Προς το παρόν η ασφάλιση On demand απέχει παρασάγγας από την ελληνική πραγματικότητα και το εγχώριο μοντέλο ασφαλίσεων. Ωστόσο, είναι μία αλλαγή που κυοφορείται σε Αμερική και Ευρώπη από το 2010 και πλέον εφαρμόζεται αποτελεσματικά από πολλές νεοφυείς επιχειρήσεις στο εξωτερικό. Για εμάς είναι… μακρινή ματιά στο μέλλον, αλλά και ένας σχεδιασμός που πρεπει να υπάρξει στο πλάνο των εταιρειών.
της Βίκυς Γερασίμου
Τι ακριβώς όμως είναι; Στην ουσία μιλάμε για μικροασφαλίσεις -όσο δόκιμα και αν μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε αυτό τον όρο στην προκειμένη περίπτωση. Τα “κατά παραγγελία/On demand” προγράμματα, καλύπτουν μεγάλο εύρος ασφαλίσεων και συνάδουν με το σύγχρονο τρόπο ζωής και τις ανάγκες που απορρέουν από την καθημερινότητα μας, χωρίς να αναιρούν ταυτοχρονα τις παραδοσιακές “μακρο”-ασφαλίσεις. Αφορούν τον καταναλωτή που θέλει να καταβάλλει το κόστος μόνο για την ασφάλιση που χρησιμοποιεί. Αυτόν που λόγου χάρη φεύγει για δύο εβδομάδες διακοπές και θέλει να ασφαλίσει τη φωτογραφική του μηχανή μόνο για αυτό το διάστημα, τον ιδιοκτήτη drone που θέλει να ασφαλιστεί μόνο για δύο ώρες το μήνα, τον ιδιώτη που αποφασίζει να κάνει αύριο ένα ταξίδι και θέλει μέσα σε 2 λεπτά να ασφαλιστεί για ατύχημα ή αυτόν που δανείζεται το όχημα ενός φίλου του και θέλει ασφάλιση για 3 ώρες.
Η φιλοσοφία της ασφάλισης κατα παραγγελία ή αλλιώς το “pay as you use” συμπίπτει αναμφίβολα και με το μοντέλο ασφάλισης αυτοκινήτου με βάση τη χρήση του που εφαρμόζεται από δύο εταιρείες και στην Ελλάδα.
Η φιλοσοφία του on demand σε βάθος χρόνου θα αποτελέσει σημαντικό μέρος των ασφαλίσεων διεθνώς καθώς μέχρι σήμερα αποτελεί μόλις το 1% των ασφαλίστρων σε όλο τον κόσμο. Επειδή όμως είναι αποκύημα των αναγκών του ενημερωμένου καταναλωτή, που είναι δέκτης πολλών πληροφοριών απο το διαδίκτυο και θέλει πλέον να επιλέγει άμεσα, εύκολα και ανάλογα με τη χρήση που κάνει τις υπηρεσίες που πληρώνει, η ασφάλιση αυτού του τύπου θα επικρατήσει σε τομείς όπως το αυτοκίνητο ή τα μικροαντικείμενα και θα παίξει καθοριστικό ρόλο στην ασφαλιστική βιομηχανία.
Δεν είναι άλλωστε τυχαίο ότι στην TROV, που αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα on demand, ασφαλίζει στην Αμερική αντικείμενα αξίας 10 δις και το 2016 σύναψε συνεργασία με την AXA. Στις επόμενες σελίδες θα διαβάσετε σε ποιους κλάδους και με ποιο τρόπο έχουν δραστηριοποιηθεί start-ups τα τελευταία χρόνια.
TROV
Δημιουργήθηκε το 2012 στην Καλιφόρνια και σε έξι συνολικά γύρους χρηματοδότησης συγκέντρωσε περίπου 88 εκατ. δολάρια για να αναπτύξει ασφάλιση On demand για αντικείμενα που έχουν αξία για τους κατόχους του τη δεδομένη στιγμή, όπως λόγου χάρη μία φωτογραφική μηχανή που την χρησιμοποιούμε στις διακοπές ή ένα ποδήλατο. Η εφαρμογή της TROV δίνει τη δυαντότητα στον ασφαλισμενο να ενεργοποιεί ή να απενεργοποιεί την ασφάλιση μέσω του κινητού. Συνολικά μέσω της εφαρμογής ασφαλίζονται αντικείμενα αξίας άνω των 10 δις. Τώρα για το τι ασφαλίζεται η λίστα είναι μεγάλη αφού περιλαμβάνει από τηλεοράσεις και τεχνολογικά gadget μέχρι εξοπλισμό gia σπορ και μουσικά όργανα.
