Να σταματήσω ή να επιταχύνω; Αυτές τις δύο «φωνές» ακούν μέσα στο κεφάλι τους συνήθως οι οδηγοί όταν βλέπουν το φανάρι να γίνεται κίτρινο.
Στις ΗΠΑ όμως τα πράγματα είναι διαφορετικά. Για παράδειγμα, ο Grant Thomas από το Τενεσί, ακούει και έναν… τρίτο ήχο σε ανάλογες περιπτώσεις. Ένα «μπιπ» αποδοκιμασίας που έρχεται μέσα από το ταμπλό. Αυτή είναι η… φωνή της ασφαλιστικής.
Η ασφαλιστική εταιρεία Progressive έχει τοποθετήσει στο αυτοκίνητο του Grant μία συσκευή που κάνει μπιπ όταν ανιχνεύει απότομο φρενάρισμα. Όσα περισσότερα τα μπιπ, τόσο πιο πολύ θεωρεί ότι ο οδηγός είναι επιρρεπείς σε ατυχήματα, ενώ η συσκευή στέλνει και άλλα στοιχεία στην ασφαλιστική για να διαμορφώσει μία πιο ολοκληρωμένη εικόνα οδηγικής συμπεριφοράς και να ορίσει το ανάλογο ασφάλιστρο.
Από τα πρώτα χρόνια του αυτοκινήτου οι αναλογιστές ονειρεύονταν να βρουν έναν τρόπο να καθορίζουν τα ασφάλιστρα με βάση τις καθημερινές συνήθειες των ασφαλισμένων στο τιμόνι. Όμως ελλείψει της απαιτούμενης τεχνολογίας, βασίζονταν σε στοιχεία όπως η ηλικία, το φύλλο ή η οικογενειακή κατάσταση. Αυτό έχει αρχίσει να αλλάζει εδώ και αρκετά χρόνια καθώς αυξάνεται συνεχώς ο αριθμός των ασφαλιστικών εταιρειών που προωθούν την τηλεματική ασφάλιση.
Οι ασφαλιστικές λαμβάνουν με τη συγκατάθεση του οδηγού όλα τα στοιχεία που κρίνουν απαραίτητα για να τιμολογήσουν τον κίνδυνο και ο οδηγός παίρνει ως αντάλλαγμα μία γενναία μείωση στα ασφάλιστρα που μπορεί να φτάσει μέχρι και 30%.
Και είμαστε μόνο στην αρχή. Οι συσκευές τηλεματικής γίνονται όλο πιο έξυπνες και φθηνές, δίνοντας ακόμη περισσότερα κίνητρα στις ασφαλιστικές να τις χρησιμοποιήσουν. Ορισμένες εταιρείες δοκιμάζουν και εφαρμογές κινητών τηλεφώνων, ενώ ακόμη μεγαλύτερες αλλαγές αναμένονται στην γκάμα των στοιχείων που συλλέγονται και στον τρόπο με τον οποίο αυτά αναλύονται.