Την ευρωπαϊκή ατζέντα για τη διαμεσολάβηση στην ασφαλιστική αγορά αποκάλυψε ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας των Ευρωπαίων Διαμεσολαβούντων BIPAR, κ. Alessandro De Besi, μιλώντας προ ημερών σε εκδήλωση του Συνδέσμου Ελλήνων Μεσιτών Ασφαλίσεων (ΣΕΜΑ) για τον εορτασμό των 25 χρόνων από την ίδρυσή του.
Όπως τόνισε ο κ. Alessandro De Besi, κύρια θέματα στην τρέχουσα ατζέντα της BIPAR είναι:
– η αναθεώρηση της Οδηγίας IMD II (σχέσεις διαμεσολαβούντων με τους καταναλωτές και τις ασφαλιστικές εταιρείες),
– μια πιθανή νέα οδηγία σχετικά με τα συστήματα εγγύησης των ασφαλίσεων,
– μια επίσης νέα οδηγία για τις δημόσιες συμβάσεις,
– η εναρμόνιση του δικαίου των ασφαλιστικών συμβάσεων,
– το ΦΠΑ των ασφαλιστικών διαμεσολαβητών,
– η διαχείριση των κινδύνων φυσικών καταστροφών και
– η προστασία των δεδομένων.
Ο κ. Alessandro De Besi, κατά την ομιλία του στο ΣΕΜΑ, στάθηκε ιδιαίτερα και στην ανάγκη που υπάρχει σήμερα για διαφάνεια στις συναλλαγές και τις υπηρεσίες, ενώ υπογράμμισε με έμφαση το πόσο σημαντικό είναι για τη χώρα μας, αλλά και για την ασφαλιστική αγορά, το γεγονός ότι από την 1η Ιανουαρίου η Ελλάδα αναλαμβάνει την Προεδρία της Ευρωπαϊκής Ένωσης για έξι μήνες.
Κατά τον κ. De Besi «η Ελληνική Κυβέρνηση θα παίξει σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση των οδηγιών και κανονισμών που θα επηρεάσουν την ασφαλιστική βιομηχανία σε ευρωπαϊκό επίπεδο κατά την επόμενη δεκαετία», τόνισε και πρόσθεσε ότι «για το ΣΕΜΑ, καθώς και για όλους τους ευρωπαϊκούς φορείς διαμεσολάβησης και μαζί τη BIPAR, αποτελεί πραγματική πρόκληση να προωθήσουν τα συμφέροντα του περίπου ενός εκατομμυρίου ανθρώπων που δραστηριοποιούνται ως ασφαλιστικοί ή χρηματοπιστωτικοί διαμεσολαβητές στην Ευρώπη».
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας του κ. Alessandro De Besi:
Ο αντίκτυπος της Οδηγίας IMD II στο επάγγελμα των Ασφαλιστικών Διαμεσολαβητών.
Κυρίες και κύριοι,
Σας ευχαριστώ θερμά, για την τιμή που μου κάνατε να σας μιλήσω εκ μέρους της BIPAR. Θα ήθελα να ευχαριστήσω τον πρόεδρό σας κ. Γιώργο Καραβία και τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου σας, για την ευγενική πρόσκληση να γιορτάσουμε μαζί σας την 25η επέτειο του Συνδέσμου σας, του “Συνδέσμου Ελλήνων Μεσιτών Ασφαλίσεων”.
Οι επέτειοι είναι συνήθως ευκαιρίες για να κοιτάξουμε πίσω και να κάνουμε σχέδια για το μέλλον. Δεν θα απευθύνω μια μακρά ομιλία, αλλά πιστεύω ότι η ευκαιρία αυτή είναι κατάλληλη, για να μοιραστώ μαζί σας κάποιες σκέψεις σχετικά με το επάγγελμά μας, στο πλαίσιο των οικονομικών και ρυθμιστικών εξελίξεων κατά τα τελευταία 6 χρόνια στην Ευρώπη.
Πριν φτάσω σε αυτό το σημείο, θα ήθελα να αναφερθώ στη στενή συνεργασία της BIPAR με τον ΣΕΜΑ. Σε δύσκολους καιρούς, οι Σύνδεσμοι είναι περισσότερο αναγκαίοι από ποτέ, και η ευρωπαϊκή και η διεθνής συνεργασία είναι το κλειδί της επιτυχίας. Εκ μέρους των 51 Συνδέσμων μελών της BIPAR σε 32 χώρες, θέλω να ευχαριστήσω τον ΣΕΜΑ για την άψογη συνεργασία του, όλα αυτά τα χρόνια.
