Ο δρόμος για την αστική βιωσιμότητα, την αξιοποίηση της τεχνολογίας για την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας και για την πράσινη μετακίνηση περνά μέσα από τη συνεργασία του ιδιωτικού και του δημοσίου τομέα, που καλούνται να ενώσουν δυνάμεις και τεχνογνωσία για τη διαμόρφωση νέου μοντέλου στις πόλεις και την περιφέρεια.
Όπως ανέφερε ο κ. Γιάννης Καντώρος στη συζήτηση «Οδηγούμε τη Μετακίνηση σε σύγχρονες λύσεις» που έγινε με πρωτοβουλία της Interamerican-Anytime αν θέλουμε να υιοθετήσουμε και να εφαρμόσουμε αποτελεσματικές λύσεις είναι αναγκαία η σύμπραξη του δημοσίου και του ιδιωτικού τομέα. Ο ρόλος της Interamerican είναι ευρύτερος, καθώς μέσα από την καθημερινή της πρακτική συμβάλλει στην κοινωνία μέσα από ενέργειες εταιρικής υπευθυνότητας. Το θέμα της οδικής ασφάλειας, του περιβάλλοντος, της μετάβασης άπτονται της αποστολής μας στο πλαίσιο της ΕΚΕ. “Κάθε αλλαγή” τόνισε ο κ. Καντώρος “επιφέρει κόστος. Η λύση εν προκειμένω είναι η καινοτομία. Οι ασφαλιστικές μεταλλάσσονται από χρηματοοικονομικούς οργανισμούς σε ένα οικοσύστημα που βελτιώνει την καθημερινότητα των ασφαλισμένων”. Μέσω της τεχνολογίας και των εφαρμογών για τους οδηγούς, όπως εξήγησε ο κ. Καντώρος. μπορούμε να καταγράψουμε σε πραγματικό χρόνο δεδομένα, να έχουμε πιο δίκαιη τιμολόγηση και να βελτιστοποιήσουμε την συμπεριφορά των οδηγών.
Στη συζήτηση που έγινε με την υποστήριξη του Παρατηρητήριου Οδικής Ασφάλειας (ΕΜΠ), ο Κωστής Χατζηδάκης, Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, αναφέρθηκε στην αγορά ηλεκτροκίνησης και τις αλλαγές που προωθεί η κυβέρνηση. “Πρέπει να προσπαθήσουμε να δημιουργήσουμε αυτή την αγορά. Δεν είναι μόδα, είναι προσπάθεια να προστατεύσουμε το περιβάλλον με έργα. Με το νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών παρέχονται οικολογικά Bonus, κίνητρα για την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων, σκούτερ και ποδηλάτων. Την άλλη εβδομάδα θα παρουσιάσουμε και την πλατφόρμα “κινούμαι ηλεκτρικά”. Μόνο στο επίπεδο του οικολογικού bonus με βάση το νόμο θα υφίσταται επιδότηση για αυτοκίνητα μέχρι 30.000 20%. Για τα ταξί υπάρχει επιδότηση έως και 10.500 ευρώ, στα ποδήλατα η επιδότηση φτάνει το 40% με οροφή τα 800 ευρώ. Πιστεύω ότι τo 2030 1 στα 3 οχήματα θα είναι ηλεκτρικά”.
Από την πλευρά του ο Δημήτρης Παπαστεργίου, Πρόεδρος ΚΕΔΕ και Δήμαρχος Τρικκαίων ανέφερε ότι σε επίπεδο δήμου “η μεγαλύτερη τομή που κάναμε ήταν το αυτόνομο λεωφόρειο που ασφάλισε η interamerican. Στο σχεδιασμό μας ο πρώτος άξονας είναι το ποδήλατο και ο δεύτερος είναι να δημιουργήσουμε διαδρομές για τον πεζό και το ποδήλατο. Σε 6 χρόνια καταλάβαμε ότι μπορούμε να ζήσουμε διαφορετικά. Πρέπει να δούμε τις πόλεις μας διαφορετικά και να δημιουργήσουμε νέες σύγχρονες ψηφιακές και περιβαλλοντικά φιλικές πόλεις”.
