Συνεχίζουμε το Ασφαλιστικό Οδοιπορικό μας ανά την Ελλάδα παρουσιάζοντας αυτόν το μήνα το νομό Ευβοίας! Ο Νομός αποτελείται από το νησί της Εύβοιας, το νησί της Σκύρου και ένα μικρό τμήμα της Ηπειρωτικής Στερεάς Ελλάδας ενώ ανήκει διοικητικά στην περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας. Ο πληθυσμός του ανέρχεται στους 210.815 κατοίκους σύμφωνα με την απογραφή του 2011 με την πρωτεύουσα, Χαλκίδα, να αριθμεί περίπου τους μισούς (102.223). Το νησί της Εύβοιας είναι το δεύτερο μεγαλύτερο νησί στο Αρχιπέλαγος μετά την Κρήτη και το έκτο μεγαλύτερο στη Μεσόγειο και ενώνεται με την ηπειρωτική Ελλάδα με δύο γέφυρες. Τη συρταρωτή γέφυρα του Ευρίπου, με ιστορία 2.500 χρόνια και η Νέα Γέφυρα Χαλκίδας που κατασκευάστηκε το 1993 και θεωρείται ως η λεπτότερη σε πάχος καλωδιωτή γέφυρα στον κόσμο (μόλις 45 εκατ. στο κατάστρωμα).
Ρεπορτάζ: Νίκος Μωράκης
Η τοπική Ασφαλιστική Αγορά
Σύμφωνα με στοιχεία από το Επιμελητήριο Εύβοιας οι εγγεγραμμένοι Ασφαλιστικοί Διαμεσολαβητές στο νομό υπολογίζονται στους 341 με τους περισσότερους να εδρεύουν στην ευρύτερη περιοχή της Χαλκίδας. 161 από αυτούς ανήκουν και στον Πανευβοϊκό Σύλλογο Ασφαλιστικών Διαμεσολαβητών που ιδρύθηκε το 2013 από την Ασφαλίστρια Δέσποινα Καραμπέτσου και αριθμεί το μεγαλύτερο αριθμό ενεργών μελών που έχουμε συναντήσει μέχρι στιγμής σε τοπικό Ασφαλιστικό Σύλλογο της περιφέρειας.
Στο ρεπορτάζ συμμετείχαν οι Ασφαλιστικές εταιρείες ERGO, Interlife, MetLife, Εθνική Ασφαλιστική, Ευρωπαϊκή Πίστη, Ιντερσαλόνικα και Υδρόγειος με τους συνεργάτες τους:
- Δέσποινα Καραμπέτσου – Προϊστάμενη Πωλήσεων Ευρωπαϊκή Πίστη
- Κώστας Χατζηγεωργίου – Συντονιστής Διευθυντής ERGO
- Σταύρος Ανδρούτσος – Συντονιστής Ασφαλιστικών Συμβούλων Ευρωπαϊκή Πίστη
- Ηλίας Τάγκης – Insurance Banking Services, Πράκτορας & συνεργάτης Interlife
- Κωνσταντίνος Πράπας – Συντονιστής Διευθυντής Γραφείων Εθνική Ασφαλιστική
- Γωγώ Καλιντζοπούλου – Συντονίστρια Ομάδας Metlife
- Κωνσταντίνα Γεωργοπούλου – υπεύθυνη υποκαταστήματος Ιντερσαλόνικα
- Κωνσταντίνος Αγγελάκης – Ασφαλιστικός Σύμβουλος συνεργάτης Υδρογείου
Η πόλη της Χαλκίδας λόγω της κοντινής της απόστασης από την Αθήνα, του τουριστικού ενδιαφέροντος που παρουσιάζουν οι γύρω περιοχές, αλλά και της πλούσιας βιομηχανικής ζώνης που μεσουρανούσε τις δεκαετίες ‘80 και ‘90 ήταν πάντα ένας πόλος έλξης για ασφαλιστική παραγωγή. Η κρίση της τελευταίας οκταετίας όμως επηρέασε άμεσα την τοπική οικονομία συρρικνώνοντας παράλληλα και τα ασφαλιστικά μεγέθη. Χαρακτηριστικό της αλλαγής, το δίκτυο της Interamerican που ενώ στο παρελθόν αριθμούσε 6 γραφεία στο Νομό, σήμερα διατηρεί 1, το οποίο σύντομα θα εγκαινιάσει εκ νέου στο πλαίσιο του στρατηγικού σχεδιασμού genesis που ακολουθεί η Εταιρεία. Στο Νομό, agency διατηρούν οι Ασφαλιστικές εταιρείες Εθνική, ERGO, Ευρωπαϊκή Πίστη, MetLife, NN, Interamerican ενώ οι λοιπές εταιρείες αντιπροσωπεύονται στο νησί από ανεξάρτητους Ασφαλιστικούς Συμβούλους και πράκτορες. Στην Πόλη διατηρούσαν γραφεία και οι Ασφαλιστικές εταιρείες Commercial Value, ΑΣΠΙΣ, International Life με αποκλειστικούς συνεργάτες που μετά την ανάκληση των αδειών τους απορροφήθηκαν σε άλλες εταιρείες. Το μεγαλύτερο ποσοστό ασφαλιστών στο νησί είναι πράκτορες με τις ασφαλιστικές εταιρείες που επικοινωνήσαμε –Εθνική, ERGO και Ευρωπαϊκή Πίστη– να μας ενημερώνουν ότι συνεργάζονται 15, 15 και 70 (Εύβοια και Βοιωτία) διαμεσολαβούντες αντίστοιχα.
