Σε καίρια ζητήματα της ασφαλιστικής αγοράς που αφορούν στην ανάπτυξη, την εκπροσώπηση και τις συνθήκες ανταγωνισμού αναφέρεται η κα Εύα Πιένκος Ματάκου, Πρόεδρος Σωματείου Ασφαλιστικών Διαμεσολαβητών, Νομού Σερρών.
συνέντευξη της Εύας Πιένκος Ματάκου, Προέδρου Σωματείου Ασφαλιστικών Διαμεσολαβητών, Νομού Σερρών (Περιοδικό Ασφαλιστικό Marketing, Τεύχος Απριλίου 2023)
Ποια είναι η άποψη σας σχετικά με την εκπροσώπηση της ασφαλιστικής διαμεσολάβησης; Απαιτείται κατά την άποψή σας περαιτέρω συσπείρωση του κλάδου;
Η εκπροσώπηση του κλάδου της ασφαλιστικής διαμεσολάβησης είναι ζωτικής σημασίας για την ανάπτυξη του. Σήμερα, ο κλάδος εκπροσωπείται ικανοποιητικά από αρκετούς συλλόγους/σωματεία, μεταξύ των οποίων και το Σωματείο Ασφαλιστικών Διαμεσολαβητών νομού Σερρών, το οποίο έχω το προνόμιο να εκπροσωπώ. Ωστόσο, υπάρχει ανάγκη για ακόμη μεγαλύτερη συμμετοχή στον κλάδο.
Ως Πρόεδρος του Σωματείου Ασφαλιστικών Διαμεσολαβητών νομού Σερρών, είμαι περήφανη που εκπροσωπώ έναν κλάδο που διαδραματίζει τόσο ζωτικό ρόλο στην προστασία της ζωής και των περιουσιακών στοιχείων των ανθρώπων και των επιχειρήσεων.
Σε μια εποχή που ο κόσμος αντιμετωπίζει πρωτόγνωρες προκλήσεις, η σημασία της ασφάλισης είναι ανεκτίμητη. Βλέπουμε όλο και περισσότερους ανθρώπους να αναγνωρίζουν την αξία της ασφάλισης και τον ρόλο που διαδραματίζουν οι ασφαλιστικοί σύμβουλοι βοηθώντας τους ανθρώπους να βρουν αξιόπιστες λύσεις για τις ασφαλιστικές τους ανάγκες. Ο νομός Σερρών έχει περίπου 200 πιστοποιημένους ασφαλιστικούς διαμεσολαβητές και από αυτούς οι 80 είναι εγγεγραμμένοι στο Σωματείο μας. Φυσικά ο διακαής πόθος διοίκησης κάθε σωματείου είναι να έχει όσα περισσότερα μέλη γίνεται. Είναι σημαντικό να εγγράφονται νέοι συνάδελφοι για να αποκτούμε δυνατότερη φωνή σαν κλάδος στις διεκδικήσεις μας.
Θεωρώ ότι η μαζική εκπροσώπηση της ασφαλιστικής διαμεσολάβησης είναι απαραίτητη για την προστασία και την προώθηση των συμφερόντων του κλάδου μας. Είναι γνωστό ότι η δύναμη βρίσκεται εν τη ενώσει, πράγμα που δίνει στην φωνή μας μεγαλύτερη βαρύτητα την ώρα της λήψης σημαντικών αποφάσεων. Πιστεύω ακόμη ότι οι ασφαλιστικοί διαμεσολαβητές θα πρέπει να συνεργάζονται με ενώσεις του κλάδου, ασφαλιστικές εταιρείες και άλλους ενδιαφερόμενους φορείς για να εντοπίζουν κοινές προκλήσεις και να αναπτύσσουν λύσεις που ωφελούν τους πάντες. Με τη συνεργασία όλων μπορεί να βελτιωθεί το περιβάλλον λειτουργίας του κλάδου και να παρέχονται καλύτερες υπηρεσίες στους πελάτες.
