Στην ανοδική πορεία των ασφαλίσεων υγείας, την αξιοποίηση της τηλειατρικής και τις νέες ανάγκες που διαμορφώνονται για τους ασθενείς μετά από τα πρώτα δύο χρόνια της πανδημίας, τους long-covid ασθενείς και τις επιπτώσεις στο σύστημα υγείας, καθώς και τις παρεμβάσεις που πρέπει να υπάρξουν από την πολιτεία στην ιδιωτική υγεία, προκειμένου να αντιμετωπιστούν στρεβλώσεις δεκαετιών στο επίπεδο του ανταγωνισμού αναφέρεται ο κ. Γ. Βελιώτης, Γενικός Διευθυντής Ζωής και Υγείας του Ομίλου INTERAMERICAN.
συνέντευξη του Γιώργου Βελιώτη, Γενικού Διευθυντή Ζωής και Υγείας Ομίλου Interamerican (Περιοδικό Ασφαλιστικό Marketing, Τεύχος Νοεμβρίου 2022)
Πώς κινήθηκαν οι ασφαλίσεις υγείας την περίοδο της πανδημίας;
Έχουμε παρατηρήσει πως κατά την περίοδο της πανδημίας, καταγράφηκε αύξηση στα ατομικά αλλά και ομαδικά συμβόλαια υγείας, όχι μόνο σε τοπικό αλλά και πανευρωπαϊκό επίπεδο. Είναι χαρακτηριστικό πως οι καταναλωτές, λόγω της ανησυχίας και αβεβαιότητας που προκάλεσε ο ιός covid 19, προσανατολίστηκαν προς τις υπηρεσίες ιδιωτικής ασφάλισης, σημειώνοντας διψήφια αύξηση.
Με αυτά τα δεδομένα, θεωρώ πως η παραγωγή του κλάδου ασφάλισης υγείας θα συνεχίζει να σημειώνει ανοδική πορεία, καθώς οι καταστάσεις των δυο τελευταίων ετών έχουν συμβάλλει σημαντικά στην αλλαγή της νοοτροπίας των πολιτών και στον τρόπο που αντιλαμβάνονται την ιδιωτική ασφάλιση, θέτοντάς τη ως προτεραιότητα στον οικογενειακό προγραμματισμό τους.
Χρησιμοποιήθηκαν περισσότερο τα συμβόλαια την τελευταία διετία;
Κατά την περίοδο της πανδημίας, ειδικά στο διάστημα του καθολικού lockdown, παρατηρήθηκε περιστολή στη χρήση των συμβολαίων, απόρροια και των συνολικών περιορισμών που είχαν επιβληθεί στους πολίτες, αλλά και της ανασφάλειας που δημιουργούσε μια πιθανή επίσκεψη σε νοσοκομείο. Την περίοδο αυτή εξυπηρετήθηκαν κυρίως περιστατικά μακροχρόνιων ασθενών, όπως οι ογκολογικοί ασθενείς, που διαγνώστηκαν πριν την πανδημία και είχαν προγραμματισμένες θεραπείες. Είναι σημαντικό να σημειωθεί πως το συγκεκριμένο διάστημα υπήρξε σημαντική αύξηση της τηλεϊατρικής και της ψηφιακής διασύνδεσης του ασθενούς, ειδικά στις Βόρειες Ευρωπαϊκές Χώρες και τη Βόρειο Αμερική. Παρότι τον τελευταίο χρόνο σημειώνεται μείωση της τηλεϊατρικής, σε σχέση με το δίμηνο Απριλίου – Μαΐου του 2020, η χρήση της διατηρείται σε κάποιους τομείς όπως η αντιμετώπιση ζητημάτων ψυχικής υγείας, μια τάση ολοένα αυξανόμενη. Αυτή η νέα τάση, είναι πολύ σημαντικό, να υποστηριχθεί από τις ασφαλιστικές εταιρίες στην Ελλάδα, καθώς είναι σύνηθες, στο εξωτερικό, να περιλαμβάνεται στα ομαδικά συμβόλαια, παρέχοντας κάλυψη που αφορά σε συνεδρίες ψυχολογικής υποστήριξης.
Αναμφίβολα μετά το τέλος της πανδημίας, παρατηρείται και στη χώρα μας αύξηση των περιστατικών που αφορούν στην ψυχική υγεία, ενώ ένα άλλο έντονο φαινόμενο είναι η παραμέληση ζητημάτων υγείας που έπρεπε να διαγνωσθούν και να αντιμετωπισθούν προ πανδημίας, με αποτέλεσμα ασθενείς, ειδικότερα χρόνιων παθήσεων όπως ο καρκίνος, να βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο της νόσου.
To ζήτημα των “μακροχρόνιων” covid ασθενών απασχολεί την αγορά;
Το συγκεκριμένο ζήτημα το παρακολουθούμε επισταμένως, όμως είναι πολύ νωρίς για αξιόπιστα συμπεράσματα, δεδομένου ότι δεν υπάρχουν διαθέσιμα επιστημονικά στοιχεία. Αυτή τη στιγμή τα ποσοστά των μακροχρόνια covid ασθενών (long covid) δεν είναι γνωστά, ούτε η διάρκεια εμφάνισης των συμπτωμάτων τους. Αυτό συμβαίνει διότι ορισμένες περιπτώσεις εμφανίζουν επιπτώσεις, παροδικά, ενώ άλλα περιστατικά, όπως για παράδειγμα οι ασθενείς με αυτάνοσα νοσήματα, παρουσιάζουν μακροπρόθεσμα συνέπειες στην υγεία τους.
