Πάνω από 300 Σύνεδροι από 22 χώρες παρακολούθησαν το 10ο Συνέδριο στις Σπέτσες το διήμερο 18-19 Σεπτεμβρίου 2008. Η γενική αξιολόγηση του Συνεδρίου είναι θετική κυρίως λόγω του ενδιαφέροντος που παρουσίασαν οι περισσότεροι ομιλητές. Τέσσερις ομιλίες της πρώτης μέρας ξεχώρισαν. Ήταν των δύο CEO, Eric Kleijnen, της ΑΧΑ, και Πέτρου Παπανικολάου, της Allianz, που ανέδειξαν το Επίπεδό των Γνώσεών τους. Και τα δύο κορυφαία Στελέχη της Ελληνικής Αγοράς παρουσίασαν στοιχεία για τον Κλάδο Αυτοκινήτων, που, πέρα από τη χρησιμότητά τους, εντυπωσίασαν για την επιστημονική τους ανάλυση.
Συντονιστής του πάνελ ήταν ο CEO της ΑΧΑ στην Τουρκία Cemal Ererdi, ο οποίος άσκησε άψογα τα καθήκοντά του.
Οι δύο υπόλοιπες ομιλίες μετά το πρώτο διάλειμμα του καφέ ήταν και αυτές ενδιαφέρουσες και κράτησαν τους συνέδρους στις θέσεις τους. Η πρώτη ήταν του δικηγόρου Πάνου Βιτσαξή, που ως επαγγελματίας ομιλητής από το πρώτο δευτερόλεπτο κέρδισε την προσοχή των Συνέδρων. Το θέμα της ομιλίας του ήταν η Ασφάλιση της Mall Practice, η οποία περιλαμβάνεται στις Ασφάλειες Αστικής Ευθύνης των Γιατρών. Η Νομική Αντιμετώπιση της συγκεκριμένης Αστικής Ευθύνης των Γιατρών είναι ίσως μία από τις πιο δύσκολες που αντιμετωπίζει ένας δικηγόρος στην προσπάθειά του να αποδείξει αν ο Γιατρός έσφαλε ή όχι κατά την προσφορά των Επιστημονικών Υπηρεσιών του, λόγω αμέλειας, απροσεξίας ή επιπολαιότητας. Υπάρχουν άπειροι λόγοι, οι οποίοι μπορούν να οδηγήσουν έναν ασθενή στο θάνατο ή στην αναπηρία και δεν μπορούν να αποδειχτούν εύκολα. Μερικοί λόγοι είναι η αντίσταση του ασθενούς, οι παρενέργειες των φαρμάκων, η ποιότητα των νοσοκομειακών υπηρεσιών κ.ά. Ένας από τους πιο σοβαρούς λόγους είναι η μη ειδίκευση του Δικαστή! Οι γιατροί εύλογα δεν καταθέτουν εναντίον ενός άλλου Γιατρού και δεδομένου ότι το αντικείμενό τους επηρεάζει τη Ζωή ή την Υγεία του Ανθρώπου, οι συναισθηματικές αντιδράσεις είναι πάντα οι εντονότερες που θα μπορούσαν να εκφραστούν από τους συγγενείς. Ο Γιατρός εν προκειμένω δεν έχει το ανθρώπινο δικαίωμα στο «λάθος»!
Η τρίτη ομιλία ήταν του Γιώργου Βελιώτη, Διευθυντή των Υπηρεσιών Υγείας της Interamerican, ο οποίος με τη διπλή του επιστημονική ιδιότητα -είναι Γιατρός και έχει μεταπτυχιακό στη Διοίκηση Επιχειρήσεων, MBA- μας ανέλυσε τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει μια Ασφαλιστική Εταιρεία όταν προσφέρει Συμβόλαια Παροχής Ιατρικής και Νοσοκομειακής Περίθαλψης. Οι τέσσερις παράγοντες που επηρεάζουν τη Δημιουργία των Συμβολαίων Υγείας είναι: το Σύστημα Αξιών της χώρας, η Δυναμική του Πληθυσμού, η Τεχνολογία της Πληροφορικής και η αυστηρή παρακολούθηση του Κόστους. Και οι τέσσερις παράγοντες συχνά πυκνά δεν ακολουθούν την ίδια ταχύτητα της Εξέλιξης και η πολυπλοκότητα του συντονισμού τους δημιουργεί πονοκεφάλους στους «Αρχιτέκτονες» Τεχνικούς που Σχεδιάζουν τις Ευαίσθητες Παροχές Υγείας.
