Ανυπολόγιστες προεκτάσεις ενδέχεται να έχει το σκάνδαλο με το πειραγμένο λογισμικό που έδινε λανθασμένες μετρήσεις για τις εκπομπές ρύπων των ντιζελοκινητήρων της Volkswagen, καθώς το συνολικό κόστος δεν αποκλείεται να φτάσει ακόμη και τα 80 δισ. δολάρια, σύμφωνα με όσα αναφέρει το Business Insurance επικαλούμενο εκτιμήσεις ειδικών της αγοράς.
Αν οι εκτιμήσεις των ειδικών επαληθευτούν, τότε η μέχρι πρότινος μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο θα κινδυνεύσει να… χάσει άδοξα το στέμμα της.
Οι επιπτώσεις είναι τεράστιες και προκύπτουν από τα πρόστιμα που θα κληθεί να πληρώσει, από την τρομακτική μείωση των πωλήσεων (χάνει ολόκληρο το 2016 στις ΗΠΑ), από την κατάρρευση των μετοχών και από την απαξίωση του εμπορικού της ονόματος, το οποίο σίγουρα θα χρειαστεί χρόνια για να ανακτήσει το κύρος του.
Για αρχή είνα τα πρόστιμα που θα επιβληθούν από κρατικούς φορείς σε πολλές χώρες. Στη συνέχεια είναι η ανάκληση 11 εκατ. οχημάτων σε παγκόσμια κλίμακα. Ήδη, η Volkswagen έχει δημιουργήσει ένα ειδικό απόθεμα ύψους 6,5 δισ. ευρώ για να καλύψει το κόστος από τα πρόστιμα και την ανάκληση, όμως ειδικοί εκτιμούν ότι θα χρειαστούν πενταπλάσια κεφάλαια για τον εν λόγω «λογαριασμό».
Πρόστιμα
Το κόστος των προστίμων, των αγωγών και των ανακλήσεων δεν μπορεί να προβλεφθεί εύκολα αλλά παίρνει το σχήμα χιονοστοιβάδας. Η αναλύτρια Marc-Rene Tonn της Warburg Research, υποστηρίζει ότι το άμεσο οικονομικό κόστος ενδέχεται να ξεπεράσει τα 35 δισ. ευρώ.
Μέρος του μπορεί να προέλθει από τα πρόστιμα στις ΗΠΑ, κτα οποία δεν αποκλείεται να ανέλθουν σε 18 δισ. δολάρια. Ωστόσο, αν η εταιρεία συνεργαστεί με τις Αρχές, τότε το κόστος μπορεί να υποχωρήσει στα 14 δισ. δολάρια.
Όσο για το κόστος των αγωγών που θα προκύψουν, αυτό κι αν είναι ανυπολόγιστο. Μόνο στο Τέξας, μία κομητεία ζητάει 100 εκατ. δολάρια, ενώ έχουν ξεκινήσει έρευνες και στην Ευρώπη.
Αγωγές αναμένεται να καταθέσουν και οι πελάτες της γερμανικής εταιρείας, ανεβάζοντας τον τελικό λογαριασμό κατά μερικά δισ. ευρώ, ενώ το κόστος της ανάκλησης και επιδιόρθωσης των οχημάτων τοποθετείται έως και 2 δις. ευρώ υψηλότερα από το «μαξιλάρι» της Volkswagen. Αυτό θα έχει αντίκτυπο στα κέρδη της εταιρείας τα οποία πλέον προβλέπεται να διαμορφωθούν στα 6,4 δισ. ευρώ φέτος, 50% μειωμένα από τις προηγούμενες εκτιμήσεις.
Πωλήσεις
Η πτώση στις παγκόσμιες πωλήσεις λόγω του σκανδάλου και των περιορισμών που θα επιβληθούν εκτιμάται ότι θα είναι της τάξης του 10% το 2016, καθώς μόνο στις ΗΠΑ δεν θα κυκλοφορήσουν οχήματα με κινητήρες ντίζελ.
Και σαν να μην έφτανε αυτό, το σκάνδαλο έρχεται σε μία περίοδο που η ζήτηση στην Κίνα «ξεφουσκώνει». Όλα αυτά ενδέχεται να βοηθήσουν την Toyota να πάρει τα διατηρήσει τα σκήπτρα ως η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο βάσει πωλήσεων. Πέρσι, η Toyota πούλησε 10,23 εκατ. οχήματα και η Volkswagen 10,14 εκατ. οχήματα, όμως η Volkswagen πέρασε ξανά μπροστά στο πρώτο εξάμηνο του 2015.