H τεχνητή νοημοσύνη είναι η τεχνολογία της εποχής μας. Η ενσωμάτωση της στη ζωή μας και η εξέλιξή της οδηγεί τις οικονομίες και τις κοινωνίες διεθνώς σε τεράστιες αλλαγές με βασική κατεύθυνση τις ανθρωποκεντρικές τεχνολογίες και την αλληλεπίδραση των μηχανών και των ανθρώπων.
Της Βίκυς Γερασίμου
Πολυεπίπεδα, από τις φυσικές καταστροφές, τη βιομηχανική παραγωγή, την ενέργεια, την επισιτιστική ασφάλεια, μέχρι την υγεία και τις ασφαλίσεις η τεχνητή νοημοσύνη, δημιουργεί μία νέα πραγματικότητα συνέργιας εργαζομένων και υπολογιστών, που θα αλλάξει σε μεγάλο βαθμό την αγορά εργασίας. Στην ιδιωτική ασφάλιση η εφαρμογή της επηρεάζει όλο το φάσμα των διαδικασιών. Μπορεί να φέρει ακρίβεια στη μέτρηση του κινδύνου, ορθολογικότερο υπολογισμό των οικονομικών απωλειών, βελτιστοποιημένο και γρήγορο underwriting, επεξεργασία μεγάλου όγκου πληροφοριών σε ταχύτατο χρόνο, λεπτομερή ανάλυση δεδομένων, τιμολόγηση που προσμετρά πολλούς παράγοντες και εξατομίκευση υπηρεσιών. Μέσα στην επόμενη δεκαετία το βάρος των “γραφειοκρατικών” διαδικασιών θα πέσει σε πλατφόρμες, ψηφιακούς βοηθούς κ.ο.κ., εργαλεία τα οποία ο κλάδος θα μάθει να αξιοποιεί σε μεγαλύτερο βαθμό.
“Η ασφαλιστική βιομηχανία βρίσκεται στο χείλος μίας σεισμικής και τεχνολογικά καθοδηγούμενης αλλαγής”, σύμφωνα με τους αναλυτές Ramnath Balasubramanian, Ari Libarikian και Doug McElhaney της MCKinsey. Η έλευση της νέας δεκαετίας θα μας πάει σε μία νέα κανονικότητα, όπου η τεχνητή νοημοσύνη θα διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στις ζωές μας. Κι αυτό αποτυπώνεται από τους τρεις αναλυτές που περιγράφουν πως θα είναι μία τυπική μέρα για έναν εργαζόμενο, τον Scott, που θέλει να μετακινηθεί το 2030. Για την μετάβασή του στη δουλειά αναλαμβάνει ο ψηφιακός προσωπικός βοηθός του, που του φέρνει ένα αυτόνομο όχημα έξω από την πόρτα του. Επειδή όμως ο Scott αποφασίζει ότι θέλει να οδηγήσει σήμερα θέτει το αυτοκίνητο σε «ενεργή» λειτουργία. Ο προσωπικός βοηθός του Scott υπολογίζει μια πιθανή διαδρομή και την μοιράζεται με τον ασφαλιστή κινητικότητας του, ο οποίος ανταποκρίνεται αμέσως με μια εναλλακτική διαδρομή που έχει πολύ μικρότερη πιθανότητα ατυχημάτων και ζημιών στο αυτοκίνητο, καθώς και την υπολογισμένη προσαρμογή στο μηνιαίο ασφάλιστρό του. Ο βοηθός του Scott τον ειδοποιεί ότι το ασφάλιστρο κινητικότητας του θα αυξηθεί κατά 4 – 8% με βάση τη διαδρομή που επιλέγει. Τον προειδοποιεί επίσης ότι το ασφαλιστήριο συμβόλαιο ζωής του, το οποίο τώρα τιμολογείται με βάση το «pay as you live», θα αυξηθεί κατά 2% για αυτό το τρίμηνο. Τα επιπλέον ποσά χρεώνονται αυτόματα από τον τραπεζικό του λογαριασμό. Όταν ο Scott μπαίνει στο πάρκινγκ του προορισμού του, το αυτοκίνητό του προσκρούει σε μια από τις πολλές πινακίδες στάθμευσης. Μόλις το αυτοκίνητο σταματήσει να κινείται, τα εσωτερικά του διαγνωστικά συστήματα καθορίζουν την έκταση της ζημιάς. Ο προσωπικός του βοηθός του δίνει οδηγίες να τραβήξει τρεις φωτογραφίες του μπροστινού δεξιού προφυλακτήρα και δύο του περιβάλλοντος χώρου. Μέχρι να επιστρέψει ο Scott στη θέση του οδηγού, η οθόνη στο ταμπλό τον ενημερώνει για τη ζημιά, επιβεβαιώνει ότι η αξίωσή του έχει εγκριθεί και αναφέρει ότι ένα κινητό drone έχει σταλεί για επιθεώρηση. Εάν το όχημα είναι οδηγήσιμο, μπορεί να κατευθυνθεί στο πλησιέστερο γκαράζ εντός του δικτύου για επισκευή μετά την άφιξη ενός οχήματος αντικατάστασης.
