Ως δημοσιογράφος έχω μάθει το «παιχνίδι» των social media. Πώς να αποφεύγω τα λαϊκά δικαστήρια που στήνονται καμία φορά κάτω από posts και φυσικά πώς να ξεχωρίζω ένα fake account από έναν πραγματικό χρήστη.
Γράφει ο Νίκος Μωράκης
Τα social media είναι μια πολύ πλούσια πηγή πληροφοριών, έκφρασης και ελευθερίας (γραπτού) λόγου, είναι όμως παράλληλα και πρόσφορο έδαφος για την κοινοποίηση και διασπορά ψεύτικων ειδήσεων, παραπληροφόρησης, και στοχοποίησης ατόμων και προσωπικοτήτων. Η χαρά των συνωμοσιολόγων και των πονηρών.
Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία του Facebook, μόνο το 2019 μέσα σε εννέα μήνες η δημοφιλής πλατφόρμα εντόπισε και απενεργοποίησε 5.4 δισεκατομμύρια ψεύτικα προφίλ όταν για την ίδια περίοδο έναν χρόνο πριν (2018) ήταν 3.8 δισ. Μια αυξανόμενη τάση που δείχνει και τη σκοπιμότητα που υπάρχει είτε οργανωμένα είτε μεμονωμένα μέσω της πλατφόρμας να δημιουργούνται εντυπώσεις, να διασπείρουν ψευδείς ειδήσεις και να παρακολουθούν(;) τη δραστηριότητα του κόσμου χωρίς να ξέρουν ποιοι κρύβονται από πίσω.
Περιστατικά τα οποία έχουν παρατηρηθεί και στη δική μας Ασφαλιστική Αγορά με profiles στα κοινωνικά δίκτυα που δηλώνουν είτε ασφαλιστές, είτε επαγγελματίες του Κλάδου και σχολιάζουν σε κοινοποιήσεις συναδέλφων ή σε γκρουπ προσπαθώντας να κερδίσουν εντυπώσεις, να μεθοδεύσουν απόψεις και να διασπείρουν τάχα μου αποκαλύψεις για την δραστηριότητα ασφαλιστών στον πραγματικό κόσμο.
Πώς μπορείτε να εντοπίσετε αυτά τα ψεύτικα προφίλ;
Ένα ψεύτικο προφίλ κατά πάσα πιθανότητα θα έχει για profile picture κάτι γενικό – σίγουρα όχι πρόσωπό, και αν είναι πρόσωπο, πολύ πιθανό να είναι από stock image library ή από κάποιον διάσημο. Επίσης η δραστηριότητά του και οι δημοσιεύσεις θα εστιάζουν σε ένα συγκεκριμένο θέμα, θα υποστηρίζουν μια συγκεκριμένη πολιτική και οι ανακοινώσεις θα είναι είτε κατηγορηματικές είτε αποκαλυπτικές. Οι σχετικές πληροφορίες για το ποιος/ποια είναι όπως και το περιεχόμενο (φωτογραφίες, video, κοινοποιήσεις από φίλους) θα είναι ελάχιστες μέχρι και ανύπαρκτες. Το σίγουρο είναι ότι αν δεν γνωρίζετε το πρόσωπο καλύτερα να το κάνετε unfriend και να το εμποδίσετε από το να παρακολουθεί τη δραστηριότητά σας.
Σε επικοινωνία που είχαμε με τον πρώην Διοικητή της Δίωξης Ηλεκτρονικού εγκλήματος & ιδρυτή της εταιρείας CSI Institute, Μανώλη Σφακιανάκη, μας ενημέρωσε πως υπολογίζει ότι τα ψεύτικα προφίλ στο Facebook αποτελούν ένα 5% με 8% της κοινότητας. Αυτό δεν συμπεριλαμβάνει λογαριασμούς ανθρώπων που έχουν επιλέξει συνειδητά να μην έχουν το ονοματεπώνυμό τους εκτεθειμένο στο διαδίκτυο χρησιμοποιώντας κάποιο ψευδώνυμο.
Βέβαια αν κάποιος χρησιμοποιεί το ονοματεπώνυμο υπαρκτού προσώπου χωρίς τη συναίνεσή του τότε αυτό θεωρείτε ποινικό αδίκημα. Σε κάθε περίπτωση οποιοσδήποτε παρενοχλείται ή νιώθει ότι κάποιος άγνωστος προσβάλει δημόσια την υπόληψή του μπορεί να απευθυνθεί είτε στην εταιρεία, Ellinika hoaxes, ή να κάνει report το λογαριασμό, έτσι ώστε η πλατφόρμα να εξετάσει το αίτημα.