Ενδιαφέρουσα συνέντευξη παραχώρησε ο Μελάς Γιαννιώτης ως Πρόεδρος των Ασφαλιστών Βορείου Ελλάδος στη δημοσιογράφο Πόπη Τσαπανίδου της ΝΕΤ. Παραθέτουμε τη συνέντευξη, η οποία δίνει ορισμένες απαντήσεις στο κοινό, που σε πολλές περιπτώσεις αρνείται να κατανοήσει τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι Εταιρείες, κυρίως λόγω των υψηλών αποζημιώσεων που υποχρεούνται να καταβάλλουν στους Ασφαλισμένους.
Πόπη Τσαπανίδου: «Είναι μαζί μας ο Πρόεδρος της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιριών Βορείου Ελλάδος… Γεια σας, κ. Γιαννιώτη, τι κάνετε;
Μελάς Γιαννιώτης: «Ένωση Ασφαλιστών Βορείου Ελλάδος, να διορθώσω. Πόπη, γεια σου. Είμαστε μια χαρά».
Πόπη Τσαπανίδου: «Εσείς είστε μια χαρά, εμείς πώς θα είμαστε από τον Ιούνιο και μετά; Τι γίνεται τώρα με τις αυξήσεις από 1ης Ιουνίου, κ. Γιαννιώτη; 12% πάνω;».
Μελάς Γιαννιώτης: «Γιατί το πιάνουμε το θέμα έτσι, Πόπη; Να το δούμε διαφορετικά».
Πόπη Τσαπανίδου: «Να το πιάσουμε αισιόδοξα; Έχει και αισιόδοξη πλευρά;».
Μελάς Γιαννιώτης: «Ναι, να το δούμε διαφορετικά, ότι δεν πρέπει να μιλάμε μόνο για αυξήσεις ασφαλίστρων, πρέπει να μιλάμε και για αυξήσεις κατώτατων ορίων ασφαλίσεως. Το θέμα δεν είναι τοπικό-εθνικό. Παραπέμφθηκε η Ελλάδα στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, επειδή δεν αύξησε τα υποχρεωτικά κατώτατα όρια.
Ενώπιον του κινδύνου επιβολής ποινής, ψηφίστηκε μόλις προ ημερών επιτέλους και ενσωματώθηκε η Κοινοτική Οδηγία, που έπρεπε να γίνει πριν από δύο χρόνια, με αποτέλεσμα από 1ης Ιουνίου να αυξηθούν τα υποχρεωτικά κατώτατα όρια ασφαλίσεως αυτοκινήτων από 500.000 ευρώ για σωματικές βλάβες που ισχύουν μέχρι σήμερα και να γίνουν 500.000 ευρώ κατά θύμα αυτοκινήτου. Δηλαδή, εάν ένα αυτοκίνητο πέντε θέσεων ανατραπεί και σκοτωθούν και οι πέντε, η ασφαλιστική εταιρεία θα πληρώσει πέντε φορές το αντίστοιχο ποσό».
Πόπη Τσαπανίδου: «Το λιγότερο που μπορούμε να κάνουμε, κ. Γιαννιώτη, σ΄ αυτή την περίπτωση είναι να χτυπήσουμε ξύλο να μη συμβεί ποτέ αυτό. Έρχονται λοιπόν και με Οδηγία βεβαίως από την Ευρώπη οι αυξήσεις ασφαλίστρων».
Μελάς Γιαννιώτης: «Αυξάνονται οι καλύψεις κλιμακωτά από 1/6, έπειτα από 1/1 το μεθεπόμενο έτος στις 750.000 ευρώ και μέχρι το 2012 θα φτάσουμε στο 1 εκατ. ευρώ ανά θύμα και 1 εκατ. ανά ατύχημα».
Πόπη Τσαπανίδου: «Μάλιστα. Τώρα, τι επιπτώσεις θα έχει αυτό στις μικρότερες εταιρείες, κ. Γιαννιώτη;»
Μελάς Γιαννιώτης: «Οι επιπτώσεις δεν αφορούν τις μικρότερες ή τις μεγαλύτερες εταιρείες. Μεγάλες και μικρές ασφαλιστικές εταιρείες είναι διαφημιστικό τρικ, εφόσον η κάθε επιχείρηση έχει τις ίδιες υποχρεώσεις, να αποζημιώνει μέχρι ένα συγκεκριμένο ποσό. Το ίδιο ποσό θα πληρώσει και η λεγόμενη μεγάλη, το ίδιο ποσό θα πληρώσει και η λεγόμενη μικρή. Το ζήτημα είναι ότι οι αυξήσεις των ασφαλίστρων ακολουθούν την εισοδηματική δυνατότητα του κάθε πολίτη, του κάθε λαού, του κάθε κράτους. Σήμερα με την Κοινοτική Οδηγία αυτή, που ενσωματώθηκε και έγινε εθνικός μας νόμος, ξαφνικά όλοι ξυπνήσαμε ένα πρωί και γίναμε Λουξεμβουργιανοί ή κάτοικοι βόρειων χωρών. Όλοι είμαστε “πλούσιοι”. Είναι πολύ σωστό, εντάξει, να αποτιμάται η ζωή του κάθε ανθρώπου υψηλότατα όσο μπορούμε, αλλά ρωτήθηκε ο Έλληνας κάτοχος του αυτοκινήτου εάν μπορεί να πληρώσει αυτά τα ασφάλιστρα, που αναγκαστικά θα ακολουθήσουν τις αυξήσεις των καλύψεων;».
