Συνεχίζουμε το ρεπορτάζ μας για την Ασφαλιστική αγορά της περιφέρειας – στο πλαίσιο της στήλης «Επαρχία Αγάπη μου» – αυτήν τη φορά παρουσιάζοντας το δεύτερο μεγαλύτερο νομό της Ελλάδας, το νομό Θεσσαλονίκης.
Ρεπορτάζ του Νίκου Μωράκη
Η πόλη της Θεσσαλονίκης, γνωστή και ως συμπρωτεύουσα λόγω του πληθυσμού της (1.000.511 κάτοικοι με την απογραφή του 2011), πήρε το όνομά της το 317 π.Χ. από τον βασιλιά Κάσσανδρο ο οποίος βάφτισε με το όνομα της γυναίκας του την πόλη προκειμένου να την τιμήσει. Η Θεσσαλονίκη, ήταν αδερφή του Μέγα Αλέξανδρου και κόρη του Φιλίππου Β’ από τη Θεσσαλή σύζυγό του Νικησίπολις. Η πόλη, λόγω της σπουδαίας γεωγραφικής της θέσης, δεν άργησε να συγκεντρώσει την οικονομική δραστηριότητα ολόκληρης της σημερινής Βόρειας Ελλάδας, δημιουργώντας ένα μεγάλο στρατηγικό, οικονομικό, πνευματικό και χριστιανικό κέντρο. Ένα κέντρο που βοηθήθηκε πάρα πολύ και από το λιμάνι της το οποίο από τα αρχαία χρόνια είχε γίνει πόλος έλξης των εμπόρων σε όλες τις περιόδους της ιστορίας, από τη Ρωμαϊκή και τη Βυζαντινή μέχρι την Οθωμανική αλλά και τη σύγχρονη εποχή. Σήμερα, ο Νομός ανήκει στην περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας η οποία διατηρεί τα γραφεία της στην πόλη της Θεσσαλονίκης ενώ αποτελείται από 14 δήμους με το μεγαλύτερο αυτόν της ομώνυμης πόλης.
Διαβάστε ακόμα: Ακμάζει η ασφάλιση υγείας και στο Νομό Δράμας
Η έντονη εμπορική δραστηριότητα που υπήρχε στην πόλη αλλά και η γρήγορη αστικοποίησή της, έκανε τις Ασφαλιστικές εταιρείες να εμφανιστούν από νωρίς στη Θεσσαλονίκη. Έτσι μεγάλες ξένες ασφαλιστικές εταιρείες της εποχής δραστηριοποιήθηκαν στην πόλη μέσω τοπικών πρακτόρων που τις αντιπροσώπευαν. Χαρακτηριστικές εταιρείες που δραστηριοποιούνταν ήταν οι North British, Generali, Sun, Northern, Assurances Generales de Paris αλλά και η ελληνική Εθνική Ασφαλιστική. Εταιρείες οι οποίες στη μεγάλη πυρκαγιά του 1917 – όπου κάηκε σχεδόν η μισή πόλη – ανέλαβαν την ευθύνη να αποζημιώσουν τον κόσμο συμβάλλοντας καθοριστικά στην αναδόμηση της πόλης. Μια αναδόμηση που κόστισε στις ασφαλιστικές εταιρείες (15 στο νούμερο) το αστρονομικό ποσό των 96.350.000 δρχ. με τη North British (στην πορεία Commercial Value) που την αντιπροσώπευε η οικογένεια Σαΐα να συμμετέχει με το μεγαλύτερο ποσό το οποίο έφτασε τις 30 εκατ. δρχ. ή τις 1,2 εκατ. χρυσές λίρες. Σημαντικό πρόσωπο το οποίο πρωτοστάτησε στην κινητοποίηση των εταιρειών, ο Ασφαλιστικός Πράκτορας Νικόλαος Μάνος, ο οποίος στην πορεία διετέλεσε και ιδρυτικό στέλεχος του Συνδέσμου Πρακτόρων Πυρασφαλειών Θεσσαλονίκης. Ενός Συνδέσμου που ιδρύθηκε στις 11 Μαΐου 1933 και ήταν ο πρώτος Συλλογικός φορέας στη Βόρεια Ελλάδα με 60 ιδρυτικά μέλη και σκοπό
«Την προσπάθεια διά της προάσπισης και προαγωγής των επαγγελματικών συμφερόντων των μελών αυτού, παραλλήλως και εν αρμονία με την εξυπηρέτηση των συμφερόντων των υπ’ αυτών αντιπροσωπευόμενων πυρασφαλιστικών εταιρειών».
Το 1993 ο Σύνδεσμος μετονομάστηκε σε Σύνδεσμο Ασφαλιστικών Πρακτόρων Βορείου Ελλάδος.