Διαβάστε επίσης: 139 Ασφαλιστές η δύναμη της Ασφαλιστικής Αγοράς στο νομό Βοιωτίας
Κλάδος Αυτοκινήτου
Σύμφωνα με τη στατιστική επετηρίδα Ασφάλισης Αυτοκινήτων της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιριών Ελλάδος για το έτος 2016, η συχνότητα ζημιών στο Νομό υπολογίζεται στο 5,7%, ιδιαίτερα υψηλό σε σχέση με νομούς της υπόλοιπης Ελλάδας, με το μέσο κόστος ζημιάς να βρίσκεται και αυτό σε ιδιαίτερα υψηλό επίπεδο και συγκεκριμένα στα 1.746 ευρώ. Όπως και στους υπόλοιπους νομούς που έχουμε επισκεφθεί, έτσι και στην Εύβοια η βασική ενασχόληση των Ασφαλιστικών Διαμεσολαβητών είναι το αυτοκίνητο με εξαίρεση κάποια γραφεία agency. Μεγάλες διαφορές στα τιμολόγια δεν υπάρχουν. Η αναζήτηση του φτηνότερου ασφαλίστρου είναι γεγονός, ενώ ανασφάλιστα οχήματα υπήρχαν και υπάρχουν. Οι λεγόμενοι αυτοκινητάδες αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα βιωσιμότητας λόγω των χαμηλών ασφαλίστρων και των υψηλών εισφορών που απαιτεί το επάγγελμά τους. Ασφαλιστής που θέλησε να κρατήσει την ανωνυμία του μας δήλωσε σχετικά:
«Αν εξαιρέσουμε την περίοδο της είδησης περί επιβολής προστίμων σε ανασφάλιστα οχήματα, ένα μεγάλο μέρος των οδηγών αδιαφορεί για την ασφάλιση του οχήματός του, ενώ όσοι τα ασφαλίζουν αναζητούν το φτηνότερο ασφάλιστρο. Μάλιστα, κάποιοι είχαν το θράσος να μας επιπλήξουν διότι, όπως είπαν, δεν τους ενημερώσαμε άμεσα να τα ασφαλίσουν πριν πέσουν τα πρόστιμα!».
Κλάδοι Ζωής & Υγείας
Εδώ υπάρχει ενδιαφέρον. Ο κόσμος αντιμετωπίζει οικονομικά προβλήματα, αλλά ταυτόχρονα συνειδητοποιεί την πραγματικότητα. Ότι είναι εκτεθειμένος δηλαδή σε ό,τι αφορά την υγεία του. Με αυτήν τη λογική δέχεται να ακούσει τις προτάσεις των Ασφαλιστικών Διαμεσολαβητών οι οποίοι βλέπουν την παραγωγή τους στο συγκεκριμένο κλάδο να αυξάνεται μετά την υποχώρηση που υπέστη όλα αυτά τα χρόνια λόγω της κρίσης. Και δεν είναι μόνο η Υγεία που κινείται ανοδικά, καθώς ασφαλιστές όπως ο κ. Χατζηγεωργίου της ERGO, τοποθετούνται με αισιοδοξία και για τις ιδιωτικές συντάξεις. Οι μειώσεις των συνταξιοδοτικών αποδοχών, μας είπαν, τις οποίες αποφάσισαν οι τελευταίες κυβερνήσεις έχουν προβληματίσει τους πολίτες, οι οποίοι πλέον αναζητούν εναλλακτικές. Για τις ανάγκες της πρωτοβάθμιας περίθαλψης, όσοι Χαλκιδαίοι έχουν ιδιωτικά προγράμματα υγείας προτιμούν να απευθυνθούν στα ιδιωτικά νοσηλευτικά κέντρα της Αθήνας (40 λεπτά απόσταση), ενώ για τα διαγνωστικά τους επισκέπτονται εργαστήρια όπως η Ιατρική Απεικόνιση Χαλκίδος και η Βιοδιάγνωσις. Η κατάσταση στο Γενικό Νοσοκομείο Χαλκίδας είναι η ίδια με τα υπόλοιπα κρατικά νοσοκομεία. Ελλείψεις σε αναλώσιμα, υποστελέχωση και μηχανήματα που δεν λειτουργούν, με αποτέλεσμα ο κόσμος να απευθύνεται σε νοσοκομεία της Αθήνας. Συγκεκριμένα, σε ανακοίνωσή της η Πανελλήνια Ομοσπονδία Εργαζομένων Δημόσιων Νοσοκομείων (ΠΟΕΔΝ) στις 30 Νοεμβρίου 2016 είχε δηλώσει για την κατάσταση του Τμήματος Επειγόντων Περιστατικών (ΤΕΠ) του νοσοκομείου:
«Ο χώρος είναι ακατάλληλος για τη λειτουργία των ΤΕΠ – στις 3 Νοεμβρίου 2016 Επαγγελματίας Υγείας που έκανε διαλογή των περιστατικών, γρονθοκοπήθηκε από ασθενή. Στα ορθοπεδικά περιστατικά η αναμονή ξεπερνά τις τρεις ώρες. Οι διακομιδές αιμορραγικών περιστατικών και άλλων έκτακτων σοβαρών περιστατικών προς εφημερεύοντα Νοσοκομεία των Αθηνών είναι πολλές, επειδή δεν λειτουργεί ο αξονικός όλο το εικοσιτετράωρο. Λείπουν ειδικευμένοι Ιατροί».