Ειδικότερα το σωματείο των Σερρών έχει άριστο και δυνατό όνομα σε όλη την Ελλάδα. Νομίζω πως είμαστε το πρώτο σωματείο που εφάρμοσε την χρήση της ψηφιακής πλατφόρμας για την ανάδειξη της εκπροσώπησης. Η μικτή ψηφοφορία (ψηφιακή και δια ζώσης) που εφαρμόσαμε στις τελευταίες αρχαιρεσίες αποδείχτηκε πολύ αποτελεσματική, αφού για πρώτη φορά είχαμε τόσο μεγάλη συμμετοχή των μελών, με αποτέλεσμα να έχουμε 5 αντιπροσώπους στην Πανελλήνια Ομοσπονδία Ασφαλιστικών Διαμεσολαβητών. Είναι θετικό το γεγονός, ότι το σωματείο μας εκπροσωπείται στην ΠΟΑΔ με πέντε αντιπροσώπους και ότι ο πρόεδρος της ΠΟΑΔ, Ηλίας Τσολάκης, είναι μέλος του σωματείου μας. Αυτό μας επιτρέπει να συμμετέχουμε ακόμη πιο ενεργά στη λήψη των αποφάσεων που αφορούν την βελτίωση της κατάστασης των ασφαλιστικών διαμεσολαβητών και την αντιμετώπιση των προκλήσεων που αντιμετωπίζει ο κλάδος. Εν κατακλείδι, η συνεργασία του σωματείου μας με την ΠΟΑΔ βοηθάει στην προώθηση των αιτημάτων μας προς την πολιτεία, άρα και τα κέντρα αποφάσεων σε πολιτικό και νομοθετικό επίπεδο. Επίσης διατηρούμε επαφές με άλλα σωματεία ασφαλιστικών διαμεσολαβητών και με άλλους επαγγελματικούς φορείς στον ασφαλιστικό κλάδο για τη διασφάλιση των κοινών συμφερόντων και την επίλυση διαφόρων ζητημάτων.
Ως διοίκηση του σωματείου δεσμευόμαστε να υποστηρίξουμε πολιτικές που προάγουν την ανάπτυξη και τη βιωσιμότητα του ασφαλιστικού κλάδου, προστατεύοντας παράλληλα τα συμφέροντα των πελατών. Στόχος μας, επίσης, είναι η συνεργασία με άλλους φορείς όπως είναι το επιμελητήριο, οι ομοσπονδίες και τα υπουργεία για να συνεχίσουμε να προάγουμε τα οφέλη της ασφάλισης στην χώρα μας.
Ποια είναι τα σημαντικότερα ζητήματα – προβλήματα που καλείστε να διαχειριστείτε ως εκπρόσωπος; Πάνω σε ποια θέματα της αγοράς πιστεύετε ότι πρέπει να υπάρξουν λύσεις;
Ζητήματα που επηρεάζουν την ασφαλιστική μας αγορά υπάρχουν αρκετά, εγώ θα σταθώ όμως σε τρία:
Πρώτον: Το πολυσυζητημένο θέμα του αθέμιτου τραπεζικού ανταγωνισμού.
Πολλές τράπεζες που έχουν εισέλθει στην αγορά της ασφάλισης, επιδεικνύουν αθέμιτες εκβιαστικές πρακτικές. Παραδείγματος χάριν, οι τράπεζες μπορούν να χρησιμοποιήσουν την επιρροή τους στην αγορά για να απαιτήσουν από τους πελάτες τους να αγοράσουν προϊόντα ασφάλισης από την τράπεζα, αντί να επιλέξουν ανεξάρτητους διαμεσολαβητές.
Αυτές οι αθέμιτες εκβιαστικές πρακτικές των τραπεζών δημιουργούν σοβαρά προβλήματα στους ασφαλιστικούς διαμεσολαβητές, καθώς μειώνουν την αξία της ανεξάρτητης συμβουλής και ενθαρρύνουν την αποκλειστική αγορά προϊόντων ασφάλισης από τις τράπεζες. Η αθέμιτη ανταγωνιστική συμπεριφορά των τραπεζών και η κατάχρηση της δεσπόζουσας θέσης τους αποτελεί σημαντικό πρόβλημα που απαιτεί λύση. Η διατήρηση ενός υγιούς ανταγωνισμού στην αγορά της ασφάλισης είναι ζωτικής σημασίας για την προστασία των συμφερόντων των καταναλωτών και την διασφάλιση της ποιότητας των υπηρεσιών που προσφέρονται.
