Στη μακρά αυτή υφεσιακή περίοδο, στην αγορά της ιδιωτικής ασφάλισης συντελέστηκαν θεμελιώδεις και πολυεπίπεδες αλλαγές. Η οικονομική κρίση και η μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος επέφεραν, αρχικά, ένα ισχυρό πλήγμα στην ασφαλιστική αγορά, με την παραγωγή να μειώνεται από το 2009 έως το 2016 κατά 30% και τον αριθμό των ασφαλιστικών εταιρειών να συρρικνώνεται σημαντικά.
του Giuseppe Zorgno, Διευθύνοντος Συμβούλου της AIG Ελλάς,
Παράλληλα, η επιβολή των κεφαλαιακών περιορισμών (capital controls) από το καλοκαίρι του 2015 αποτέλεσε -και ακόμη αποτελεί- ουσιαστικό εμπόδιο στην ομαλή ασφαλιστική δραστηριότητα, ενώ παρατηρήθηκε και αύξηση των φαινομένων ασφαλιστικής απάτης (insurance fraud) σε βάρος των ασφαλιστικών εταιρειών. Ο κλάδος, ωστόσο, παρά τα προβλήματα και τις δυσχέρειες που αντιμετώπισε, επέδειξε αξιοσημείωτη ανθεκτικότητα, προσαρμόστηκε στο περιβάλλον της κρίσης και κατάφερε, σε συνδυασμό με τους νέους εποπτικούς κανονισμούς, και κυρίως με την προσαρμογή στο Solvency II, να επανέλθει πιο δυνατός.
Μέσα σε πιο υγιείς, πλέον, συνθήκες ανταγωνισμού, οι ασφαλιστικές εταιρείες εργαστήκαμε για τη βελτίωση των ασφαλιστικών μας προϊόντων την ώρα που η είσοδος πολυεθνικών ασφαλιστικών ομίλων στην Ελλάδα συνοδεύτηκε και από μεταφορά προηγμένης τεχνολογίας και καινοτόμων εφαρμογών εξυπηρέτησης. Θα μπορούσαμε να πούμε πως ο κλάδος αναβαθμίστηκε συνολικά και προσαρμόστηκε υποδειγματικά, συγκριτικά με άλλους κλάδους, στα νέα δεδομένα.
Ταυτόχρονα, όμως, ίσως η πιο κομβική αλλαγή που συντελέστηκε την περίοδο αυτή είναι πως οι καταναλωτές άρχισαν να εμπιστεύονται ολοένα και περισσότερο την ιδιωτική ασφάλιση, καθώς διαπίστωσαν -δυστυχώς με επώδυνο τρόπο- πως το κράτος και οι υφιστάμενες δομές του δεν κατάφεραν να τους διασφαλίσουν, από μόνα τους, αξιοπρεπείς παροχές.
H πιο κομβική αλλαγή που συντελέστηκε την περίοδο αυτή είναι πως οι καταναλωτές άρχισαν να εμπιστεύονται ολοένα και περισσότερο την ιδιωτική ασφάλιση
Διανύουμε, φυσικά, μια περίοδο στην οποία οι πρώτες θετικές ενδείξεις εξόδου από την πολυετή κρίση δεν αντανακλώνται ακόμη στο επίπεδο της πραγματικής οικονομίας, με τη ζήτηση να παρα- μένει υποτονική, το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών να συνεχίζει μειούμενο και την ανεργία να βρίσκεται ακόμη σε υψηλά επίπεδα, όμως τα ευρήματα της πρόσφατης μελέτης της MRB για λογαριασμό της ΕΑΕΕ (Νοέμβριος 2017) είναι ενδεικτικά. Το 62% των ερωτηθέντων απαντούν πως δεν είναι ικανοποιημένοι από τις κρατικές παροχές υγείας, ενώ το 86% των πολιτών εκτιμούν ότι τα ασφαλιστικά ταμεία της χώρας δεν είναι ασφαλή, θεωρώντας μάλιστα, σε επίσης πολύ μεγάλο ποσοστό, πως η οικονομική κατάστασή τους θα επιδεινωθεί περαιτέρω.
Έτσι, 7 στους 10 Έλληνες αναγνωρίζουν πλέον την ανάγκη εξασφάλισης καλύτερων υπηρεσιών υγείας μέσω της ιδιωτικής ασφάλισης. Η έρευνα δείχνει ταυτόχρονα πως η εμπιστοσύνη των καταναλωτών στις ασφαλιστικές εταιρείες έχει αυξηθεί σημαντικά. Η πρόσφατη ανάλυση της Τράπεζας της Ελλάδος δείχνει επίσης πως η ασφαλιστική αγορά είναι επαρκώς κεφαλαιοποιημένη με υψηλής ποιότητας κεφάλαια, πως υπάρχει μεγάλος ανταγωνισμός και, το σημαντικότερο, πως υπάρχουν ισχυρές προοπτικές να γίνει ακόμη μεγαλύτερος, προς όφελος των καταναλωτών και της ελληνικής οικονομίας.
