Ποιος θα χρειάζεται ασφάλεια αυτοκινήτου όταν δεν γίνονται ατυχήματα; Το σενάριο μπορεί να μοιάζει επιστημονικής φαντασίας και βγαλμένο από το μακρινό μέλλον, όμως αρμόδιοι φορείς και εταιρείες του κλάδου έχουν αρχίσει ήδη τις μελέτες για το πως θα μοιάζει το ασφαλιστικό τοπίο όταν τα αυτοκινούμενα οχήματα κατακλύσουν τους δρόμους των ανεπτυγμένων πόλεων.
Σε αυτό το σημείο θα μπορούσε – και πολύ σωστά – να πει κάποιος ότι η Ελλάδα απέχει πολύ από τις ανεπτυγμένες χώρες, όμως έχει ενδιαφέρον να καταλάβουμε πόσο πολύ μπορεί να αλλάξει η έννοια της ασφάλισης στην εποχή της ψηφιακής τεχνολογίας, κάτι που αργά ή γρήγορα θα αγγίξει και τη δική μας αγορά.
Ας δούμε λοιπόν τι βλέπουν Βρετανοί αναλυτές για τις τεράστιες αλλαγές που αναμένονται τα επόμενα χρόνια. Εκτιμούν ότι τα ασφάλιστρα των ασφαλειών αυτοκινήτου – όπως τις ξέρουμε σήμερα – θα είναι ελάχιστα σε σχέση με τα τρέχοντα επίπεδα. Το θέμα είναι ιδιαίτερα σοβαρό, αν αναλογιστεί κανείς ότι η συντριπτική πλειοψηφία των αποζημιώσεων αφορά σε θανάτους και τραυματισμούς που προκαλούνται από τροχαία ατυχήματα. Στη Μ. Βρετανία, για παράδειγμα, αντιστοιχούν στο 94% και κοστίζουν στις ασφαλιστικές 3 δισ. στερλίνες το χρόνο.
Τι θα γίνει λοιπόν, όταν η τεχνολογία δώσει στα αυτοκίνητα ικανότητες, όπως να παρκάρουν μόνα τους, να φρενάρουν μόνα τους και να αποφεύγουν πεζούς και ποδηλάτες; Τα πρώτα τέτοια αυτοκίνητα αναμένεται να κυκλοφορήσουν στους δρόμους μέσα στην επόμενη πενταετία και σίγουρα μέχρι το 2020, σύμφωνα πάντα με όσα προβλέπουν οι ειδικοί.
Στο πλαίσιο αυτό, πολύ σημαντικά ήταν τα ευρήματα του ετήσιου συνεδρίου της Ένωσης Βρετανών Μεσιτών Ασφαλίσεων (Biba) που πραγματοποιήθηκε στην πόλη του Μάντσεστερ και τα οποία παραθέτει η βρετανική Telegraph.
Τι αφορά η εν λόγω τεχνολογία και τι κερδίζουν οι ασφαλισμένοι;
Τα αυτοκινούμενα οχήματα σκοπεύουν να εκμηδενίσουν τα ανθρώπινα λάθη στους δρόμους. Ήδη, σχεδόν ένα στα τέσσερα καινούρια αυτοκίνητα έχουν εγκατεστημένα διάφορα συστήματα υποβοήθησης, τα οποία αναλαμβάνουν τον έλεγχο του αυτοκινήτου στο παρκάρισμα, ταρακουνούν τις θέσεις του οδηγού όταν μπαίνουν σε λάθος λωρίδα ή φρενάρουν για να αποτρέψουν τη σύγκρουση.
Μόνο τα συστήματά αυτόματης πέδησης μειώνουν τα ατυχήματα κατά 25%, ενώ το ποσοστό μπορεί να φτάσει ακόμη και στο 45% στα πιο εξελιγμένα συστήματα, σύμφωνα με την εταιρεία Thatcham, η οποία διενεργεί τεστ ασφάλειας.
Οι ασφαλιστικές στη Μ. Βρετανία προσφέρουν 10% έκπτωση για τα αυτοκίνητα με συστήματα ρομποτικής τεχνολογία. Η εγκατάσταση των συστημάτων αυτών κοστίζει σήμερα από 300 έως 1.000 στερλίνες.
