του Γιώργου Τσακίρη, συνιδρυτή της Eurocover
Τα τελευταία χρόνια γίνεται πολύς λόγος για το disruption στην ιδιωτική ασφάλιση. Τόσο η εγχώρια όσο και η διεθνής ειδησεογραφία μιλάει για μία αγορά της οποίας το υφιστάμενο μοντέλο αποδιοργανώνεται και δομείται από την αρχή, επαναπροσδιορίζοντας το ρόλο του ασφαλιστή υιοθετώντας ψηφιακά εργαλεία. Ο όγκος των πληροφοριών που δέχεται ο ασφαλιστής είναι τεράστιος και το ερώτημα που εγείρεται είναι τι τελικά από όλα αυτά προμηνύει –πραγματικά– αλλαγές και πού πρέπει να προσανατολιστεί. Μπαίνει σε μία νέα ψηφιακή πραγματικότητα όπου υποβαθμίζεται ο ρόλος του; Αλλάζει η φύση των διαδικασιών που ακολουθεί; Ποιος θα είναι ο ασφαλιστής του μέλλοντος; Ποιο είναι το μοτίβο που θα διαμορφωθεί στην ασφάλιση και τι ρόλος αναλογεί στον άνθρωπο και τα συστήματα τεχνητής νοημοσύνης; Τι συμβαίνει στο εξωτερικό και πόσο κοντά είναι στη δική μας αγορά;
Ας δούμε πρώτα τα δεδομένα αντικειμενικά και χωρίς φόρτιση. Μόνο σαν δεδομένα, αλλά και από τις δύο όψεις του νομίσματος:
Σύμφωνα με την Juniper Research το 2024 η αξία των ασφαλίστρων που θα παράγονται παγκοσμίως με εργαλεία ΑΙ (τεχνητής νοημοσύνης) αναμένεται να εκτιναχθούν από 1,3 δισ. δολάρια που είναι σήμερα στα 20 δισ.
Υπολογίζεται ότι μέσα σε μία πενταετία, τα χρήματα που εξοικονομούν οι ασφαλιστικές εταιρείες από συστήματα τεχνητής νοημοσύνης θα αυξηθούν ραγδαία, φτάνοντας –από τα 340 εκατ. δολάρια που είναι σήμερα– στα 2,3 δισ. δολάρια.
Διεθνώς οι διαδικτυακές ασφαλίσεις στον κλάδο αυτοκινήτων κερδίζουν συνεχώς μεγαλύτερο μερίδιο στην ασφαλιστική πίτα. Υπάρχουν επιτυχημένα εγχειρήματα που φαίνεται πως έχουν συνέχεια χρονικά, όπως η Lemonade που ξεκίνησε με ασφαλίσεις κατοικιών στην Αμερική και πλέον δραστηριοποιείται και στην Ευρώπη. Έχουμε τεχνολογικούς κολοσσούς εκτός ασφαλιστικής αγοράς με τεράστια πελατολόγια που έχουν κάνει απόπειρες να μπουν στον ασφαλιστικό χώρο οι οποίες θα συνεχιστούν. Λόγου χάρη μπορεί η πρώτη κίνηση της Google στις ασφαλίσεις να ναυάγησε, αλλά δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι τον Οκτώβρη του 2018 αγόρασε μερίδιο της Applied Systems παρόχου ασφαλιστικής τεχνολογίας. Η Amazon συνεργάζεται με την ασφαλιστική Travellers. Οι ΕΥ, η Guardtime, η A.P. Møller-Maersk, Microsoft, και κορυφαίες εταιρείες του ασφαλιστικού κλάδου (Willis Towers Watson, XL Catlin, MS Amlin, ACORD) ανακοίνωσαν την ασφάλιση 1.000 εμπορικών πλοίων μέσω blockchain, επαγγελματικές ασφαλίσεις online στη Βρετανία κ.ο.κ.
Όλα τα προαναφερθέντα είναι μη αμφισβητήσιμα. Δεν είναι όμως τα μόνα που αλλάζουν. Αλλάζουν και οι διαμεσολαβητές τόσο σε διεθνές επίπεδο όσο και στην Ελλάδα, ακόμα και αν αυτή η εξέλιξη συμβαίνει με διαφορετικούς ρυθμούς.
Σταδιακά ο διαμεσολαβητής απομακρύνεται από το διεκπεραιωτικό του ρόλο και αποκτά περισσότερο συμβουλευτική υπόσταση. Συμπορεύεται με την εποχή και αυτό που ζητά ο ασφαλισμένος και προσφέρει υπηρεσίες εξειδικευμένες που δεν μπορεί να τις παράσχει καμία μηχανή. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι ο διαμεσολαβητής παραμένει πάντα ο πρώτος άνθρωπος που θα καλέσει ο ασφαλισμένος όταν συμβεί ένα τροχαίο σε ένα μέλος της οικογένειάς του ή όταν θα πάρει φωτιά το μαγαζί του ή όταν θα του χακάρουν το σύστημα λειτουργίας της επιχείρησής του. Είναι αυτός που θα συμβουλεύσει σωστά τον καταναλωτή για το πώς θα ασφαλιστεί και που θα κάνει μελέτη αναγκών.
Οι ασφαλιστές έχουν διαφοροποιηθεί ήδη σε μεγάλο βαθμό σε σχέση με το ρόλο που είχαν στο παρελθόν. Επενδύουν στη συνεχή εκπαίδευσή τους, αξιοποιούν τεχνολογικά εργαλεία, προσανατολίζονται σε νέες ασφαλίσεις που απορρέουν από την εξέλιξη της τεχνολογίας βγαίνουν από τα στενά όρια του κλάδου οχημάτων.
Εν κατακλείδι η ασφαλιστική αγορά μεταβαίνει τα τελευταία χρόνια σε μία αυξανόμενα ψηφιακή εκδοχή. «Διαταράσσεται», δοκιμάζει μοντέλα, κάνει συνέργειες, αναπτύσσει τεχνολογικά συστήματα. Ωστόσο επειδή οι ασφαλιστές είναι το συγκοινωνούν δοχείο ανάμεσα στην εταιρεία και τον καταναλωτή, ο δρόμος για το disruption θα περνάει εκ των πραγμάτων μέσα από το διαμεσολαβητή.
Πηγή: Ασφαλιστικό Marketing Οκτωβρίου 2019