Πόπη Τσαπανίδου: «Μάλιστα, κ. Γιαννιώτη, στα λόγια μου έρχεστε, γιατί κάπως έτσι ξεκίνησα το θέμα κι εγώ».
Μελάς Γιαννιώτης: «Εκεί καταλήγουμε, αλλά, όταν από τη μία μεριά, για κοινωνικούς λόγους, υποχρεώνεται ο πολίτης να αποζημιώνει το θύμα αυξημένα, είναι φυσικό και επόμενο να υπάρξουν και αυξήσεις ασφαλίστρων και κάθε εταιρεία να τις καθορίζει. Όμως, ερωτήθηκε ο Έλληνας πολίτης εάν έχει τη δυνατότητα; Ξέρετε, θα φτάσουμε στο σημείο να πουλάμε το αυτοκίνητο, επειδή δε θα μπορούμε να πληρώσουμε τα ασφάλιστρα. Έχει συμβεί στην Αμερική αυτό».
Πόπη Τσαπανίδου: «Έχετε δει να συμβαίνει στην Ελλάδα κάτι τέτοιο; Έχετε κάποια ακραία παραδείγματα;».
Μελάς Γιαννιώτης: «Ήδη ζούμε το εξής που συμβαίνει. Το ζούμε κάθε μέρα εμείς που είμαστε στην πρώτη γραμμή. Οι ανανεώσεις πλέον των ασφαλιστηρίων συμβολαίων αυτοκινήτων από τα χαμηλά εισοδήματα δε γίνονται εύκολα αποδεκτές, διότι οι άνθρωποι ομολογούν ότι δεν έχουν να πληρώσουν, ενώ οι έχοντες και κατέχοντες απαιτούν μειώσεις αντί αυξήσεων».
Πόπη Τσαπανίδου: «Και πού στρέφονται οι άνθρωποι αυτοί, κ. Γιαννιώτη, σε φθηνότερες εταιρείες; Τι κάνουν; Κλειδώνουν το αυτοκίνητο και το αφήνουν στην άκρη, παραδίδουν τις πινακίδες;».
Μελάς Γιαννιώτης: «Επιλέγουν τη χειρότερη λύση και, δυστυχώς, λυπάμαι που το λέω, κυκλοφορούν ανασφάλιστοι. Ένας κινούμενος κίνδυνος καταστροφής είναι».
Πόπη Τσαπανίδου: «Είναι καταγεγραμμένοι αυτοί;».
Μελάς Γιαννιώτης: «Απλώς θεωρούμε ότι το 20% των κυκλοφορούντων αυτοκινήτων είναι πλέον ανασφάλιστα».
Πόπη Τσαπανίδου: «Μισό λεπτό, κ. Γιαννιώτη. Μιλάτε για ένα ποσοστό 20% των αυτοκινήτων που κυκλοφορούν στο δρόμο και ανήκουν σε Έλληνες;».
Μελάς Γιαννιώτης: «Είναι οικονομικοί μετανάστες, είναι οι χαμηλών εισοδημάτων, είναι τα εποχιακώς χρησιμοποιούμενα μηχανήματα και άλλα πολλά».
Πόπη Τσαπανίδου: «Δηλαδή το 1 στα 5 εδώ κυκλοφορεί ανασφάλιστο;».
Μελάς Γιαννιώτης: «Δυστυχώς. Ανάλογα με τις οικονομικές δυνατότητες και την αντίληψη του κάθε ασφαλισμένου γίνεται και η ασφάλιση, αφού δεν υπάρχει έλεγχος, δεν επιβάλλονται ποινές και δεν αφαιρούνται πινακίδες. Έγινε κατανοητό;».
Πόπη Τσαπανίδου: «Έγινε κατανοητότατο, κ. Γιαννιώτη. Σας ευχαριστώ πολύ. Θα πληρώσουμε αυξήσεις στα ασφάλιστρα. Αυτό έγινε πλήρως κατανοητό και δεν υπάρχει άλλος δρόμος».