Το Σάββατο που μας πέρασε ο Μη Κερδοσκοπικός Οργανισμός Reload Greece, με έδρα το Ηνωμένο Βασίλειο, διοργάνωσε ένα συνέδριο (RG Connect 2019: Greece Open for Business) με σκοπό να γίνει μια ευρύτερη συζήτηση σχετικά με την προσέλκυση επενδύσεων στην Ελλάδα. Τη δημιουργία υποδομών, εκσυγχρονίζοντας παράλληλα το εργασιακό & επιχειρηματικό περιβάλλον.
Μεταξύ των ομιλητών ήταν και η Διευθύνουσα Σύμβουλος της Allianz Hellas, Φιλίππα Μιχάλη, την οποία και συναντήσαμε και τη ρωτήσαμε για τη δική της άποψη πάνω στο θέμα του Συνεδρίου αλλά και τη γνώμη της για τη διαφορετικότητα στο επιχειρείν αλλά και για τη θέση της γυναίκας ως leader ή manager.
συνέντευξη στον Νίκο Μωράκη
Κυρία Μιχάλη, θα ήθελα να ξεκινήσουμε την κουβέντα μας με τη θεματολογία του πάνελ στο οποίο συμμετείχατε αναφορικά με τη διαφορετικότητα και την ένταξη των γυναικών. Πώς κάνετε τη διαφορά ως γυναίκα-ηγέτης στο χώρο των ασφαλειών; Ποια θεωρείτε ως σημαντικά στοιχεία για να πετύχετε σε ένα ανταγωνιστικό επαγγελματικό περιβάλλον;
Ως γυναίκες, χρειάζεται πολλές φορές να καταβάλουμε μεγαλύτερη προσπάθεια για να προχωρήσουμε στον επαγγελματικό στίβο, ειδικά σε κλάδους όπως ο δικός μας, ο οποίος είναι ιδιαίτερα ανδροκρατούμενος. Θα πω όμως με βεβαιότητα, ότι η σκληρή προσπάθεια, η επιμονή και η υπομονή στον επαγγελματικό τομέα είναι αρετές που επιβραβεύονται. Χωρίς αμφιβολία, αυτό που βοηθάει τις γυναίκες και θεωρώ ότι βοήθησε και εμένα σε αυτή την προσπάθεια είναι η εντονότερη ενσυναίσθηση που διαθέτουμε πολλές φορές, αλλά και η δυνατότητα να είμαστε πιο “multitasking” λόγω των πολλαπλών ρόλων που καλούμαστε να αναλάβουμε στη ζωή μας. Όμως το σημαντικότερο χαρακτηριστικό απ’ όλα, που μπορεί να βοηθήσει στην επαγγελματική μας πορεία, ανεξαρτήτως φύλου, πιστεύω ακράδαντα ότι είναι η αγάπη για το επαγγελματικό μας αντικείμενο. Όταν αγαπάς την εργασία σου και σε γεμίζει ως άνθρωπο, αυτό βγαίνει και στην επαγγελματική σου απόδοση και μπορεί να φέρει πολύ θετικά αποτελέσματα.
Να υπογραμμίσω όμως σε αυτό το σημείο, ότι δεν αρκεί η ατομική προσπάθεια. Οι επιχειρήσεις οφείλουν να δημιουργήσουν ένα περιβάλλον ίσων ευκαιριών, στο οποίο θα αποκλείονται τα στερεότυπα και οι προκαταλήψεις. Πρέπει επίσης, να εξασφαλίζουν σε όλους τους εργαζόμενους, την ευελιξία που θα τους επιτρέψει να συνδυάζουν και να εξισορροπούν με τον καλύτερο τρόπο τις προσωπικές και οικογενειακές τους υποχρεώσεις με την επαγγελματική τους εξέλιξη και σταδιοδρομία.
Στην Allianz Ελλάδος είμαστε ιδιαίτερα περήφανοι, γιατί τα τελευταία χρόνια κάνουμε ισχυρά βήματα προς αυτή την κατεύθυνση. Συγκεκριμένα, παρέχουμε ευέλικτο εργασιακό ωράριο, επιπλέον ημέρες εργασιακής ευημερίας και άλλες αντίστοιχες παροχές. Ενώ, απασχολούμε σημαντικά υψηλότερο αριθμό γυναικών στην Εταιρεία μας και μάλιστα σε διοικητικές θέσεις, από ότι στο παρελθόν. Χαρακτηριστικά θα σας αναφέρω, ότι από το 2020 στο Συμβούλιο Διοίκησης στην Ελλάδα οι γυναίκες θα αποτελούν το 50%, και πλέον θα είμαστε ένα φωτεινό παράδειγμα περιβάλλοντος ίσων ευκαιριών.
