Από σήμερα βρισκόμαστε στην ευχάριστη θέση να σας παρουσιάσουμε τη νέα στήλη του Insurancedaily.gr σε μορφή αφιερώματος με τίτλο «Επαρχία Αγάπη μου». Κάθε μήνα, η συντακτική ομάδα του περιοδικού θα επισκέπτεται από ένα νομό της χώρας και θα ακούει τους Ασφαλιστές του.
Προβλήματα, ευκαιρίες, ιδιαιτερότητες αλλά και απόψεις Ασφαλιστικών Διαμεσολαβητών, τόσο από το agency system όσο και από το ελεύθερο δίκτυο των Ασφαλιστικών Εταιρειών θα σκιαγραφούν την Ασφαλιστική αγορά του νομού τους σε ένα ρεπορτάζ που θα συντονίζει ο Αρχισυντάκτης του site Νίκος Μωράκης.
Με τη λογική ότι… «Ελλάδα δεν είναι μόνο η Αθήνα» και με την πεποίθηση ότι η πρωτεύουσα έχει δεχθεί και με το παραπάνω τη δημοσιότητα που της αναλογεί πιστεύουμε ότι ήρθε επιτέλους η ώρα να ακουστούν και οι Ασφαλιστές της περιφέρειας.
Πρώτος σταθμός ο νομός της Δράμας
Ο νομός Δράμας βρίσκεται 147 χλμ. βόρεια της Θεσσαλονίκης ανάμεσα στους Νομούς Σερρών, Καβάλας και Ξάνθης και ανήκει στην περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης. Σύμφωνα με έρευνα της ΕΛΣΤΑΤ του 2011 αριθμεί 98.287 κατοίκους ενώ είναι από τους νομούς πρωταθλητές στην ανεργία που φτάνει ως και το 50%. Η κρίση σύμφωνα με τους Δραμινούς δεν ήρθε το 2008 στην πόλη τους – όπως στην υπόλοιπη Ελλάδα – αλλά πολύ πιο νωρίς περίπου τη δεκαετία του ’90 όπου το κράτος μέσω των αναπτυξιακών νόμων επιδότησε με πολύ χαμηλά ποσά τους επιχειρηματίες που δραστηριοποιούντο στην περιοχή. Αυτό έφερε σε δίλημμα τους επιχειρηματίες που είτε μετέφεραν τις επιχειρήσεις τους στη Βουλγαρία είτε σε γειτονικούς νομούς. Μεγάλο πλήγμα στην οικονομία της Δράμας ήταν και το κλείσιμο του εργοστασίου της Αθηναϊκής Χαρτοποιίας (Softex) το 2002 οδηγώντας στην ανεργία 450 υπαλλήλους και μεγάλο αριθμό προμηθευτών και συνεργατών που στην ουσία ζούσαν από αυτό το εργοστάσιο. Η Δράμα μην έχοντας εναλλακτικές πηγές εσόδων, όπως πανεπιστήμια, στρατιωτικές βάσεις αλλά και έντονο τουρισμό βρέθηκε μπροστά σε ένα οικονομικό αδιέξοδο που μόνο ο ισχυρός της βιομηχανικός τομέας –δηλαδή η εξόρυξη μαρμάρου– δεν μπόρεσε να την συντηρήσει. Το αποτέλεσμα ήταν να συρρικνωθεί η οικονομία της και να «χάσει» πολλά από τα παιδιά της που μετανάστευαν στο εξωτερικό και κυρίως στη Γερμανία.
