Δεν πρόλαβε καλά-καλά να ψηφιστεί το νέο Ασφαλιστικό και η κυβέρνηση ξεκίνησε και πάλι τη φιλολογία περί «ισοδύναμων» και υποβοηθητικών μέτρων.
- Η αρχή έγινε με την αρχικά σχεδιασμένη από τον Υπ. Εργασίας, κ. Γιώργο Κατρούγκαλου αναδρομική επιστροφή του ΕΚΑΣ που έλαβαν 80.000 χαμηλοσυνταξιούχοι το α΄εξάμηνο του 2016 (και δεν το δικαιούνται με βάση τα νέα εισοδηματικά κριτήρια), η οποία όμως τελικά ματαιώθηκε μετά από παρέμβαση του Πρωθυπουργού, κ. Αλέξη Τσίπρα.
- Η συνέχεια έγινε με τις δηλώσεις του υφυπουργού Κοινωνικής Ασφάλισης, κ. Αναστάσιου Πετρόπουλου, σύμφωνα με τις οποίες επίκειται νέα ρύθμιση ληξιπρόθεσμων οφειλών προς τα ασφαλιστικά ταμεία.
Ο κ. Τσίπρας ανακοίνωσε από το βήμα της Βουλής την περασμένη Κυριακή πως δεν θα γίνει τελικά αναδρομική επιστροφή των ΕΚΑΣ και πως τα ποσά που ανέμενε να εξοικονομήσει ο κρατικός προϋπολογισμός θα τα βρει με άλλο τρόπο, ενώ οι χαμηλοσυνταξιούχοι που θα χάσουν το ΕΚΑΣ θα ευνοηθούν από το κυοφορούμενο «Ταμείο Κοινωνικής Αλληλεγγύης» το οποίο θα χρηματοδοτηθεί από το δημοσιονομικό πλεόνασμα που θα πετύχει η κυβέρνηση μελλοντικά και άλλους πόρους.
Ο κ. Πετρόπουλος προανήγγειλε πως ετοιμάζεται μία νέα ρύθμιση με την οποία θα διακονιστούν τα ληξιπρόθεσμα χρέη των οφειλετών των Ταμείων με βάση το εισόδημα τους, γεγονός που -σύμφωνα με ειδικούς της κοινωνικής ασφάλισης – θα υποβοηθούσε την αύξηση και των εσόδων από τρέχουσες ασφαλιστικές εισφορές. .
Σημειώνεται πως αν δεν δοθεί δυνατότητα ρύθμισης χρεών στους οφειλέτες των Ταμείων, κανείς επαγγελματίας, επιστήμονας ή αγρότης με εισόδημα έως 10.000 ευρώ δεν θα μπορέσει να ωφεληθεί από το γεγονός πως η εισφορά 20% επί του πραγματικού εισοδήματός του που θα ισχύσει από 1.1.2017 θα επιβαρύνει λιγότερο τον ίδιο σε σχέση με το σημερινό σύστημα των ασφαλιστικών κλάσεων επί του τεκμαρτού εισοδήματος. Και αυτό γιατί απαράβατος όρος για την «ανάκτηση» των ασφαλιστικών -συνταξιοδοτικών δικαιωμάτων από 600.000 εγγεγραμμένους στον ΟΑΕΕ, τον ΟΓΑ και το ΕΤΑΑ είναι όχι μόνο η καταβολή των τρεχουσών εισφορών, αλλά και η εξόφληση (μέσω διακανονισμού ή εφάπαξ) των ληξιπροθέσμων χρεών. Ανάλογο κίνδυνο, όμως, θα διατρέξουν και οι ασφαλιστικά ενήμεροι οι οποίοι θα επιβαρυνθούν περισσότερο με το συντελεστή 20% σε σχέση με την επιβάρυνση που είχαν από το σύστημα των κλάσεων. Με άλλα λόγια, δεν αναμένεται να υπάρξει κανένα εισπρακτικό όφελος στα ταμεία από την εισφορά 20%, αν δεν δοθεί μία γενναία ευκαιρία διακανονισμού των οφειλών των αυτασφαλισμένων. Ωστόσο, κάθε άλλο παρά δεδομένη πρέπει να θεωρείται η σύμφωνη γνώμη των δανειστών σε ένα τέτοιο υποβοηθητικό μέτρο αύξησης των εσόδων από εισφορές, μιας και από θέση «αρχής» τάσσονται ενάντια σε κάθε ρύθμιση οφειλών.
Εξάλλου, εντύπωση προκαλεί η προβαλλόμενη ως «φιλολαϊκή» υπόσχεση του κ. Τσίπρα για την ίδρυση «Ταμείου Κοινωνικής Αλληλεγγύης» με …προίκα 700 εκατ. ευρώ από το 2017, τη στιγμή που μέχρι το Οκτώβριο του 2016 η κυβέρνηση θα πρέπει έχει παρουσιάσει στους δανειστές ένα σχέδιο εξοικονόμησης 900 εκατ. ευρώ από περικοπή προνοιακών και ασφαλιστικών επιδομάτων, αλλά και φορο – ελαφρύνσεων.