Δυνατότητες ανάπτυξης ασφαλιστικών εργασιών παρουσιάζονται στις αερομεταφορές και αξίζει να δοθεί περισσότερη προσοχή από τις ασφαλιστικές εταιρείες – μέλη της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιριών Ελλάδος (ΕΑΕΕ).
Αυτό προκύπτει από τα αποτελέσματα έρευνας που πραγματοποίησε η Υπηρεσία Μελετών και Στατιστικής της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιριών Ελλάδος μετά από σχετική απόφαση της Υποεπιτροπής Cargo, Aviation & Freight Forwarders’ Liability της Επιτροπής Μεταφορών και Σκαφών της ΕΑΕΕ.
Σύμφωνα με την έρευνα στην Ελλάδα λειτουργούν 45 αερολιμένες και 27 αεροπορικές εταιρείες (δημόσιες και ιδιωτικές), οι οποίες διαθέτουν 175 αεροσκάφη, εκ των οποίων τα 80 είναι ελληνικών συμφερόντων.
Όπως σημειώνεται, η εποπτική αρχή των αερομεταφορών είναι η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, η οποία ταυτόχρονα λειτουργεί και τα αεροδρόμια της χώρας. Ξεχωριστές περιπτώσεις αποτελούν ο νέος αερολιμένας της Αθήνας (ΔΑΑ) και ο υπό μελέτη νέος αερολιμένας του Ηρακλείου (Καστέλλι).
Και στις δύο περιπτώσεις, η κατασκευή και λειτουργία τους πραγματοποιείται από σχήματα στα οποία συμμετέχουν το Δημόσιο και Ιδιωτικέςεπιχειρήσεις (ΣΔΙΤ). Συνέπεια των παραπάνω είναι ότι οι κρατικοί αερολιμένες δεν ασφαλίζονται έναντι κινδύνων διότι θεωρείται ότι έχουν απεριόριστη πρόσβαση στα κρατικά ταμεία. Αντιθέτως, οι επιχειρήσεις λειτουργίας των αερολιμένων Αθηνών και Ηρακλείου είναι εκτεθειμένες σε κινδύνους όπως κάθε άλλη επιχείρηση. Ο πιο συνήθης κίνδυνος που αντιμετωπίζουν είναι οι υπερβολικές απαιτήσεις για καταβολές αποζημιώσεων προς τις τοπικές κοινωνίες λόγω του προκαλούμενου θορύβου και της χειροτέρευσης της τοπικής ποιότητας του αέρα.
Από τα στοιχεία σχετικά με το ύψος των ασφαλίστρων τα οποία καταβάλει ο ΔΑΑ προκύπτει ότι το 2005 τα ασφάλιστρα ήταν 4.617.671 ευρώ, το 2006 ήταν 4.461.351 ευρώ, το 2007 ήταν 4.011.663 ευρώ και το 2008 μειώθηκαν περαιτέρω και ήταν 3.638.083 ευρώ.
Οι κρατικοί αερολιμένες δεν εκδίδουν ισολογισμούς, γεγονός το οποίο δυσχεραίνει πολύ το έργο της εκτίμησης του κινδύνου και του ασφαλίστρου σε περίπτωση που εκδηλωθεί η πρόθεση να ασφαλιστούν.
Στην έρευνα αναφέρεται ότι στην παραγωγή ασφαλίστρων κλάδου αεροσκαφών με στοιχεία 2009 δραστηριοποιούνται οι: DEMCO INSURANCE LTD, ΑΓΡΟΤΙΚΗ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΗ, GENERALI HELLAS, ΙΝΤΕΡΣΑΛΟΝΙΚΑ Α.Ε.Γ.Α. ΖΗΜΙΩΝ, INTERLIFE Α.Α.Ε.Γ.Α., INTERAMERIKAN E.E.A. ΖΗΜΙΩΝ, GROUPAMA ΦΟΙΝΙΞ Α.Ε.Α.Ε., ΑΤΛΑΝΤΙΚΗ ΕΝΩΣΙΣ Α.Ε.Γ.Α.
Στην παραγωγή ασφαλίστρων κλάδου αστικής ευθύνης αεροσκαφών με στοιχεία 2009 δραστηριοποιούνται οι GENERALI HELLAS A.A.E., ΕΘΝΙΚΗ Α.Ε.Ε.Γ.Α., ΙΝΤΕΡΣΑΛΟΝΙΚΑ Α.Ε.Γ.Α. ΖΗΜΙΩΝ, INTERLIFE Α.Α.Ε.Γ.Α., INTERAMERIKAN E.E.A. ΖΗΜΙΩΝ και η DEMCO INSURANCE LTD.
Αεροπορικές εταιρείες
Οι μεταφορές επί πληρωμή παράγουν τον μεγαλύτερο όγκο της αεροπορικής κίνησης. Στην Ελλάδα λειτουργούν 27 αεροπορικές εταιρείες (δημόσιες και ιδιωτικές), οι οποίες διαθέτουν 175 αεροσκάφη, εκ των οποίων τα 80 είναι ελληνικών συμφερόντων. Πρέπει να σημειωθεί ότι αυτός ο αριθμός αναφέρεται σε ιδιόκτητα και μισθωμένα σκάφη. Σύμφωνα με τις δημοσιευμένες προθέσεις των εταιρειών, ο στόλος τους θα αυξηθεί περαιτέρω στο προσεχές μέλλον (3-5 χρόνια).
