιξία στις υπηρεσίες της. Δημιούργησε μια αυτοματοποιημένη διαδικασία μέσα από την οποία ο συνεργάτης μπορεί άμεσα να τιμολογεί και να δημιουργεί προσφορά προς τον υποψήφιο πελάτη του και φυσικά να προβαίνει και σε άμεση έκδοση συμβολαίου εφόσον ο πελάτης αποδεχθεί την προσφορά.
Τι σημαίνει στην πράξη micro-underwriting και πόσο έχει διεισδύσει η εγχώρια αγορά σε αυτό το πεδίο;
Το «Micro Underwriting» ήταν ανέκαθεν η επαγγελματική πρόκληση και το όραμα για μένα, όταν ξεκίνησα πριν από 35 έτη την καριέρα μου. Εντόπιζα εξειδικευμένους κινδύνους, οι οποίοι δεν καλύπτονταν από τα υφιστάμενα προϊόντα της αγοράς ή καλύπτονταν μερικώς. Πρόκληση για μένα ήταν πώς αυτοί οι κίνδυνοι θα μπορούσαν να καλυφθούν, οπότε αναπτύξαμε και αναπτύσσουμε με την ομάδα μου προϊόντα, που καλύπτουν αυτούς τους κινδύνους και έτσι δημιουργήθηκε, γεννήθηκε νέο πελατολόγιο. Το πλεονέκτημα του Micro Underwriting είναι ότι σου δίνει την πρόσβαση στον πελάτη. Είναι η «πύλη εισόδου» στον πελάτη. Ο συνεργάτης μιλάει για ένα προϊόν που δεν έχει ακούσει ποτέ στο παρελθόν ο πελάτης. Παράδειγμα, η ασφάλιση του επαγγελματικού ή ιδιωτικού του ταξιδιού, ή η ασφάλιση των καταλυμάτων AIRBNB ή το μικρό κοσμηματοπωλείο που μέχρι σήμερα δεν μπορούσε να ασφαλιστεί. Καλύπτοντας αυτό, το έως εκείνη τη στιγμή ακάλυπτο πεδίο, προκύπτει και στη συνέχεια συνεργασία. Καλλιεργείται εμπιστοσύνη για ευρύτερη κάλυψη και των υπολοίπων αναγκών του πελάτη. Εν τέλει – και αυτό είναι το σημαντικό για όλες τις πλευρές- έχει πλέον ιδρυθεί και εμπεδωθεί μεταξύ των δύο μερών μια σοβαρή και άκρως χρήσιμη σχέση, αυτή του συμβούλου σε ασφαλιστικά θέματα.
«Παραμένουμε παραδοσιακά Underwriters και Ασφαλιστές στην αλυσίδα της ασφαλιστική αγοράς, πιστοί στις αξίες μας και συνεργαζόμενοι πάντα και αποκλειστικά με τους ασφαλιστικούς διαμεσολαβητές και όχι απευθείας με τον τελικό καταναλωτή».
«Πρόκειται για παραδοσιακές αξίες που παραμένουν σταθερές για εμάς.»
Έχετε διατελέσει για 4 θητείες πρόεδρος του ΣΕΜΑ και σήμερα έχετε ανακηρυχθεί Επίτιμος Πρόεδρος του συνδέσμου. Θεωρείτε ότι είναι αρκετά εξωστρεφής ο κλάδος;
Η ασφαλιστική αγορά αποτελεί βασικό συστατικό και μοχλό στην ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας. Είναι σημαντικό τμήμα του όλου επιχειρηματικού γίγνεσθαι στη χώρα μας, του οποίου οι δραστηριότητες συνδέονται με την γενικότερη ανάπτυξη.
Έρευνα που έγινε την περίοδο της κρίσης έδειξε, ότι το ποσοστό των επιχειρηματικών εγχειρημάτων / σχεδίων που απευθύνονται στον καταναλωτή αφορά εγχειρήματα συνδεόμενα με υπηρεσίες. Άρα ο ασφαλιστικός κλάδος, ως κατ’ εξοχήν κλάδος υπηρεσιών, δεν είναι δυνατόν να μην απευθύνεται με εξωστρέφεια στην κοινωνία και να την υπηρετεί. Το ίδιο εξωστρεφής φυσικά οφείλει να είναι και ο ΣΕΜΑ, δηλαδή το συλλογικό όργανο το οποίο εκπροσωπεί τον κλάδο.
