Επόμενος σταθμός ο νομός Αργολίδας. Η Αργολίς ή αλλιώς Αργολίδα βρίσκεται Βορειοανατολικά της Πελοποννήσου 130 χλμ. από την Αθήνα και συνορεύει με τους Νομούς Κορινθίας, Αρκαδίας αλλά και Αττικής. Σύμφωνα με την απογραφή του 2011 αριθμεί 97.044 κατοίκους και ανήκει στην περιφέρεια Πελοποννήσου. Στο νομό υπάρχουν τέσσερις μεγάλοι δήμοι –Ναυπλίου, Άργους, Επιδαύρου και Ερμιονίδας– με το ρεπορτάζ μας να εστιάζει στους δύο μεγαλύτερους, δηλαδή στην πόλη του Ναυπλίου και την πόλη του Άργους.
Ο Νομός είναι γνωστός για την πλούσια ιστορία που διαθέτει. Από τις αρχαίες πόλεις των Μυκηνών της Επιδαύρου και του Άργους, μέχρι το επιβλητικό φρούριο του Παλαμηδίου αλλά και το Μπούρτζι –του μικρού οχυρωμένου νησιού στην είσοδο του κόλπου του Ναυπλίου– η Αργολίδα είναι ο αγαπημένος προορισμός χιλιάδων Ελλήνων και ξένων τουριστών κάθε χρόνο.
Μεγάλο ενδιαφέρον στη σύγχρονη ιστορία του τόπου παρουσιάζεται στην πόλη του Ναυπλίου. Το Ναύπλιο, λόγω της στρατηγικής τοποθεσίας που βρίσκεται, διατέλεσε την περίοδο της Επανάστασης του 1821 σημαντικό ιστορικό σταθμό. Ο Ιωάννης Καποδίστριας, πρώτος κυβερνήτης της τότε νεοσύστατης Ελλάδας, επέλεξε αυτή την πόλη ως την πρώτη πρωτεύουσα της χώρας ενώ ο μηχανικός Σταμάτης Βούλγαρης ανταποκρινόμενος στο κάλεσμα του Καποδίστρια άρχισε να ξαναχτίζει την πόλη βάσει Ευρωπαϊκών Προδιαγραφών. Έτσι η πόλη γνώρισε πολεοδομική άνθηση την περίοδο 1829-1834 με έργα όπως ο Μεγάλος Δρόμος ή αλλιώς «Βασιλέως Κωνσταντίνου», η πρώτη Στρατιωτική Σχολή στην Ελλάδα αλλά και η πλατεία Συντάγματος.
Μεγάλο ενδιαφέρον παρουσιάζουν επίσης τόσο το πρώτο φαρμακείο της χώρας όπως και το πρώτο γυμνάσιο, η πρώτη Ελληνική Σχολή Ευελπίδων, το Δικαστικό Μέγαρο αλλά και η οικεία του Νικηταρά. Μια πραγματικά πλούσια πόλη την οποία αν γυρίσεις με προσοχή θα βρεις κομμάτια της Ελληνικής ιστορίας από την αρχαία Ελλάδα μέχρι και σήμερα.
Ωστόσο μαύρες σελίδες στο βιβλίο της ιστορίας ήταν τόσο η δολοφονία του Καποδίστρια στις 9 Οκτωβρίου 1831 από τους ανταγωνιστές του όσο και η φυλάκιση του Θεόδωρου Κολοκοτρώνη και των υπόλοιπων οπλαρχηγών στις φυλακές του Παλαμηδίου το 1834 καταδικάζοντάς τον μάλιστα σε θάνατο μαζί με τον στρατηγό Πλαπούτα, μια απόφαση που ανακλήθηκε το 1835.
Η Ασφαλιστική Αγορά στο νομό της Αργολίδας
Σύμφωνα με το επιμελητήριο Αργολίδας στο νομό δραστηριοποιούνται περίπου 70 ενεργοί Ασφαλιστικοί Διαμεσολαβητές. Αυτοί κυρίως βρίσκονται στις πόλεις του Ναυπλίου αλλά και του Άργους. Οι εταιρείες που διατηρούν δικά τους γραφεία στο νομό είναι οι Εθνική Ασφαλιστική, ΑΤΕ Ασφαλιστική, Interamerican, Ιντερσαλόνικα και Ευρωπαϊκή Πίστη ενώ παρατηρείται έντονα η δραστηριότητα πρακτόρων. Η Interamerican είναι η μόνη εταιρεία που έχει επιλέξει ως τοποθεσία για τα γραφεία της, να βρίσκεται ενδιάμεσα των δύο πόλεων στην παραλιακή οδό Ναυπλίου – Νέας Κίου. Η Εθνική έχει τα γραφεία της στο Άργος, η Ευρωπαϊκή Πίστη αλλά και η ΑΤΕ στο Ναύπλιο ενώ η Ιντερσαλόνικα έχει γραφεία στο Ναύπλιο – πολύ κοντά στο ΙΚΑ της πόλης – αλλά και στο Άργος ενώ διατηρεί χρόνια συνεργασία με αποκλειστικό συνεργάτη στην περιοχή της Ερμιόνης. Σε αντίθεση με το νομό Δράμας, ο νομός Αργολίδας φαίνεται να μη μαστίζεται έντονα από ανεργία και οικονομικές δυσκολίες. Βασική αιτία αυτής της φαινομενικά ισχυρής οικονομίας της περιοχής, ο τουρισμός της που παρατηρείται και το χειμώνα κυρίως από Αθηναίους – για να γίνουμε πιο συγκεκριμένοι – ζευγαράκια.
