Είναι αλήθεια ότι έχω ασχοληθεί ξανά με το θέμα, αλλά δεν μπορώ να μην επανέλθω. Ντρέπομαι όταν ένας διαμεσολαβητής προσπαθεί να προσελκύσει έναν πελάτη για να του ασφαλίσει το αυτοκίνητό του, δηλαδή για την υποχρεωτική εκ του νόμου ασφάλιση, να προσφέρει «δώρα»! Δεν είναι καινούργιο το φαινόμενο, αλλά κάπου πρέπει να σταματήσει.
Για να μην είμαι λοιπόν αόριστος, χθες αντιμετώπισα δύο τέτοιες περιπτώσεις. Μπήκα στο υποκατάστημα μιας τράπεζας, από τις ελάχιστες ελληνικές, η οποία δεν έχει θυγατρική ασφαλιστική εταιρεία και η οποία αναπτύσσει ασφαλιστικές εργασίες, μέσω της διαμεσολαβητικής εταιρείας την οποία έχει ιδρύσει. Στο γκισέ που έκανα τη συναλλαγή μου υπήρχε όρθιο σταντ που διαφήμιζε τα φθηνά ασφάλιστρα με τα οποία μπορεί κάποιος να ασφαλίσει το αυτοκίνητό του μέσω της τράπεζας και στη συνέχεια τόνιζε: «οι πρώτοι χίλιοι που θα ασφαλίσουν το αυτοκίνητό τους θα πάρουν δώρο έναν αποκωδικοποιητή, μάρκας … με δυνατότητες … κ.λπ.». Φυσικά στο σταντ δεν αναφερόταν το όνομα της ασφαλιστικής εταιρείας στην οποία θα ασφαλιζόταν ο ενδιαφερόμενος, αλλά αυτό είναι λεπτομέρεια.
Στη δεύτερη περίπτωση, εταιρεία πώλησης μεταχειρισμένων αυτοκινήτων στην πωλησιακή της τηλεοπτική εκπομπή (καθημερινή από ότι έμαθα και όχι μόνο σε ένα κανάλι) διαφήμιζε μεταξύ των άλλων προϊόντων της, όπως αυτοκίνητα, ελαστικά, service, κ.λπ. και την ασφάλιση των αυτοκινήτων. Όχι ειδικά των αυτοκινήτων που η ίδια πουλά, αλλά καλούσε τον τηλεθεατή να ασφαλίσει το αυτοκίνητό του σε αυτούς (υποθέτω στη διαμεσολαβητική της εταιρεία), έδινε παραδείγματα φθηνών ασφαλίστρων ανά κατηγορία ίππων και κατέληγε ότι το δώρο σε όποιον ασφάλιζε το αυτοκίνητό του θα ήταν «μια αλλαγή λαδιών»!
Δεν λέω, στους δύσκολους καιρούς που περνάμε, κάθε προσφορά δεκτή. Και φυσικά, δεν φταίει ο οποιοσδήποτε ασφαλιστεί με δέλεαρ τον αποκωδικοποιητή ή τα λάδια. Το ερώτημά μου είναι, η ασφαλιστική αγορά, εγκρίνει αυτές τις μεθόδους; Οι εταιρείες των οποίων τα ασφαλιστικά προγράμματα προωθούν οι διαμεσολαβητές αυτοί (και όσοι άλλοι δεν γνωρίζω) εγκρίνουν το ασφαλιστικό τους προϊόν να πωλείται π.χ. μαζί με λάδι μηχανής (δύο σε ένα δηλαδή, σαν τις προσφορές των σαμπουάν); Οι σύλλογοι των διαμεσολαβούντων δεν κατανοούν τη ζημιά που γίνεται; Όχι μόνο στους χιλιάδες διαμεσολαβητές που προσπαθούν καθημερινά να ανυψώσουν την ασφαλιστική συνείδηση ή σε αυτούς που αρνούνται τα παζάρια με διάφορους «έξυπνους» πελάτες. Τη ζημιά που γίνεται στην έννοια της ασφάλισης και στην υποβάθμιση του επιπέδου όλης της αγοράς. Είναι τόσο δύσκολη μια ανακοίνωση, χωρίς ονόματα, μια ανακοίνωση σε θέματα αρχής και αξιοπρέπειας, έστω και για την τιμή των όπλων!