Ο ΣΕΜΑ έχει από καιρό και από πεποίθηση αναπτύξει ένα στρατηγικό σχέδιο εξωστρέφειας, το οποίο μεταξύ άλλων περιλαμβάνει την ανάδειξη του επαγγέλματος του μεσίτη ασφαλίσεων. Με οργανωμένες δράσεις προσπαθεί και δημιουργεί δεσμούς συνεργασίας με την πολιτεία, τις εποπτικές αρχές, τις ασφαλιστικές εταιρείες, καθώς και με αρμόδιους φορείς του εξωτερικού, και τα θεσμοθετημένα όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, για την αναβάθμιση του θεσμού της ιδιωτικής ασφάλισης, τον εκσυγχρονισμό του κλάδου και την τόνωση της ασφαλιστικής συνείδησης της ελληνικής κοινωνίας.
Τι πιστεύετε ότι αλλάζει στην ασφαλιστική αγορά; Σε τι πρέπει να επενδύσουν οι νέοι διαμεσολαβητές και επιχειρηματίες που αποφασίζουν να δραστηριοποιηθούν στην ασφαλιστική διαμεσολάβηση;
Η αλλαγή της ασφαλιστικής αγοράς συνδέεται άμεσα με την αλλαγή των καταναλωτικών συνηθειών. Οι καταναλωτές έχουν γίνει απαιτητικοί διότι έχουν, ευτυχώς, εύκολη πρόσβαση στην πληροφόρηση και σύγκριση προϊόντων. Η ανάπτυξη της τεχνολογίας αφ’ ενός και η ευαισθητοποίηση των καταναλωτών αφ’ ετέρου ως προς το εάν η επιχείρηση με την οποία συναλλάσσονται εφαρμόζει πρακτικές περιβαλλοντικής, κοινωνικής και εταιρικής διακυβέρνησης (ESG), είναι αυτές που παίζουν τον μεγαλύτερο ρόλο σε αυτήν την αλλαγή .
Άρα όλοι οι διαμεσολαβητές και επιχειρηματίες, και όχι μόνον οι νέοι, πρέπει ενσωματώσουν την τεχνολογία και τις πρακτικές ESG, ως ένα από τα κύρια εργαλεία της δραστηριότητας τους. Έτσι θα έχουν στη διάθεσή τους τεχνολογικά μέσα που μπορούν να τους δώσουν πρόσβαση και άμεση επικοινωνία με τον καταναλωτή. Οι τρόποι εργασίας θα αλλάζουν. Θα γίνονται αποτελεσματικότεροι, με τους διαμεσολαβητές να εξοικονομούν χρόνο εργασίας, τον οποίο θα είναι ελεύθεροι να αξιοποιούν επενδύοντας στην ανάπτυξη νέων σχέσεων και στην εκπαίδευση.
Κάνοντας μία αναδρομή στην μέχρι τώρα επαγγελματική σας διαδρομή, ποια είναι η στιγμή που θα παραμείνει ανεξίτηλη στη μνήμη σας;
Όπως φαντάζεστε σε μία πορεία 40 και πλέον χρόνων επαγγελματικής δραστηριότητας είναι μεγάλο το πλήθος των γεγονότων που έχουν μείνει στην μνήμη μου. Υπάρχουν όμως τρία γεγονότα, που έχουν μείνει και θα μείνουν ανεξίτηλα στην μνήμη μου.
Εύχομαι να έχω την τύχη στο μέλλον να ζήσω και άλλες παρόμοιες μεγάλες στιγμές .
- Το πρώτο συνέβη κατά το διάστημα που ήμουν νέος συνεργάτης στους LLOYD’S στο Λονδίνο, και ήταν η συμμετοχή μου στην ομάδα που διενήργησε την εκτίμηση και ασφάλιση της λάμψης των ματιών της Elisabeth Taylor, ασφάλιση πρωτοφανής για την παγκόσμια ασφαλιστική αγορά .
- Το δεύτερο, ήταν η εποχή που εισήγαγα στην ελληνική ασφαλιστική αγορά τα Lloyds Binders, γεγονός που άλλαξε και εξέλιξε την Ελληνική ασφαλιστική αγορά.
- Και το τρίτο είναι η τιμή που μου έγινε, να διατελέσω για 8 συνεχή χρόνια πρόεδρος του ΣΕΜΑ, του οποίου σήμερα είμαι επίτιμος πρόεδρος, που αποτελεί αναγνώριση της προσήλωσης μου στην υγιή ανάπτυξη του ασφαλιστικού κλάδου .