Για παράδειγμα, ο μοναδικός Κλάδος που έχει Ωφεληθεί τα μέγιστα από την Τεχνολογία της Πληροφορικής είναι ο Ιατρικός, κάτι που δεν είναι ευρέως γνωστό.
Επομένως, από τη μια πλευρά τα συγκεκριμένα Συμβόλαια Ασφάλισης πρέπει να περιλαμβάνουν Ουσιαστικές Παροχές από τις οποίες Απειλείται πιο συχνά ο Ασφαλισμένος, ώστε οι Ασφαλισμένοι να εισπράττουν την Πρόσθετη Αξία της Ασφάλισης, και από την άλλη οι Αποζημιώσεις να Παράγουν Νέους Πελάτες. Παράλληλα δε η Ασφαλιστική Εταιρεία να προστατεύεται από τα Καταστροφικά κόστη, τα οποία δεν είναι εύκολο να προσδιοριστούν ούτε να επιβαρύνουν το μέσο όρο του Ασφαλίστρου. Ο Eric Kleijnen δευτερολογώντας είπε ότι μια περίπτωση που κάλυψε η Εταιρεία του στο Βέλγιο κόστισε στην Ασφαλιστική πάνω από 13 εκατομμύρια ευρώ! Καλό είναι οι Ασφαλιστές που Πουλάνε σωρηδόν Νοσοκομειακά Συμβόλαια να μαθαίνουν τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει η Εταιρεία τους, δεδομένου ότι μια Μετοχική Ασφαλιστική έχει υποχρεώσεις και στους Μετόχους της με τα Κεφάλαια των οποίων λειτουργεί και δεν μπορεί να τα διακινδυνεύει, μόνο και μόνο για να προσελκύει εύκολα Διαμεσολαβούντες και να παρουσιάζει Μεγέθη. Οι Πρακτικές αυτές είναι γνωστές στην Αγορά είτε από προσωπικές Εταιρείες που δε Διοικούνται Υπεύθυνα είτε από Κρατικές που μέχρι πρόσφατα έκαναν κατάχρηση των Κεφαλαίων των μητρικών Κρατικών Τραπεζών που τις συντηρούσαν.
Το πρόβλημα, ωστόσο, για πολλές ξένες εταιρείες δεν είναι πλέον ο φόβος των Καταστροφικών Αποζημιώσεων του Κλάδου Υγείας. Είναι οι Νέες Υποσχόμενες Αγορές των Ηλικιωμένων οι οποίοι ενδιαφέρονται για «Παροχές Υγείας Γήρατος» (Health Care)!
Πολύ δημοφιλείς στις ΗΠΑ και τώρα στη βόρεια Ευρώπη, άγνωστες στην Ελλάδα λόγω της έλλειψης της Άσκησης του Στρατηγικού Μάνατζμεντ από τις περισσότερες Εταιρείες. Η Ελλάδα περιορίστηκε στην Προσφορά της παραδοσιακής Πρόσθετης Σύνταξης του Ιδιωτικού Τομέα, η οποία επί της ουσίας δεν Προσφέρει Πρόσθετη Αξία στους Ασφαλισμένους. Το κακό βασίζεται στο χαμηλό επίπεδο της πλειοψηφίας των Ασφαλιστών μας, οι οποίοι για πολλούς εύλογους λόγους δεν μπορούν να προσεγγίσουν τις εύπορες ομάδες του πληθυσμού για να πουλήσουν τα ανάλογα Συμβόλαια και περιορίζονται στις Ομάδες οι οποίες δεν μπορούν να πληρώσουν περισσότερο από το εξίσου χαμηλό ετήσιο αφορολόγητο των 1.100 ευρώ. Ως γνωστό, συμβόλαια αυτης της Αξίας, μετά από 20-25 χρόνια προσφέρουν συντάξεις της ίδιας Αγοραστικής Αξίας, δηλαδή, 90 το πολύ 100 ευρώ το μήνα, άσχετα με το τότε χρηματικό ποσό της μηνιαίας Σύνταξης. Αυτό το σημείο θα πρέπει να ληφθεί πολύ σοβαρά υπόψη από τις Εταιρείες, γιατί υποβόσκει και ροκανίζει το θεσμό. Οι εύπορες ομάδες του πληθυσμού είναι αρκετά μεγάλες λόγω της Παραοικονομίας, τονίζουμε και πάλι. Και σ’ αυτές θα πρέπει να εστιάσουμε την προσοχή μας. Ασφάλιστρα των 2.000 έως 5.000 το χρόνο είναι προσιτά για αυτές τις Ομάδες, όπως αναλύσαμε σε άλλο κείμενο του «Insurance daily».
