Η συγκυβέρνηση βιάζεται να ολοκληρώσει το φορολογικό νομοσχέδιο σε ότι αφορά την αγορά αυτοκινήτου, πριν καλά-καλά βιώσει η κοινωνία στην πράξη, τόσο τα προβλήματα που θα δημιουργήσει ο νέος τρόπος υπολογισμού του Τέλους Ταξινόμησης, η αύξηση του ΦΠΑ, όσο και η αύξηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στα καύσιμα.
Το οικονομικό επιτελείο έχει ήδη ανοίξει, λοιπόν, το επόμενο κεφάλαιο φορολόγησης των αυτοκινήτων που αφορά στα Τέλη Κυκλοφορίας, μια ακόμη νέα αύξηση στα καύσιμα και το περίφημο Περιουσιολόγιο που αφορά άμεσα τους ιδιοκτήτες αυτοκινήτων που τα έχουν σε φορολογική ακινησία.
Ειδικότερα ο Αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών κ. Τρύφων Αλεξιάδης μέσω συνέντευξης που παραχώρησε στην Ημερησία προανήγγειλε το «άνοιγμα» του θέματος των Τελών Κυκλοφορίας 2017 και την σύνδεσή τους με νέα αύξηση στα καύσιμα.
Η μείωση των Τελών Κυκλοφορίας με την ταυτόχρονη αύξηση στα καύσιμα που εξετάζει το οικονομικό επιτελείο προωθείται ώστε να «πιαστούν» και όσοι δεν καταβάλουν τα ετήσια Τέλη Κυκλοφορίας οι οποίοι ανέρχονται σε περίπου 870.000 ιδιοκτήτες οχημάτων που χρωστούν 225 εκατ. ευρώ!
Ούτε σκέψη, πως μια νέα αύξηση στα καύσιμα θα δημιουργήσει περισσότερη ακινησία ενόψει του καλοκαιριού, ενώ η ταυτόχρονη μείωση των Τελών Κυκλοφορίας δεν θα αποφέρει τα προσδοκώμενα έσοδα αλλά αντίθετα θα τα μειώσει, ενδεχομένως με απρόσμενες συνέπειες για τον κρατικό προϋπολογισμό.
Ο λόγος, σύμφωνα με στελέχη της αγοράς, αφορά στην πολύ πιθανή μείωση της χρήσης των οχημάτων η οποία θα μειώσει κατά πολύ τα λίτρα που καταναλώνονται κάθε μήνα όπως επίσης και τα φορολογικά έσοδα αντίστοιχα. Παράλληλα οι περίπου 870.000 ιδιοκτήτες οχημάτων που δεν πληρώνουν Τέλη Κυκλοφορίας υπάρχει μεγάλος κίνδυνος να αυξηθούν.
Επίσης το μεγαλύτερο πρόβλημα στη σύνδεση των Τελών Κυκλοφορίας με τα καύσιμα έχει να κάνει με τις μεταφορές, που το κόστος τους θα γίνει υπέρογκο και θα αποτελέσει καίριο πλήγμα για τις επιχειρήσεις αλλά και την ελληνική οικονομία αφού το όποιο κόστος θα μετακυλίεται στην κατανάλωση, δηλαδή σε όλους εμάς.
Αν επιτευχθεί ο στόχος του ΥΠΟΙΚ τότε θα αναγκαστούν να πληρώνουν Τέλη κυκλοφορίας αλλά και καύσιμα πάνω από 1,3 εκατ. οχήματα γεγονός που θα αυξήσει τα έσοδα.
Ένα επόμενο σενάριο που εξετάζει το οικονομικό επιτελείο για τα Τέλη Κυκλοφορίας 2017 είναι η επέκταση του τρόπου υπολογισμού τους με βάση τις εκπομπές CO2 σε αυτοκίνητα με 1η ‘Αδεια Κυκλοφορίας από την 1/1/2003 αντί της 1/11/2010 που ισχύει σήμερα.
Αν τελικά υιοθετηθεί η συγκεκριμένη πρόταση περίπου 3 εκατ. ιδιοκτήτες αυτοκινήτων θα δουν τα Τέλη Κυκλοφορίας 2017 να «απογειώνονται» καθώς οι εκπομπές ρύπων στα συγκεκριμένα οχήματα είναι πολύ υψηλές.
Μάλιστα σε αρκετές περιπτώσεις οι αυξήσεις ξεπερνούν ακόμη και το 250% και αφορούν σε μοντέλα με κινητήρες μικρού κυβισμού αλλά υψηλούς ρύπους.
