Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κάλεσε για τελευταία φορά σήμερα όλες τις χώρες της Ε.Ε. να επιταχύνουν την εθελοντική εφαρμογή της «τηλε-κλήσης» (eCall), μιας νέας Τεχνολογίας για αυτοκίνητα με την οποία θα μπορούσαν να σωθούν 2.500 ζωές ετησίως. Το σύστημα eCall καλεί αυτόματα το 112, τον ενιαίο ευρωπαϊκό αριθμό κλήσης έκτακτης ανάγκης, σε περίπτωση που το αυτοκίνητο αντιμετωπίσει σοβαρό ατύχημα και αποστέλλει τη θέση του οχήματος στην πλησιέστερη υπηρεσία έκτακτης ανάγκης.
Αυτό μπορεί να μειώσει στο μισό τους χρόνους επέμβασης των υπηρεσιών έκτακτης ανάγκης, να περιορίσει τη σοβαρότητα των τραυματισμών και να σώσει τις ζωές ανθρώπων που δε γνωρίζουν την ακριβή τοποθεσία στην οποία βρίσκονται ή που δεν είναι σε κατάσταση να τη μεταδώσουν.
Προς το παρόν η εγκατάσταση του eCall από τις δημόσιες αρχές, τις αυτοκινητοβιομηχανίες και τις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας είναι εθελοντική. Μέχρι σήμερα το σύστημα δε λειτουργεί σε καμία χώρα της Ε.Ε.
Σε έγγραφο άσκησης πολιτικής που εξέδωσε σήμερα η Επιτροπή προειδοποιεί ότι, εάν δε σημειωθεί σημαντική πρόοδος στην εγκατάσταση του συστήματος μέχρι το τέλος του 2009, ενδέχεται να προτείνει μέτρα κανονιστικού χαρακτήρα, ώστε η τεχνολογία αυτή που σώζει ζωές να διατεθεί σε ολόκληρη την Ευρώπη το ταχύτερο δυνατόν.
Το 2008, σε περισσότερα από 1,2 εκατομμύρια δυστυχήματα στους ευρωπαϊκούς δρόμους, σημειώθηκαν πάνω από 39.000 θάνατοι και πάνω από 1,7 εκατομμύρια τραυματισμοί.
«Οι Ευρωπαίοι δεν πρέπει να περιμένουν περισσότερο για ένα σύστημα που θα μπορούσε να σώσει ζωές μόνο και μόνο επειδή οι κυβερνήσεις τους αδρανούν. Θέλω να δω τα πρώτα αυτοκίνητα με eCall να κυκλοφορούν του χρόνου στους δρόμους. Αν η εγκατάσταση του eCall δεν επιταχυνθεί, η Επιτροπή είναι έτοιμη να θεσπίσει σαφείς κανόνες που θα υποχρεώνουν τις κυβερνήσεις, τη βιομηχανία και τις υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης να ανταποκριθούν», δήλωσε η Viviane Reding, Επίτροπος της Ε.Ε. αρμόδια για την Κοινωνία της Πληροφορίας και τα Μέσα Επικοινωνίας.
Η Επιτροπή παρουσίασε σήμερα έγγραφο άσκησης πολιτικής, το οποίο περιλαμβάνει στρατηγική για την εισαγωγή ενός οικονομικά προσιτού συστήματος κλήσεων έκτακτης ανάγκης για αυτοκίνητα σε όλα τα καινούργια οχήματα και σε όλη την Ευρώπη μέχρι το 2014, αρχής γενομένης από το επόμενο έτος.
Το σύστημα eCall, που θα ενεργοποιείται αυτόματα εάν οι επιβάτες δεν είναι σε θέση να το κάνουν οι ίδιοι, είναι δυνατόν, όταν θα έχει εγκατασταθεί πλήρως, να σώσει μέχρι και 2.500 ζωές στην Ε.Ε. και να μειώσει τη σοβαρότητα των τραυματισμών κατά 10-15%. Τα μέτρα που προτείνει η Επιτροπή μπορούν να εξασφαλίσουν τη λειτουργία του eCall σε όλες τις χώρες της Ε.Ε. και σε αυτοκίνητα κάθε μάρκας και χώρας προέλευσης.
Η εφαρμογή του eCall απαιτεί την πλήρη συνεργασία της αυτοκινητοβιομηχανίας και του Κλάδου των Τηλεπικοινωνιών, καθώς και των Δημόσιων Διοικήσεων όλων των χωρών της Ε.Ε., οι οποίες οφείλουν να διασφαλίσουν ότι οι οικείες υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης έχουν εξοπλιστεί κατάλληλα ώστε να διεκπεραιώνουν τηλεκλήσεις.
Παρόλο που η τεχνολογία είναι έτοιμη και ο κλάδος έχει συμφωνήσει για κοινά πανευρωπαϊκά πρότυπα, έξι χώρες της Ε.Ε. (Δανία, Γαλλία, Ιρλανδία, Λετονία, Μάλτα και Ηνωμένο Βασίλειο) δεν είναι ακόμη έτοιμες να δεσμευτούν, εξαιτίας προβλημάτων που συνδέονται με το κόστος.
Το μνημόνιο συμφωνίας για το eCall έχει υπογράψει και η Ελλάδα μαζί με 14 άλλες χώρες.
Τα τροχαία ατυχήματα επιβαρύνουν την οικονομία της Ε.Ε. με πάνω από 160 δισ. ευρώ ετησίως. Από τον εξοπλισμό όλων των αυτοκινήτων στην Ε.Ε. με το σύστημα eCall μπορεί να προέλθει οικονομία 26 δισ. ευρώ ετησίως, ενώ το εκτιμώμενο κόστος του συστήματος είναι κάτω από 100 ευρώ ανά αυτοκίνητο. Από την εισαγωγή της εν λόγω συσκευής δε θα προκύψουν μόνο οφέλη για τους καταναλωτές, αλλά και για τις επιχειρήσεις, αφού η αυτοκινητοβιομηχανία και ο Κλάδος των Τηλεπικοινωνιών θα μπορέσουν να προσφέρουν νέες αναβαθμισμένες εφαρμογές και υπηρεσίες (όπως ψηφιακούς ταχογράφους ή ηλεκτρονικά διόδια) με βάση το eCall, το οποίο θα εγκατασταθεί σε όλα τα οχήματα και θα χρησιμοποιεί τεχνολογία εντοπισμού μέσω δορυφόρου.