Παράλληλα στη Θεσσαλονίκη άρχισαν να ιδρύονται και εν Ελλάδι Ασφαλιστικές Εταιρείες από Έλληνες επιχειρηματίες ή και Ασφαλιστικούς Διαμεσολαβητές. Οι πιο γνωστές, οι οποίες δραστηριοποιούνται μέχρι και σήμερα είναι η Ιντερσαλόνικα (Ζημιών & Ζωής) που ιδρύθηκε το 1978 από τον πολυμήχανο Μελά Γιαννιώτη και έκτοτε αναρριχήθηκε στην κορυφή της Ασφαλιστικής Αγοράς – ειδικά στους γενικούς κλάδους και πιο συγκεκριμένα στον κλάδο αυτοκινήτου – αλλά και η Interlife Ασφαλιστική που ιδρύθηκε σε πολυμετοχική βάση το 1991 με τον Ιωάννη Βοτσαρίδη στο τιμόνι της διαγράφοντας έκτοτε μια σταθερά ανοδική πορεία βασισμένη στη γερμανική κουλτούρα.
Ιντερσαλόνικα
Ο όμιλος Ιντερσαλόνικα είναι η μόνη Ασφαλιστική Εταιρεία σε αυτό το μέγεθος που δεν ανήκει στην Ένωση Ασφαλιστικών Εταιριών Ελλάδος. Ο λόγος, όπως η ίδια Εταιρεία αναφέρει στην ιστοσελίδα της, είναι «εξαιτίας των δραστηριοτήτων του Ομίλου οι οποίες έρχονται σε οξύτατη σύγκρουση με τα οργανωμένα συμφέροντα και λειτουργούντα κυκλώματα του χώρου, από τα οποία ο Όμιλος δεν θέλει να συμμετέχει και αποστασιοποιείται. Μια αποστασιοποίηση και διαφορετική αντίληψη η οποία γιγάντωσε τον Όμιλο έξω και μακριά από τα μαντριά και στρούγγες, τσελιγκάδων και τσελιγκάτων της Αθήνας και του εξωτερικού». Μια αντίληψη που κατά τη γνώμη μας όντως γιγάντωσε την εταιρεία καθώς η στρατηγική της να μην ανταγωνιστεί εξαρχής την αγορά των μεγάλων αστικών κέντρων αλλά να προσεγγίσει τον κόσμο της επαρχίας την ωφέλησε καθώς δημιούργησε ένα δυνατό δίκτυο και όνομα σε όλη την Ελλάδα.
Η Ιντερσαλόνικα είναι επίσης η μία από τις δύο Ασφαλιστικές Εταιρείες στην Ελλάδα η οποία έχει άδεια για υπηρεσίες οδικής βοήθειας έχοντας δημιουργήσει ένα τεράστιο δίκτυο από ιδιόκτητα και μη οχήματα (280 πανελλαδικά) προκειμένου να εξυπηρετήσει τους ασφαλισμένους της στον κλάδο οχημάτων αλλά και υγείας. Είναι επίσης η μόνη εταιρεία η οποία έχει καθετοποιήσει σε τεράστιο βαθμό τον κλάδο οχημάτων αριθμώντας 5 πολυσυνεργεία σε ολόκληρη την Ελλάδα (2 μονάδες στη Βόρεια Ελλάδα, 1 στη Λάρισα, 1 στο Ηράκλειο της Κρήτης και 1 στην Αθήνα). Από το 2006 η Εταιρεία ήταν η πρώτη Ασφαλιστική Εταιρεία η οποία έσπασε το φράγμα των 600.000 ασφαλισμένων οχημάτων ενώ ακόμα και σήμερα συντηρεί το στόλο της έχοντας ασφαλισμένα περίπου 550.000 οχήματα. Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Εταιρείας, Κωνσταντίνος Γιαννιώτης, σε συνέντευξή του στο περιοδικό μας τον Μάιο του 2016 μεταξύ άλλων είχε δηλώσει:
«Όποιος κρατάει αρχείο μπορεί εύκολα να ανατρέξει και να βρει πάρα πολλές συνεντεύξεις εκπροσώπων εταιρειών, με ενεργό ρόλο σήμερα, όπου πριν από μερικά χρόνια περιέγραφαν τον κλάδο ως το μεγάλο ασθενή, χαρακτήριζαν αυτοκτονικούς όσους ασχολούνταν με το αυτοκίνητο και χρησιμοποιούσαν τον όρο πτωχευτικό ασφάλιστρο για να περιγράψουν την εμπορική πολιτική άλλων εταιρειών. Εμείς από τότε, δηλαδή πριν από 15-20 χρόνια, φωνάζαμε ότι ο κλάδος Αυτοκινήτου – αν ξέρεις πώς να τον δουλέψεις – με σωστή τιμολόγηση και επενδύσεις για την ορθότερη διαχείριση των αποζημιώσεων, μπορεί να είναι κερδοφόρος. Παραδοσιακά το χαρτοφυλάκιό μας εμφάνιζε μία καλύτερη συμπεριφορά από το μέσο όρο της αγοράς. Έτσι τα πιο δύσκολα χρόνια όταν η αγορά εμφάνιζε ζημίες, εμείς εμφανίζαμε μικρές κερδοφορίες. Φυσικό αποτέλεσμα είναι τώρα, που το σύνολο της αγοράς εμφανίζει κέρδη, εμείς να εμφανίζουμε ιστορικά τις πιο κερδοφόρες χρήσεις από την ίδρυση της Εταιρείας μας».