Επανάσταση
Τα πλήρως αυτοκινούμενα οχήματα αναμένεται να αντιστοιχούν στο 90% των οχημάτων που κυκλοφορούν στους βρετανικούς δρόμους το 2020. Σύμφωνα με τον διευθυντή ασφαλείας της Thatcham, Matthew Avery, η μεγάλη αλλαγή θα ξεκινήσει το 2018, όταν εταιρείες όπως οι Tesla, Nissan και Mercedes σχεδιάζουν να λανσάρουν αυτοκινούμενα οχήματα σε πόλεις της Βρετανίας, για την κίνηση των οποίων δεν θα χρειάζονται πια τα χέρια και τα πόδια σας!!!
Σύμφωνα, μάλιστα, με μελέτη της KPMG, τα αυτοκινούμενα οχήματα θα σώζουν πάνω από 2.500 ζωές και θα αποτρέπουν πάνω από 25.000 σοβαρά ατυχήματα το χρόνο στους βρετανικούς δρόμους έως το 2030.
Ποιος θα ευθύνεται σε περίπτωση ατυχήματος;
Σήμερα, το 71% των αποζημιώσεων ασφαλειών αυτοκινήτου οφείλεται σε περιπτώσεις κίνησης με την όπισθεν, ενώ το 23% σε… ιστορίες παρκαρίσματος. Και οι δύο περιπτώσεις εκτιμάται ότι θα αποτελέσουν παρελθόν με τα αυτοκινούμενα.
Στο μέλλον, λοιπόν, οι καταστροφικές συγκρούσεις θα οφείλονται σε «δυσλειτουργία» του αυτοκινήτου και όχι σε ανθρώπινα λάθη. Μέχρι σήμερα ο οδηγός ευθύνεται για τη ζημιά που προκαλεί στο εαυτό του και στους άλλους. Για το μέλλον, δεν έχει ακόμη ξεκαθαριστεί το ποιος θα κληθεί να… πληρώσει το μάρμαρο, όταν ο ιδιοκτήτης δεν οδηγεί. Αυτό σημαίνει ότι οι αρμόδιες Αρχές έχουν πολύ δρόμο στο να θέσουν τα όρια και το πλαίσιο λειτουργίας των ασφαλίσεων, όταν τα οχήματα θα είναι αυτοκινούμενα.
Ο Graeme Trudgill, στέλεχος της Biba σημειώνει: Η ευθύνη είναι ένα από τα πολύ ενδιαφέρονται αινίγματα της υπόθεσης. Αν εκμηδενίσουμε τα ατυχήματα που προκαλούνται από ανθρώπινα λάθη, ίσως οδηγηθούμε σε ένα μοντέλο κατά το οποίο οι άνθρωποι πληρώνουν πολύ χαμηλότερα ασφάλιστρα καθώς το κόστος μετακυλίεται προς τον κατασκευαστή. Παρ’ όλα αυτά, αν οι κατασκευαστές πληρώνουν για τα ατυχήματα, θα υποχρεωθούν να μετακυλήσουν, με τη σειρά τους, το κόστος στον καταναλωτή. Επομένως, τα αυτοκινούμενα θα είναι πολύ πιο ακριβά».
Μετά βέβαια, μπαίνουν και άλλα ερωτήματα για το θέμα, όπως τι θα γίνει κατά τη μεταβατική περίοδο, μέχρι δηλαδή να χρησιμοποιούν όλοι αυτοκινούμενα. Επίσης, εγείρονται θέματα ασφάλειας των εν λόγω οχημάτων, ερωτήματα για τις πιθανότητες παραβίασης και πρόκλησης δυσλειτουργιών μέσω διαδικτύου, καθώς και θέματα ιδιωτικότητας, καθώς ήδη η τηλεματική έχει μπει για τα καλά στο παιχνίδι.
Χα χα χα χα χα χα χα χα…….
Αν δεν μας επιστρέψουν το 13ο μισθο/συνταξη μην περιμενετε να αλλαξει τιποτα!
Με αυτο το μισθο/συνταξη ο Ελληνας συντηρουσε το αυτοκινητο του, απο τοτε που κοπηκε 700.000 αυτοκινητα ακινητοποιηθηκαν και περισσοτερα απο ενα εκατομμυριο οχηματα που κινουνται εγιναν ανασφαλιστα!!!