Tο 2024 ήταν και αυτό μια χρονιά πλούσια σε προκλήσεις για την ασφαλιστική αγορά. Προκλήσεις περιβαλλοντικές, γεωπολιτικές, οικονομικές, τεχνολογικές, κανονιστικές. Σήμερα, το παρόν και το μέλλον μας επηρεάζεται άμεσα και από γεγονότα που είναι ολοκληρωτικά εκτός του ελέγχου μας. Ένα πολύ απλό παράδειγμα είναι η κλιματική κρίση που είναι αιτία για πολλές και πολύ έντονες φυσικές καταστροφές που με τη σειρά τους συμπαρασύρουν το κόστος των ασφαλίστρων αφού αυξάνεται το κόστος της αντασφάλισης.
του Δημήτρη Ζορμπά, Διευθύνοντος Συμβούλου Syndea (Περιοδικό Ασφαλιστικό Marketing, Γενάρης 2025)
Η τεχνητή νοημοσύνη καλπάζει με ρυθμούς που δεν είχαμε φανταστεί και προβλέψει, σε τέτοιο βαθμό ώστε εξελίξεις του περασμένου εξαμήνου να έχουν ήδη ξεπεραστεί.
Ο κλάδος μας βρίσκεται σε εγρήγορση καθώς καλείται να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο, ως συνομιλητής των κυβερνήσεων και κοινωνικός εταίρος, ως φορέας παροχής υπηρεσιών που καθίστανται ολοένα και πιο απαραίτητες για την κοινωνική συνοχή.
Σε νομοθετικό επίπεδο, υπήρξαν σημαντικές εξελίξεις από την πλευρά της κυβέρνησης: αντιμετωπίστηκε, ελπίζουμε πλέον οριστικά, το θέμα του εντοπισμού των Νομοθετήθηκαν μέτρα όπως η έκπτωση 20% στον ΕΝΦΙΑ με ασφάλιση κατοικίας, η υποχρεωτική ασφάλιση επιχειρήσεων με κύκλο εργασιών άνω των 500.000 ευρώ, η υποχρεωτική ασφάλιση κατά φυσικών φαινομένων στο αυτοκίνητο και άλλα μέτρα για τα οποία εργαστήκαμε επί μακρόν και βλέπουμε επιτέλους να υλοποιούνται. Συνεπώς είναι μια χρονιά που εξελίσσεται πολύ παραγωγικά, ωστόσο αυτό δεν μας αφήνει να επαναπαυτούμε, ούτε κατά διάνοια, υπάρχουν ακόμη πολλά να γίνουν και είμαστε πάντα στις επάλξεις.
Σε εταιρικό επίπεδο, στην αρχή του 2024 η εταιρία μας άλλαξε όνομα και από Συνεταιριστική έγινε Syndea για να σηματοδοτήσει μια νέα εποχή καινοτομίας και εξωστρέφειας που βασίζονται ωστόσο στις ίδιες αρχές που διέπουν την εταιρία μας από το ξεκίνημα, πριν από 45 και πλέον χρόνια. Έχοντας ως πρωτεύοντα στόχο την εξυπηρέτηση και τη γρήγορη και σωστή αποζημίωση, βλέπουμε με ικανοποίηση ότι διανύουμε μια ακόμη χρονιά με διψήφιο νούμερο ανάπτυξης, πάνω από 10%.
Μεγάλο το περιθώριο ανάπτυξης στις ασφαλίσεις
Οι προοπτικές είναι σαφώς θετικές και η αναμενόμενη ετήσια αύξηση είναι της τάξης του 7% (εξάμηνο 2024), ανάπτυξη που θα υποστηριχτεί από την αύξηση των ασφαλίστρων στους κλάδους υγείας, ζωής και περιουσίας. Ο κλάδος υγείας είναι αυτός που αναμένεται να έχει την μεγαλύτερη ανάπτυξη καθώς οι υπηρεσίες υγείας έχουν όλο και υψηλότερο κόστος και οι καταναλωτές αναζητούν υποστήριξη ώστε να εξασφαλίζουν πρόσβαση σε αυτές.
Όπως έχουμε τονίσει κατ’ επανάληψη ο Έλληνας καταναλωτής είναι σημαντικά υπο ασφαλισμένος, μόλις στο 2,43% του ΑΕΠ σε σχέση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο που είναι στο 8.33% *. Αυτό σημαίνει ότι υπάρχει χώρος περαιτέρω ανάπτυξης, ωστόσο μέρος της δικής μας δουλειάς είναι να αναπτύξουμε την ασφαλιστική συνείδηση του καταναλωτή και να τον βοηθήσουμε να συνειδητοποιήσει ότι η ιδιωτική ασφάλιση δεν είναι ένα αγαθό για τους πιο εύπορους ή τους πλούσιους, διότι αυτοί μπορούν να ξαναχτίσουν το σπίτι ή την επιχείρηση τους. Ο μικρός επαγγελματίας όμως ή ο επιχειρηματίας ή η μέση οικογένεια που έχει αγοράσει ένα σπίτι με πολλές θυσίες και περικοπές, είναι πολύ δύσκολο έως αδύνατον να καταφέρουν να ξαναστήσουν τη ζωή τους μετά από μια φυσική καταστροφή. Το ελληνικό κράτος, με τις περιορισμένες δυνατότητες του δεν μπορεί εξ ορισμού να αποζημιώνει περιουσίες στο σύνολο τους, όπως βεβαίως δεν το κάνουν ούτε άλλα κράτη, πολύ πιο εύπορα και οργανωμένα από το δικό μας. Πρέπει να γίνει συνείδηση σε όλους μας ότι οι αναποδιές είναι μέρος της ζωής, η κλιματική κρίση είναι εδώ παρούσα και για να επιβιώσουμε πρέπει να προσαρμοστούμε και να προετοιμαστούμε. Έχει παρέλθει ανεπιστρεπτί η εποχή του αυτοσχεδιασμού και της επίκλησης της τύχης ή του Θεού της Ελλάδας. Ο σύγχρονος πολίτης οφείλει να είναι σε εγρήγορση ώστε να έχει, όσο αυτό είναι δυνατόν, έλεγχο στη ζωή του, την υγεία του, την περιουσία του, γι΄αυτόν και την οικογένεια του.
Η ελληνική ασφαλιστική αγορά είναι εδώ, παρούσα, υγιής, σχολαστικά εποπτευόμενη και θέτει στη διάθεση του καταναλωτικού κοινού πολυάριθμες λύσεις για κάθε ανάγκη και κάθε οικονομική δυνατότητα.
*ΕΟΧ (Ευρωπαϊκός Οικονομικός Χώρος, δηλαδή οι χώρες της ΕΕ και επίσης Ισλανδία, Νορβηγία και Λίχτενσταϊν) 2022: 8,33%
Πηγή: financial report της EIOPA