Το προσωπικό το οποίο χειρίζεται τα σκάφη αδειοδοτείται απότην ΥΠΑ, με πτυχίο κοινών ευρωπαϊκών προδιαγραφών. Οι επαγγελματικές άδειες σε ισχύ είναι 1.065 και εκτιμάται ότι σχεδόν όλοι οι κάτοχοί τους τις χρησιμοποιούν καθώς απαιτείται ετήσια ανανέωσή της.
Απαραίτητο πιστοποιητικό για την άδεια πλοϊμότητας του σκάφους αποτελεί το ασφαλιστήριο συμβόλαιο, το οποίο ασφαλίζει το σκάφος για την τροχιοδρόμησή του στο έδαφος και για την εναέρια πορεία του. Επίσης, οι επιβάτες είναι υποχρεωτικά ασφαλισμένοι και το αντίτιμο του ασφαλίστρου περιέχεται στο εισιτήριο.
Αν και έγινε προσπάθεια συλλογής στοιχείων, μόνο ο αερομεταφορέας“Aegean” παρέχει σχετική πληροφόρηση. Δεν ήταν δυνατό να προσδιορισθούν οι καλύψεις.
Λοιπή Αεροπορική Κίνηση
Στη Λοιπή Αεροπορική Κίνηση εντάσσεται η Γενική Αεροπορία και τα Αεραθλήματα. Καθότι και οι δύο κατηγορίες αναφέρονται σε θέματα αναψυχής, δεν έχει γίνει κάποια συστηματική προσπάθεια καταγραφής τους. Μετά από πραγματοποίηση έρευνας, συλλέχθηκαν κάποια στοιχεία.
Η ΓA είναι δύσκολο να χαρτογραφηθεί επειδή περιλαμβάνει πολλούς τύπους αεροσκαφών και αυτά έχουν πολλές χρήσεις (τουρισμός, ταξί, εκπαιδευτικά, ψεκαστικά κτλ.). Ο αριθμός των αεροσκαφών είναι περίπου 178. Επίσης, υπάρχουν διαθέσιμες έρευνες σχετικά με την κοινωνιολογική σύνθεση του πληθυσμού, ο οποίος επιδίδεται σε αυτήν τη δραστηριότητα και αναγνωρίζονται συνήθειες στον τρόπο κατά τον οποίο εξασκούν τη δραστηριότητά τους.
Η πιο κοινή χρήση αυτού του τύπου των αεροσκαφών είναι για την πραγματοποίηση κάποιου τύπου τουρισμού. Η σχετική βιβλιογραφία κατατάσσει τη δραστηριότητα ως Τουρισμό Ειδικού Ενδιαφέροντος. Δημογραφικά, οι ασκούντες τον συγκεκριμένο τρόπο τουρισμού ανήκουν κατά βάση στο νεότερο τμήμα της κοινωνίας, έχουν ακαδημαϊκούς τίτλους και ανήκουν στη μεσαία και ανώτερη εισοδηματική τάξη.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΥΠΑ, οι ερασιτεχνικές άδειες σε ισχύ είναι 900 και εκτιμάται ότι όλοι οι κάτοχοί τους είναι ενεργοί επειδή απαιτείται ετήσια ανανέωσή της. Αν και ο συγκεκριμένος τομέας δεν είναι ιδιαίτερα αναπτυγμένος στην Ελλάδα, υπάρχουν σύλλογοι κι εκδηλώσεις κατά τις οποίες μεγάλος αριθμός τους παρευρίσκεται.
Ο όρος αεραθλήματα αποδίδει συνολικά τα αθλήματα που έχουν σχέση με τον αέρα. Σύμφωνα με την Ελληνική Αεραθλητική Ομοσπονδία (ΕΛΑΟ), η οποία είναι και η αρμόδια ομοσπονδία, αυτά είναι ο αερομοντελισμός, ο αιωροπτερισμός, ο αλεξιπτωτισμός, το αλεξίπτωτο πλαγιάς, η ανεμοπορία, η Γενική Αεροπορία, τα ελικόπτερα και τα υπερελαφρά αεροσκάφη. Επίσης, πλήθος σωματείων δραστηριοποιούνται στον συγκεκριμένο χώρο. Γενικά, οι συμμετέχοντες δεν είναι υποχρεωμένοι να συνάπτουν ασφάλιση αλλά για τους πανελλήνιους αγώνες της ΕΛΑΟ είναι υποχρεωμένοι να είναι ασφαλισμένοι έστω και σε Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (ΦΚΑ).
Αντιθέτως, η ιδιωτική ασφάλιση είναι υποχρεωτική για τους διεθνείς αγώνες. Βάσει των δημοσιευμένων συμβολαίων και του μεγέθους της συμμετοχής στους αγώνες της ΕΛΑΟ, το ετήσιο ασφάλιστρο ανά συμμετέχοντα είναι μέχρι 15 ευρώ για σωματικές βλάβες και υλικές ζημιές.