Ανάμεσα τους πιο απαισιόδοξους Ευρωπαίους καταναλωτές, τόσο για την οικονομία της χώρας όσο και για την αγοραστική τους δύναμη, παραμένουν οι Έλληνες, όπως προκύπτει από έρευνα της «Deloitte». Υπό τις συνθήκες αυτές, εν όψει της χριστουγεννιάτικης περιόδου, οι συμπολίτες μας αναμένεται να επιδείξουν αξιοσημείωτη ευαισθησία στις τιμές, αναζητώντας περισσότερες πληροφορίες πριν από τις αγορές τους, κυρίως μέσω Διαδικτύου, και θα συνδυάσουν διαφορετικά κανάλια αγορών, προκειμένου να βρουν το καλύτερο δώρο στην καλύτερη τιμή.
Σύμφωνα με την έρευνα, οι Έλληνες, γενικώς, δεν επιθυμούν να δανειστούν για να χρηματοδοτήσουν τις δαπάνες των Χριστουγέννων, αντιθέτως προτιμούν να χρησιμοποιούν τις αποταμιεύσεις τους και πόντους από προγράμματα ανταμοιβής, τους οποίους έχουν κερδίσει καταναλώνοντας.
Είναι πράγματι αρκετά ανήσυχοι για το μέλλον και θα μπορούσαν να περιορίσουν τις δαπάνες των Χριστουγέννων ακόμα περισσότερο τις επόμενες εβδομάδες, ιδιαίτερα αν η οικονομία συνεχίζει να εξασθενεί (57%). Ωστόσο, υπάρχουν ακόμα πολλοί καταναλωτές, οι οποίοι είναι πρόθυμοι να δαπανήσουν περισσότερα χρήματα για να απολαύσουν τις αγορές των εορτών και για να ξεχάσουν τα οικονομικά προβλήματα (53%).
Η προώθηση των πωλήσεων θα δελεάσει το 54% αυτών των καταναλωτών, για τους οποίους η εύρεση της καλύτερης δυνατής τιμής εξακολουθεί να είναι πολύ σημαντική.
Η πορεία της οικονομίας
Η απαισιοδοξία για την πορεία της οικονομίας δεν καταλαμβάνει μόνο τους Έλληνες, αλλά και ένα μεγάλο ποσοστό των πολιτών της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Ειδικότερα, σχεδόν το ήμισυ των Ευρωπαίων (49%) πιστεύει ότι η οικονομία θα είναι σε ύφεση το 2013.
Η απαισιοδοξία κερδίζει έδαφος στην Πολωνία, το Λουξεμβούργο, την Τσεχία, την Ισπανία, τη Νότια Αφρική και τη Σλοβακία, με το δείκτη εμπιστοσύνης να μειώνεται από 1% στο 13% στις χώρες αυτές. Η κατάσταση όμως είναι διαφορετική σε Γαλλία, Βέλγιο, Ελβετία, Γερμανία, Φινλανδία, Ελλάδα, Ιρλανδία, Ιταλία, Πορτογαλία, Ρωσία, Ουκρανία και Ολλανδία, όπου οι καταναλωτές αισθάνονται λιγότερο απαισιόδοξοι για το μέλλον και ο δείκτης εμπιστοσύνης αυξάνεται από 4% έως 31%.
Όπως συνέβη και το 2011, για να διατηρήσουν το χριστουγεννιάτικο προϋπολογισμό τους οι Ευρωπαίοι καταναλωτές, θα ξοδέψουν λιγότερα σε ψυχαγωγία και διασκέδαση (το 33% των ερωτηθέντων), διακοπές (29%) και είδη ένδυσης (33%). Αυτή η αλλαγή στις δαπάνες θα έχει την τάση να ποικίλλει στην ένταση και στη φύση μεταξύ των χωρών, με:
* Λιγότερες δαπάνες για τα περισσότερα είδη του προϋπολογισμού, στην Ιρλανδία, τη Γαλλία, την Πορτογαλία, την Ισπανία και την Ελλάδα.
* Λιγότερες δαπάνες σε ορισμένα είδη για την αύξηση των δαπανών σε άλλα, στην Ιταλία, την Ελβετία, το Βέλγιο, τη Δανία, την Ολλανδία και την Τσεχία.
* Καμία αλλαγή στις δαπάνες για τη Γερμανία, το Λουξεμβούργο, την Πολωνία, τη Σλοβακία, τη Ρωσία και τη Νότια Αφρική.
Ο Δημήτρης Κουτσόπουλος, Head of Consumer Business της «Deloitte Χατζηπαύλου Σοφιανός και Καμπάνης Α.Ε.» επισημαίνει ότι «οι καταναλωτές αναλογίζονται τις αγοραστικές τους αποφάσεις πιο προσεκτικά και η τιμή γίνεται ο κύριος παράγοντας των αποφάσεών τους».
Και πολυ καλα κανουν οι Ελληνες!
Επειδη αντιμετωπιζουν σκεπτικιστικα τα παντα υπαρχουν εδω και τρεις χιλιαδες χρονια αλλα και θα υπαρχουν οσο υπαρχει πολιτισμος.