9 στελέχη της ασφαλιστικής αγοράς (Νίκος Πάσιος, Ειρήνη Γεωργαρουδάκη, Νίκος Γεωργόπουλος, Αντώνης Γερούλης, Ηλίας Μαντούβαλος, Νίκος Νικολακάκης, Ξενοφών Λιαπάκης, Φρύνη Παυλίδου και Ευθύμης Παπαδόπουλος) μας μεταφέρουν την δική τους εικόνα για το πως η τεχνολογία αυτή θα επηρεάσει την ασφαλιστική αγορά.
Τεχνητή Νοημοσύνη και εφαρμογές στην ασφαλιστική αγορά
Η Τεχνητή Νοημοσύνη αποτελεί βασικό πυλώνα αυτού που αποκαλούμε 4η βιομηχανική επανάσταση, η οποία προσβλέπει στο να υποκαταστήσει όσο το δυνατόν περισσότερο την ανθρώπινη διανοητική εργασία και τις ανθρώπινες αποφάσεις με εκθετικούς ρυθμούς, τόσο σε αποτελεσματικότητα, όσο και σε ταχύτητα. Δηλαδή ότι ακριβώς έκαναν και οι προηγούμενες 3 επαναστάσεις με τη χειρωνακτική εργασία! Πρακτικά, η Τεχνητή Νοημοσύνη αποτελεί τον κλάδο της Πληροφορικής που έχει ως σκοπό να αποδώσει στη μηχανή γνωστικές ικανότητες όπως ο άνθρωπος. Αυτό σημαίνει ότι επιδιώκει οι υπολογιστές να ξεφύγουν από την τετριμμένη ικανότητα του να μπορούν απλά να εκτελούν συγκεκριμένες διαδικασίες, και να μπορούν να εμφανίζουν έναν βαθμό συλλογιστικής για να επιλύουν προβλήματα.
του Νίκου Πάσιου, Αεροδιαστημικού μηχανικού, EMBA, Αντιπροέδρου του Ομίλου Τεχνητής Νοημοσύνης AI Catalyst, www.aicatalyst.gr (Περιοδικό Ασφαλιστικό Marketing, Φλεβάρης 2024)
Στον ασφαλιστικό κλάδο, από τις πρώτες εφαρμογές της ΤΝ διεθνώς είναι η εξυπηρέτηση των πελατών όσον αφορά της αποζημίωση ενός τροχαίου ατυχήματος. Η μηχανή μπορεί να επεξεργάζεται τα δεδομένα που έχει καταχωρήσει ένας ασφαλισμένος σε συνδυασμό με τους αισθητήρες ενός αυτοκινήτου και να προετοιμάζει τα σχετικά έγγραφα για την αποζημίωση, έτσι ώστε ο πραγματογνώμονας απλά να παρέμβει για να επιβεβαιώσει/διορθώσει την αναφορά που έχει ήδη προετοιμαστεί. Το αποτέλεσμα στην διαδικασία αυτή είναι σημαντική επιτάχυνση της διαδικασίας και μείωση του διαχειριστικού κόστους.
Η ΑΙ στην ασφάλιση πιστώσεων
Σε αυξημένη ακρίβεια όσον αφορά τον υπολογισμό του κινδύνου και μεγάλη ταχύτητα στην επεξεργασία και ανάλυση δεδομένων, οδηγεί η εφαρμογή της ΑΙ στην ασφαλιστική αγορά. Η κα Ειρήνη Γεωργαρουδάκη, Senior Risk Underwriter στην Atradius εξηγεί πως επηρεάζει τις διαδικασίες και τις υπηρεσίες στην ασφαλιστική αγορά και τον τομέα ασφάλισης πιστώσεων.
