Η θέση του Διευθύνοντος Συμβούλου (αγγλιστί CEO: Chief Executive Officer) σε μια μεγάλη εταιρεία ήταν πάντα το όνειρο πολλών φερέλπιδων στελεχών. Αν και πολλές φορές παρομοιάζεται με «ηλεκτρική καρέκλα», η συγκεκριμένη θέση αποτελεί τον απόλυτο στόχο καριέρας στις μεγάλες πολυεθνικές εταιρείες ανά τον πλανήτη.
Είναι κοινός τόπος ότι για να γίνει κάποιος CEO σε μια εταιρεία, θα πρέπει να διαθέτει ορισμένα βασικά χαρακτηριστικά, όπως κριτικό πνεύμα, ηγετικές ικανότητες, γρήγορη και ορθή σκέψη, ομαδικό πνεύμα. Αρκούν όμως, πλέον, αυτά;
Σύμφωνα με ανώτατα στελέχη μεγάλων επιχειρήσεων, οι νέες οικονομικές συνθήκες στον πλανήτη δημιουργούν το νέο προφίλ του διευθύνοντος συμβούλου. Ο σύγχρονος CEO θα πρέπει να έχει υψηλή ικανότητα προσαρμογής στις νέες απαιτήσεις της παγκοσμιοποιημένης αγοράς. Η έντονη αβεβαιότητα που επικρατεί καθιστά απαραίτητη τη συνεχή εγρήγορση του manager. Οι στόχοι που τίθενται θα πρέπει να είναι ρεαλιστικοί και να παρακολουθούνται σε μηνιαία βάση, γεγονός που λίγα χρόνια πριν φάνταζε ίσως υπερβολικό.
Η καλή λειτουργία της ομάδας συνεχίζει να βρίσκεται στο επίκεντρο και μάλιστα με μεγαλύτερη βαρύτητα. Ο νέος CEO έχει στόχο να εμφυσήσει τις ιδέες και την πίστη του στους υφισταμένους του, με τρόπο που θα αναδεικνύει την ομάδα και όχι τον ίδιο. Ταυτόχρονα, πρέπει να καθιστά ξεκάθαρο ότι είναι επικεφαλής και να είναι πάντα σε θέση να αντιμετωπίσει τα εμπόδια που θα εμφανιστούν.
Σημαντική αξία για έναν ηγέτη αναδεικνύεται η ικανότητα και η προθυμία του να μαθαίνει από τις εμπειρίες του και να εφαρμόζει στη συνέχεια τις νέες γνώσεις για την αντιμετώπιση των νέων προκλήσεων.
Στο γενικότερο κλίμα ανανέωσης που επικρατεί, το πρότυπο του «λευκού, επιτηδευμένου άντρα» (white, male, stale) CEO αρχίζει να υποχωρεί, καθώς οι επιχειρήσεις εκτιμούν όλο και περισσότερο τη διαφορετική θεώρηση και την ποικιλία σκέψεων και ιδεών. Έτσι, στο μέλλον θα βλέπουμε όλο και περισσότερες γυναίκες σε καίριες θέσεις, ως φορείς του νέου και διαφορετικού.
Παράλληλα, οι ανερχόμενες αγορές της Βραζιλίας, Ρωσίας, Ινδίας και Κίνας (οι γνωστές BRICs) βρίθουν νέων στελεχών με φρέσκιες ιδέες, όνειρα, καινοτομίες. Τα στελέχη αυτά, καταγόμενα από χώρες με διαφορετικές κουλτούρες, έχουν διαφορετικούς αξιακούς κώδικες και φαίνεται ότι αρχίζουν να προτιμώνται όλο και πιο συχνά από τους πολυεθνικούς κολοσσούς. Προερχόμενοι συνήθως από φτωχές οικογένειες, χαρακτηρίζονται από υψηλές αξίες και ιδανικά. Έχουν έντονη συναίσθηση του καθήκοντος και της κληρονομιάς που «πρέπει» να αφήσουν στις οικογένειες και τους νέους της πατρίδας τους, μεταφέροντας τη φιλοσοφία αυτή και στις επιχειρήσεις.
Μέσα σε ένα ευμετάβλητο οικονομικό και κοινωνικό περιβάλλον, είναι δεδομένο ότι και οι επιχειρήσεις (η πλειοψηφία των οποίων έχει πληγεί από την κρίση και τις συνέπειές της) πρέπει να βρουν τους νέους τρόπους και τα κατάλληλα στελέχη που θα τις βοηθήσουν να ανακάμψουν το συντομότερο δυνατόν.
Πηγή: http://www.bbc.com/capital/story/20131017-the–ceos–of–tomorrow