Το Λονδίνο και γενικότερα το Ηνωμένο Βασίλειο είναι γεμάτο νέους με καταγωγή από την Ελλάδα οι οποίοι έφυγαν για να αναζητήσουν ένα καλύτερο επαγγελματικό μέλλον. Πιστεύετε ότι θα γυρίσουν πίσω; Ποια είναι τα κίνητρα που χρειάζονται για να «επαναπατριστούν»;
Πιστεύω, και νομίζω ότι πολλοί θα συμφωνήσουν μαζί μου, ότι το brain regain, η αντιστροφή του brain drain, δεν αποτελεί απλή υπόθεση. Οι οικονομικοί μας μετανάστες δεν έχουν τα χαρακτηριστικά των μεταναστών του ‘60 και του ’70. Δεν είναι ανειδίκευτο εργατικό δυναμικό, αλλά επιστήμονες, με υψηλή κατάρτιση, διπλώματα πανεπιστημίου, μεταπτυχιακά και διδακτορικά. Συνεπώς, για τον επαναπατρισμό τους, όπως όλοι αντιλαμβανόμαστε, απαιτείται η δημιουργία προοπτικής στην Ελλάδα. Και αυτή μπορεί να δημιουργηθεί, μόνο με την ολική επαναφορά της ελληνικής οικονομίας.
Τι εννοώ με τον όρο ολική επαναφορά;
Μια οικονομία στιβαρή που θα μπορεί να παρέχει τα κίνητρα για επενδύσεις από εταιρείες με τεχνολογίες αιχμής, οι οποίες έχουν τη δυνατότητα να δημιουργήσουν νέες θέσεις εργασίας με απαιτούμενα υψηλότερα ακαδημαϊκά προσόντα και οι οποίες θα προσφέρουν ανταγωνιστικές αποδοχές σε σχέση με αντίστοιχες επαγγελματικές θέσεις, όχι μόνο στο Λονδίνο, αλλά σε ολόκληρη την Ευρώπη. Αυτό είναι πολύ σημαντικό, καθώς το ενδεχόμενο Brexit δεν αρκεί για την επιστροφή των νέων Ελλήνων του Λονδίνου. Οι συγκεκριμένοι άνθρωποι μπορεί εντέλει να αφήσουν το Λονδίνο, όχι όμως για την Αθήνα, αλλά για κάποια άλλη πόλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ωστόσο, να επισημάνω σε αυτό το σημείο ότι οι ανταγωνιστικές αποδοχές αποτελούν απαραίτητη αλλά όχι και ικανή συνθήκη για την επιστροφή στην πατρίδα. Εξίσου σημαντικό ρόλο παίζει και το μη-μισθολογικό κόστος (αυξημένες ασφαλιστικές εισφορές και αυξημένη φορολογία) που λειτουργεί ως αντικίνητρο για την επιστροφή των νέων στην Ελλάδα.
Διαβάστε επίσης: Allianz Group: 6.1 δις λειτουργικά κέρδη στο πρώτο εξάμηνο του 2019
Το κοινό στο οποίο απευθύνεστε ως εταιρεία αλλάζει με γρήγορους ρυθμούς λόγω της τεχνολογικής επανάστασης. Έχετε χαρτογραφήσει την αγορά στην οποία θα απευθύνεστε – αν δεν απευθύνεστε ήδη; Ποιες θα είναι οι ανάγκες τους και πώς θα τους εξυπηρετείτε; Είναι το micro-insurance το μέλλον;
Σε λίγο καιρό, γνωρίζουμε ότι όλες οι εταιρείες θα στοχεύουν τα προϊόντα τους στη γενιά των Millennials, η οποία είναι η γενιά που έχει πρόσβαση σε όλη την πληροφορία.
Ποια είναι τα χαρακτηριστικά όμως αυτής της γενιάς;
Οι Millennials είναι ενεργοί στα social media, ενημερώνονται από το Internet και χρησιμοποιούν τα μη παραδοσιακά κανάλια για τις συναλλαγές τους με τις τράπεζες, τις ασφαλιστικές εταιρείες, τις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας κ.λπ., ενώ δεν επιθυμούν τη δέσμευση σε μακροχρόνια προϊόντα και προτιμούν προϊόντα σύντομης διάρκειας και on demand. Αυτά ακριβώς τα προϊόντα φέρνει το Microinsurance, προσφέροντας ευελιξία, εξατομίκευση και οικονομία.
Εμείς, ως Allianz έχουμε μελετήσει αυτό το κοινό και ήδη ο Όμιλος σχεδιάζει τέτοιες λύσεις. Σε τοπικό επίπεδο έχουμε αρχίσει να εισάγουμε στοιχεία τέτοιας λογικής στο σχεδιασμό των προϊόντων μας. Επιπλέον, διαθέτουμε ψηφιακές πλατφόρμες εξυπηρέτησης και έχουμε προσαρμόσει την επικοινωνία μας κατάλληλα, ώστε να είναι πιο απλή και κατανοητή, παρέχοντας παράλληλα τη δυνατότητα αυτή να είναι αμφίδρομη μέσω των social media.