Γενικοί Κλάδοι
Στο παρελθόν ο νομός Ευβοίας είχε πλούσιο ασφαλιστικό ενδιαφέρον λόγω των λεγόμενων «μεγάλων πελατών» με δραστηριότητα στην περιοχή. Εργοστάσια όπως το ΑΓΕΤ Ηρακλής – εργοστάσιο τσιμέντου (έκλεισε το 2013) ή βιομηχανία ξύλου ΣΕΛΜΑΝ (έκλεισε το 2013) τα ορυχεία Σκαλιστήρι (έκλεισαν το 1996) και πολλά άλλα ήταν πριν από χρόνια η οικονομική δύναμη του Νομού, που έδινε δουλειές σε χιλιάδες ανθρώπους. Η δραστηριότητα αυτή μεταφραζόταν και σε ασφαλιστική παραγωγή καθώς οι διοικήσεις των εν λόγω εταιρειών συνήθιζαν να είναι τοπικά και όχι στην Αθήνα όπως συμβαίνει με τα εργοστάσια και τις αποθήκες που εδρεύουν σε Σχηματάρι και Οινόφυτα. Αυτό έδινε τη δυνατότητα σε Ασφαλιστές της περιοχής να βρίσκονται σε επικοινωνία μαζί τους, είτε για τα ομαδικά συμβόλαια του προσωπικού τους είτε για ασφάλιση των εγκαταστάσεων τους. Με την αποβιομηχανοποίηση της περιοχής αυτές οι ευκαιρίες χάθηκαν, ενώ όσες βιομηχανίες παρέμειναν βρέθηκαν να έχουν ασφαλισμένη την περιουσία τους και τη δραστηριότητά τους είτε μέσω τραπεζών είτε μέσω μεγαλομεσιτών από την Αθήνα, λόγω μεγαλύτερου ανταγωνισμού. Στους υπόλοιπους κλάδους όπως για παράδειγμα στις ασφάλειες πυρός, οι τράπεζες μέσω των ενυπόθηκων δανείων συνεχίζουν να μονοπωλούν τα ασφαλιστήρια συμβόλαια, ενώ υπάρχει και ένα μικρό ενδιαφέρον για αστικές ευθύνες και ασφάλειες σκαφών λόγω του εσωτερικού τουρισμού που υφίσταται στην περιοχή.
Συμπέρασμα
Ολοκληρώνοντας το ρεπορτάζ μας για την Ασφαλιστική αγορά του νομού Ευβοίας καταλήξαμε στο συμπέρασμα ότι παρά τη συρρίκνωση της δραστηριότητας, οι ασφαλιστές κρατάνε ένα υψηλό επίπεδο παρεχόμενων υπηρεσιών, διατηρώντας άριστες σχέσεις μεταξύ τους. Ο Σύλλογος Ασφαλιστών έχει καταφέρει να κρατά ενεργά τα μέλη του, οργανώνοντας συχνά ενημερωτικές εκδηλώσεις στις οποίες παρευρίσκονται ασφαλιστές και από το agency των εταιρειών και από το ανεξάρτητο δίκτυο. Γενικότερα, διαπιστώνεται μια διαφορετική προσέγγιση, καθώς στους υπόλοιπους νομούς που έχουμε επισκεφτεί μέχρι σήμερα οι σύλλογοι ασφαλιστών είτε «φυτοζωούσαν» είτε εξυπηρετούσαν μικροσυμφέροντα με τα μέλη τους να αδιαφορούν για τα «κοινά» του τόπου τους αποφεύγοντας να πληρώσουν ακόμα και το «εικοσάρικο» για να είναι τυπικοί με τις ταμειακές τους υποχρεώσεις. Όσον αφορά τους κλάδους δραστηριότητας των ασφαλιστών, ο κλάδος οχημάτων έχει την τιμητική του χωρίς όμως να παρατηρούμε αυτή την «τρέλα» που κυκλοφορεί λόγω του υψηλού ανταγωνισμού. Η δική μας άποψη είναι ότι οι ασφαλιστές της Εύβοιας σα να έχουν «χωρίσει τα κουκιά τους» συνυπάρχοντας σε ένα πλαίσιο υγιούς ανταγωνισμού.