Θα μπορούσα να αναφερθώ και στην Εποπτική Αρχή και να υπενθυμίσω τόσο την απαγόρευση παροχής εκπτώσεων από τους διαμεσολαβητές προς τους πελάτες, που προβλέπει η σημερινή νομοθεσία, θα μπορούσα να υπενθυμίσω επίσης το άρθρο 9 του υπό διαβούλευση ακόμα σχεδίου περί κανονισμού συμπεριφοράς ασφαλιστικών διαμεσολαβητών, όπου αναφέρεται ρητά ότι «…ο διαμεσολαβητής διασφαλίζει ότι κάθε διαφήμιση που απευθύνεται στο καταναλωτικό κοινό… πληροί τις ακόλουθες προϋποθέσεις… δεν αναφέρει ότι παρέχει στον πελάτη εκπτώσεις ή ωφελήματα μη ανταποκρινόμενα στα ισχύοντα τιμολόγια και τους όρους των επιχειρήσεων». Πληροφορήθηκα επίσης, ότι έχει σταλεί στην Εποπτική Αρχή, εδώ και ένα περίπου χρόνο, επιστολή με σχετικό περιεχόμενο περί «παροχής δώρων», η οποία ουδέποτε απαντήθηκε. Αλήθεια, αν μια ολόκληρη ασφαλιστική αγορά δεν μπορεί να πάρει θέση σε ένα τόσο απλό ζήτημα, πώς θα συμφωνήσει στα πολυπλοκότερα; Εκτός αν κάποιοι ερμηνεύουν (για ποιους λόγους άραγε;), ότι «τα δώρα επιτρέπονται, οι εκπτώσεις απαγορεύονται»! Τουλάχιστον να το ξέρουν οι διαμεσολαβούντες, ώστε όποιοι θέλουν, την επόμενη φορά να μην κάνουν έκπτωση π.χ. 20 ευρώ σε κάποιον πελάτη τους και συνεπώς να παρανομήσουν, αλλά να εισπράττουν το σύνολο των ασφαλίστρων και να του κάνουν δώρο ένα χαρτονόμισμα των 20 ευρώ, αυτό θα επιτρέπεται! Αλήθεια, τι διαφορά έχει η έκφραση «δώρο μια αλλαγή λαδιών», από την έκφραση «δώρο ένα χαρτονόμισμα των 20 ευρώ»;
Συγγνώμη για όλα αυτά, είναι ντροπή που τα συζητάμε, υποτιμούμε το αγαθό της ασφάλισης. Όλα αυτά όμως, όχι μόνο είναι υπαρκτά στην αγορά μας, αλλά διαφημίζονται κι όλας. Δεν πρέπει να πάρουμε θέση;
Δυστυχως εχετε δικιο κυριε Παπανικολα. Και δεν ειναι μονο αυτα. Επισημα στα διαφημιστικα σποτ της τηλεορασης διαφημιζοντουσαν δωρα εκτυπωτες εγχρωμοι, εκπτωτικα κουπονια σε καταστηματα παιχνιδιων και πολλα αλλα.
Αυτο το μοντελο πωλησης πραγματικα μειωνει το επαγγελμα- λειτουργημα τοης Ασφαλιστικης διαμεσολαβησης και το απαξιωνει. Απλα οι εταιριες προσπαθουν να κανουν ενα σαφαρι κατακτησης του Μεριδιου της αγορας, και εκπαιδευουν τον καταναλωτη στην λογικη οτι η Ασφαλεια ειναι ενα καταναλωτικο αγαθο σαν ολα τα αλλα που πωλουνται στα Super Markets και οχι μια υπηρεσια με κυρος, που απαιτει εξειδικευμενους επαγγελματιες για την συναψη της αλλα και για την τελικη αποστολη της που ειναι η αποζημιωση.
Σαφως και εμεις οι Διαμεσολαβουντες οφειλουμε να παρουμε θεση. Σαφως και τα οργανα που μας εκπροσωπουν οπως ο ΠΣΑΣ, θα πρεπει να κινητοποιηθουν, ομως μαλλον ξεχνατε οτι ζουμε στην εποχη της ρεμουλας και του ωχ αδερφε γιατι το βολεμα ειναι σημαντικοτερο απο τις αποψεις και τα πιστευω μας.
Σκεφτειτε μονο οτι Υπουργος του σχετικου με την ιδιωτικη ασφαλιση υπουργειου, ο κυριος Σκορδας ειναι ενα πρωην στελεχος της Ασφαλιστικης αγορας που γνωριζει αρκετα καλα τον πολυπαθο κλαδο μας και που μεχρι σημερα εχει κανει ελαχιστες ενεργειες για τον κλαδο.
τι κανουν οι συνδεσμοι φορεις διαφοροι συλλογοι για τα ανωτερω κυριε Α.Πενδιαφερονται για εκδρομες, κοκταιλ, κοσμικες εκδηλωσεις
δυστυχως δεν κανουν τιποτε…………
Πάντως για την εύρυθμη λειτουργία της αγοράς οι εταιρείες ήθελαν διαμεσολαβούντες με συμβόλαιο επαγγελματικής αστικής ευθύνης, όπως και όλοι αυτοί που δίνουν τέτοιες παροχές!!!