Ως σωματείο, σε διάφορες δράσεις εξωστρέφειας που κάνουμε, προσπαθούμε να ενημερώνουμε το κοινό για τον κρίσιμο ρόλο που διαδραματίζουν οι ασφαλιστικοί διαμεσολαβητές βοηθώντας τα άτομα και τις επιχειρήσεις να προστατεύουν τα περιουσιακά τους στοιχεία και να διαχειρίζονται καλύτερα γενικά τους κινδύνους. Η δουλειά μας είναι απαραίτητη και είμαστε περήφανοι για τον αντίκτυπο που έχουμε στη ζωή των πελατών μας, στην κοινωνία και στην οικονομία συνολικά. Η προστασία των ασφαλιστικών διαμεσολαβητών από τον αθέμιτο ανταγωνισμό είναι σημαντική για τη διατήρηση ενός υγιούς ασφαλιστικού συστήματος, καθώς οι διαμεσολαβητές αποτελούν σημαντικό κομμάτι της αγοράς ασφαλίσεων και παρέχουν στους καταναλωτές σημαντικές υπηρεσίες και συμβουλές για την επιλογή της κατάλληλης ασφάλειας.
Επιπλέον, μέσω της ΠΟΑΔ έχουμε επισημάνει το ζήτημα του αθέμιτου ανταγωνισμού σε διάφορες επίσημες επικοινωνίες μας με το Υπουργείο Οικονομικών και την Τράπεζα της Ελλάδος, εκφράζοντας τις ανησυχίες των διαμεσολαβητών για το ζήτημα αυτό και ζητώντας λύσεις και προστασία από τις αθέμιτες πρακτικές των τραπεζών. Οι αρχές ανταγωνισμού πρέπει να επιβάλλουν αυστηρότερους ελέγχους για την τήρηση των κανόνων υγιούς ανταγωνισμού στην αγορά της ασφάλισης και να τιμωρούν τις αθέμιτες πρακτικές των τραπεζών και των ασφαλιστικών εταιριών προς τους διαμεσολαβητές και τους καταναλωτές.
Δεύτερον: Ένα σοβαρό πρόβλημα που αντιμετωπίζει η ασφαλιστική αγορά είναι η ύπαρξη ανθρώπων που συστήνονται ως ασφαλιστές αλλά δεν έχουν άδεια να διαμεσολαβούν στις συμβάσεις ασφάλισης. Αυτοί οι άνθρωποι εργάζονται παράνομα και δεν έχουν τις απαραίτητες γνώσεις και εκπαίδευση για να προσφέρουν σωστές συμβουλές στους πελάτες τους, πράγμα που αποτελεί μέγιστο πρόβλημα. Υπάρχει έλλειψη εκπαίδευσης και πιστοποίησης, μη τήρηση των κανόνων και διαδικασιών, έλλειψη προστασίας για τους καταναλωτές, που μπορεί να οδηγήσει σε καταστροφικές συνέπειες. Επίσης δεν έχουν την απαραίτητη κάλυψη επαγγελματικής αστικής ευθύνης για να καλύψουν τις ζημιές που ενδεχομένως μπορεί να προκαλέσουν.
Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε διάφορα προβλήματα στους καταναλωτές, όπως την απώλεια χρημάτων λόγω απάτης ή την έλλειψη κάλυψης σε περίπτωση ατυχήματος ή ζημίας.
Για αυτό το λόγο, είναι σημαντικό οι ασφαλισμένοι να είναι προσεκτικοί στην επιλογή του ασφαλιστή τους και να επιβεβαιώνουν πάντα ότι αυτός διαθέτει την απαραίτητη άδεια για να παρέχει υπηρεσίες ασφαλίσεων. Επίσης, οι κανονιστικές αρχές και οι ασφαλιστικοί οργανισμοί πρέπει να διεξάγουν επαρκείς ελέγχους. Δυστυχώς, η ύπαρξη παράνομων ασφαλιστών στην αγορά επηρεάζει αρνητικά την ασφαλιστική αγορά καθώς μειώνει την εμπιστοσύνη του κοινού στον θεσμό της ιδιωτικής ασφάλισης.
Πρέπει να αναγνωριστεί ότι υπάρχουν πολλοί παράγοντες που ευθύνονται για αυτή την κατάσταση. Μέρος της ευθύνης φέρουν οι καταναλωτές που εμπιστεύονται ανθρώπους χωρίς άδεια, καθώς και οι συνάδελφοι ασφαλιστές που τους δίνουν στέγη στα γραφεία τους.
