Συνεχίζοντας το ρεπορτάζ μας με τίτλο “Επαρχία αγάπη μου” ρωτήσαμε την πλειονότητα των ασφαλιστικών εταιρειών της χώρας ποιος προορισμός –νομός– θα είχε το μεγαλύτερο ενδιαφέρον να επισκεφτούμε. Οι απαντήσεις ποίκιλαν αλλά όλοι κατέληξαν μετά από κουβέντα σε έναν προορισμό:
Την Κρήτη
Του Νίκου Μωράκη. Στο νησί με τους τέσσερις νόμους που μπορεί να θεωρηθεί εύκολα και η μικρογραφία της αγοράς μας. Μιας αγοράς η οποία φιλοξενεί όλες τις Ασφαλιστικές Εταιρείες- ΕΠΥ και εγκατεστημένες – τα μεγαλύτερα μεσιτικά και πρακτορειακά γραφεία που έχουν συνεργασίες με πράκτορες σε κάθε γωνιά του νησιού και φυσικά όλων των ειδών τους διαμεσολαβούντες οι οποίοι είτε με ειδικότητα στο αυτοκίνητο είτε στους λοιπούς κλάδους ή στον κλάδο ζωής, διαμορφώνουν την εικόνα της τοπικής αγοράς.
Προκειμένου να χαρτογραφήσουμε από άκρη σε άκρη την Ασφαλιστική αγορά στο νησί της Κρήτης θα σας παρουσιάσουμε την έρευνα που κάναμε ανά νομό.
Ο πρώτος σταθμός του ταξιδιού μας, λόγω του αριθμού ενεργών ασφαλιστικών διαμεσολαβητών, ήταν το Ηράκλειο της Κρήτης και εν συνεχεία λόγω γεωγραφικής θέσης ο νομός Λασιθίου. Στο Ηράκλειο δραστηριοποιούνται σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία από το τοπικό Επαγγελματικό Επιμελητήριο περίπου 400 επαγγελματίες από τους οποίους οι περισσότεροι είναι ασφαλιστικοί σύμβουλοι. Εν συνεχεία ακολουθούν οι πράκτορες και οι μεσίτες.
Στο Ηράκλειο έχει δραστηριότητα η πλειονότητα των ασφαλιστικών εταιρειών (στο ρεπορτάζ συμμετείχαν: Εθνική Ασφαλιστική, ΑΤΕ Ασφαλιστική, Interamerican, MetLife, Ιντερσαλόνικα, Ευρωπαϊκή Πίστη, Generali, Groupama, ERGO, Υδρόγειος, Interlife, Συνεταιριστική) με τις περισσότερες να δραστηριοποιούνται και με αποκλειστικούς συνεργάτες αλλά και με απλούς κωδικούς.
Στην πόλη μεγάλη δραστηριότητα είχε και η Ασπίς η οποία την περίοδο 2004-2007 είχε φτάσει να έχει μέχρι και το 50% της παραγωγής στο Νομό. Επίσης, μεγάλη παρουσία στο Νομό στο παρελθόν κατείχε και η ΑΤΕ – κυρίως λόγω αγροτών – η οποία συνεχίζει και διατηρεί το υποκατάστημά της με συντονιστή διεύθυνσης τον κ. Σόλωνα Αθανασιάδη.
Βασικό στην ασφαλιστική αγορά του Ηρακλείου είναι ότι παρά το μεγάλο της πληθυσμό –173.993 κάτοικοι, τέταρτη μεγαλύτερη πόλη της χώρας– επικρατεί η ανθρώπινη επαφή. Οι καταναλωτές θέλουν να έχουν προσωποποιημένη επαφή, δηλαδή τον ασφαλιστικό τους σύμβουλο, αλλά λόγω του ανταγωνισμού συχνά πέφτουν «θύμα» του φτηνού ασφαλίστρου στα εναλλακτικά δίκτυα πωλήσεων με αποτέλεσμα το τελευταίο διάστημα –κυρίως στον κλάδου του αυτοκινήτου– να υπάρχει μεγάλη κινητικότητα στις ασφαλίσεις του κλάδου.
Χαρακτηριστικό επίσης του “πόλεμου” στις τιμές του κλάδου αυτοκινήτου είναι η μεγάλη κινητικότητα χαρτοφυλακίων που υπάρχει με εταιρείες όπως η Ευρωπαϊκή Πίστη, η Groupama και η ERGO να έχουν κατεβάσει τα τιμολόγιά τους προκειμένου να γίνουν πιο ανταγωνιστικές. Ανταγωνισμός στον οποίο ηγούνται οι εταιρείες ΕΠΥ οι οποίες έχουν ασφαλίσει ήδη ένα μεγάλο κομμάτι των ενοικιαζόμενων οχημάτων (Απ’ ότι μας είπαν η Euroins κρατάει τα ηνία) αλλά και των ταξί στην πόλη.