VERIFLY
Η Start up Verifly Ιδρύθηκε το 2015 στη Νέα Υόρκη και χρηματοδοτήθηκε με 4,9 εκατ. δολάρια προκειμένου να φτιάξει την εφαρμογή ασφάλισης drones on demand. Μπορεί να ασφαλίσει το drones σας με 10 δολάρια την ώρα και στην ουσία δεν κάνει η ίδια το undewriting απλά δίνει την πλαφόρμα. Το 2015 που η εταιρεία ξεκίνησε τη λειτουργία της πετούσαν 270.000 drones και μέχρι το 2024 οι έρευνες για την αγορά αυτή δείχνουν ότι θα φτάσει στα 4,19 δις δολάρια. Δεν είμαστε ακριβώς σίγουροι τι μπορεί να πάει τόσο στραβά με ένα drone και να οδηγήσει σε ζημιές 5 εκατ. δολαρίων, αλλά αν θέλετε να το ασφαλίσετε μπορείτε να το κάνετε επι τόπου: βάζετε την περιοχή πτήσης, παίρνετε άμεσα έγκριση και είστε ασφαλισμένοι.
CUVVA
Παρέχει ασφάλιση αυτοκινήτου από μία ώρα μέχρι 28 ημέρες και το σλόγκαν της είναι “pay as you drive”. Ιδρύθηκε το 2014 στο Λονδίνο και τα προγράμματα της παρέχονται μόνο στο Ηνωμένο Βασίλειο. Δεν ασφαλίζει μόνο τον ιδιοκτήτη του οχήματος αλλά και κάπιον που θέλει να το δανειστεί για κάποιες ώρες ή μέρες. Η διαδικασία ασφάλισης κρατά μόλις 3 λεπτά και το πιο φθηνό ασφάλιστρο ξεκινά από τις 7 λίρες.
NEOSURANCE SLR
Η ιταλική Neosurance ιδρύθηκε το 2016 και κέντρο των εργασιών της είναι ένας “εικονικός ασφαλιστικός πράκτορας”. “Χρειάζονται μόλις επτά δευτερόλεπτα για να ασφαλιστείς και μηδέν γραφειοκρατία”. Η Neosurance δεν ασφαλίζει αλλά πουλά την τεχνολογία αυτή σε ασφαλιστικές εταιρείες. Και ήδη έχει κάνει συνεργασίες.
SLICE
Η εταιρεία Slice Labs, η οποία ιδρύθηκε το 2015, έχει λάβει 3,9 εκατομμύρια δολάρια σε χρηματοδότηση. Στην ουσία ασφαλίζει τον οικοδεσπότη που κάνει home sharing, που νοικιάζει δηλαδή ένα δωμάτιο του σπιτιού ή κάποιους χώρους του σπιτιού . Οι ιδιοκτήτες καλύπτονται για κίνδυνο βανδαλισμού, κλοπής, υπερβολικής χρησιμότητας ή προσβολής από έντομα. Οι οικοδεσπότες πληρώνουν μόνο για ασφάλιση ισοδύναμη με τη διάρκεια διαμονής του επισκέπτη και η προσφορά είναι διαθέσιμη σε 13 κράτη που χρησιμοποιούν τις παλτφόρμες AirBnB, VRBO, HomeAway και FlipKey. Πρόσφατα επεκτάθηκε και στην κοινή χρήση οχημάτων.
SURE
Ιδρύθηκε το 2014 στη Νέα Υόρκη και ασφαλίζει ενοικιαστές καθώς και αποσκευές, κατοικίδια και κινητά. Η διαδικασία ασφάλισης λέει η στοσελίδα της SURE γίνεται μέσα σε δευτερόλεπτα “πείτε μας απλά που μένετε και εμείς θα σας προτείνουμε την καλύτερη λύση για εσάς”. Τα συμβόλαια ξεκινούν από 15 δολάρια το μήνα.
AIRSURETY
Είναι ασφάλιση On demand για αεροπορικές πτήσεις και καλύπτει με 60 δολάρια 500.000 δολάρια σε περίπτωση θανάτου από αεροπορικό ατύχημα. Ιδρύθηκε το 2015 στη Νέα Υόρκη. Πάντως οι πιθανότητες να πεθάνει κανείς σε αεροπλάνο είναι μόλις μία στις 5.000 σε σχεση με την πιθανότητα να πεθάνει σε τροχαίο.
DIGITAL RISKS
Ξεκίνησε τη λειτουργία της το 2014 στο Ηνωμένο Βασίλειο. Η Digital Risks, η οποία έχει αποκτήσει χρηματοδότηση για να αναπτύξει ασφαλιστικά προγράμματα κατά παραγγελία για νεοσύστατες ψηφιακές επιχειρήσεις. Τα προγράμματα καλύπτουν κυβερνοκινδύνους, ζημιές που οφείλονται στην ευθύνη του εργοδότη, την ευθύνη του κοινού, την επαγγελματική αποζημίωση, την ευθύνη στον κυβερνοχώρο, την ευθύνη των διευθυντών και των υπαλλήλων, το περιεχόμενο και τον εξοπλισμό, την εμπορική νομική προστασία και την ευθύνη των μέσων ενημέρωσης.
Πηγή: Ασφαλιστικό Marketing Οκτωβρίου 2017