Η Ανάλυση ως λειτουργία εμφανίζεται παντού – από τον κόσμο των εταιρειών μέχρι τις Προσωπικές Σχέσεις. Όμως συνδέεται άρρηκτα με την Οργάνωση. Κανείς δεν μπορεί να οργανώσει κάτι χωρίς Ανάλυση, ιδιαίτερα σε μία μεγάλη Εταιρεία. Η αποτελεσματική ανάλυση προσφέρει μία κοινή γλώσσα. Επιτρέπει στους ανθρώπους να κατανοήσουν ποια είναι η κινητήρια δύναμη των προσπαθειών τους. Εξασφαλίζει μέτρα για τη μέτρηση της απόδοσης. Η ίδια η Οργανωτική Δομή είναι αναλυτική – αποτελεί το μέσο για το Διαχωρισμό της Εργασίας.
Φανταστείτε τον σύγχρονο Μάνατζερ που από το γραφείο του κοιτάζει το πλέγμα των δρόμων κάτω του και τα γραφεία των εταιρειών που στεγάζονται στα απέναντι κτίρια. Από αυτή την οπτική ο Μάνατζερ δεν μπορεί να αντιληφθεί τα άτομα ως Συστήματα Οργάνωσης, Δύναμης και Επικοινωνίας. Στρέφοντας το βλέμμα του προς το εσωτερικό του γραφείου, βλέπει τον καρπό της άοκνης εργασίας πολλών ανθρώπων πάνω σε δομές, συστήματα και τεχνικές.
Όλα αυτά αντιπροσωπεύουν τη συμβατική έννοια της Ανάλυσης: Τάξη και Αποδόμηση. Πώς μπορεί αυτός ο Μάνατζερ να ξεφύγει από την Αναλυτική Σκέψη;
Ας δούμε ένα διαφορετικό ερώτημα: Πώς θα μπορέσει ο Μάνατζερ να διεισδύσει βαθιά στην Αναλυτική Σκέψη, πέρα από την Επιφανειακή Ανάλυση, στο Ουσιαστικό Νόημα των Δομών και των Συστημάτων; Το κλειδί για ουσιαστική ανάλυση είναι να ξεπεράσει κανείς τις συμβατικές προσεγγίσεις ώστε να κατανοήσει τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί και τον αντίκτυπό της στον Οργανισμό.
Aς εξετάσουμε τρία παρεμφερή ζητήματα, ένα απλό, ένα σύνθετο, ένα πολύπλοκο. Η ναυπήγηση ενός σκάφους αναψυχής είναι σχετικά απλή – πρέπει να λυθούν προβλήματα όπως η αναλογία του εκτοπίσματος με το μήκος του σκάφους. Η ναυπήγηση ενός αεροπλανοφόρου είναι πολύ πιο σύνθετη, καθώς πρέπει να αντιμετωπιστούν η λειτουργία και ο συντονισμός κάθε είδους υποσυστημάτων και δικτύων τροφοδοσίας. Όμως, και σε αυτή την περίπτωση τα συστατικά μέρη είναι εύκολα κατανοητά και οι απαραίτητες συμπεριφορές αρκετά προβλέψιμες. Όμως η απόφαση για το αν πρέπει ή όχι να παραταχθεί αυτό το αεροπλανοφόρο σε θέση μάχης, μπορεί να είναι πραγματικά πολύπλοκη. Ποιος μπορεί να αποφασίσει με βεβαιότητα ότι αυτό είναι το σωστό, ή έστω το καλύτερο κάτω από συγκεκριμένες συνθήκες;
Αυτού του είδους οι αποφάσεις απαιτούν να ξεφύγει κανείς από τη Συμβατική Ανάλυση και τις Εύκολες Τεχνικές -την Επεξεργασία των Δεδομένων- και να διεισδύσει βαθύτερα στην Αναλυτική Σκέψη. Πρέπει να συνυπολογιστούν τα μη Μετρήσιμα Δεδομένα (soft data), ενώ σημαντικό ρόλο παίζουν οι Αξίες που οδηγούν σε Συγκεκριμένες Επιλογές. Η σε βάθος Ανάλυση δεν στοχεύει στην απλοποίηση των Σύνθετων Αποφάσεων, αλλά στη διατήρηση της πολυπλοκότητας και ταυτόχρονα την αποτελεσματική λειτουργία του οργανισμού. Αυτό ήταν και το δυνατό χαρτί της ρητορικής ικανότητας του Ουίνστον Τσώρτσιλ κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκόσμιου Πολέμου. Με τις απλές του φράσεις κατόρθωνε να συλλαμβάνει και να αποδίδει την πολυπλοκότητα του πολέμου και της κατάστασης της Μεγάλης Βρετανίας.
Συχνά οι Μάνατζερ καταλήγουν σε προφανείς λύσεις εξαιτίας της Συμβατικής Αναλυτικής Σκέψης: «Το εργοστάσιο πρέπει να κλείσει», ή «πρέπει να επιταχύνουμε την ολοκλήρωση του έργου που έχει καθυστερήσει». Όμως, το ζητούμενο είναι η βαθιά Διερεύνηση. Μία προσέγγιση είναι η μελέτη των Αναλύσεων άλλων Μάνατζερ – από πού προέρχονταν, ποια Δεδομένα και ποια μοντέλα χρησιμοποιούσαν.
Αντλώντας πληροφορίες που συνήθως δεν χρησιμοποιούνται στη Συμβατική Ανάλυση, θα συνειδητοποιήσουμε τους περιορισμούς της. Το σημαντικότερο, όμως, είναι ότι θα συνειδητοποιήσουμε τις Προκαταλήψεις που περιορίζουν τη Σκέψη μας. Μόνο έτσι θα μπορέσουμε να δούμε τα πράγματα διαφορετικά, να ενθαρρύνουμε τους άλλους να αλλάξουν πορεία, και να βοηθήσουμε στην Επίλυση των Προβλημάτων. Μπορεί να αναρωτηθείτε: Μιλάμε για Ανάλυση ή για Στοχασμό; Η απάντηση είναι απλή:
Mιλάμε για Στοχαστική Ανάλυση. Το πρόβλημα για πολλούς Μάνατζερ, και τις σχολές που τους εκπαιδεύουν, δεν είναι η έλλειψη της ανάλυσης αλλά η Υπερβολική Ανάλυση – ή τουλάχιστον η υπερβολική δόση Συμβατικής Ανάλυσης.
Αυτό περιγράφει και η δημοφιλής μεταφορά του τενίστα που κοιτάζει τον πίνακα του σκορ και χάνει την μπαλιά (όπως ο υπεύθυνος Μάρκετινγκ που μελετά τη Συμπεριφορά των Καταναλωτών με αποτέλεσμα να χάνει την Πώληση.) Το ζητούμενο στην Αναλυτική Σκέψη είναι να μπορεί κανείς να παρακολουθεί το σκορ και ταυτόχρονα να μη χάνει την μπάλα από τα μάτια του.