Η Ασφαλιστική Αγορά στο Νομό της Δράμας
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του Επιμελητηρίου της Δράμας στην πόλη δραστηριοποιούνται 158 εγγεγραμμένοι Ασφαλιστές. Οι Ασφαλιστικές εταιρείες που διατηρούν δικά τους γραφεία είναι οι εταιρείες AXA, International Life, MetLife, NN Hellas, Εθνική Ασφαλιστική, Ευρωπαϊκή Πίστη, Ιντερσαλόνικα και Υδρόγειος ενώ υπάρχουν πολλά γραφεία πρακτόρων όπως αυτό της Contract. Στην πόλη υπήρχε και ισχυρή παρουσία της Ασπίς που όπως ήταν φυσικό επηρέασε αρνητικά την εικόνα που έχουν οι Δραμινοί για την αγορά παρά την υψηλή Ασφαλιστική Συνείδηση που παρατηρείται στην πόλη κυρίως λόγω του φαινομένου της κλειστής κοινότητας, όπου οι Ασφαλιστές έχουν άμεση επαφή με τους Ασφαλισμένους τους.
Κλάδος αυτοκινήτου
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΑΕΕ το μέσο κόστος ζημιάς ενός οχήματος στη Δράμα ανέρχεται στα 2.099 ευρώ αρκετά υψηλό σε σχέση με τους γύρω νομούς που κυμαίνεται από τα 1.400 έως τα 1.700 ευρώ. Αντιθέτως, η συχνότητα ζημιών βρίσκεται σε φυσιολογικά επίπεδα στο 4,54%. Σε ερώτηση που έγινε στους συμμετέχοντες σχετικά με τα ανασφάλιστα οχήματα ενημερωθήκαμε ότι όπως και στους υπόλοιπους νομούς έτσι και στη Δράμα υπάρχουν κρούσματα ανασφάλιστων οχημάτων κυρίως γεωργικών μηχανημάτων και μηχανών. Τα γύρω χωριά όπως αυτό της Σκαλωτής και του Σιδηρόνερου παρουσιάζουν λίγο πιο έντονα την τάση για ανασφάλιστα οχήματα που σε μερικές περιπτώσεις δεν φέρουν ούτε πινακίδες. «Μόνο όταν βγουν στην άσφαλτο» ήταν η απάντηση που λάβαμε από τον περιφερειακό διευθυντή της Ευρωπαϊκής Πίστης Γιώργο Καρυώτη ο οποίος συνέχισε λέγοντας «με το δικό του το μυαλό ο ανασφάλιστος οδηγός όταν είναι στο χωματόδρομο πιστεύει ότι δεν υπάρχει κίνδυνος».
Και εδώ υπάρχει μια σύγκρουση απόψεων καθώς μερίδα ασφαλιστών μάς δήλωσαν πως η Ασφαλιστική Συνείδηση στη Δράμα είναι υψηλή ενώ κάποιοι άλλοι διαφώνησαν λέγοντας πως ο κυριότερος λόγος που τους ζητάνε να ασφαλίσουν το όχημά τους είναι για να μην τους πιάσει η αστυνομία. Η αστυνομία που όπως μας περιέγραψαν έχει πρόβλημα υποστελέχωσης και το τελευταίο διάστημα ασχολείται με τους περίπου 400 πρόσφυγες που έχει δεχθεί η πόλη.
Ένα ακόμη πρόβλημα που αντιμετωπίζει η ασφαλιστική αγορά της Δράμας είναι ο άνισος ανταγωνισμός που υπάρχει με τις βουλγάρικες Ασφαλιστικές εταιρείες. Οι πολίτες αλλά και οι επαγγελματίες προκειμένου να κάνουν χρήση των ευνοϊκότερων συνθηκών που επικρατούν στη γειτονική χώρα βγάζουν άδειες κυκλοφορίας και ασφαλίζουν τα οχήματά τους στη Βουλγαρία. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτή της τάσης είναι τα 2.000 φορτηγά που έχουν αλλάξει πινακίδες το τελευταίο διάστημα.
Την Τετάρτη 6 Απριλίου 2016 συνεχίζουμε το αφιέρωμά μας στο Νομό Δράμας παρουσιάζοντας την εικόνα του κλάδου Ζωής & Υγείας.
Βρίσκω το αφιέρωμα στην ασφαλιστική αγορά της επαρχίας ιδιαίτερα σημαντικό και ενδιαφέρον.
Περιμένουμε την αναφορά και σε άλλες πόλεις της Ελλάδας.