(Περιοδικό Ασφαλιστικό Marketing, Φλεβάρης 2024)
Σε ποιους τομείς αξιοποιείται η τεχνητή νοημοσύνη στην ασφαλιστική αγορά και ποιες είναι οι μελλοντικές τάσεις στον τομέα αυτό;Πως επωφελούνται οι καταναλωτές; Πως συμβάλλει στην αλληλεπίδραση με τους πελάτες και τη βελτίωση των υπηρεσιών;
Η τεχνητή νοημοσύνη έχει γίνει αναπόσπαστο μέρος της ασφαλιστικής αγοράς, φέρνοντας επανάσταση σε διάφορες πτυχές. Μέσω της αξιοποίησης δεδομένων και αλγορίθμων, η τεχνητή νοημοσύνη ενισχύει την ακρίβεια της εκτίμησης του κινδύνου και καθορίζει το κατάλληλο κόστος ασφάλισης. Επιπλέον, η τεχνητή νοημοσύνη διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στην ανίχνευση δόλιων δραστηριοτήτων χρησιμοποιώντας προηγμένες μεθόδους ανάλυσης δεδομένων για τον εντοπισμό ασυνήθιστων μοτίβων που υποδηλώνουν πιθανή απάτη.
Τάσεις που διαμορφώνουν την παγκόσμια ασφαλιστική αγορά το 2024
Καθώς εισερχόμαστε στο 2024, η παγκόσμια ασφαλιστική αγορά βρίσκεται στο σταυροδρόμι της καινοτομίας και της προσαρμογής. Ο κλάδος, που παραδοσιακά είναι γνωστός για τις υπηρεσίες διαχείρισης κινδύνων, υφίσταται σημαντικές αλλαγές, οι οποίες καθοδηγούνται από τις τεχνολογικές εξελίξεις, τις μεταβαλλόμενες προσδοκίες των πελατών και τους αναδυόμενους παγκόσμιους κινδύνους.
του Νίκου Γεωργόπουλου, Digital Risk Insurance Broker, Cromar Insurance Brokers – Co founder DPO Academy (Περιοδικό “am”, Φλεβάρης 2024)
Ακολουθούν οι βασικές τάσεις που διαμορφώνουν την παγκόσμια ασφαλιστική αγορά το 2024:
1. Τεχνητή νοημοσύνη και η χρήση της στην αναδοχή κινδύνων
Το 2024, η τεχνητή νοημοσύνη (AI) πρόκειται να διαδραματίσει ακόμη πιο καθοριστικό ρόλο στην ασφάλιση, ιδίως στο underwriting. Οι προηγμένοι αλγόριθμοι ΤΝ θα αξιοποιηθούν για την ταχεία ανάλυση τεράστιου όγκου δεδομένων, επιτρέποντας στους ασφαλιστές να προβαίνουν σε ακριβέστερες εκτιμήσεις κινδύνου. Η χρήση της τεχνητής νοημοσύνης και η ανθρώπινη τεχνογνωσία θα βελτιώσουν τις διαδικασίες ανάληψης κινδύνου και θα αυξήσουν την αποτελεσματικότητά τους.
Αυξάνοντας την ανθρώπινη ικανότητα με την AI
Με την τεχνητή νοημοσύνη και τη μηχανική μάθηση να ωριμάζουν ταχύτατα, ο ασφαλιστικός κλάδος αναμένεται να επενδύσει σημαντικά, σε cognitive τεχνολογίες που θα τον βοηθήσουν να ανταποκριθεί με μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα σε τομείς όπως η αξιολόγηση κινδύνου κατά τη φάση του underwriting, η ταχύτερη πληρωμή αποζημιώσεων με εντοπισμό και αποφυγή παράλληλα ενδεχόμενης απάτης, η μείωση του διαχειριστικού κόστους τους μέσω της απλοποίησης, αυτοματοποίησης και ψηφιοποίησης των υπηρεσιών τους, η ταχύτερη και ασφαλέστερη λήψη αποφάσεων που βασίζονται στην ανάλυση και επεξεργασία μεγάλων όγκων, από πολλαπλές πηγές δεδομένων καθώς και η παροχή μοναδικών φιλικών, 24χ7, omnichannel προσωποποιημένων υπηρεσιών και προϊόντων στους πελάτες και τους συνεργάτες τους, που τους διαφοροποιούν από τον ανταγωνισμό.
Του Ξ. Λιαπάκη, Chief Technology & InformationOfficerτης ΙΝΤΕΡΣΑΛΟΝΙΚΑ, (Ασφαλιστικό Marketing, Φεβρουάριος 2024)
Με τη συμπεριφορά και τις προτιμήσεις των πελατών να αλλάζουν δραματικά τα τελευταία χρόνια, κάτι που αναμένεται να συνεχιστεί με ανάλογους ρυθμούς και στο μέλλον, οι ασφαλιστικές επιχειρήσεις, επανεξετάζουν συνεχώς τη στρατηγική τους σχετικά με την ανάπτυξη προϊόντων και υπηρεσιών, με στόχο να προσαρμόζονται με ταχύτητα στις συνεχώς αυξανόμενες ανάγκες και επιθυμίες τους.
