Η αξιοποίηση της Τεχνητής Νοημοσύνης στην ασφαλιστική αγορά είναι κάτι που ήδη συμβαίνει, αν και όχι ακόμα σε μεγάλη κλίμακα. Αναμφίβολα η τάση όμως είναι για περαιτέρω ενσωμάτωση, που με τη σειρά της θα φέρει αλλαγές στους γνωστούς έως σήμερα τρόπους διαμόρφωσης και διάθεσης της ασφάλισης.
Του Αντώνη Γερούλη, Claims Support Team της Hellas Direct (Περιοδικό “am”, Φλεβάρης 2024 )
Η πορεία είναι προδιαγεγραμμένη, όπως δείχνουν και οι έρευνες για την ολοένα μεγαλύτερη εξοικείωση του κόσμου με την τεχνολογία και τις ηλεκτρονικές αγορές προϊόντων και υπηρεσιών. Η επιλογή αυτή μπήκε δυναμικά στο παιχνίδι ειδικά μετά την πανδημία και την καραντίνα, όπου από μοναδική -κάποιες φορές- λύση, έγινε τελικά η προτιμητέα λύση ακόμα και όταν οι συνθήκες έπαψαν πια να είναι περιοριστικές.
Η ψηφιακή μετάβαση με τη σειρά της θα φέρει αλλαγές σε επιμέρους διαδικασίες εκτίμησης και ανάληψης κινδύνων, στρατηγικές τιμολόγησης, αξιολόγηση ζημιών και τελικά στην εξυπηρέτηση και υποστήριξη των ασφαλισμένων.
Τεχνητή Νοημοσύνη σήμερα και αύριο
Η Τεχνητή Νοημοσύνη μπορεί να συμβάλει καθοριστικά στην αυτοματοποίηση διαδικασιών και συνεπώς την ταχύτερη εξυπηρέτηση του ασφαλισμένου, με ακρίβεια και συνέπεια. Στην Hellas Direct δοκιμάζουμε ήδη ΑΙ μοντέλα στην αξιολόγηση και κοστολόγηση ζημιών, προκειμένου να επιτύχουμε τον στόχο μας για ακόμα ταχύτερη αποζημίωση – ακόμα και real time.
Η τεχνολογία αυτή, ωστόσο – ΑΙ, μηχανική μάθηση, ανάλυση δεδομένων- έχει εφαρμογή σε πολλούς κλάδους της ασφαλιστικής αγοράς, από την τιμολόγηση και το underwriting έως τον εντοπισμό ασφαλιστικής απάτης. Με τον ακριβέστερο προσδιορισμό του κινδύνου και την ταχύτερη εκτίμηση ζημιάς, επιτυγχάνεται και γρηγορότερη επίλυση αξιώσεων. Παράλληλα, η χρήση αλγορίθμων ανάλυσης δεδομένων για τον εντοπισμό ασυνήθιστων μοτίβων διευκολύνει και κάνει ακόμα πιο ακριβή τον εντοπισμό τυχόν ασφαλιστικής απάτης. Αλγόριθμοι ανίχνευσης κινδύνου μπορούν να βοηθήσουν στην πρόληψη ατυχημάτων, άρα στη μείωση των ασφαλιστικών αποζημιώσεων και συνεπώς και στη διαμόρφωση χαμηλότερων ασφαλίστρων.
Τεχνητή Νοημοσύνη και φυσικά δίκτυα
Η ΑΙ δεν θα φέρει αλλαγές μόνο στο κομμάτι της ασφάλισης που ήδη έχει ψηφιακή υπόσταση. Δεν αναφερόμαστε μόνο στη διάθεση ασφαλιστικών προϊόντων online, κάτι που ήδη κινείται παράλληλα και όχι ανταγωνιστικά προς τα φυσικά δίκτυα. Η ψηφιακή μετάβαση μπορεί να φέρει τον ασφαλισμένο κοντά στον διαμεσολαβητή μέσω ακόμα περισσότερων καναλιών, καθώς η τεχνολογία δεν έρχεται να υποκαταστήσει ούτε να αντικαταστήσει την ανθρώπινη σχέση, αλλά να τη διευκολύνει. Πάντα θα υπάρχουν ασφαλισμένοι που εξυπηρετούνται με το direct κανάλι, άλλοι που επιλέγουν την πολυφωνία των aggregators κι άλλοι που μένουν σταθεροί στη διαμεσολάβηση. Άλλωστε τα φυσικά δίκτυα πωλήσεων γίνονται πλέον διαδικτυακά εισάγοντας τον ορισμό του Phygital και ενσωματώνοντας νέα τεχνολογικά μέσα σε πιο παραδοσιακές διαδικασίες. Τεχνολογία και καινοτομία αλλάζουν την ασφαλιστική αγορά φέρνοντας και νέες ιδέες στο τραπέζι. Οι άνθρωποι είναι πάντα εκείνοι που θα τις υλοποιήσουν και θα τις αξιοποιήσουν προς όφελος των ασφαλισμένων.
Ηθικές και νομικές προκλήσεις
Δεν μπορεί κανείς να παραβλέψει ούτε το νέο που φέρνει η Τεχνητή Νοημοσύνη ούτε τις επιφυλάξεις που αυτό δημιουργεί, με δεδομένο πως δεν το έχουμε ακόμα δει σε μεγάλη κλίμακα. Ακόμα και η συλλογή και ανάλυση μεγάλου όγκου δεδομένων θα μπορούσε να προβληματίσει ως προς την σωστή χρήση και προστασία των προσωπικών δεδομένων των ασφαλισμένων.
Είναι προφανής η αναγκαιότητα η ΑΙ να χρησιμοποιείται με τρόπο διαφανή και σύμφωνα με θεσπισμένους και ξεκάθαρους κανόνες. Σαφές πλαίσιο που θα λαμβάνει υπόψη τόσο τη δυναμική της τεχνολογίας αυτής όσο και τις πιθανές της αστοχίες – ειδικά μέχρι να εδραιωθεί- θα λειτουργήσει αποτελεσματικά. Η βελτιστοποίηση της εφαρμογής της περνά μέσα από την κατανόηση και την αντιμετώπιση των τεράστιων δυνατοτήτων της αλλά και των ταυτόχρονων περιορισμών της. Με τη σωστή στρατηγική, όλοι οι αυτοματισμοί της Τεχνητής Νοημοσύνης μπορούν να εξελιχθούν σε πολύτιμα εργαλεία που συμπληρώνουν τον ανθρώπινο παράγοντα και αναβαθμίζουν το τελικό προϊόν και την παρεχόμενη υπηρεσία.