Η άλλη Αγορά η οποία αναπτύσσεται ραγδαία στις ΗΠΑ είναι η «Ισόβια Φροντίδα της Υγείας Γήρατος». Δηλαδή, Νοσοκόμες κατ’ οίκον, συνοδοί, ακόμη και ξενοδοχειακές Υπηρεσίες σε Οίκους Ευγηρίας. Φυσικά, αυτή η Αγορά προϋποθέτει εύπορους πελάτες, ωστόσο, στην Ελλάδα αυτή η Αγορά είναι αρκετά μεγάλη, λόγω της έκτασης που έχει στη χώρα μας η «Παραοικονομία»! Οι μοναχικοί σαραντάρηδες και πενηντάρηδες άντρες και γυναίκες που ανησυχούν για τα γηρατειά τους ή και αυτοί που έχουν ένα παιδί δε θέλουν να επιβαρύνουν κανέναν στα γηρατειά τους. Είναι πρόθυμοι επομένως είτε να αρχίσουν να επενδύουν σε ένα ετήσιο Ασφάλιστρο σε νεότερες Ηλικίες ή να Αγοράζουν εφάπαξ παρόμοιες Παροχές, όταν πιστεύουν ότι έχουν Ανάγκη της Φροντίδας.
Και σε αυτή την περίπτωση το κόστος παρεμένει ένας πονοκέφαλος για τις Εταιρείες, γιατί ο Ιατρικός Πληθωρισμός τρέχει πιο γρήγορα από το γνωστό Πληθωρισμό!
Το νέο δόγμα της κοινής Παροχής Φροντίδας της Υγείας των Ηλικιωμένων, Πολιτεία και Ιδιωτικός Τομέας, είναι εδώ και όσες εταιρείες αρχίσουν να το Μελετούν και να το Προσφέρουν Προσεκτικά στην Αγορά θα κυριαρχήσουν σε βάρος των υπολοίπων που έμειναν πίσω!
Η παράταση της Υγείας των Ανθρώπων λόγω των Εξελίξεων είναι σίγουρα δίκοπο μαχαίρι. Δημιουργεί νέες Αγορές, από τη μία πλευρά, παρατείνει όμως το χρόνο της προσφοράς των Παροχών αυξάνοντας τα κόστη!
Ο Συντονιστής του πάνελ Θεόδωρος Κοκκάλας, CEO της Victoria, ήταν πολύ καλός και ανακεφαλαίωσε τα ενδιαφέρονται μηνύματα των Ομιλητών.
Δυστυχώς, δεν μπορέσαμε να παρακολουθήσουμε τις ομιλίες της επόμενης ημέρας. Το Συνέδριο χάλασε η κακοκαιρία της δεύτερης ημέρας, αφού έβρεχε ασταμάτητα και ανάγκασε πολλούς Έλληνες Συνέδρους να φύγουν νωρίτερα. Η υποδομή του νησιού, όμως, δεν είναι για να εξυπηρετεί ταυτόχρονα 300 άνθρώπους, Τα έξι ταξί των Σπετσών και οι περιορισμένες αναχωρήσεις των ταχύπλοων δεν μπόρεσαν να καλύψουν τη ζήτηση. Δημιουργήθηκε ένας μικρός συνωστισμός και πανικός σε πολλούς, που δεν μπορούσαν να κυκλοφορήσουν ούτε να βγάλουν εύκολα εισητήρια, γιατί το τοπικό Πρακτορείο ορισμένες στιγμές ήταν απροσπέλαστο και δε δεχόταν τηλεφωνικές κρατήσεις με πιστωτικές κάρτες. Έτσι, πολλοί αναγκάστηκαν να παραμείνουν στα γύρω καφενεία για 4-5 ώρες πριν μπορέσουν να φύγουν από το νησί. Ίσως αυτές οι παρενέργειες θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη, ιδίως όταν η κακοκαιρία έχει αναγγελθεί έγκαιρα.