Η ΑΙ φέρνει τον ασφαλισμένο κοντά στον διαμεσολαβητή
Η αξιοποίηση της Τεχνητής Νοημοσύνης στην ασφαλιστική αγορά είναι κάτι που ήδη συμβαίνει, αν και όχι ακόμα σε μεγάλη κλίμακα. Αναμφίβολα η τάση όμως είναι για περαιτέρω ενσωμάτωση, που με τη σειρά της θα φέρει αλλαγές στους γνωστούς έως σήμερα τρόπους διαμόρφωσης και διάθεσης της ασφάλισης.
Του Αντώνη Γερούλη, Claims Support Team της Hellas Direct (Περιοδικό “am”, Φλεβάρης 2024 )
Η πορεία είναι προδιαγεγραμμένη, όπως δείχνουν και οι έρευνες για την ολοένα μεγαλύτερη εξοικείωση του κόσμου με την τεχνολογία και τις ηλεκτρονικές αγορές προϊόντων και υπηρεσιών. Η επιλογή αυτή μπήκε δυναμικά στο παιχνίδι ειδικά μετά την πανδημία και την καραντίνα, όπου από μοναδική -κάποιες φορές- λύση, έγινε τελικά η προτιμητέα λύση ακόμα και όταν οι συνθήκες έπαψαν πια να είναι περιοριστικές.
Η ΑΙ “κλειδί” για τα Big Data των ασφαλιστικών εταιρειών
Η τεχνολογία της τεχνητής νοημοσύνης θα διαδραματίσει στο μέλλον καθοριστικό ρόλο στις αποφάσεις των διοικήσεων της ασφαλιστικής αγοράς πολυεπίπεδα. Όπως αναφέρει ο κ. Ηλίας Μαντούβαλος, Head, ICT & Business Efficiency / Operations & Services Div. Στην HDI Global SE, Hellas, “όχι μόνο βελτιστοποιεί τις τρέχουσες διαδικασίες ασφαλίσεων, αλλά εισάγει εντελώς νέες διαστάσεις στην εμπειρία ασφάλισης”.
συνέντευξη του Ηλία Μαντούβαλου, Head, ICT & Business Efficiency / Operations & Services Div, HDI Global SE, Hellas (Περιοδικό Ασφαλιστικό Marketing Φεβρουαρίου 2024)
Σε ποιους τομείς αξιοποιείται η τεχνητή νοημοσύνη στην ασφαλιστική αγορά και ποιες είναι οι μελλοντικές τάσεις στον τομέα αυτό;
Πέρα από τα προφανή πεδία εφαρμογών (π.χ. βελτιστοποίηση προγραμμάτων και κώδικα, ανάλυση όρων συμβολαίων, εκτίμηση κινδύνων) θεωρούμε ότι η τεχνητή νοημοσύνη θα είναι το κλειδί που επιτέλους θα ξεκλειδώσει τα μηνύματα και τους κρυφούς συσχετισμούς και αλληλεπιδράσεις που κρύβονται στα Big Data που επί χρόνια συγκεντρώνουν οι ασφαλιστικές εταιρίες αλλά δεν αξιοποιούν πλήρως είτε λόγω έλλειψης εξειδικευμένου προσωπικού ή γιατί η εξαγωγή συμπερασμάτων από την ανάλυση τους ήταν έως τώρα μια αρκετά χρονοβόρα διαδικασία. Το AI θα μπορεί σε ελάχιστο χρονικό διάστημα να προβάλει και patterns συσχετισμού ανάμεσα σε φαινομενικά ασύνδετα μεγέθη των συγκεντρωμένων στοιχείων και να οδηγήσει τις διοικήσεις των εταιριών σε αποφάσεις στις οποίες πιθανώς δεν θα κατέληγαν ποτέ χρησιμοποιώντας της συμβατικές μεθόδους ανάλυσης.
Πλοήγηση στο Παρόν: Η ΤΝ μεταμορφώνει το ασφαλιστικό τοπίο
Είναι πλέον γεγονός, ότι η τεχνητή νοημοσύνη – ΤΝ και τα εργαλεία που προσφέρει θα ανασχηματίσουν το πρόσωπο της ασφαλιστικής βιομηχανίας μέσα στα επόμενα χρόνια. Οι δυνατότητές της, ήδη περιλαμβάνουν πράγματα που θεωρούνταν σχεδόν επιστημονική φαντασία μέχρι πρόσφατα. Αυτοκινούμενα οχήματα, προσωποποιημένα μοντέλα τιμολόγησης (UBI models), ακόμα και scanners που εντοπίζουν ασθένειες πολύ νωρίτερα – όπως αυτό που διατείνεται ότι κάνει η εταιρεία Prenuvo – είναι μόνο μερικά από αυτά.