Interlife Ασφαλιστική
H Interlife Ασφαλιστική ξεκίνησε ως μια μικρή Ελληνική Ασφαλιστική Εταιρεία γενικών ασφαλίσεων το 1991 για να εξελιχθεί το 2017 ως μια από τις κορυφαίες Ελληνικές Ασφαλιστικές Εταιρείες συγκεντρώνοντας έναν συνολικό στόλο 265.228 ασφαλισμένων οχημάτων και ολοκληρώνοντας παράλληλα ένα επιχειρηματικό πλάνο 5ετίας το οποίο της προσέφερε κέρδη ύψους 50 εκατ. ευρώ. Επίσης, η Εταιρεία μέσα σε μια 5ετία κατάφερε να αυξήσει τους συνεργάτες της Ασφαλιστικούς Διαμεσολαβητές από 285 το 2011 στους 1.695 το 2016 ενώ παράλληλα άνοιξε τη βεντάλια των παρεχόμενων υπηρεσιών της και στον κλάδο υγείας με δύο νέα προγράμματα. Η Εταιρεία είναι εισηγμένη στο χρηματιστήριο της Κύπρου ενώ είναι και μέλος της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιριών Ελλάδος. Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Εταιρείας, Ιωάννης Βοτσαρίδης, σε συνέντευξη του στο www.insurancedaily.gr είχε δηλώσει σχετικά με την Ασφαλιστική Αγορά:
«Έχω αναφερθεί διεξοδικά τελευταία, σε δημόσια fora, στα κακώς κείμενα της Ασφαλιστικής Αγοράς στη χώρα μας, εντοπίζοντας το πρόβλημα στην έλλειψη ασφαλιστικής συνείδησης του Έλληνα, ο οποίος ασφαλίζεται μόνον όταν είναι υποχρεωτικό και, γενικότερα, δεν προνοεί. Αλλά ευθύνη φέρουμε και εμείς, οι ασφαλιστές, που ουδέποτε δράσαμε συλλογικά και οργανωμένα για τη διάδοση της Ασφαλιστικής ιδέας, λόγω, κυρίως φυγόκεντρων τάσεων και συγκρουόμενων συμφερόντων μεταξύ των Ασφαλιστικών Εταιρειών. Πιστεύω πως οι ίδιες οι Ασφαλιστικές Εταιρείες πρέπει να οργανώσουν κάποιο σχέδιο δράσης, σε επίπεδο, ίσως, στοχευμένης Ενημερωτικής Εκστρατείας για την αναγκαιότητα και τη σκοπιμότητα της Ασφάλισης, ιδιαίτερα για τα πιο ευάλωτα οικονομικά στρώματα, που είναι ακριβώς αυτά που έχουν τη μεγαλύτερη ανάγκη».
Η Ασφαλιστική Αγορά
Η Ασφαλιστική Αγορά της Θεσσαλονίκης όπως ήταν αναμενόμενο φιλοξενεί αν όχι ολόκληρη, την πλειονότητα της Ασφαλιστικής Αγοράς. Πολλές Ασφαλιστικές Εταιρείες διατηρούν τα υποκαταστήματά τους στην πόλη ενώ δεν είναι λίγες οι εταιρείες οι οποίες έχουν δώσει και διοικητικές ελευθερίες προκειμένου κάποιες διαδικασίες, όπως η διαχείριση κινδύνου να γίνεται επί τόπου χωρίς να χρειάζεται να μεταφερθεί η υπόθεση στα διοικητικά κέντρα της Αθήνας.