Κυρίες και κύριοι, υπολογίζεται ότι σήμερα, πάνω από το 80% του συνόλου των νέων ρυθμιστικών προτάσεων που αφορούν το επάγγελμά μας έρχονται από τις Βρυξέλλες. Όμως, οι λεγόμενες Βρυξέλλες είναι μια ευρεία έννοια και όλα τα κράτη μέλη και οι πολιτικοί σε αυτά τα κράτη μέλη, είναι μέρος της έννοιας και διαδραματίζουν το ρόλο τους στην οικοδόμηση της Ευρώπης. Όπως γνωρίζετε, από την 1η Ιανουαρίου, η Ελλάδα θα διαδραματίσει έναν ιδιαίτερο ρόλο, καθώς θα προεδρεύει του Συμβουλίου για έξι μήνες. Η κυβέρνησή σας θα παίξει σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση των οδηγιών και των κανονισμών που θα επηρεάσουν τον κλάδο μας σε ευρωπαϊκό επίπεδο, κατά την επόμενη δεκαετία.
Ο ΣΕΜΑ, μαζί με τους συναδέλφους από όλη την Ευρώπη και μαζί με τη BIPAR, παίζει καθοριστικό ρόλο για τον καθένα και για όλους μας. Σε αυτούς τους δύσκολους καιρούς του τομέα των χρηματοοικονομικών υπηρεσιών, του οποίου είμαστε μέρος, είναι μια πραγματική πρόκληση να προωθήσουμε τα συμφέροντα του, περίπου, ενός εκατομμυρίου ανθρώπων που δραστηριοποιούνται ως ασφαλιστικοί ή χρηματοοικονομικοί διαμεσολαβητές στην Ευρώπη.
Είναι ο συλλογικός μας ρόλος, ως σύνδεσμοι και ομοσπονδίες, να εκπροσωπούμε το επάγγελμά μας και να προβάλλουμε, ως μια ενιαία φωνή, τις απόψεις, τις ανάγκες και τις επιθυμίες μας όσον αφορά τις Ευρωπαϊκές ρυθμιστικές εξελίξεις .
Ποια είναι τα θέματα στην τρέχουσα ατζέντα της BIPAR; Κύριο θέμα μας αποτελεί η αναθεώρηση της IMD (που συνδέεται με την αναθεώρηση της MiFID, τον προτεινόμενο κανονισμό PRIPs και την προτεινόμενη οδηγία για τα ενυπόθηκα δάνεια), αλλά επίσης, ασχολούμαστε με πολλά κρίσιμα ζητήματα για τους ασφαλιστικούς διαμεσολαβητές, όπως, για παράδειγμα, μια πιθανή νέα οδηγία σχετικά με τα συστήματα εγγύησης ασφαλίσεων, μια νέα οδηγία για τις δημόσιες συμβάσεις, την εναρμόνιση του δικαίου των ασφαλιστικών συμβάσεων, καθώς και το θέμα διαχείρισης του ΦΠΑ των ασφαλιστικών διαμεσολαβητών, της διαχείρισης των κινδύνων φυσικών καταστροφών, της προστασία των δεδομένων, κ.λπ.
Απόψε, θα περιοριστώ μόνο σε κάποια σημαντικά σημεία, τα οποία καταθέτω για προβληματισμό:
Ποιες είναι, σύμφωνα με τις πληροφορίες που έχουμε αυτήν τη στιγμή, οι κύριες αλλαγές στις οποίες πρέπει να προσαρμοστούμε στους επόμενους μήνες και χρόνια;
Πρώτα απ’ όλα θα πρέπει να μάθουμε να είμαστε πιο διαφανείς.
Διαφανείς για τις υπηρεσίες μας, διαφανείς σχετικά με την κατάστασή μας, διαφανείς για την εταιρική μας διακυβέρνηση, διαφανείς σχετικά με τις αμοιβές μας.
Ο κανονισμός, μπορεί στο μέλλον να απαιτεί ένα καθεστώς το οποίο θα επιβάλει τη διαφάνεια για τις αμοιβές, κατόπιν αιτήματος του πελάτη. Αυτό είναι κάτι με το οποίο μπορούμε να πορευθούμε, υπό την προϋπόθεση ότι οι άμεσοι συγγραφείς, επίσης κατόπιν αιτήματος του πελάτη, θα πρέπει να είναι διαφανείς σχετικά με το κόστος διανομής.
Στη ζωή με τον ασφαλιστικό τομέα των επενδύσεων, είναι πιθανόν να βρεθούμε αντιμέτωποι με μια σημαντική επανάσταση. Όλα αυτά τα προϊόντα ασφάλισης ζωής θα ενταχθούν, σε μεγάλο βαθμό, σε κανονισμό που είναι συγκρίσιμος με την MiFID. Αυτό δεν σημαίνει μόνο ότι, οι διαδικασίες όπως ένα τεστ καταλληλότητας θα πρέπει να τεθούν σε εφαρμογή. Μπορεί επίσης να σημαίνει ότι, στην περίπτωση που λέτε στον πελάτη σας ότι δίνετε ανεξάρτητες συμβουλές, θα πρέπει να εργαστείτε επ’ αμοιβή και η προμήθεια μπορεί να απαγορευθεί.
