Συνεχίζοντας το επιμορφωτικό άρθρο που ξεκινήσαμε τη Δευτέρα, 30/5 με τίτλο γίνετε ένας πολύ καλός ομιλητής και γοητεύστε το κοινό, βρισκόμαστε μπροστά σε μια σημαντική παρατήρηση: Είναι μέγιστη τιμή να σας προσκαλούν να μιλήσετε.
Γι’ αυτό, θέστε τους πρωταρχικούς σκοπούς σας για να πετύχετε τον κυριότερο στόχο σας που δεν είναι άλλος από το να γοητεύσετε το κοινό και να δικαιώσετε όσα πρεσβεύετε.
Οι σκοποί σας είναι αυτό που πρέπει να πετύχετε προκειμένου να φέρετε σε πέρας το στόχο σας. Αυτοί συνοψίζονται ως επί το πλείστον:
Στην ανάλυση του κοινού
Ο πρωταρχικός σκοπός είναι να κερδίσετε την προσοχή του κοινού. Υπάρχουν πολλά πράγματα που μπορείτε να κάνετε για να το πετύχετε αυτό, το να προκαλέσετε τα ειδικότερα ενδιαφέροντα του κοινού, το να χρησιμοποιήσετε τρόπους διασκέδασης, το να κάνετε το κοινό να συμμετέχει θέτοντας ερωτήσεις, το να χρησιμοποιήσετε οπτικά βοηθήματα κ.λπ.
Ή ακόμη υποθέστε ότι το κοινό σας χρειάζεται περισσότερη πληροφόρηση πάνω στο αντικείμενό σας.
Εσείς αποφασίζετε εάν το κοινό σας είναι απαθές ως προς το αντικείμενο και πρέπει να ενδιαφερθεί, εάν είναι απληροφόρητο για τα γεγονότα και πρέπει να πληροφορηθεί, εάν δεν έχει καθόλου εμπιστοσύνη για την εταιρεία σας ή το λειτούργημά σας και πρέπει να πειστεί γι’ αυτά.
Αυτοί είναι οι πρωταρχικοί σκοποί σας – οι σκοποί που πρέπει να πετύχετε για να φέρετε σε πέρας το στόχο σας.
Θέστε τους δευτερεύοντες σκοπούς
Πολλοί δευτερεύοντες σκοποί μπορούν να παρουσιαστούν, να συγκεντρώσετε τις πληροφορίες που χρειάζονται, να τις οργανώσετε, να τις διευκρινίσετε και να τις παραδώσετε κατά τέτοιον τρόπο που να τις θυμούνται οι ακροατές σας.
Η διαδικασία να επικοινωνείτε με στόχους και σκοπούς εγγυάται μια σκεπτικιστική προσέγγιση κατά την παρουσίαση ενός λόγου. Όμως, το να θέτετε τους σκοπούς σας και τους στόχους σας δεν είναι το πιο δύσκολο μέρος της όλης διαδικασίας, παρ’ όλο που είναι το πιο σημαντικό. Το δυσκολότερο μέρος είναι αυτό που ακολουθεί: Το να γράψετε το λόγο.
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΜΕ ΣΤΟΧΟΥΣ
Α. Το άτομο που επικοινωνεί διαλέγει συγκεκριμένους στόχους στην προσπάθειά του να αγγίξει ένα αναγνωρισμένο κοινό
Β. Οι σχετιζόμενοι με την επικοινωνία στόχοι ανήκουν σε τρεις κατηγορίες:
- Πληροφοριακοί – ο ομιλητής δίνει πληροφορίες στο κοινό.
- Πειστικοί – ο ομιλητής προσπαθεί να αλλάξει τη συμπεριφορά και τη στάση του κοινού.
- Διασκεδαστικοί – (ο πλέον διαδεδομένος σήμερα) όπου ο ομιλητής κατευθύνει την προσοχή του κοινού σε ένα πληροφοριακό ή πειστικό μήνυμα με έναν ελαφρύ και εύθυμο τρόπο.
Γ. Αναγνωρίστε τους καλύτερους στόχους σας
- Αναλύστε περισσότερο το κοινό σας και την περίπτωση.
- Θέστε τους κυριότερους στόχους.
- Θέστε τους πρωταρχικούς σκοπούς ώστε να φτάσετε τους κυριότερους στόχους σας.
- Θέστε δευτερεύοντες σκοπούς ώστε να φτάσετε τους πρωταρχικούς σας στόχους.