Θύματα αυτών των ακραίων συνθηκών οι ελεύθεροι ασφαλιστικοί διαμεσολαβητές που στην πλειονότητά τους έχουν ένα χαρτοφυλάκιο 80-90% στο αυτοκίνητο και 20-10% στους λοιπούς κλάδους με αποτέλεσμα να βλέπουν αύξηση του πελατολογίου τους αλλά μείωση στις προμήθειες και στα κέρδη τους. Βραχνάς που σε συνδυασμό με τα νέα φορολογικά μέτρα τους αποτελειώνει.
Ιδιαίτερη κινητικότητα παρατηρήσαμε όμως και στη δημιουργία νέων σχημάτων όπως είναι αυτό που έχουν δημιουργήσει οι Μπορμπαντωνάκης & Θαλασσινάκης (Deal Insurance) – θα αναπτύξουμε περαιτέρω τον κλάδο αυτοκινήτου αργότερα μέσα στο μήνα – που στοχεύουν στη συνένωση χαρτοφυλακίων προκειμένου να ενώσουν τις δυνάμεις τους και να μειώσουν τα λειτουργικά τους έξοδα.
Παράλληλα, διαφορετική κατάσταση αντικρίσαμε στον κλάδο υγείας καθώς η παρουσία ιδιωτικών νοσηλευτηρίων αλλά και διαγνωστικών κέντρων στο Νομό δίνει τη δυνατότητα στους ασφαλιστικούς διαμεσολαβητές – κυρίως αυτούς που προέρχονται από agency – να ανταποκριθούν στις ανάγκες του κόσμου.
Σε επικοινωνία που είχαμε με τους βασικούς “παίχτες” στον κλάδο ζωής στην πόλη, δηλαδή τις Metlife, Interameican, Εθνική, η κατάσταση βρίσκεται σε καλύτερη μοίρα απ’ ότι στην υπόλοιπη επαρχιακή Ελλάδα καθώς ο τουρισμός το καλοκαίρι που είναι έντονος και η αγροτική δραστηριότητα το χειμώνα έχουν “συντηρήσει” την τοπική οικονομία.
Τέλος, αξίζει να αναφερθεί ο νεοσύστατος Σύνδεσμος Ασφαλιστικών Διαμεσολαβητών Ηρακλείου ο οποίος δημιουργήθηκε από τους πιο έμπειρους στο επάγγελμα, όπως ο κ. Φραγκιαδάκης Κώστας και η κ. Παραγιουδάκη Πόπη, αλλά στελεχώθηκε από νέους ηλικιακά Ασφαλιστές όπως ο πρόεδρός του, Τσακίρης Στέλιος. Ένα σύνδεσμος που όπως οι περισσότεροι ανά την Ελλάδα αποτελείται κυρίως από πράκτορες και ελεύθερους ασφαλιστικούς συμβούλους και λιγότερο από ασφαλιστές του agency. Σύμφωνα με επικοινωνία που είχαμε με τον κ. Τσακίρη, ο Σύλλογος έχει μια πλούσια ατζέντα που θα αρχίσει να υλοποιείται καθώς επίσης δεν μας απέκλεισε το ενδεχόμενο να συνεργαστούν στο μέλλον και με τους άλλους δύο Συλλόγους που υπάρχουν στο νησί (Ρεθύμνου & Χανίων).
Συνοψίζοντας…
Στο νομό του Ηρακλείου παρατηρήσαμε μια έντονη ασφαλιστική δραστηριότητα με ανθρώπους του agency να έχουν κάνει το μεγάλο βήμα προς την ελεύθερη διαμεσολάβηση, παραδοσιακά γραφεία να έχουν χάσει τη δυναμική τους λόγω έντονου ανταγωνισμού ενώ άνθρωποι κλειδιά από την άλλοτε ισχυρή ΑΣΠΙΣ να κάνουν σιγά αλλά σταθερά το come back τους στην τοπική ασφαλιστική αγορά.
Βέβαια το θέμα των μαύρων κωδικών μονοπωλούσε κάθε συζήτηση πάνω σε θέματα της αγοράς με τη μια πλευρά να υποστηρίζει ότι λογικό είναι να υπάρχουν λόγω των έντονων φορολογικών μέτρων που υφίστανται ενώ κάθετα αρνητικοί παρουσιαζόντουσαν οι υπόλοιποι ασφαλιστές τονίζοντας ότι κάνουν κακό στην αγορά και πρέπει να παταχθούν. Ωστόσο, η δική μας άποψη πάνω στο θέμα έπειτα από το ρεπορτάζ που κάναμε, είναι ότι όλοι τους, ανεξαιρέτως τοποθέτησης, είχαν ή έχουν από δυο ή περισσότερους μαύρους κωδικούς με τους οποίους συνεργάζονται.
Συνεχίζουμε το ρεπορτάζ μας για την ασφαλιστική αγορά στο νομό Ηρακλείου την Τετάρτη 13 Ιουλίου 2016 παρουσιάζοντας την εικόνα που σκιαγραφήσαμε στον κλάδο του αυτοκινήτου.