Του Νίκου Νικολακάκη, Head of Data Analytics & Insights, insurancemarket (Περιοδικό “am”, Τεύχος Φλεβάρης 2024)
Όμως, παρά το γεγονός ότι οι παραπάνω τεχνολογίες είναι διαθέσιμες, η καθολική υιοθέτησή τους ίσως πάρει χρόνια ή δεν γίνει ποτέ. Ας τις αφήσουμε λοιπόν προς το παρόν πίσω μας και ας δούμε δύο πρακτικές και υλοποιήσιμες εφαρμογές της τεχνητής νοημοσύνης στον ασφαλιστικό κλάδο σήμερα, καθώς και τον ρόλο του ανθρώπινου δυναμικού σε αυτές.
Φ. Παυλίδου – NN Hellas: Chatbot για το δίκτυο πωλήσεων
Την τεχνολογία της AI αξιοποιεί η ΝΝ που βρίσκεται στη φάση υλοποίησης chatbot για το δίκτυο πωλήσεων και εν συνεχεία για τους ασφαλισμένους της. Όπως εξηγεί η κα Φρύνη Παυλίδου, CTO της εταιρείας στο μέλλον το ενδιαφέρον ως προς την υψηλή τεχνολογία εστιάζεται στη δημιουργία εξατομικευμένων υπηρεσιών, την αξιολόγηση του κινδύνου και την τιμολόγηση.
Της Φρύνης Παυλίδου, CTO NN Hellas
Σε ποιούς τομείς αξιοποιείται η τεχνητή νοημοσύνη στην ασφαλιστική αγορά και ποιές είναι οι μελλοντικές τάσεις στον τομέα αυτό;
H ψηφιοποίηση εντάσσεται πλέον σε πολλούς τομείς της ζωής μας και αντίστοιχα ο όγκος των δεδομένων που μπορούν να αξιοποιηθούν πολλαπλασιάζονται. Μία από τις σημαντικότερες αλλαγές του ασφαλιστικού κλάδου τα τελευταία χρόνια είναι η ενσωμάτωση της τεχνητής νοημοσύνης σε διάφορες ασφαλιστικές διαδικασίες, καθώς προσφέρει νέες δυνατότητες αυτοματοποίησης σε μεγάλη κλίμακα.
E. Παπαδόπουλος: Η ΑΙ επιταχύνει σημαντικά την ψηφιοποίηση διαδικασιών
Στις εφαρμογές και τα οφέλη της τεχνητής νοημοσύνης στην ασφαλιστική βιομηχανία αναφέρεται σε συνέντευξή του ο Ευθύμης Παπαδόπουλος, Εμπορικός Διευθυντής της Pricefox.
συνέντευξη του Ευθύμη Παπαδόπουλου, Εμπορικού Διευθυντή της Pricefox (Περιοδικό Ασφαλιστικό Marketing Φεβρουαρίου 2024)
- Σε ποιους τομείς αξιοποιείται η τεχνητή νοημοσύνη στην ασφαλιστική αγορά και ποιες είναι οι μελλοντικές τάσεις στον τομέα αυτό;
Ο ψηφιακός μετασχηματισμός των ασφαλιστικών εταιρειών έχει αυξήσει την ταχύτητα, την αποτελεσματικότητα και την ακρίβεια στην Ασφαλιστική βιομηχανία. Με την επανάσταση της AI, μπορεί να επιταχυνθεί σημαντικά η ψηφιοποίηση αλλά και η αυτοματοποίηση πολλών διαδικασιών. Για παράδειγμα, η ΑΙ μπορεί να βοηθήσει ασφαλιστικές εταιρείες στην καλύτερη αξιολόγηση του κινδύνου, στην ανίχνευση της απάτης και στη μείωση του ανθρώπινου σφάλματος κατά τη διαδικασία υποβολής αιτήσεων αποζημίωσης. Επιπλέον, η AI φέρνει μια ‘επανάσταση’ στον ασφαλιστικό κλάδο, επιτρέποντας την αυτοματοποίηση, βελτιστοποιώντας π.χ. τις αποζημιώσεις και αναπτύσσοντας αποτελεσματικές στρατηγικές εξυπηρέτησης των πελατών