Τεράστια ευκαιρία αλλά και πρόκληση αποτελεί η ασφάλιση των drones για τις εταιρείες της ασφαλιστικής βιομηχανίας. Σύμφωνα με έρευνα της Allianz η αύξηση της χρήσης των μη επανδρωμένων αεροσκαφών εγκυμονεί μεγάλους κινδύνους τόσο σε επίπεδο κυβερνοασφάλειας και επιθέσεων από hackers όσο και σε επίπεδο απωλειών ανθρωπίνων ζωών.
Μέσα στην επόμενη πενταετία η εκτεταμένη χρήση της τεχνολογίας UAS, που αρχικά σχεδιάστηκε για στρατιωτικούς σκοπούς, θα οδηγήσει σε μία αγορά 127 δις παγκοσμίως (PwC) – από τα 2 δις που είναι σήμερα- για την οποία θα πρέπει να υπάρξει από την πλευρά της πολιτείας σαφές νομικό πλαίσιο και από την πλευρά των ασφαλιστικών εταιρειών σωστή αποτίμηση του κινδύνου για μία τεχνολογία που ακόμη θεωρείται νέα ως προς την εφαρμογή της. Η πιθανή αξία για την ασφαλιστική αγορά τα επόμενα χρόνια υπολογίζεται ότι θα φτάσει τουλάχιστον το 1 δις και ο αριθμός των σκαφών σε 4,7 δις μονάδες παγκοσμίως. Τα νούμερα μιλούν από μόνα τους: Περίπου 10.000 drones αγοράζονται κάθε μήνα από το amazon ενώ πάνω από 1.000 χρήστες έχουν πάρει άδεια ήδη στην Ευρώπη. Υπολογίζεται ότι μέχρι το 2019 η αγορά αυτή θα δημιουργήσει 70.000 θέσεις εργασίας στις ΗΠΑ.
Από τη μεταφορά φαγητού και δεμάτων μέχρι τη χρήση τους σε διασώσεις η Ευρωπαϊκή Επιτροπή υπολογίζει ότι το 2020 το 10% του παγκόσμιου στόλου πολιτικής αεροπορίας θα αποτελείται από μη επανδρωμένα μέσα.
Το ζητούμενο που προκύπτει για την Ελλάδα και το εξωτερικό είναι πως θα δημιουργηθούν δικλείδες ασφαλείας για επιθέσεις στα συστήματα των αεροσκαφών και βρεθεί ο έλεγχος των drones σε “λάθος χέρια” οδηγώντας σε ατυχήματα με άλλα αεροσκάφη. Όπως αναφέρει η έκθεση επειδή τα UAS ελέγχονται μέσω σημάτων Wifi ο πραγματικός κίνδυνος είναι να χακαριστεί το ραδιοσήμα και να αποστέλλονται εντολές από άλλα κέντρα ελέγχου και ήδη υπάρχουν εταιρείες στο διαδίκτυο οι οποίες ισχυρίζονται ότι μπορούν να υποκλέψουν το σήμα και να ελέγξουν drones. Αυτή είναι η βασικότερη απειλή από την άποψη του ότι μπορεί να οδηγήσει σε τραυματισμούς, ατυχήματα ή ακόμα και θανάτους. Ωστόσ δεν είναι η μόνη καθώς τα συστήματα των μη επανδρωμένων αεροσκαφών έχουν δεδομένα τα οποία μπορεί να υποκλαπούν και να χρησιμοποιηθούν. Σύμφωνα με τον Cesare Garlati, επικεφαλής στρατηγικό αναλυτή της ασφάλειας του Ιδρύματος PRPL μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, τα drones αντιπροσωπεύουν έναν δυνητικά ελκυστικό στόχο για τους χάκερ. “Η βιομηχανία πρέπει να βρει έναν τρόπο να βελτιώσει την ασφάλεια των εν λόγω συσκευών διατηρώντας παράλληλα το δικαίωμα του καταναλωτή να παρέμβει στο δικό του εξοπλισμό.
“Κοιτάξτε στα καταστήματα και θα δείτε μη επανδρωμένα εναέρια οχήματα παντού. Δεν μιλώ για στρατιωτικά οχήματα αλά για μικροσκοπικές ιπτάμενες μηχανές που μπορείτε να συνδέσετε με κάμερες και να ελέγξετε με ένα smartphone. Και αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει κανονιστικό πλαίσιο για αυτά. Απλά σκεφτείτε το χάος που θα μπορούσε κανείς να προκαλέσει αν έριχνε ένα drone σε έναν αυτοκινητόδρομο, ή σε ένα αεροπλάνο κατά την απογείωση. Είμαστε σίγουροι ότι δεν μπορεί να χακαριστεί; Η απάντηση είναι όχι. Αντίθετα όλα αυτά τα προηγμένα συστήματα αποτελούν βασικούς στόχους κυβερνοεγκληματιών.