Στην παρέμβασή του ο Κώστας Μπακογιάννης, Δήμαρχος Αθηναίων τόνισε ότι “η συνεργασία του ιδιωτικού και του δημοσίου τομέα είναι στον πυρήνα της πολιτικής μας. Ξεκινήσαμε αναγνωρίζοντας ότι έχουμε μία τσιμεντούπολη που δεν είναι φιλική. Για αυτό ξεκινήσαμε την παρέμβαση με το μεγάλο περίπατο που είναι η συνέχεια του οράματος της ενοποίησης των αρχαιολογικών χώρων που ξεκίνησε τη δεκαετία του 80. Κάναμε ένα πιλοτικό σχέδιο για να δούμε στην πράξη το αποτέλεσμα. Ο στόχος μας είναι μια νέα ισορροπία στην πόλη ανάμεσα τον οδηγό, τον πεζό και τον ποδηλάτη. Είναι μία αλλαγή προς το καλύτερο που την έχουμε όλοι μεγάλη ανάγκη για να κερδίσει η Αθήνα τη θέση που της αξίζει. Για την ενίσχυση της ηλεκτροκίνησης τοποθετούμε 25 διπλούς φορτιστές και ξεκινάμε διαγωνισμό για να βάλουμε κι άλλους. Επίσης αν κάποιος με ηλεκτροκίνητο όχημα παρκάρει στην ελεγχόμενη στάθμευση δεν πληρώνει και εξαιρείται από όλους τους περιορισμούς στο κέντρο”.
Ο Παναγιώτης Παπαντωνίου, Πρόεδρος Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων εξήγησε ότι “η Ελλάδα διαθέτει άρτιο δίκτυο αυτοκινητοδρόμων, ωστόσο σε μεγάλο βαθμό το επαρχιακό δίκτυο έχει προβλήματα που πρέπει να αντιμετωπίσουμε. Το αύριο των μετακινήσεων πρέπει να είναι διαφορετικό και πρέπει να το στηρίξουμε με όλες μας τις δυνάμεις. Η χρήση της τεχνολογίας είναι σημαντικό όπλο και πρέπει να την αξιοποιήσουμε”.
Για τις αλλαγές που θα δούμε στη μετακίνηση τα επόμενα χρόνια μίλησε ο κ. Πάνος Κούβαλης, Mobility & Convenience Tribe Leader INTERAMERICAN. Όπως είπε η εικόνα θα αλλάξει άρδην και ο προσανατολισμός θα είναι μεγαλύτερη οικονομία, ευελιξία και προστασία του περιβάλλοντος μέσα από λύσεις όπως το share economy. “H έξυπνη οδήγηση είναι συνδεδεμένη με λύσεις τηλεματικής που μας βοηθούν να βελτιώσουμε ασφαλιστικές υπηρεσίες και να τις εξατομικεύσουμε, να έχουμε δικαιότερη τιμολόγηση και να βελτιώσουμε την οδηγική μας συμπεριφορά. Στην interamerican η στρατηγική μας είναι να προσφέρουμε λύσεις πέρα από τα προϊόντα μας.
Η Αλεξάνδρα Σδούκου, Γενική Γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών ΥΠΕΝ μίλησε για τη σημασία της μείωσης των εκπομπών αερίων ρύπων στις μεταφορές και τη διαμόρφωση πράσινης κουλτούρας στις μετακινήσεις. “Ο νόμος της ηλεκτροκίνησης είναι προιόν συνεργασίας του δημοσίου και ιδιωτικού τομέα. Εξετάσαμε αρκετές πρακτικές άλλων χωρών Θεσπίσαμε ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο που θα μας οδηγήσει σε ένα νέο μοντέλο πράσινο μετακινήσεων”.
Μιλώντας εν συνεχεία ο κ. Γιώργος Γιαννής, Καθηγητής ΕΜΠ, Παρατηρητήριο Οδικής Ασφάλειας, είπε πως η Ελλάδα τα τελευταία 10 χρόνια έχει προοδεύσει σημαντικά στον τομέα της οδικής ασφάλειας, αλλά έχει ακόμα πολύ δρόμο καθώς σε σχέση με τα κράτη που έχουν τους καλύτερπυς δείκτες οδικής ασφάλειας έχουμε τριπλάσιους νεκρούς. “Η τεχνολογία θα παίξει καθοριστικό ρόλο, ωστόσο η βελτίωση της οδικής ασφάλειας είναι προσωπική υπόθεση και απαιτεί χαμηλότερες ταχύτητεςΕίναι πολύ σημαντικό το ότι πλέον μπορούμε να μετρήσουμε πόσο ασφαλής είναι ένας οδηγός. Μπορούμε να τον εκπαιδεύσουμε με στοχευμένο τρόπο. Πρέπει να δοθούν κίνητρα για την αγορά οχημάτων με νέες τεχνολογίες και ενεργητική και παθητική ασφάλεια, κίνητρα για την αναβάθμιση της οδικής υποδομής και να βελτιώσουμε τη συμπεριφορά του οδηγού που είναι και ο σημαντικότερος παράγοντας. Το 90% των ατυχημάτων οφείλονται στον ανθρώπινο παράγοντα.
Από την πλευρά του ο συνιδρυτής της O seven, κ. Π. Φορτσάκης αναφέρθηκε στην εφαρμογή της starup που καταγράφει δεδομένα τα οποία και αναλύονται με στόχο την αξιολόγηση της οδηγικής συμπεριφοράς. Αυτό καθιστά εφικτή την ποσοτικοποίηση του ρίσκου της διαδρομής, της συμπεριφοράς κ.ο.κ.