Τις τελευταίες ημέρες υπήρξε μια σειρά από δημοσιεύματα σχετικά με το Επικουρικό Κεφάλαιο Αυτοκινήτων. Η Ένωση Ασφαλιστικών Εταιριών Ελλάδος (Ε.Α.Ε.Ε.) έχει συζητήσει το θέμα με τη Διοίκηση του Επικουρικού Κεφαλαίου το οποίο είναι ανεξάρτητο Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου υπαγόμενο στην Επιτροπή Εποπτείας Ιδιωτικής Ασφάλισης. Επειδή μέλη του Ε.Κ. καθίστανται εκ του νόμου οι δραστηριοποιούμενες στον κλάδο αστικής ευθύνης αυτοκινήτων εταιρίες, οι οποίες και το χρηματοδοτούν μαζί με τους ασφαλισμένους τους σε αναλογία 7 : 3, είναι προφανές ότι η πορεία του και τα προβλήματά του ενδιαφέρουν πρωτίστως την Ε.Α.Ε.Ε. Η πραγματικότητα λοιπόν για το Επικουρικό Κεφάλαιο είναι η εξής :
Από το 1995 έχουν γίνει 35 ανακλήσεις αδειών ασφαλιστικών εταιριών που ασκούσαν τον Κλάδο Ασφάλισης Αστικής Ευθύνης Αυτοκινήτων και οι οποίες έχουν τεθεί σε εκκαθάριση. Σε συνέχεια αυτών των ανακλήσεων το Επικουρικό Κεφάλαιο «έχει εισπράξει» συνολικά μόλις 51 εκατ. ευρώ έναντι του συνόλου της ασφαλιστικής τοποθέτησης (περίπου 200 εκατ.) των εταιριών των οποίων η άδεια ανακλήθηκε, ενώ έχει καταβάλει αποζημιώσεις ύψους 500 εκατ. ευρώ, βαρύνεται με επιπλέον εκκρεμείς αποζημιώσεις 600 εκατ. ευρώ και έχει καταβάλει ως συμμετοχή του στα έξοδα εκκαθάρισης 11 εκατ. ευρώ. Οι αριθμοί αυτοί αποδεικνύουν ότι υπήρξε έλλειμμα εποπτείας στο παρελθόν με αποτέλεσμα σήμερα το Επικουρικό Κεφάλαιο να αντιμετωπίζει σημαντικό πρόβλημα ρευστότητας προκειμένου να αποζημιώσει δικαιούχους για ζημίες που έχουν υποστεί από οχήματα που ήταν ασφαλισμένα σε ασφαλιστικές εταιρίες που ανακλήθηκε η άδειά τους. Είναι επομένως προφανές ότι το Επικουρικό Κεφάλαιο πρέπει να αναζητήσει λύσεις προκειμένου να μπορεί να ανταποκρίνεται στο ρόλο που του έχει ανατεθεί από την πολιτεία για λογαριασμό των ζημιωθέντων.
Η Ε.Α.Ε.Ε. υπόψη της οποίας ετέθησαν τα ανωτέρω προβλήματα από τη διοίκηση του Επικουρικού Κεφαλαίου, εξέφρασε την ανησυχία της για το μέγεθος των προβλημάτων και δήλωσε ότι θα συνδράμει στην κατεύθυνση της εξεύρεσης των κατάλληλων λύσεων. Σε καμία περίπτωση δεν αποτελεί θέση της Ε.Α.Ε.Ε. ότι το Επικουρικό Κεφάλαιο πρέπει να απαλλαγεί από την κάλυψη ζημιών που προξένησαν οχήματα ασφαλισμένα σε εταιρίες που η άδειά τους ανακλήθηκε. Τούτο δεν αναιρεί την ανάγκη εξεύρεσης λύσεων με στόχο αφενός μεν το Επικουρικό Κεφάλαιο να συνεχίσει να καλύπτει τις ζημιές σε περίπτωση αφερεγγυότητας ασφαλιστικής επιχείρησης αφετέρου δε να λειτουργήσει σε πλαίσια οικονομικής αποτελεσματικότητας και βιωσιμότητας. Αυτές τις αναγκαίες λύσεις αναζητά η Διοίκηση του Επικουρικού Κεφαλαίου, με ευθύνη της οποίας θα τεθούν υπόψη των αρμοδίων αρχών.
Η Ε.Α.Ε.Ε., εκπρόσωπος των ασφαλιστικών εταιριών που χρηματοδοτούν το Επικουρικό Κεφάλαιο, αναγνωρίζει το θεσμικό του ρόλο για την ομαλή λειτουργία της αγοράς και θεωρεί απαραίτητο να εξευρεθούν σε συνεργασία με την Πολιτεία και την Εποπτική Αρχή οι λύσεις που θα εξασφαλίσουν την απρόσκοπτη λειτουργία του.
Είχα ξαναγράψει σε άλλο post, οτι κατά τη γνώμη μου το Επικουρικό πρέπει να εισπράττει για λογαριασμό του, τα πρόστιμα που δίνει η Τροχαία για τα ανασφάλιστα αυτοκίνητα.
Επίσης, ώς άμεσα εμπλεκόμενος φορέας, πρέπει να έχει λόγο (ίσως τον μεγαλύτερο) στις επιτροπές ελέγχων για τα περιθώρια φερεγγυότητας των εταιριών μαζί με την ΕΑΕΕ που είναι και η χρηματοδότης του Επικ.Κ.