Ένα άλλο περίεργο και όχι και τόσο θετικό στοιχείο ήταν το εστιατόριο στο οποίο προσφέρθηκε το επίσημο γεύμα. Οι πρώτοι που έσπευσαν να καθίσουν εξασφάλισαν τραπέζι έξω από την αίθουσα στο γραφικό υπαίθριο χώρο. Οι υπόλοιποι που ακολούθησαν τον κόσμο ξαφνικά αναγκάστηκαν να στέκονται ουρά στο δρομάκι, καθώς κάποιος τους σταμάτησε, επειδή άρχισαν να εκτοξεύονται τα βεγγαλικά! Τους σταμάτησε, γιατί, αν έμπαιναν στο εστιατόριο, θα κάθονταν μέσα στην αίθουσα και δε θα τα έβλεπαν! Αυτό κράτησε ίσως πέντα λεπτά, αλλά δεν ήταν ό,τι καλύτερο, όχι μόνο γιατί οι μισοί σχεδόν έμειναν όρθιοι στο δρομάκι και τα έβλεπαν πάνω από τα δέντρα που έκοβαν τη θέα, αλλά αμέσως μετά συνειδητοποίησαν ότι ήταν οι «ριγμένοι», οι οποίοι έπρεπε να καθίσουν μέσα στον κλειστό χώρο του εστιατορίου, που δεν ήταν και ο καλύτερος, και, φυσικά, δε θα έβλεπαν τα βεγγαλικά!
Το κρασί, επίσης, δεν ήταν για να το προσφέρουμε στους ξένους συναδέλφους, που, λίγο πολύ, πίνουν κρασί και νιώθουν από γεύσεις. Βέβαια, ήταν καλύτερο από εκείνο το… απερίγραπτο χύμα της Ύδρας, που με την πρώτη γουλιά έβλεπες τους μορφασμούς των ξένων!
Προχειρότητα ίσως, αλλά η Ένωση αντιπροσωπεύει «Εταιρείες» και όχι «Άτομα» και παρόμοιες παραλείψεις δε δικαιολογούνται εύκολα. Βέβαια, έχουμε το δικαίωμα να κάνουμε «χάρες» σε φιλικά ευχάριστα πρόσωπα, αλλά ο «Επαγγελματισμός» και οι «Λεπτές Ισορροπίες» πρέπει να τηρούνται. Η «Οργάνωση» Συνεδρίων δεν είναι τόσο απλή όσο νομίζουν μερικοί «Ερασιτέχνες», που υπάγονται στους Έλληνες που τα «Ξέρουν Όλα» και τα «Κάνουν Όλα» και δεν αφήνουν καμία ευκαιρία γνωριμίας ή φιλίας που να μην την εκμεταλλευτούν. Η Ελληνική αυτή Πρακτική είναι γνωστή! Η Ένωση, όμως, ανήκει σε όλους τους Ασφαλιστές και κυρίως είναι υπεύθυνη για την εικόνα της Αγοράς στους ξένους. Παρόμοια λάθη πρέπει να αποφεύγονται! Υπάρχουν άλλοι τρόποι να ευνοηθούν φιλικά πρόσωπα στο χώρο που έχουν εμπειρίες. Μάθαμε εκ των υστέρων ότι ένας σημαντικός παράγοντας έκανε τις παρατηρήσεις του έγκαιρα για το ακατάλληλο του εστιατορίου, αλλά δεν εισακούστηκε!
Πολύ ευχάριστη με καλούς ψαρομεζέδες με καλής ποιότητας σαμπάνια ήταν η δεξίωση που μας πρόσφερε η Αντασφαλιστική BMS η οποία χωρίς να το καταλάβει κανένας αύξησε σημαντικά το μερίδιό της στην Ελληνική Αγορά. Η καλύτερη πάντως εκδήλωση ήταν αυτή του Προέδρου της Ένωσης, Φώκου και της συζύγου του Ίνας Μπράβου στον κήπο του αρχοντικού του Κώστα και της Μίκας Κανόνι. Η Μίκα Κανόνι, είναι η πρώην κυρία Ζηρίδη, πασίγνωστη στην Αγορά για τα εξαιρετικά Σεμινάρια που πρόσφερε στην Επιχειρηματική Αγορά για πολλά χρόνια. Τόσο οι μεζέδες, όσο και το Περιβάλλον ήταν στοιχεία που μας πρόσφεραν την ικανοποίηση που κρύβουν αυτού του είδους οι εκδηλώσεις. Είμαστε σίγουροι ότι οι ξένοι Σύνεδροι την απόλαυσαν.
Συμπερασματικά οφείλουμε να δώσουμε τα Συγχαρητήρια στη Διευθύντρια της Ένωσης Μαργαρίτα Αντωνάκη και στο επιτελείο της, που έκαναν πολύ καλή δουλειά και, φυσικά, δεν μπορούν να είναι υπεύθυνοι για όλα τα παρατράγουδα που συμβαίνουν σε παρόμοιες περιπτώσεις.