Μια φράση που ψιθυρίζεται αυτές τις μέρες στον κανονισμό των χρηματοοικονομικών υπηρεσιών, είναι η σύγκρουση συμφερόντων.
Θα πρέπει να διαχειριστούμε και να μετριάσουμε αυτές τις συγκρούσεις συμφερόντων, ή πιθανές συγκρούσεις συμφερόντων, σε ένα περισσότερο επίσημο πλαίσιο από ό,τι πριν.
Οι κανονισμοί του Solvency II θα έχουν ως αποτέλεσμα το γεγονός ότι, οι διαμεσολαβούντες που έχουν binding authorities θα έχουν περισσότερες υποχρεώσεις: υποχρεώσεις υποβολής εκθέσεων, πιο επίσημους συμβατικούς όρους και, ενδεχομένως, περισσότερο έλεγχο από τις εποπτικές αρχές.
Σε γενικές γραμμές, θα ενισχυθούν οι κανόνες εταιρικής διακυβέρνησης και η ενημέρωση των μετόχων και των ενδιαφερομένων θα γίνει πιο σημαντική. Οι πολιτικές που σχετίζονται με τις αμοιβές των εργαζομένων, καθώς και τα μπόνους, θα είναι ή θα έχουν γίνει αντικείμενο νέων κανονισμών.
Στην Ευρώπη, αλλά και σε διεθνές επίπεδο, υπάρχει μια ισχυρή ώθηση για θέσπιση περισσότερων κανονισμών σχετικά με την καταπολέμηση της απάτης, της νομιμοποίησης εσόδων από παράνομες δραστηριότητες και την «εποπτεία». Οι έλεγχοι σε αυτό τον τομέα θα ενισχυθούν.
Οι διαμεσολαβητές θα πρέπει να δώσουν ιδιαίτερη προσοχή στο χειρισμό των καταγγελιών και τη διαχείριση των εναλλακτικών μηχανισμών επίλυσης των διαφορών. Εδώ, επίσης, οι κανόνες και οι διαδικασίες θα αποκτήσουν μεγαλύτερη επισημότητα.
Ένα άλλο επίκαιρο θέμα είναι η προστασία των δεδομένων. Είμαι βέβαιος ότι όλοι προστατεύετε καλά τα δεδομένα των πελατών σας, αλλά η ρύθμιση της προστασίας των δεδομένων θα επισημοποιήσει τις διαδικασίες.
Κυρίες και κύριοι, μπορούμε να αντιδράσουμε θετικά ή αρνητικά σε αυτόν τον κατάλογο των θεμάτων που βήμα προς βήμα έρχονται στο τραπέζι μας. Πολλές από αυτές τις απαιτήσεις δεν μπορούμε εύλογα να τις χαρακτηρίσουμε άδικες. Εμείς, ως ομοσπονδία, αγκαλιάζουμε την καλή και δίκαιη ρύθμιση, διότι εκπροσωπούμε επαγγελματίες. Ως επαγγελματίες, υποφέρουμε περισσότερο από εκείνους που δεν είναι συμβατοί με τη νομοθεσία. Ωστόσο, ο νόμος πρέπει να είναι εύλογος και αποτελεσματικός. Η συνεχής, καθημερινή εντύπωσή μας δεν είναι να αντιτάξει την αλλαγή ή την καλή και δίκαιη ρύθμιση η οποία βοηθά τους επαγγελματίες επιχειρηματίες. Καθημερινή αποστολή μας είναι η καταπολέμηση της γραφειοκρατίας και του διοικητικού φόρτου. Γι’ αυτό οφείλουμε να προωθούμε τη δίκαιη ρύθμιση που ευνοεί τον θεμιτό ανταγωνισμό και προστατεύει τον καταναλωτή.
Μαζί, μπορούμε να εργαστούμε καθημερινά για τη βελτίωση της φήμης του κλάδου μας. Πιστεύω ότι, εξηγώντας καλύτερα στους πελάτες μας το τι κάνουμε γι’ αυτούς σε καθημερινή βάση, θα έχουμε πετύχει ένα καλό σημείο εκκίνησης. Από τη δική μου εμπειρία, πολύ συχνά βρίσκομαι αντιμέτωπος με πελάτες που δεν έχουν ιδέα για το τι να κάνω γι’ αυτούς. Ίσως, ως κλάδος δεν διατυμπανίζουμε αρκετά τους δικούς μας επαίνους.
Σας ευχαριστώ για την προσοχή σας, σχετικά με όσα ανέφερα ως ευκαιρία για προβληματισμό και σας εύχομαι μια πολύ όμορφη βραδιά και μια ευτυχισμένη επέτειο.