Σε τι βαθμό η γεωπολιτική κρίση έχει επηρεάσει ή θα επηρεάσει τον κλάδο ασφάλισης υγείας;
Η γεωπολιτική κρίση επιφέρει επιπτώσεις στον πληθωρισμό, επηρεάζοντας και τα οικογενειακά εισοδήματα, με αποτέλεσμα τον περιορισμό των δαπανών των νοικοκυριών σε άλλους τομείς. Είναι μια κατάσταση, η οποία θα έχει πιθανά επίπτωση και στην ασφαλιστική αγορά, ένα φαινόμενο που μέχρι στιγμής δεν έχει σημειώσει έντονη τάση, καθώς αντισταθμίζεται με την αύξηση που έχει παρατηρηθεί στον κλάδο.
Σε ποιες παρεμβάσεις θεωρείτε ότι πρέπει να προχωρήσει η πολιτεία στον χώρο της ιδιωτικής υγείας;
Το πλαίσιο ίδρυσης των νοσηλευτηρίων στην Ελλάδα, δημιουργεί στρεβλώσεις στην ομαλή λειτουργία των ιδιωτικών νοσοκομείων, τα οποία κινούνται μέσα σε ένα ολιγοπωλιακό καθεστώς που δεν διευκολύνει τον εξορθολογισμό των τιμών του κλάδου. Η Ελλάδα, σε παγκόσμιο επίπεδο, είναι από τις πιο ακριβές χώρες στον τομέα των ιδιωτικών νοσοκομειακών υπηρεσιών υγείας, τουλάχιστον σε ό,τι αφορά τις ασφαλιστικές εταιρίες, γεγονός που πηγάζει από το νομικό πλαίσιο το οποίο περιορίζει την ανάπτυξη ανταγωνιστικών και σύγχρονων μονάδων υγείας. Είναι σημαντικό να γίνει αναθεώρηση του νομικού πλαισίου, αφενός διότι οι προδιαγραφές που απαιτούνται καθιστούν δύσκολη τη βιωσιμότητα των μονάδων και αφετέρου δεν λαμβάνεται υπόψιν η πρόοδος της ιατρικής επιστήμης. Θα πρέπει να γίνει μια νέα προσέγγιση μέσα σε ένα εκσυγχρονισμένο πλαίσιο, το οποίο θα βελτιώσει την προσφορά και τη ζήτηση και κατ’επέκταση την ποιότητα των προσφερόμενων υπηρεσιών. Είναι υψίστης σημασίας να υπάρχει έδαφος για πρωτοβουλίες στη συνεργασία ιδιωτικού με δημόσιου τομέα, με επιπρόσθετη την εφαρμογή DRG’s στο δημόσιο και ιδιωτικό σύστημα υγείας, ώστε να εξορθολογιστεί και το σύστημα των αποζημιώσεων.
Στην Ελλάδα οι ασφαλισμένοι μοιράζονται δεδομένα που αφορούν στην υγεία τους με τις ασφαλιστικές στο πλαίσιο έξυπνων εφαρμογών και wearables;
Πραγματικά η συγκεκριμένη τάση φαίνεται ότι διαμορφώνεται και στη χώρα μας. Στην Interamerican, έχουμε δημιουργήσει το «MediOn», μια εφαρμογή, η οποία αξιοποιεί την τεχνητή νοημοσύνη. Ο ασθενής καταγράφει τα συμπτώματα υγείας που τον ανησυχούν και ενημερώνεται άμεσα για τις πιθανές αιτίες. Επίσης, μέσω του MediOn ο ασθενής έχει τη δυνατότητα να επικοινωνήσει με τον κατάλληλο γιατρό μέσω τηλεφώνου ή chat και να λάβει ιατρικές συμβουλές.
Η εμπειρία μας μέχρι σήμερα, από τη λειτουργία και χρήση του συγκεκριμένου συστήματος, είναι πολύ θετική, γεγονός που προσφέρει ευκαιρία περαιτέρω αξιοποίησής του. Βέβαια, υπάρχει πάντα η ευαισθησία για την πρόσβαση στα προσωπικά δεδομένα των πελατών. Στην Interamerican, είμαστε ιδιαίτερα αυστηροί αναφορικά με την συλλογή και αξιοποίηση των δεδομένων των ασφαλισμένων μας. Παρατηρούμε όμως ότι και ο ίδιος ο ασφαλισμένος μέσα από τη συνεχή εξοικείωσή του με αντίστοιχες εφαρμογές, εξελίσσεται και προσαρμόζεται στις σύγχρονες τεχνολογικές απαιτήσεις. Σε κάθε περίπτωση, καθώς η ιατρική επιστήμη είναι ανθρωποκεντρική, πρωτεύοντα ρόλο θα διαδραματίζει πάντα η επαφή του ασθενούς με το θεράποντα ιατρό, με την τεχνολογία να αποτελεί ένα επικουρικό εργαλείο που θα διευκολύνει την θεραπεία. Ο ρόλος της τεχνολογίας στην υπηρεσία της ιατρικής, θα μπορέσει να γίνει μέρος της καθημερινότητας, βοηθώντας στη δευτερογενή πρόληψη και βελτιώνοντας τους δείκτες υγείας των ασθενών, με την πιθανή δημιουργία υβριδικών μοντέλων σε χρόνιες ασθένειες, όπως ο διαβήτης ή η υπέρταση.