Οι ασφαλιστικές εταιρείες δεν προσφέρουν πλέον νέα ασφαλιστική κάλυψη για φορτία που χρησιμοποιούν τον ουκρανικό διάδρομο εξαγωγής σιτηρών δήλωσαν πηγές του κλάδου σύμφωνα με το Reuters.
Η εξαγωγική συμφωνία, που συμφωνήθηκε από τη Ρωσία και την Ουκρανία και με τη διαμεσολάβηση της Τουρκίας και των Ηνωμένων Εθνών τον Ιούλιο, είχε σκοπό να αμβλύνει την παγκόσμια κρίση πείνας που προκλήθηκε εν μέρει από την εισβολή της Μόσχας στην Ουκρανία και τον αποκλεισμό των λιμανιών της. Από τη στιγμή που η Μόσχα ανακοίνωσε ότι αναστέλλει τη συμμετοχή της στη συμφωνία οι ασφαλιστικές έρχονται αντιμέτωπες με ένα μεταβαλλόμενο περιβάλλον κινδύνου και μεγαλύτερη αβεβαιότητα. «Είναι επιτακτική ανάγκη τα πλοία που βρίσκονται ήδη στον διάδρομο των σιτηρών να μην υποστούν παράπλευρες ζημιές και να τους επιτρέπεται η ασφαλής διέλευση», δήλωσε την Τρίτη ο Γκάι Πλατέν, γενικός γραμματέας του Διεθνούς Συνδέσμου Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου.
«Επιπλέον, η ασφάλεια των ναυτικών πρέπει να παραμείνει κορυφαία προτεραιότητα και όλα τα μέρη πρέπει να λάβουν υπόψη τα πληρώματα που μπορεί τώρα να έχουν κολλήσει στο πλοίο ή στο λιμάνι λόγω παραγόντων πέρα από τον έλεγχό τους».
Τα πλοία που εισέρχονται στα τρία λιμάνια, τα οποία αποτελούν μέρος της συμφωνίας, συνήθως απαιτείται από τις τράπεζές τους να έχουν διάφορα ασφαλιστήρια συμβόλαια, συμπεριλαμβανομένης της κάλυψης του κύτους και του φορτίου για κινδύνους από πόλεμο.
Η ασφαλιστική εταιρεία Lloyd’s of London, Ascot, δήλωσε τη Δευτέρα ότι ανέστειλε την κάλυψη για νέες αποστολές. Από τότε, πηγές αναφέρουν ότι και άλλοι ασφαλιστές των Lloyd’s ακολούθησαν το παράδειγμά τους.
«Οποιεσδήποτε αποστολές έρχονται για να αναρτηθούν χθες, πιθανότατα θα δυσκολευτούν να λάβουν κάλυψη», δήλωσε στο Reuters την Τρίτη ο επικεφαλής φορτίου της Ascot, Κρις ΜακΓκιλ.
«Προσπαθούμε να συγκεντρώσουμε όσες περισσότερες πληροφορίες μπορούμε από πολλές πηγές προκειμένου να δημιουργήσουμε μια κατάλληλη λύση που να έχει νόημα για όλους τους εμπλεκόμενους».
Η νορβηγική εταιρεία ασφάλισης κινδύνου πολέμου Gard είπε ότι εστίασε στο να κάνει ό,τι μπορεί για να υποστηρίξει τους πελάτες «σε μια ταραγμένη περίοδο».
Τρεις πηγές του κλάδου ανέφεραν ότι τα ενδεικτικά ποσοστά για την κάλυψη του κύτους είχαν αυξηθεί κατά το ήμισυ στο 1,5% της αξίας του πλοίου την Τρίτη, από περίπου 1% τη Δευτέρα, προσθέτοντας ότι είναι απίθανο να παρασχεθεί κάποια κάλυψη αυτή τη στιγμή.
«Οι ανάδοχοι θα έχουν κατά νου ότι δεν θα θέλουν να αυξήσουν την έκθεσή τους στην τρέχουσα κατάσταση. Οι ασφαλιστικές εταιρείες κύτους μπορούν να κάνουν προσφορές, αλλά τίποτα δεν κινείται», είπε μια άλλη πηγή.
Σύμφωνα με την ανάλυση του ICS, εξακολουθούν να υπάρχουν 65 πλοία κολλημένα στην Ουκρανία.