Μέσα σε αυτό το περιβάλλον, αναδεικνύεται πλέον το σημαντικό οικονομικό και κοινωνικό αποτύπωμα του θεσμού της ιδιωτικής ασφάλισης και οι μεγάλες δυνατότητες συμβολής του στην ανάκαμψη και την περαιτέρω ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας. Υπό την προϋπόθεση της έγκαιρης και ομαλής ολοκλήρωσης της τέταρτης αξιολόγησης, ο κλάδος μας έχει τη δυνατότητα να περάσει στη μεταμνημονιακή εποχή σε πιο στέρεες βάσεις, έχοντας αναβαθμιστεί συνολικά με υπηρεσίες που ανταποκρίνονται στις ανάγκες των καταναλωτών, που εμπιστεύονται, πλέον, περισσότερο ίσως από ποτέ την ιδιωτική ασφάλιση. Το κρίσιμο στοίχημα, λοιπόν, για την ιδιωτική ασφάλιση στη νέα αυτή εποχή είναι να φανεί αντάξια αυτής της αυξημένης εμπιστοσύνης, καλύπτοντας ταυτόχρονα τις ανάγκες που δημιουργούν στους καταναλωτές οι νέες ασφαλιστικές προκλήσεις.
Στην AIG Ελλάς, όλο αυτό το διάστημα, εστιάσαμε στην πελατοκεντρική προσέγγιση, τη λειτουργική απόδοση, την κανονιστική συμμόρφωση και τους ανθρώπους μας. Διατηρήσαμε την κερδοφορία μας, γεγονός που αποτελεί και απόδειξη της πάγιας δέσμευσής μας να είμαστε αντάξιοι της εκτίμησης και της εμπιστοσύνης των ασφαλισμένων, των συνεργατών μας αλλά και της αγοράς στο σύνολό της. Προχωρήσαμε στον επανασχεδιασμό της στρατηγικής μας και τον προσδιορισμό νέων και διαφορετικών αναγκών σε επίπεδο λειτουργίας όλων των τμημάτων μας, με στόχο να εξασφαλιστεί η βιωσιμότητα, η παραγωγικότητα και η ανταγωνιστικότητά μας. Επικεντρώσαμε, παράλληλα, την εμπορική μας στρατηγική στο Consumer-Commercial, δίνοντας έμφαση στην αντιμετώπιση των νέων προκλήσεων.
Στοχεύσαμε στους τομείς εκείνους στους οποίους είμαστε ανταγωνιστικοί, δημιουργώντας νέα, καινοτόμα προϊόντα, αλλά και βελτιώνοντας τα υπάρχοντα, ώστε να ανταποκρίνονται στις ανάγκες των ασφαλισμένων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα ενός καινοτόμου προϊόντος είναι το CyberEdge, το οποίο πρώτη η AIG Ελλάς παρουσίασε στην ασφαλιστική αγορά, αναγνωρίζοντας ότι οι ηλεκτρονικοί και διαδικτυακοί κίνδυνοι ανεβαίνουν ολοένα και πιο υψηλά στην ατζέντα των επιχειρήσεων.
Παράλληλα, όντας η πρώτη εταιρεία η οποία παρείχε ασφαλιστικά προγράμματα στην ελληνική αγορά για ευθύνη στελεχών διοίκησης, έχουμε στο χαρτοφυλάκιό μας ασφαλισμένο το 85% των εταιρειών που αποτελούν τον Γενικό Δείκτη Χρηματιστηρίου Αθηνών. Προσφέροντας ένα μεγάλο εύρος καλύψεων και δέσμευση στη σωστή, δίκαιη και γρήγορη αποζημίωση, καταφέραμε να διακρινόμαστε για την αξιοπιστία μας τόσο με την απρόσκοπτη πολυετή παρουσία μας στην ελληνική αγορά όσο και με την εμπειρία και τεχνογνωσία μας. Με την προϋπόθεση ότι η ελληνική οικονομία μπαίνει σε τροχιά ανάπτυξης, η AIG Ελλάς είναι έτοιμη να διαδραματίσει πρωταγωνιστικό ρόλο στην ιδιωτική ασφάλιση, σε μια ασφαλιστική αγορά που θα λειτουργεί ως ουσιαστικός και χρήσιμος θεσμικός πυλώνας, σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά πρότυπα, με πολλαπλά οφέλη για τη χώρα και την ελληνική οικονομία.
Πηγή: Brokers Time