Πιστεύετε ότι οι νεοφυείς επιχειρήσεις είναι trend της εποχής ή ήρθαν για να μείνουν;
Οι εξελίξεις στην τεχνολογία που προέρχονται από την ψηφιακή επανάσταση των τελευταίων χρόνων, δημιουργούν νέες ευκαιρίες και δυνατότητες, αλλά και νέες ανάγκες και επιθυμίες για τους καταναλωτές, στις οποίες έρχονται να ανταποκριθούν οι νεοφυείς επιχειρήσεις (start-ups). Ανάμεσα στα χαρακτηριστικά που προσδιορίζουν αυτού του είδους τις επιχειρήσεις, περιλαμβάνονται το υψηλό ρίσκο για τη δημιουργία τους, παράλληλα όμως με την υψηλή απόδοση σε περίπτωση επιτυχίας, αλλά και το ιδιαίτερα χαμηλό ποσό που χρειάζονται για να στηθούν και να ξεκινήσουν την επιχειρηματική τους δραστηριότητα. Κατά κανόνα, οι ιδρυτές τους δεν διαθέτουν τα απαραίτητα κεφάλαια για την επέκτασή τους, ενώ και οι τράπεζες εμφανίζονται συχνά διστακτικές για τη χρηματοδότησή τους, τουλάχιστον με τους παραδοσιακούς τρόπους. Έτσι, προσπαθούν να προσελκύσουν επενδυτές από όλο τον κόσμο και η χρηματοδότησή τους επιτυγχάνεται μέσω κεφαλαίων, όπως τα Openfund και StartTech Ventures διαφόρων τραπεζών, καθώς και κεφαλαίων που προέρχονται από ειδικές χρηματοδοτικές πλατφόρμες Crowdfunding όπως τα Groopio, Give & Fund κ.λπ., οι οποίες εμφανίστηκαν τα τελευταία χρόνια, πλήρως εναρμονισμένες με την παγκοσμιοποίηση της επιχειρηματικότητας.
Ως Allianz, αξιολογούμε ως πολύ ενθαρρυντικό το γεγονός ότι στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια δημιουργούνται πολλές start-ups, ένας σημαντικός αριθμός των οποίων μάλιστα κεντρίζουν το ενδιαφέρον των διεθνών επενδυτών. Και εμείς από τη μεριά μας, ως Όμιλος, είμαστε κοντά σε αυτές, έχοντας δημιουργήσει μια ξεχωριστή επιχειρηματική μονάδα, την Allianz X, η οποία έχει ως στόχο να συνδεθεί με το start-up οικοσύστημα και να μάθει από επιτυχημένους disruptors.
Στη χώρα μας ξεκινήσαμε στηρίζοντας τις κοινωνικές start-ups και ενδυναμώνοντας επιχειρήσεις που προωθούν μέσω της δραστηριότητάς τους την κοινωνική ένταξη παιδιών και νέων. Είμαστε δε ιδιαίτερα περήφανοι που μία από αυτές, η ελληνική κοινωνική start-up, Wise Greece, κέρδισε το φετινό βραβείο Allianz Future Generations, αξίας 40.000 ευρώ, ξεχωρίζοντας ανάμεσα σε 8 φιναλίστ επιχειρήσεις απ’ όλο τον κόσμο. H Wise βοηθά άνεργους νέους στο ξεκίνημα της σταδιοδρομίας τους στον αγροτικό και διατροφικό τομέα.
Ασφαλιστική Αγορά & Τεχνολογία. Είναι αυτός ο συνδυασμός που θα κάνει πιο “sexy” τον κλάδο των ασφαλειών και εντέλει θα προσελκύσει περισσότερους νέους είτε ως στελέχη είτε ως διαμεσολαβητές;
Αδιαμφισβήτητα, η τεχνολογία θα φέρει τεράστια οφέλη, τόσο για τις εταιρείες του κλάδου μας, όσο και για τους εργαζόμενους σε αυτές, τους ασφαλιστές και – ιδίως – για τους πελάτες μας. Άλλωστε, έχει ήδη διεισδύσει και στον ασφαλιστικό κλάδο και το insurtech έρχεται να εκτοπίσει τις παραδοσιακές λειτουργίες μας. Τα big data analytics, το ΑΙ και το data science συμβάλουν σημαντικά στην εξέλιξη και ελκυστικότητα του κλάδου, παρέχοντας ταχύτητα, ευελιξία και ακρίβεια.
Θα ήταν σημαντικό όμως να μην παραβλέπουμε το γεγονός ότι το επάγγελμά μας είναι ένα ανθρωποκεντρικό επάγγελμα, στο επίκεντρο του οποίου πάντα θα εντοπίζεται η σχέση ασφαλιστή-πελάτη, η οποία έχει ως κύριο χαρακτηριστικό την εμπιστοσύνη, και μόνο σε συνδυασμό με αυτήν η τεχνολογία θα μπορέσει να φέρει αέρα ανανέωσης στον κλάδο.