Οι ρωσικές αεροπορικές επιδρομές στις ουκρανικές εγκαταστάσεις σιτηρών στον Δούναβη αυτή την εβδομάδα απειλούν ζωτικής σημασίας διαδρομή για τις εξαγωγές του Κιέβου, καθώς η Μόσχα προσπαθεί να σφίξει τον κλοιό γύρω από έναν βασικό τομέα της οικονομίας λίγες μέρες μετά την εγκατάλειψη της ναυτιλιακής συμφωνίας της Μαύρης Θάλασσας. Ταυτόχρονα σύμφωνα με το Reuters οι ασφαλιστικές εταιρείες αναθεωρούν τις καλύψεις για τα πλοία με τα σιτηρά.
Την περασμένη εβδομάδα, οι αεροπορικές επιδρομές προκάλεσαν ζημιές δεκάδων εκατομμυρίων δολαρίων στον τομέα των σιτηρών στην περιοχή της Οδησσού, και τα χτυπήματα της Δευτέρας σε υποδομές κατά μήκος του Δούναβη έφεραν πίσω μνήμες από το αδιέξοδο των εξαγωγών που ακολούθησε την εισβολή της Ρωσίας τον Φεβρουάριο του 2022. «Χωρίς τον Δούναβη, η κατάσταση γίνεται κρίσιμη. Αν χρησιμοποιήσουμε μόνο χερσαίες διαδρομές οι ποσότητες που θα μεταφερθούν θα είναι πολύ μικρές. Θα επιστρέψουμε στην κατάσταση της αρχής της εισβολής», δήλωσε ο Ντένις Μάρτσουκ, αναπληρωτής επικεφαλής του Ουκρανικού Αγροτικού Συμβουλίου. «Δεν έχουμε άλλο τρόπο να δουλέψουμε. Εάν η Μαύρη Θάλασσα είναι κλειστή, ο Δούναβης είναι μια από τις κύριες διαδρομές που θα χρειαστεί να χρησιμοποιήσουμε», είπε τηλεφωνικά στο Reuters ο Μαρτσούκ.
Η αστυνομία είπε ότι αποθήκες σιτηρών του Δούναβη χτυπήθηκαν τη Δευτέρα σε επίθεση με drone μαζί με τανκς. Το Reuters επαλήθευσε βίντεο που δείχνει κατεστραμμένες αποθήκες σιτηρών στο Ρένι, έναν κόμβο μεταφορών στον Δούναβη που συνορεύει με τη Ρουμανία, μέλος του ΝΑΤΟ και της ΕΕ.
Οι αξιωματούχοι δεν προχώρησαν σε περισσότερες λεπτομέρειες για λόγους ασφαλείας.
«Το μεγάλο ερωτηματικό είναι εάν η Ρωσία θα συνεχίσει να επιτίθεται σε αυτά τα λιμάνια στο εγγύς μέλλον για να αποτρέψει τις εξαγωγές», δήλωσε ο Carlos Mera, επικεφαλής της έρευνας αγορών Agri Commodities της Rabobank. Από τις αεροπορικές επιδρομές της Δευτέρας, στο κανάλι του Δούναβη σημειώθηκαν διακοπές στη ναυτιλία, αν και δεν ήταν σαφές γιατί υπήρξε επιβράδυνση της κυκλοφορίας των πλοίων.
Συνέχισε να υπάρχει ένα σημείο συμφόρησης, με συσσώρευση πλοίων αγκυροβολημένα, να κάνουν ουρές για να πάρουν τη σειρά τους στο λιμάνι ή να κινούνται αργά κατά μήκος του καναλιού του Δούναβη την Τρίτη, σύμφωνα με υπολογισμούς του Reuters που βασίζονται σε δεδομένα παρακολούθησης πλοίων από την εταιρεία ανάλυσης Marine Traffic.
Είκοσι πλοία, συμπεριλαμβανομένων φορτηγών πλοίων, ήταν αγκυροβολημένα κοντά στον τερματικό σταθμό του λιμανιού Izmail. Μόλις τρία πλοία κατάφεραν να αποπλεύσουν από το Izmail και άλλα τρία έφτασαν από τη Δευτέρα, σύμφωνα με τα στοιχεία.
Οι ασφαλιστικές συμφωνίες
Ασφαλιστικές πηγές ανέφεραν ότι η κάλυψη κινδύνου πολέμου για τα λιμάνια της Ουκρανίας που αποτελούσε μέρος της συμφωνίας για τα σιτηρά της Μαύρης Θάλασσας έχει ανασταλεί, καθώς ορισμένοι ασφαλιστικοί φορείς αναθεωρούν τις καλύψεις για τα λιμάνια του Δούναβη.
Πηγές του ασφαλιστικού κλάδου ανέφεραν την Τρίτη ότι υπήρξαν λίγα αιτήματα για την κάλυψη νέων ναυλώσεων για πλοία που επιθυμούν να παραλάβουν φορτία από τα λιμάνια του Δούναβη της Ουκρανίας.
«Η Ρωσία φαίνεται να στοχεύει να καταστρέψει τις υποδομές », είπε μια ασφαλιστική πηγή.
Ένας άλλος είπε: «Ακόμη και με οποιαδήποτε κάλυψη εξακολουθεί να προσφέρεται για τα λιμάνια του Δούναβη, οι τιμές είναι σημαντικά αυξημένες».
Ο διάδρομος του Δούναβη έχει αποκτήσει μεγαλύτερη σημασία για το Κίεβο μετά την κατάργηση της συμφωνίας για τα σιτηρά από την οποία η Ρωσία παραιτήθηκε την περασμένη εβδομάδα.
Η διαδρομή θα μπορούσε να εξάγει περίπου 2,5 εκατομμύρια τόνους σιτηρών και ελαιούχων σπόρων το μήνα πριν από τις επιθέσεις, σύμφωνα με το Mera.
Οι οδικές και σιδηροδρομικές εξαγωγικές διαδρομές θα μπορούν να διαχειρίζονται μόνο έως και 2 εκατομμύρια τόνους προϊόντων το μήνα, είπε ο Marchuk.
Αυτό δεν είναι αρκετά κοντά για να καλύψει το εξαγωγικό δυναμικό της Ουκρανίας. Η Ουκρανία αναμένει να μαζέψει 44 εκατομμύρια τόνους σιτηρών φέτος, χαμηλότερα από τη συγκομιδή ρεκόρ 86 εκατομμυρίων τόνων το 2021 πριν από την εισβολή. Η Ουκρανία εξάγει παραδοσιακά το μεγαλύτερο μέρος των σιτηρών που συγκομίζει.
Ορισμένοι από τους δυτικούς γείτονες της Ουκρανίας έχουν επίσης περιορίσει τις εισαγωγές ουκρανικών σιτηρών υπό την πίεση των αγροτών τους, οι οποίοι δήλωσαν ότι υποφέρουν από τον πρόσθετο ανταγωνισμό.
Η επίθεση στην υποδομή του Δούναβη ακολούθησε μια εβδομάδα ρωσικών επιδρομών που έπληξαν υποδομές που σχετίζονται με τα σιτηρά στα κύρια λιμάνια της Οδησσού.