Ανοιχτά παραμένουν ακόμη τα μέτωπα γύρω από τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην Ελληνική αγορά με τη μορφή Ελεύθερης Παροχής Υπηρεσιών (ΕΠΥ) ή μέσω υποκαταστημάτων. Η ΔΕΙΑ βρίσκεται συνεχώς κάτω από το “Μικροσκόπιο” της Ασφαλιστικής Αγοράς και καλείται να πάρει το γρηγορότερο, όλα τα απαραίτητα μέτρα! Θα πρέπει άμεσα, χωρίς άλλες αναβολές, να ξεδιαλύνει το τοπίο γύρω από τα θέματα της νόμιμης λειτουργίας των ΕΠΥ, γιατί ούτε η «αυτορύθμιση» της αγοράς μπορεί να δώσει τη … λύση. Η καθυστέρηση δημιουργεί πολλές Ανασφάλειες. Θυμίζουμε την απόφαση της ΕΑΕΕ να μη δέχεται ως μέλη της Ασφαλιστικές Εταιρείες που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας με μορφή Ελεύθερης παροχής Υπηρεσιών, ενώ και οι διαμεσολαβούντες από την πλευρά τους έχουν απευθυνθεί στην Τράπεζα της Ελλάδος ζητώντας απαντήσεις για το θέμα με αφορμή διάφορα «περίεργα» φαινόμενα που συμβαίνουν στην αγορά. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση που αναφέρει η Ένωση Επαγγελματιών Ασφαλιστών Ελλάδος (ΕΕΑΕ), για ερώτημα που δέχθηκε από την επαγγελματική τάξη των αυτοκινητιστών, που ζητούν πληροφόρηση για τη φερεγγυότητα Εταιρείας ΕΠΥ, που τους έχει πλησιάσει για την Ασφάλιση των ταξί… Το μπέρδεμα δηλαδή περνά και στους καταναλωτές γύρω από το πού και πώς θα πάρουν αξιόπιστες απαντήσεις.
Το Επικουρικό Κεφάλαιο
Το ζήτημα επίσης, δεν περιορίζεται στα στενά Ελληνικά όρια. Χαρακτηριστική είναι η πρόσφατη ανακοίνωση από την Επιτροπή Αυτοκινήτων της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιριών Ελλάδος (ΕΑΕΕ) για την απόφαση που πήραν οι εθνικοί οργανισμοί (Επικουρικά Κεφάλαια) των 27 κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) και των 3 κρατών του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου (ΕΟΧ). Αποφάσισαν λοιπόν, να θέσουν όρια στις περιπτώσεις που αποζημιώνουν θύματα τροχαίων ατυχημάτων που προξένησαν οδηγοί ασφαλισμένοι σε εταιρείες πτωχευμένες ή αφερέγγυες, εφόσον πρόκειται για εταιρείες που δραστηριοποιούνται με Ελεύθερη Παροχή Υπηρεσιών (ΕΠΥ) ή μέσω υποκαταστημάτων.
Με τη συμφωνία αυτή τα Επικουρικά Κεφάλαια των κρατών μελών ΕΕ και ΕΟΧ δέχθηκαν ότι κάθε κράτος μέλος στο έδαφος του οποίου δραστηριοποιούνται εταιρείες με ΕΠΥ ή με υποκατάστημα θα είναι εν μέρει οικονομικά εκτεθειμένο στην περίπτωση που οι εν λόγω εταιρείες αποδειχθούν αφερέγγυες.
Μάλιστα, ο κανόνας ότι το βάρος της εποπτείας και άρα των συνεπειών λόγω πλημμελούς άσκησης αυτής φέρει το κράτος καταγωγής κάθε ασφαλιστικής επιχείρησης κάμπτεται στη συγκεκριμένη περίπτωση! Και τούτο, γιατί τα Επικουρικά Κεφάλαια δηλαδή οι ασφαλιστικές αγορές των κρατών μελών στο έδαφος των οποίων δραστηριοποιείται ασφαλιστική επιχείρηση με ΕΠΥ ή με υποκατάστημα θα μπορούν στο εξής να επανεισπράττουν από το Επικουρικό Κεφάλαιο του κράτους καταγωγής για τις ζημιές που έχουν πληρώσει για λογαριασμό των αφερέγγυων εταιρειών ποσό που δεν θα ξεπερνά το 0,5% της συνολικής παραγωγής ασφαλίστρων αστικής ευθύνης αυτοκινήτου στο κράτος αυτό.
Εννοείται ότι ο περιορισμός της ευθύνης μπορεί να έχει συνέπειες και για τους καταναλωτές θύματα τροχαίων ατυχημάτων που προξένησαν οι αφερέγγυες εταιρείες αυτής της κατηγορίας (δραστηριοποίηση με ΕΠΥ ή με υποκατάστημα).
Όπως επισημαίνει η Ένωση, «είναι αντιληπτό ότι το βάρος πέφτει στις εθνικές εποπτικές αρχές, οι οποίες οφείλουν, για ένα λόγο ακόμη να ασκούν με ιδιαίτερη προσοχή τον ενδεδειγμένο προληπτικό έλεγχο και να αποτρέπουν τη δημιουργία αφερέγγυων εταιρειών εξασφαλίζοντας τόσο τις ίδιες τις ασφαλιστικές εταιρείες του κλάδου ασφάλισης αυτοκινήτων όσο και τους καταναλωτές».
Και όπως συμβαίνει πάντα να προσθέσουμε εμείς, όταν το τοπίο είναι θολό και η ενημέρωση ελλιπής κάποιοι επιτήδειοι καραδοκούν και η αγορά μας, μόνον τέτοια φαινόμενα δεν χρειάζεται σήμερα…