Ωστόσο υπάρχει ακόμη μία ενδιάμεση πρόταση που περιλαμβάνει την επέκταση των Τελών Κυκλοφορίας 2017 με βάση τις εκπομπές CO2 στα οχήματα με 1η Άδεια Κυκλοφορίας μετά την 1/1/2006 ώστε να μειωθεί σε 1,3 εκατ. ο αριθμός των οχημάτων που αυξάνεται το κόστος των ετήσιων Τελών Κυκλοφορίας.
Η επέκταση των Τελών Κυκλοφορίας που υπολογίζονται με βάση τις εκπομπές CO2 αποτελεί μία κίνηση με πολύ υψηλό ρίσκο για το οικονομικό επιτελείο καθώς σύμφωνα με στελέχη της αγοράς οι καταθέσεις των πινακίδων κυκλοφορίας θα δημιουργήσει μεγάλο έλλειμμα στον προϋπολογισμό καθώς ιδιοκτήτης ΙΧ που πληρώνει Τέλη Κυκλοφορίας 135 ευρώ για ένα μοντέλο με κινητήρα 1.250 κ.εκ. θα πρέπει να καταβάλει το 2017 Τέλη Κυκλοφορίας 485 ευρώ!
Παράλληλα η επέκταση των Τελών Κυκλοφορίας με βάση τους ρύπους θα αλλάξει ριζικά τα δεδομένα στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου καθώς όλα τα εγχώρια μεταχειρισμένα ΙΧ θα χάσουν την αξία τους και οι εμπορίες αυτοκινήτων θα υποστούν τεράστιες ζημίες.
Και όλα αυτά θα συμβούν ενώ σήμερα στις εφορίες βρίσκονται πάνω από 750.000 πινακίδες κυκλοφορίας κατατεθειμένες.
«Παγίδα» για περισσότερους από 750.000 ιδιοκτήτες αυτοκινήτων αναμένεται να αποτελέσει το Περιουσιολόγιο καθώς τα αυτοκίνητα που βρίσκονται σε φορολογική ακινησία θα αποτελούν φορολογητέα ύλη για την εφορία ασχέτως αν έχουν κατατεθειμένες οι ιδιοκτήτες τους τις πινακίδες κυκλοφορίας.
Ένα ακόμη πεδίο που το οικονομικό επιτελείο θα αλλάξει ριζικά τα δεδομένα αφορά στα Τεκμήρια Διαβίωσης και κατ’ επέκταση στο Φόρο Πολυτελούς Διαβίωσης.
Ειδικότερα το ΥΠΟΙΚ εξετάζει να αποσυνδέσει τα τεκμήρια διαβίωσης από τον κυβισμό του οχήματος και να τον συνδέσει με την Αξία Λιανικής των οχημάτων.
Σύμφωνα με πληροφορίες τα τεκμήρια διαβίωσης είναι «τσουχτερά» για αυτοκίνητα με Αξία Λιανικής προ Φόρων πάνω από 17.000 ευρώ όπως επίσης και το Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης ο οποίος αναμένεται να κυμανθεί μεταξύ 3-5% ενώ στα αυτοκίνητα με Αξίες Λιανικής προ Φόρων πάνω από 20.001 ευρώ το ποσοστό εξετάζεται να ανέλθει μεταξύ 8-10%.
Επίσης στο «στόχαστρο» του ΥΠΟΙΚ έχουν εισέλθει και τα εταιρικά αυτοκίνητα, όσον αφορά στο Φόρο Πολυτελούς Διαβίωσης τα οποία μέχρι σήμερα σε ένα στόλο οχημάτων που διαθέτει μια εταιρεία επιβάλλεται ο συγκεκριμένος φόρος μόνο σε ένα από οχήματα που διαθέτει τον μεγαλύτερο κυβισμό και όχι στο σύνολο των οχημάτων που κανονικά θα έπρεπε να επιβάλλεται Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης.
Οσον αφορά στις μειώσεις των ποσών τόσο για τα Τεκμήρια Διαβίωσης όσο και για το Φόρο Πολυτελούς Διαβίωσης το οικονομικό επιτελείο εξετάζει να μειώνεται κάθε χρόνο σε ποσοστό από 10% έως και 20% ανάλογα με την Αξία Λιανικής και σε βάθος 5ετίας ή 8ετίας να μην επιβάλλεται.