Οι λόγοι;
Μα φυσικά η κοντινή απόσταση σε συνδυασμό με τη φυσική ομορφιά της γραφικής πόλης και του Αργολικού Κόλπου. Σε αντίθεση με το Ναύπλιο, το Άργος έχει περισσότερα χαρακτηριστικά «αστικής πόλης». Εκεί οι ρυθμοί είναι πιο γρήγοροι, τα ασφαλιστικά γραφεία περισσότερα ενώ η νέα πλατεία του Αγίου Πέτρου – πολιούχου της πόλης – δίνει έναν αέρα μοντέρνας πόλης.
Κλάδος Αυτοκινήτου
Όπως και στο νομό Δράμας έτσι και στο νομό Αργολίδας τα Ανασφάλιστα οχήματα υπάρχουν. Στην πλειονότητά τους βρίσκονται εκτός πόλεων και εντοπίζονται κυρίως σε γεωργικά μηχανήματα και μηχανάκια. Ο κόσμος απλά δεν ενδιαφέρεται να τα ασφαλίσει είναι η απάντηση των Ασφαλιστών της περιοχής. Είτε πρόκειται για νεαρούς με «πειραγμένα» μηχανάκια είτε για αγρότες η αντιμετώπιση είναι η ίδια. Δεν τους νοιάζει. Χαρακτηριστικά είναι τα δύο παραδείγματα που μας μετέφεραν οι ντόπιοι.
Στο πρώτο στην περιοχή της Επιδαύρου δύο παιδιά (16 & 17 χρονών) επέβαιναν σε πειραγμένο ανασφάλιστο μηχανάκι (από 55 κυβικά – 110 κυβικά) και τράκαραν με διερχόμενο όχημα. Ο οδηγός του οχήματος αρνούμενος τις προτάσεις του πατέρα ενός εκ των δύο παιδιών να τα βρουν μεταξύ τους (κλασική αντίδραση στην επαρχία) φώναξε την αστυνομία και το θέμα πήγε δικαστικώς.
Στη δεύτερη περίπτωση το κόστος δεν ήταν μόνο υλικές ζημιές. Γεωργικό μηχάνημα –τρακτέρ συγκεκριμένα– βγήκε από επαρχιακό δρόμο σε κεντρικό οδικό άξονα χωρίς να σταματήσει με αποτέλεσμα να συγκρουστεί με διερχόμενο ταξί το οποίο μετέφερε τουρίστες. Το αποτέλεσμα ήταν ο ένας τουρίστας να χάσει το πόδι του και ο οδηγός του τρακτέρ, που φυσικά ήταν ανασφάλιστο να καταστραφεί οικονομικά καθώς η υπόθεση έφτασε μέχρι τα Ευρωπαϊκά Δικαστήρια.
Όσον αφορά τον ανταγωνισμό στον κλάδο αυτοκινήτου εδώ δεν παρατηρείται έντονα το φαινόμενο του αθέμιτου ανταγωνισμού από το bancassurance. Ίσως επειδή ο κόσμος δεν πηγαίνει στις τράπεζες να πληρώσει τα ασφάλιστρά του αλλά στα γραφεία των ασφαλιστών. Κάτι που παρατηρήσαμε και εμείς οι ίδιοι έντονα κατά τη διάρκεια του ρεπορτάζ. Αντιθέτως οι direct πωλήσεις φαίνεται να έχουν αποκτήσει μεγάλο μερίδιο της αγοράς κάτι που σιγά σιγά αναστρέφεται καθώς και εδώ ο κόσμος θέλει να έχει τον Ασφαλιστή του.
Σε επικοινωνία που είχαμε με τον Ευάγγελο Δρούλια, εξουσιοδοτημένο συνεργάτη της Carglass για την πόλη του Άργους μας ενημέρωσε πως στην περιοχή υπάρχει καλή συνεργασία μεταξύ πραγματογνωμόνων, συνεργείων και Ασφαλιστικών Εταιρειών. Οι εταιρείες σε σχέση με το παρελθόν έχουν γίνει πιο σχολαστικές όσον αφορά τις αποζημιώσεις ενώ τα τροχαία ατυχήματα έχουν αρχίσει πάλι να αυξάνονται. Άλλο να το ακούς και άλλο να το βλέπεις καθώς επιστρέφοντας από τη συνέντευξη γίναμε μάρτυρες μιας νταλίκας που είχε διπλώσει στη μέση του δρόμου ευτυχώς χωρίς θύματα. Σύμφωνα με μελέτη της ΕΑΕΕ το μέσο κόστος ζημιάς στο Νομό είναι στα ύψη με περισσότερα από 2.000 ευρώ ανά ζημιά.
Συνεχίζουμε το ρεπορτάζ μας στο νομό Αργολίδας την Τετάρτη 11 Μαΐου 2016 εστιάζοντας στους γενικούς κλάδους όπως επίσης και στο θέμα των μαύρων κωδικών.
Αν δεν υπήρχε η περιφέρεια όλοι εμείς οι μη προνομιούχοι διαμεσολαβητές της ιδιωτικής ασφάλισης θα είχαμε γίνει ……επαγγελματίες οπλίτες για να επιβιώσουμε!