Την ανάγκη ενίσχυσης της οδικής ασφάλειας με μέτρα που αφορούν την ασφαλέστερη συνύπαρξη των πιο ευάλωτων χρηστών του δρόμου και των μεγάλων οχημάτων επισήμαναν οι ομιλητές του 12th Allianz Motor Day. Στην Ευρώπη στις αστικές περιοχές καταγράφονται μεγάλα ποσοστά θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων με πεζούς, ποδηλάτες και δικυκλιστές, ενώ ταυτόχρονα μεγάλο είναι το “κενό” στα υποχρεωτικά από το νόμο συστήματα υποβοήθησης του οδηγού στα φορτηγά. Η Allianz προτείνει συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων φορέων, να εξοπλιστούν τα φορτηγά με όλα τα συστήματα ασφαλείας που προβλέπονται για τα αυτοκίνητα, να αυστηροποιηθεί το πλαίσιο για την οδική ασφάλεια και να υπάρξει διαμοιρασμός δεδομένων των οχημάτων.
Τουλάχιστον το 1/3 των τροχαίων οχημάτων ανάμεσα σε φορτηγά και τους λεγόμενους πιο ευπαθείς χρήστες του δρόμου θα μπορούσε να αποφευχθεί. Σημαντική τροχοπέδη ως προς αυτό φαίνεται ότι αποτελεί το γεγονός πως τα φορτηγά δεν έχουν τα ίδια συστήματα ασφαλείας με τα επιβατηγά οχήματα. Το 2022 το 70% των τροχαίων ατυχημάτων με θάνατο στην Ευρώπη και το 80% στη Γερμανία αφορούσαν τους πιο “εκτεθειμένους” χρήστες του δρόμου. Παρά τις αυστηρότερες απαιτήσεις και τα προηγμένα συστήματα υποστήριξης οδηγού που εισάγονται με το GSR2 για τα οχήματα, το πλαίσιο πρέπει να βελτιωθεί για τα φορτηγά καθώς όπως τονίζει ο Klaus-Peter Roehler, μέλος του Δ.Σ. της Allianz SE “αν και ορισμένες προειδοποιητικές λειτουργίες των συστημάτων υποστήριξης οδηγού είναι πλέον υποχρεωτικές σε πρόσφατα ταξινομημένα φορτηγά, δεν επαρκούν για την αξιόπιστη πρόληψη συγκρούσεων με ποδηλάτες και πεζούς σε τυφλά σημεία. Τα συστήματα θα πρέπει να μπορούν να αναγνωρίσουν τους χρήστες του δρόμου στο τυφλό σημείο και να ενεργοποιήσουν αμέσως το φρενάρισμα έκτακτης ανάγκης».
Μέσα από το 12th Allianz Motor Day, η Allianz ζήτησε καλύτερη προστασία για τους πεζούς και τους ποδηλάτες προτρέποντας σε πρωτοβουλίες πολιτικούς, κατασκευαστές αυτοκινήτων και εταιρείες με στόλους οχημάτων. Με δεδομένο το υψηλό ποσοστό θανάτων από τροχαία ατυχήματα στην Ευρώπη, ο Klaus-Peter Roehler, ζήτησε βελτιωμένο εξοπλισμό ασφαλείας, ειδικά για τα λεγόμενα βαριά οχήματα. «Βλέπουμε ταχεία πρόοδο σε όλους σχεδόν τους τομείς της τεχνολογίας, επομένως γιατί αποτυγχάνουμε να προστατεύσουμε καλύτερα τη ζωή στους δρόμους; Αυτή είναι μια απαράδεκτη πορεία. Το ένα τρίτο από όλα τα ατυχήματα μεταξύ φορτηγών και πεζών ή μεταξύ φορτηγών και ποδηλατών θα μπορούσαν να αποφευχθούν εάν τα φορτηγά χρησιμοποιούσαν γνωστά μέτρα ασφαλείας. Οι κατασκευαστές οχημάτων, οι πολιτικοί, οι επιχειρησεις –και εμείς ως ασφαλιστές– καλούμαστε να δράσουμε. Πρέπει απλώς να κάνουμε ό,τι μπορούμε για να προστατεύσουμε μια ανθρώπινη ζωή από τυχαίο θάνατο, όποιο κι αν είναι το κόστος.»
3 ενέργειες που απαιτούνται – Μέτρα που πρέπει να λάβει η πολιτεία:
- Ο εξοπλισμός ασφαλείας των φορτηγών και των φορτηγών πρέπει να υπερβαίνει τα ισχύοντα νομικά πρότυπα. Τα φορτηγά θα πρέπει να έχουν τα ίδια συστήματα ασφαλείας με τα καινούργια επιβατικά αυτοκίνητα, δεδομένου ότι χρησιμοποιούν το ίδιο οδικό δίκτυο. Οι κατασκευαστές φορτηγών θα πρέπει να κάνουν πλήρη χρήση των εργαλείων για την πρόληψη ατυχημάτων.
- Η Allianz υποστηρίζει μια πανευρωπαϊκή εναρμόνιση των απαιτήσεων και καλεί τους νομοθέτες της ΕΕ να περαιτέρω βελτίωση των ισχυόντων κανονισμών. Για όλα τα νέα φορτηγά να προβλεφθούν προηγμένα συστήματα υποβοήθησης οδηγού. Η πρόληψη ατυχημάτων κατά την στροφή πρέπει να καταστεί υποχρεωτική το συντομότερο δυνατό. Τα συστήματα που προβλέπονται υποχρεωτικά από το νόμο δεν επαρκούν. Ενεργά συστήματα πέδησης που ανιχνεύουν τους χρήστες του δρόμου στα τυφλά επιτόπου και αμέσως έναρξη της πέδησης έκτακτης ανάγκης θα πρέπει να είναι υποχρεωτική. Και αυτά τα συστήματα πρέπει να είναι πάντα ενεργοποιημένα.
- Απαιτείται ολοκληρωμένη κοινή χρήση δεδομένων, όπως προβλέπεται στον νόμο της ΕΕ για τα δεδομένα: εάν εάν η Allianz, γνωρίζει ποια συστήματα ασφαλείας εγκαθίστανται και ενεργοποιούνται σε φορτηγά μπορεί να ορίσει βάσει κινδύνου ποσοστά κινδύνου και κίνητρα.