Πώς να μη γίνεστε βαρετοί
Μια από τις δυσκολότερες πλευρές της θέσης του ομιλητή είναι να δημιουργήσει και να διατηρήσει το ενδιαφέρον του κοινού. Πολύ σπάνια αυτό το ενδιαφέρον εξαρτάται αποκλειστικά από το θέμα για το οποίο θα μιλήσει ο ομιλητής. Το να κρατάτε το κοινό σας σε ενθουσιασμό και ενδιαφέρον εξαρτάται αποκλειστικά από εσάς τους ίδιους. Υπάρχουν πολλοί τρόποι για να το πετύχετε αυτό:
- Διατηρείστε τον ενθουσιασμό σας και οι περισσότεροι από το κοινό θα σας ακολουθήσουν.
- Μην αργείτε να φτάσετε στο κυρίως θέμα σας -οι ακροατές θα δυσκολευτούν να σας παρακολουθήσουν μετά. Ολοκληρώστε το αντικείμενό σας γρήγορα και αποτελεσματικά.
- Μια καλή ομιλία δεν διαρκεί περισσότερο από 15-20 λεπτά και περιλαμβάνει εισαγωγή, κυρίως θέμα και αποφώνηση με το κυρίως θέμα να αναλύετε στο 85-90% του χρόνου αυτού.
- Διατηρείστε μια ισορροπία μεταξύ αστείου και σοβαρού.
- Χρησιμοποιείτε την οπτική επαφή – το κοινό σας θα ακούει πιο άμεσα.
- Παραθέστε παραδείγματα.
- Καθιερώστε την μέθοδο του να λαμβάνετε τις εντυπώσεις του κοινού στα σπουδαιότερα σημεία σας. Προωθήστε προβληματισμούς που θα τους ωθήσουν σε σκέψη.
- Προσηλώστε την προσοχή σας. Αποφύγετε τις προσφωνήσεις του τύπου: “Πώς σας φαίνεται αυτό”; Και προτιμήστε το “Ποια η γνώμη σας για αυτό”;
- Χρησιμοποιείτε γεγονότα, αλλά «με σάρκα και οστά» και μεταμορφώστε τα σε πραγματικότητες.
Οι ιστορίες που περιέχουν ανθρώπινο παράγοντα και συναισθήματα αυξάνουν το ενδιαφέρον, δίνουν ζωή στα γεγονότα και βοηθάνε το κοινό να τα θυμάται ευκολότερα.
Το χιούμορ
Όταν το χιούμορ χρησιμοποιείται σωστά, μπορεί να γίνει ο καλύτερος οδηγός σας. Οι πιο δημοφιλείς ομιλητές είναι αυτοί που κρατούν την προσοχή του κοινού, δίνουν πληροφορίες με έναν καλά οργανωμένο τρόπο, και κάνουν το κοινό τους να γελάει, έστω και λίγο. Μια αστεία ιστορία, την κατάλληλη στιγμή, ξεκουράζει και κερδίζει το κοινό σας.
Όμως το χιούμορ πρέπει να το μεταχειρίζεστε προσεκτικά.
Υπάρχουν δύο τρόποι για να χρησιμοποιήσετε το χιούμορ στο λόγο σας:
Στον πρώτο τρόπο το χιούμορ λειτουργεί υποστηρίζοντας ή εξωραΐζοντας την περίσταση, το κοινό. Δείχνει ότι ο ομιλητής ασχολείται και είναι συντονισμένος με το κοινό του.
Κατά τον δεύτερο τρόπο, το χιούμορ πρέπει να χρησιμοποιείται με σύνεση.
Η απόφαση σας στο πού να χρησιμοποιείτε το χιούμορ στο λόγο σας θα έπρεπε να εξαρτάται από τις απαντήσεις σας στις παρακάτω ερωτήσεις:
- Είναι όντως αστείο αυτό που θέλετε να πείτε; Δοκιμάστε το σε κάποιους για να δείτε αν θα γελάσουν.
- Νιώθετε άνετα λέγοντάς το;
- Είναι το κατάλληλο για την περίσταση; Ένα πολύ μεγάλο ή λεπτομερές αστείο μπορεί να είναι μοιραίο για τον ομιλητή. Το χιούμορ μπορεί να είναι επικίνδυνο αν δεν νοιώθετε ικανός να πείτε ένα αστείο.
Το να μαζεύετε πλήθος αστείων είναι πολύ σημαντικό. Για να δημιουργήσετε μια συνεχή πηγή αστείων πρέπει να μελετήσετε εκατοντάδες βιβλίων με αστεία όπως, ανέκδοτα, διασκεδαστικές ιστορίες, κλπ.
Επίσης να θυμάστε: Τα καλύτερα αστεία είναι αυτά που προέρχονται από τις προσωπικές σας εμπειρίες.
Συνεχίζεται την Παρασκευή 3/6/2016 με το τρίτο και τελευταίο μέρος, που είναι η συγγραφή του λόγου σας.
Μέχρι τότε μην ξεχνάτε: Μιλάμε για αυτά που νιώθουμε, όχι για αυτά που πρέπει να πούμε…