Τα υποκαταστήματα αυτά των εταιρειών έχουν στην επίβλεψή τους τους συνεργάτες της εταιρείας οι οποίοι δραστηριοποιούνται από το νομό Λάρισας και πάνω, δηλαδή όλη τη Βόρεια Ελλάδα, τη μισή Θεσσαλία και τη μισή Ήπειρο. Για τις ανάγκες του ρεπορτάζ μας επικοινωνήσαμε με τις ασφαλιστικές εταιρείες Ιντερσαλόνικα, Interlife, Εθνική, Ευρωπαϊκή Πίστη, Υδρόγειο, ARAG, Allianz, Generali, MetLife, Interamerican, Interasco και με τη μεσιτική Mega Brokers οι οποίες μας παρέπεμψαν στους συνεργάτες τους αλλά και με τον Πρόεδρο του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης κ. Ζορπίδη.
Στην πόλη της Θεσσαλονίκης μπορεί να μην υπάρχει Σύλλογος Ασφαλιστικών Διαμεσολαβητών – όπως σε άλλες πόλεις της Ελλάδας – όμως υπάρχει στο Επαγγελματικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης ειδική επιτροπή παρακολούθησης της Ασφαλιστικής Αγοράς. Μια επιτροπή η οποία έχει αποδειχθεί πολύ δραστήρια σε θέματα που αφορούν την τοπική και όχι μόνο Ασφαλιστική αγορά συμμετέχοντας σε κινητοποιήσεις και οργανώνοντας δράσεις προκειμένου να υποστηρίξουν
τα δικαιώματα των Ασφαλιστικών Διαμεσολαβητών. Η επιτροπή αυτή αποτελείται από έξι μέλη τα ονόματα των οποίων είναι:
- Λάσκος Κωνσταντίνος (Πρόεδρος)
- Αναστασίου Δημήτρης
- Μερελής Κυριάκος
- Σιώχου Ματίνα
- Χαλέπης Πέτρος
- Παρτάλης Γιάννης
Σε συνάντηση που είχαμε στο γραφείο του Προέδρου του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης κ. Ζορπίδη, μας επιβεβαίωσε την εντύπωση που είχαμε ότι δηλαδή ο ίδιος αναγνωρίζει την αξία της Ιδιωτικής Ασφάλισης και ότι είναι θετικά προσκείμενος στις περισσότερες προτάσεις της επιτροπής για θέματα του κλάδου. Ο ίδιος μας ανέφερε χαρακτηριστικά ότι πολλά από τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι Ασφαλιστικοί Διαμεσολαβητές, τα αντιμετωπίζουν και οι επαγγελματίες στον κλάδο των ταξιδιωτικών υπηρεσιών που εκείνος δραστηριοποιείται.
Η Ασφαλιστική Αγορά της Θεσσαλονίκης, όπως και οι αγορές στους υπόλοιπους νομούς της Ελλάδας αντιμετωπίζει τεράστια μείωση στα ασφάλιστρα των αυτοκινήτων –έως και 50%– ενώ έντονη είναι η απώλεια εσόδων προς Βουλγαρία αλλά και η αποβιομηχανοποίηση της περιοχής που συντελούν στη μείωση του τζίρου των διαμεσολαβητών. Ένα πρόβλημα που προϋπήρχε της κρίσης και ήταν πάντα το παράπονο των Ασφαλιστικών Διαμεσολαβητών της συμπρωτεύουσας είναι και η απώλεια μεγάλων πελατών όπως στην Αθήνα. Επίσης το τελευταίο διάστημα παρατηρείται έντονη κινητικότητα στις συγχωνεύσεις γραφείων – ειδικά όσοι δεν μπορούν με την παραγωγή που έχουν να υποστηρίξουν τα έξοδά τους – ενώ τα μεγάλα μεσιτικά γραφεία έχουν επιδοθεί σε έναν αγώνα δρόμου προκειμένου να αναπτύξουν το δίκτυο συνεργατών τους. Ένα δίκτυο που όπως φαίνεται κερδίζει έδαφος με τους Ασφαλιστές να αρχίζουν να εγκαταλείπουν την παλιά νοοτροπία της «Προσωπικής Ταμπέλας» στα γραφεία τους.
Συνεχίζουμε το ρεπορτάζ μας για την Ασφαλιστική Αγορά της Θεσσαλονίκης την Τετάρτη 15 Μαρτίου παρουσιάζοντας την εικόνα που σχηματίσαμε από τους Ασφαλιστικούς Διαμεσολαβητές που συναντήσαμε για τους κλάδους Αυτοκινήτου, Γενικών, Ζωής και Υγείας όπως επίσης και το συμπέρασμά μας!
Ε, συγνώμη, μήπως ξεχάσατε κάποια ακόμα ασφαλιστική εταιρία που έγινε στη Θεσσαλονίκη ;
Μία μεγάλη, εισηγμένη στο χρηματιστήριο, Ελληνική, που πληρώνει αμέσως, που…….
Για αυτήν, καμία αναφορά ;
ΕξΑθηναϊστηκε στο πέρασμα του χρόνου ;;