Aσφαλιστικές εταιρείες αρχίζουν να αποφεύγουν να καλύπτουν εμπορικά πλοία των ΗΠΑ και του Ηνωμένου Βασιλείου έναντι των κινδύνων πολέμου για διαδρομές στη νότια Ερυθρά Θάλασσα.
Οι μαχητές Χούτι έχουν εντείνει τις επιθέσεις σε εμπορικά πλοία τις τελευταίες ημέρες, ανταποκρινόμενοι στην απειλή για απάντηση στις αεροπορικές επιδρομές που πραγματοποίησαν οι ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο την Παρασκευή. Έχουν χτυπήσει δύο πλοία μεταφοράς εμπορευμάτων με πυραύλους από τη Δευτέρα, αν και και τα δύο μπόρεσαν να συνεχίσουν τα ταξίδια τους. Ως αποτέλεσμα, οι ασφαλιστές αναζητούν εξαιρέσεις για πλοία που συνδέονται με τις ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο και το Ισραήλ όταν παρέχουν κάλυψη για ταξίδια στην περιοχή, σύμφωνα με στον Marcus Baker, παγκόσμιο επικεφαλής στον τομέα της ναυτιλίας και ασφάλισης φορτίου στη Marsh. Αυτό ουσιαστικά σημαίνει ότι δεν θα παρέχουν ασφάλιση. «Οι πάροχοι ασφαλιστικών υπηρεσιών προσθέτουν ρήτρες που λένε ότι δεν καλύπτουν πλοία των ΗΠΑ, του Ηνωμένου Βασιλείου ή του Ισραήλ», είπε. «Σχεδόν όλοι βάζουν κάτι τέτοιο και πολλοί περιλαμβάνουν τις λέξεις «ιδιοκτησίας» ή «συμφερόντων».
Είναι η τελευταία εξέλιξη που δείχνει την εύθραυστη κατάσταση ασφαλείας στη νότια Ερυθρά Θάλασσα, όπου οι δυτικές ναυτικές δυνάμεις έχουν προειδοποιήσει ότι δεν είναι ασφαλές να περάσει η εμπορική ναυτιλία.
Την Τρίτη, το ελληνόκτητο εμπορευματοκιβώτιο Ζωγραφία χτυπήθηκε από πύραυλο ενώ έπλεε στα νότια της πλωτής οδού. Μια μέρα νωρίτερα χτυπήθηκε ένα φορτηγό πλοίο αμερικανικής ιδιοκτησίας που ονομάζεται Gibraltar Eagle.
Πολλοί από τους κορυφαίους πλοιοκτήτες του κόσμου σταματούν τα ταξίδια στην περιοχή, αν και πολλοί συνεχίζουν να τα κάνουν.
Οι Χούτι της Υεμένης δήλωσαν ότι τα αμερικανικά και βρετανικά πλοία ήταν νόμιμοι στόχοι για επίθεση, αφού τα δύο έθνη εξαπέλυσαν το μπαράζ αεροπορικών επιδρομών.
Η βρετανική πετρελαϊκή εταιρεία Shell Plc διέκοψε τη διέλευση δεξαμενόπλοιων μέσω της περιοχής, σύμφωνα με την Wall Street Journal. Ο ιαπωνικός ναυτιλιακός κολοσσός Mitsui OSK Lines Ltd., με στόλο περίπου 800 πλοίων, διέκοψε επίσης τις διελεύσεις, δήλωσε εκπρόσωπος την Τρίτη. Η Nikkei ανέφερε την Τετάρτη ότι δύο άλλοι Ιάπωνες ναυλωτές, η Nippon Yusen KK και η Kawasaki Kisen Kaisha Ltd., αναστέλλουν επίσης όλα τα δρομολόγια που διέρχονται από την περιοχή.
Αν και η ιδιοκτησία είναι ένας σχετικά απλός όρος, το «συμφέρον» μπορεί να ερμηνευτεί ευρύτερα, είπε ο Marsh’s Baker. Θα μπορούσε να καλύπτει περισσότερους εφαπτομενικούς παράγοντες, όπως ναυλωτές ή προηγούμενες επισκέψεις σε λιμάνι.
Ενώ οι επιθέσεις ήταν συχνές, δεν υπάρχει ακόμη επίθεση πυραύλων που εμπόδισε ένα πλοίο να συνεχίσει το ταξίδι του.
Πολλά πλοία υφίστανται ζημιές στα αμπάρια φορτίου ή επιφανειακές ζημιές, αντί για πιο καταστροφικές επιπτώσεις, πράγμα που σημαίνει ότι οι ασφαλιστές συνεχίζουν να παρέχουν κάλυψη σε πολλά πλοία που πλέουν μέσω του Bab el-Mandeb.
Όμως οι κίνδυνοι για την ευρύτερη ναυτιλιακή βιομηχανία είναι προφανείς.
Ενώ το πλοίο της Δευτέρας αφορούσε πλοίο αμερικανικής ιδιοκτησίας, δεν είναι σαφές γιατί το ελληνόκτητο αερομεταφορέα χτυπήθηκε την Τρίτη. Στο παρελθόν, ορισμένα πλοία – ιδίως δύο που μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο – φαίνεται να έχουν στοχοποιηθεί κατά λάθος.
Τα ποσοστά κινδύνου πολέμου έχουν εξελιχθεί σε φρενίτιδα τις τελευταίες ημέρες μετά τις απεργίες των ΗΠΑ και του Ηνωμένου Βασιλείου, με την κάλυψη να αυξάνεται στο 1% της αξίας ενός πλοίου από περίπου το ένα δέκατο της λίγες εβδομάδες νωρίτερα. Αυτό θα σήμαινε ότι κοστίζει περίπου 1 εκατομμύριο δολάρια για την κάλυψη ενός σκάφους αξίας 100 εκατομμυρίων δολαρίων.