Τρίτον: Ένας σημαντικός στόχος που πρέπει να επιτευχθεί είναι η καλλιέργεια ασφαλιστικής συνείδησης στους πολίτες. Η ασφάλιση δεν είναι απλά μια εμπορική δραστηριότητα, αλλά μια κοινωνική ανάγκη που εξυπηρετεί το κοινό συμφέρον. Η προστασία της ζωής και της περιουσίας μας είναι κάτι που πρέπει να είναι πάντα η προτεραιότητά μας, και η ασφάλιση είναι ένας τρόπος να το πετύχουμε αυτό. Οι επαγγελματίες ασφαλιστικοί διαμεσολαβητές καλούμαστε να διαδραματίσουμε σημαντικό ρόλο στην εκπαίδευση του κοινού σχετικά με την σημασία της ασφάλισης και των ασφαλιστικών προϊόντων. Η καλλιέργεια ασφαλιστικής συνείδησης πρέπει να αρχίσει από τα παιδικά μας χρόνια και να συνεχιστεί καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής μας. Οι πολίτες πρέπει να εκπαιδεύονται και να ενημερώνονται σχετικά με τα οφέλη της ασφάλισης και τις διάφορες επιλογές που έχουν στη διάθεσή τους. Η πολιτεία, οι ασφαλιστικές εταιρείες, και οι επαγγελματίες του κλάδου πρέπει να συνεργαστούν για να επιτύχουν αυτό το στόχο.
Πως αντιμετωπίζετε την τεχνολογία; Θεωρείτε ότι απειλεί μέρος των θέσεων εργασίας στη διαμεσολάβηση;
Η τεχνολογία αναμφίβολα αποτελεί μία σημαντική παράμετρο στον τομέα της ασφάλισης και της διαμεσολάβησης. Ως επαγγελματίες του κλάδου, πρέπει να είμαστε ανοιχτοί στις τεχνολογικές εξελίξεις και να προσπαθούμε να τις ενσωματώνουμε στις δραστηριότητές μας, ώστε να εξυπηρετούμε καλύτερα τους πελάτες μας.
Ωστόσο, η τεχνολογία μπορεί να απειλήσει μέρος των θέσεων εργασίας, καθώς οι αυτοματοποιημένες διαδικασίες και οι εφαρμογές μπορούν να αντικαταστήσουν ορισμένες από τις λειτουργίες που πραγματοποιούνται από ανθρώπους. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι οι θέσεις εργασίας στη διαμεσολάβηση είναι καταδικασμένες.
Για να αντιμετωπίσουμε αυτό το πρόβλημα, πρέπει να επικεντρωθούμε σε άλλες λειτουργίες που μπορούν να προσφέρουν μεγαλύτερη αξία στους πελάτες μας αξιοποιώντας τις δυνατότητες που παρέχει η τεχνολογία. Η χρήση τεχνολογικών εργαλείων μπορεί να βελτιώσει την απόδοση και την αποτελεσματικότητα των διαμεσολαβητών και να αυξήσει την αξία που προσφέρουν στους πελάτες τους. Για παράδειγμα, η χρήση τεχνολογίας μπορεί να βοηθήσει στην αυτοματοποίηση κάποιων διαδικασιών, όπως η παροχή ασφαλιστικών προτάσεων σε πελάτες. Οι πλατφόρμες συγκριτικής τιμολόγησης ασφαλίστρων μπορούν να διευκολύνουν την ασφαλιστική διαδικασία, καθιστώντας την πιο ασφαλή και πιο αποτελεσματική. Επίσης μπορεί: να βοηθήσει τους διαμεσολαβητές να διευρύνουν το φάσμα των υπηρεσιών που προσφέρουν και να προσεγγίσουν νέες αγορές, να βελτιώσουν τη σχέση με τους πελάτες τους, καθώς παρέχουν νέους τρόπους επικοινωνίας και αλληλεπίδρασης, όπως η χρήση εφαρμογών και κοινωνικών μέσων καθώς και να παρέχει σημαντικά δεδομένα και αναλύσεις.
Κατά την γνώμη μου, οι ασφαλιστικοί διαμεσολαβητές πρέπει να αγκαλιάσουν την τεχνολογία για να αυξήσουν την παραγωγικότητα και την αποτελεσματικότητά τους. Ζούμε σε μια εποχή τεχνολογικής προόδου και ο κλάδος της ασφαλιστικής διαμεσολάβησης δεν αποτελεί εξαίρεση.
Συνοπτικά το μέλλον της ασφαλιστικής διαμεσολάβησης είναι λαμπρό και οι ασφαλιστικοί διαμεσολαβητές πρέπει να είναι ευέλικτοι και προσαρμοστικοί στην μεταβαλλόμενη δυναμική της αγοράς.