Η Lemonade αποτελεί μία εταιρεία που χαρακτηρίστηκε σαν “gamechanger”, καθοριστικό παίχτη στην αγορά της ιδιωτικής ασφάλισης, λόγω της ανάπτυξης των εργασιών της και των τεχνολογιών που αξιοποίησε.
Στις 20 Αυγούστου, σύμφωνα με το NU Property Casyalty 360, κατατέθηκε εναντίον της εταιρείας σε δικαστήριο της Νέας Υόρκης αγωγή που αφορά στο απόρρητο προσωπικών δεδομένων. Ειδικότερα η εταιρεία κατηγορείται για τη συλλογή και χρήση βιομετρικών δεδομένων χωρίς άδεια από τους ασφαλισμλενους. Όπως αναφέρεται στην αγωγή η Lemonade φέρεται να συλλέγει και να αποθηκεύει τις σαρώσεις αμφιβληστροειδούς των πελατών, ηχητικά αρχεία της φωνής τους και σαρώσεις προσώπου, χωρίς όμως να το γνωρίζουν ή αν έχουν δώσει τη συγκατάθεσή τους οι ασφαλισμένοι όταν ανεβάζουν βίντεο στη διαδικασία υποβολής αξιώσεων. Κατά τη διάρκεια αυτής της διαδικασίας, το chatbot της AI της Lemonade αναλύει τα βίντεο που υποβλήθηκαν για απάτη για να “συλλέξει μη λεκτικά στοιχεία που δεν μπορούν να επεξεργαστούν οι παραδοσιακοί ασφαλιστές”.
H υπόθεση αυτή αποκαλύφθηκε τον Μάιο του 2021 με την εταιρεία να έρχεται αντιμέτωπη με κατηγορίες που θα μπορούσαν να πλήξουν τη φήμη της τόσο λόγω της μη συναίνεσης για την οποία καταγγέλεται στη συλλογή στοιχείων όσο και για τα ενδεχομένως ρατσιστικά χαρακτηριστικά βάσει των οποίων φέρεται να ήταν στημένο το λογισμικό κατά της απάτης.
Σε δήλωση εκείνη την εποχή, η Lemonade διαβεβαίωσε τους καταναλωτές ότι η τεχνολογία αναγνώρισης προσώπου της χρησιμοποιείται για τις αξιώσεις που υποβάλλονται από το ίδιο άτομο με διαφορετικές ταυτότητες και ότι οι αιτούντες «δεν αντιμετωπίζονται διαφορετικά με βάση την εμφάνισή τους, τη συμπεριφορά τους ή οποιοδήποτε προσωπικό/φυσικό τους χαρακτηριστικό. ” Ωστόσο, αυτή η παραδοχή άνοιξε την πύλη για αξιώσεις παραβίασης απορρήτου, όπως αναφέρεται στη νέα αγωγή.
“Η Lemonade παραδέχεται εύκολα ότι εξαρτάται σημαντικά από την ικανότητά της να συλλέγει δεδομένα καταναλωτών, την οποία χρησιμοποιεί για να εκπαιδεύσει την τεχνητή νοημοσύνη της και να δημιουργήσει αλγόριθμους που επιτρέπουν στη Lemonade να προβλέπει και να δημιουργεί έσοδα από τη συμπεριφορά των καταναλωτών”, σημειώνει η καταγγελία.
Η αγωγή επίσης αναφέρει ότι η εταιρεία “ρητά και σιωπηρά διαβεβαίωσε »τους πελάτες ότι δεν θα συλλέγει, δεν θα απαιτεί, δεν θα πωλεί ή δεν θα κοινοποιεί βιομετρικά δεδομένα. «Οι ανυποψίαστοι καταναλωτές, συμπεριλαμβανομένου του ενάγοντος και των μελών της αγωγής, πίστεψαν αυτές τις υποσχέσεις στηριζόμενοι σε εγγυήσεις της εταιρείας».
Η εν λόγω διαμάχη θα κριθεί εξωδικαστικά ή δικαστικά. Γενικά πάντως οι έρευνες δείχνουν ότι οι καταναλωτές είναι πιο ευαίσθητοι στα βιομετρικά δεδομένα από άλλες κατηγορίες προσωπικών πληροφοριών, καθώς λιγότερο από το 10% των καταναλωτών δίνουν πρόθυμα βιομετρικά δεδομένα με αντάλλαγμα αγορές για προϊόντα και υπηρεσίες στο Διαδίκτυο.