Ήρθε η ώρα για να κάνετε την εταιρική παρουσίαση στους συνεργάτες σας, ή στους μετόχους της εταιρείας σας, ή ακόμη και στο κοινό. Και ανησυχείτε, πως θα τα πάτε;
Μα γιατί;
- Κατ’ αρχην, αναλύστε το ακροατήριο και την κατάσταση
- Τοποθετήστε τους κυριότερους στόχους του λόγου σας
- Θέστε τους πρωταρχικούς σκοπούς που θα σας επιτρέψουν να προσεγγίσετε αυτούς τους κυριότερους στόχους.
- Θέστε τους δευτερεύοντες σκοπούς και δεν έχετε να φοβηθείτε τίποτε για την παρουσίαση.
- Ανάλυση του ακροατηρίου και της κατάστασης
Οι στόχοι σας θα κριθούν από τις πνευματικές ανάγκες, επιθυμίες και περιορισμούς του κοινού σας. Μια και συνήθως δεν μπορείτε να γνωρίζετε τι θέλει να ακούσει το κοινό που βρίσκετε μπροστά σας πρέπει να κάνετε μόνοι σας μια ανάλυση. Γράψτε σύντομες σημειώσεις που θα απαντούν στα επόμενα ερωτήματα. (Εάν δεν γνωρίζετε την ακριβή απάντηση κάνετε μία «δόκιμη» προσέγγιση).
- Ποια είναι τα ενδιαφέροντα του ακροατηρίου σας;
- Είναι το αντικείμενό σας σημαντικό γι’ αυτούς;
- Ποια είναι η ηλικία τους;
- Είναι πρόθυμο το κοινό σας να ενεργήσει σύμφωνα με τις πληροφορίες που προσφέρετε;
- Εάν δεν είναι πρόθυμο, τι μπορείτε να κάνετε για να προκαλέσετε το ενδιαφέρον τους και την συμμετοχή τους;
- Ποιοι είναι οι στόχοι τους για το μέλλον ;
- Τι επίπεδο μόρφωσης έχουν;
- Είναι γνώστες του αντικειμένου σας;
- Ποια άλλα σχετικά ζητήματα γνωρίζει το κοινό σας, και μπορεί αυτή η συναφής γνώση να χρησιμοποιηθεί υπέρ της μεγαλύτερης κατανόησης του δικού σας μηνύματος;
- Ποια είναι η συμπεριφορά του ακροατηρίου σας;
- Είναι θετικοί ή αρνητικοί για το θέμα σας;
- Είναι εναντίον σας ή υπέρ σας;
- Πόσο έντονα είναι τα συναισθήματά τους;
- Ποιες είναι οι αξίες τους;
- Ποια στοιχεία σχετικά με το θέμα σας το κοινό ακούει ευχάριστα;
- Πώς είναι πιθανό να κρίνουν την ωφελιμότητα των προτάσεων σας και της άποψης σας:
Αναγνωρίστε τα ευαίσθητα σημεία που θα πρέπει να παραλείψετε από τον λόγο σας. Προσπαθείστε να προσαρμόσετε τον εαυτό σας στο κοινό. Όσο καλύτερα γνωρίζετε το κοινό σας τόσο πιο δύσκολο είναι να κάνετε ασυγχώρητα λάθη. Αναλογιστείτε και τη δική σας κατάσταση. Καθώς αναλύετε το κοινό σας αναλύστε την κατάστασή σας απαντώντας στις παρακάτω ερωτήσεις:
- Ποιο θα είναι το φυσικό σας περιβάλλον;
- Σε τι περιβάλλον θα παραδώσετε το μήνυμα σας;
- Τι πιθανά εμπόδια θα παρουσιαστούν και πρέπει να ξεπεράσετε (τηλέφωνα που χτυπάνε, εξωτερικοί θόρυβοι, ελλειπής ακουστική, πολυκοσμία, κλπ.);
- Θα υπάρξουν κίνητρα που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε υπέρ σας;
- Σε τι κοινωνική περίσταση βρίσκεστε;
- Είναι μια κοινωνική συγκέντρωση ή μια επαγγελματική συνάντηση;
- Είναι πιθανόν να παρουσιαστούν αντικρουόμενες απόψεις;
- Είναι μια μικρή ή μεγάλη συγκέντρωση;
- Τα μέλη του ακροατηρίου είναι εκεί γιατί, πρέπει, να είναι ή γιατί θέλουν:
- Είναι η στιγμή της ομιλίας σας σημαντική;
- Είσαστε ένας χαρακτηριστικός ομιλητής;
- Μήπως κάποια σημαντική κίνηση εξαρτάται από αυτά που θα πείτε;
- Μήπως κάποιο γεγονός σε εθνικό ή τοπικό επίπεδο είναι σχετικό με τον λόγο σας;
- Τοποθέτηση του κυριότερου στόχου του λόγου.
Μια και ήδη γνωρίζετε το κοινό σας, είσαστε σε θέση να αποφασίσετε τί θέλετε να πετύχετε με το μήνυμα σας. Σίγουρα δεν θέλετε να υποτιμήσετε το κοινό σας ή να μιλήσετε για πράγματα δεν καταλαβαίνουν. Ο στόχος σας θα πρέπει να ανταποκρίνεται στον πλέον κοινό παρονομαστή που χαρακτηρίζει το ακροατήριο σας.
- Για να θέσετε τον κύριο στόχο σας, απαντήστε σ’αυτές τις έξι (6) ερωτήσεις που αρχίζουν με έξη κλασσικές δημοσιογραφικές λέξεις:
- Ποιόν θέλετε να επηρεάσετε;
- Τι θέλετε να κάνει αυτός;
- Πότε θέλετε να το κάνει;
- Πού θέλετε να το κάνει;
- Γιατί θέλετε να το κάνει;
- Πώς θέλετε να το κάνει;